View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 12:30



Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Varning! Bedrägeriförsök? 
Author Message

Joined: 06 Mar 2014, 11:30
Posts: 10
Post Varning! Bedrägeriförsök?
På blocket är en Folke som annonserar en 1964 års Fender statta i orginalskick för 34000:- som han ärvt av sin far.
Bilderna han skickade till mig är hämtade från en såld gitarr på Vintage and Rear....


30 Dec 2016, 17:00
Profile

Joined: 21 Apr 2015, 05:32
Posts: 23
Post Re: Varning! Bedrägeriförsök?
Edit. Tror han skrivit fel. Det är ingen pre cbs utan en sån där post cbs. Custom shop-dokumentationen syns ju :lol:


Last edited by Stenestone on 30 Dec 2016, 17:22, edited 1 time in total.



30 Dec 2016, 17:11
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Varning! Bedrägeriförsök?
Det är nog få här som blir lurade, det är ju en custom shop och ingen originalare. Priset är helt fel oavsett om det varit en cs (för dyr) eller originalare (tokbillig).

Är det för bra för att vara sant så är det alldeles för ofta just så, för bra för att vara sant.

Antar att det är den redan omtalade -64an:
viewtopic.php?f=27&t=113003

viewtopic.php?f=4&t=73531&start=1110

https://www.blocket.se/kalmar/Fender_St ... ?ca=11&w=3


30 Dec 2016, 17:14
Profile

Joined: 21 Apr 2015, 05:32
Posts: 23
Post Re: Varning! Bedrägeriförsök?
Borta. Tokanmäld gissningsvis.


30 Dec 2016, 18:47
Profile

Joined: 14 Oct 2015, 16:03
Posts: 141
Post Re: Varning! Bedrägeriförsök?
Stenestone wrote:
Edit. Tror han skrivit fel. Det är ingen pre cbs utan en sån där post cbs. Custom shop-dokumentationen syns ju :lol:

Personen kanske inte kan så mycket om gitarrer.

Jag såg en 1963 Firebird 3 helt original med tags för 30K på blocket igår. Annonsen är nu bortagen, men jag sparade den.

ImageImageImage

Jag lyckades googla upp samma gitarr hos en handlare i Usa. Det märkliga är att personen i fråga lade upp ett telefonnummer som man kunde härleda till en adress och ett namn som var samma som i annonsen. Så om personen försökte lura någon så är det lätt att sätt dit honom.

Säkert samma person som lade upp Stratan.


01 Jan 2017, 00:39
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Varning! Bedrägeriförsök?
Mycket skit nu på Blocket....

Alla varningsklockor finns ju här, amatörbedragare......

"Ärvt den, kan inget om gitarrer"

_________________



01 Jan 2017, 11:00
Profile ICQ WWW

Joined: 13 Dec 2005, 19:49
Posts: 394
Location: Göteborg
Post Re: Varning! Bedrägeriförsök?
Jag blev blåst på Vend i mitten av December. Jag lade ut en köpesannons på en Amplifire.

En kille hörde av sig och skrev att han hade en till ett ok beg.pris. NN heter den djäveln. Någon moderator får ta bort namnet om det är olämpligt att skriva ut det här.

Jag gjorde vad jag kunde för att "köpa säljaren" (som brukligt är). Fick uppgifter av honom och de stämde med vad jag kunde kolla upp. Fullständigt personnummer också.

Sedan har det mailas rätt friskt och jag har fått massa krystade bortförklaringar till varför den inte är skickad.

Nu är han polisanmäld iallafall. :twisted: Jag meddelade honom detta (förvarnade honom innan, men han brydde sig inte), sedan har det varit knäpptyst.


Last edited by mange on 02 Jan 2017, 14:10, edited 1 time in total.



01 Jan 2017, 14:44
Profile

Joined: 14 Oct 2015, 16:03
Posts: 141
Post Re: Varning! Bedrägeriförsök?
mange wrote:
Jag blev blåst på Vend i mitten av December. Jag lade ut en köpesannons på en Amplifire.

En kille hörde av sig och skrev att han hade en till ett ok beg.pris. NN heter den djäveln. Någon moderator får ta bort namnet om det är olämpligt att skriva ut det här.

Jag gjorde vad jag kunde för att "köpa säljaren" (som brukligt är). Fick uppgifter av honom och de stämde med vad jag kunde kolla upp. Fullständigt personnummer också.

Sedan har det mailas rätt friskt och jag har fått massa krystade bortförklaringar till varför den inte är skickad.

Nu är han polisanmäld iallafall. :twisted: Jag meddelade honom detta (förvarnade honom innan, men han brydde sig inte), sedan har det varit knäpptyst.

Otroligt att folk går ut med namn och allt för att lura till sig små summor när det är så enkelt idag att förstör någons ryckte med sociala medier. För att inte tala om polisutredning osv. Skrämmande och trist.


01 Jan 2017, 23:35
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Varning! Bedrägeriförsök?
Svensk lags mjäkiga straff kan vara ett lågt pris att betala om pengarmåste in till t.ex. narkotikaskuld.

Stratosphere wrote:
mange wrote:
Jag blev blåst på Vend i mitten av December. Jag lade ut en köpesannons på en Amplifire.

En kille hörde av sig och skrev att han hade en till ett ok beg.pris. NN heter den djäveln. Någon moderator får ta bort namnet om det är olämpligt att skriva ut det här.

Jag gjorde vad jag kunde för att "köpa säljaren" (som brukligt är). Fick uppgifter av honom och de stämde med vad jag kunde kolla upp. Fullständigt personnummer också.

Sedan har det mailas rätt friskt och jag har fått massa krystade bortförklaringar till varför den inte är skickad.

Nu är han polisanmäld iallafall. :twisted: Jag meddelade honom detta (förvarnade honom innan, men han brydde sig inte), sedan har det varit knäpptyst.

Otroligt att folk går ut med namn och allt för att lura till sig små summor när det är så enkelt idag att förstör någons ryckte med sociala medier. För att inte tala om polisutredning osv. Skrämmande och trist.

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


02 Jan 2017, 11:14
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Varning! Bedrägeriförsök?
Stratosphere wrote:
[Otroligt att folk går ut med namn och allt för att lura till sig små summor när det är så enkelt idag att förstör någons ryckte med sociala medier. För att inte tala om polisutredning osv. Skrämmande och trist.

Får hoppas att det inte är en kapad identitet , då är det ju den som blir uthängd som blir värst offer.

De lurendrejerier jag läst om just på Vend har gått till så att bedragaren använt någon annans personuppgifter.

_________________



02 Jan 2017, 13:50
Profile ICQ WWW

Joined: 13 Dec 2005, 19:49
Posts: 394
Location: Göteborg
Post Re: Varning! Bedrägeriförsök?
Mike Leaf wrote:
Stratosphere wrote:
[Otroligt att folk går ut med namn och allt för att lura till sig små summor när det är så enkelt idag att förstör någons ryckte med sociala medier. För att inte tala om polisutredning osv. Skrämmande och trist.

Får hoppas att det inte är en kapad identitet , då är det ju den som blir uthängd som blir värst offer.

De lurendrejerier jag läst om just på Vend har gått till så att bedragaren använt någon annans personuppgifter.


Det är en tanke som har slagit mig också. Därför har jag nu tagit bort namnet och uppmanar andra att göra detsamma. Om det inte uppdagas att det är han. Då djävlar kommer jag att "go medieval on his ass" ...


02 Jan 2017, 14:12
Profile

Joined: 16 Jan 2009, 01:09
Posts: 658
Location: Sthlm
Post Re: Varning! Bedrägeriförsök?
Mike Leaf wrote:
Stratosphere wrote:
[Otroligt att folk går ut med namn och allt för att lura till sig små summor när det är så enkelt idag att förstör någons ryckte med sociala medier. För att inte tala om polisutredning osv. Skrämmande och trist.

Får hoppas att det inte är en kapad identitet , då är det ju den som blir uthängd som blir värst offer.

De lurendrejerier jag läst om just på Vend har gått till så att bedragaren använt någon annans personuppgifter.


Så är det väl oftast, jag fått flera mysko svar på köpes-annonser. De skriver alltid "sitt" namn, adress och personnummer men om man vill ringa så "passar" det inte. Bilder på det som bjuds till försäljning brukar gå att hitta i andras annonser på nätet.


02 Jan 2017, 18:06
Profile

Joined: 19 Nov 2002, 11:51
Posts: 564
Post Re: Varning! Bedrägeriförsök?
Själv har jag blivit allt mer skeptisk och paranoid när jag ska köpa något - tråkigt att man måste börja med att utgå från att någon försöker luras. Jag hittade en dator på Blocket som var exakt vad jag sökte, dessutom till ett bra pris (dock ej så billigt att det var skumt) och skrev till killen att jag ville köpa den. Dock reagerade jag på att han i mailet inte hade samma namn som i annonsen. Eftersom jag ville veta vem han egentligen var kollade jag hans telefonnummer på Eniro och det tillhörde någon på en ort 60 mil från där han bodde. Jag mailade honom och sa att jag inte var intresserad varpå jag fick ett skitsurt svar.
Jag gissar ändå att gitarrbranschen är förskonad från skummisar jämfört med andra varor som datorer, mobiltelefoner och bilar. Tipset är att kolla upp säljaren så långt det går, även googla för att se om han omnämns. Ringa upp och kallprata för att se om de verkligen har kännedom om gitarren de säljer eller gitarrer överhuvudtaget. Och varför ska de sälja om den är så fantastisk som de skriver i annonsen.


07 Jan 2017, 00:39
Profile WWW

Joined: 13 Dec 2005, 19:49
Posts: 394
Location: Göteborg
Post Re: Varning! Bedrägeriförsök?
Halleluja! Jag har fått tillbaka mina pengar! Trots detta kommer jag inte att göra affärer med honom i framtiden (en strulpelle). Det rätta att göra vore nog ändå att ta bort hans namn från tråden.


10 Jan 2017, 07:14
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: Varning! Bedrägeriförsök?
Grattis! Känn det inte som om du gått på för hårt nu när du fått stålarna. Hade du inte reagerat så som du gjort hade snubben inte gjort ett skit utan behållit pengarna. För skulle han nu haft rent mjöl i påsen, så skulle du ju haft din Amplifire tämligen omgående......
Bosse

_________________
bneostman@live.se


10 Jan 2017, 10:19
Profile

Joined: 24 Jun 2011, 06:58
Posts: 105
Location: Gävle
Post Re: Varning! Bedrägeriförsök?
Nu ligger det en ärvd 64 på Blocket igen!


11 Jan 2017, 16:51
Profile

Joined: 16 Jan 2009, 01:09
Posts: 658
Location: Sthlm
Post Re: Varning! Bedrägeriförsök?
nilgot wrote:
Nu ligger det en ärvd 64 på Blocket igen!


Den ser ju rätt ut och säljaren välkomnar provspelning. Tror att annonsen kan vara i sin ordning men att säljaren inte har koll på att gitarren borde kosta lite mer.


11 Jan 2017, 17:17
Profile

Joined: 14 Oct 2015, 16:03
Posts: 141
Post Re: Varning! Bedrägeriförsök?
mange wrote:
Halleluja! Jag har fått tillbaka mina pengar! Trots detta kommer jag inte att göra affärer med honom i framtiden (en strulpelle). Det rätta att göra vore nog ändå att ta bort hans namn från tråden.

Jag är glad för din skull. Det finns ett gäng personer som säljer prylar som inte fattar att man vill ha grejorna snabbt. Jag har hört flera som strulat i flera månader och till och med år innan de skickar grejorna, vad är problemet?

nilgot wrote:
Nu ligger det en ärvd 64 på Blocket igen!

Verkar mycket misstänkt. Jag kunde dock inte hitta bilderna någon annanstans denna gång.
Image Image


11 Jan 2017, 17:18
Profile

Joined: 14 Oct 2015, 16:03
Posts: 141
Post Re: Varning! Bedrägeriförsök?
supro wrote:
nilgot wrote:
Nu ligger det en ärvd 64 på Blocket igen!


Den ser ju rätt ut och säljaren välkomnar provspelning. Tror att annonsen kan vara i sin ordning men att säljaren inte har koll på att gitarren borde kosta lite mer.

Upplägget är väldigt likt i denna annons som i föregående. Jag tror att uppmuntringar till att provspela bara är med för att verka mer seriös. Sedan hoppas säljaren på att adressen är tillräckligt avig för att en spekulant skall köpa den osett i alla fall.

Sen kan man undra varför man begär 1/3 av dess egentliga värde men vägrar att pruta om det nu vore så att han inte vet vad den egentligen är värd.


11 Jan 2017, 17:23
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 11:57
Posts: 3406
Location:
Post Re: Varning! Bedrägeriförsök?
Stratosphere wrote:
mange wrote:
Halleluja! Jag har fått tillbaka mina pengar! Trots detta kommer jag inte att göra affärer med honom i framtiden (en strulpelle). Det rätta att göra vore nog ändå att ta bort hans namn från tråden.

Jag är glad för din skull. Det finns ett gäng personer som säljer prylar som inte fattar att man vill ha grejorna snabbt. Jag har hört flera som strulat i flera månader och till och med år innan de skickar grejorna, vad är problemet?

nilgot wrote:
Nu ligger det en ärvd 64 på Blocket igen!

Verkar mycket misstänkt. Jag kunde dock inte hitta bilderna någon annanstans denna gång.
Image Image



Förstår inte varför personen varje tillfälle skriver att han ärvt av sin far osv...


Själva Stratan på bilden är ju attans så fin....vem den nu tillhör


11 Jan 2017, 17:24
Profile ICQ WWW

Joined: 16 Jan 2009, 01:09
Posts: 658
Location: Sthlm
Post Re: Varning! Bedrägeriförsök?
Stratosphere wrote:
Jag tror att uppmuntringar till att provspela bara är med för att verka mer seriös. Sedan hoppas säljaren på att adressen är tillräckligt avig för att en spekulant skall köpa den osett i alla fall.


Ah, det kan du absolut ha rätt i.


11 Jan 2017, 17:27
Profile

Joined: 24 Jun 2011, 06:58
Posts: 105
Location: Gävle
Post Re: Varning! Bedrägeriförsök?
Idag är det en Les Paul special! Han ärver och flyttar mycket tror jag.


12 Jan 2017, 17:02
Profile
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2105
Post Re: Varning! Bedrägeriförsök?
LP Specialen med nästan samma ordalydelse som de andra: https://www.blocket.se/bastad/Gibson_Le ... ?ca=18&w=3

_________________
##################


12 Jan 2017, 17:58
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Varning! Bedrägeriförsök?
Annonsen borta...

Matte

_________________
the older I get, the better I was


12 Jan 2017, 18:46
Profile

Joined: 24 Jun 2011, 06:58
Posts: 105
Location: Gävle
Post Re: Varning! Bedrägeriförsök?
Jag anmälde både igår och idag! Blocket kollade upp och tog bort båda.


12 Jan 2017, 20:24
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Varning! Bedrägeriförsök?
laros wrote:
Förstår inte varför personen varje tillfälle skriver att han ärvt av sin far osv...


Klassisk bedragarstil, det är för att indikera att man fått den gratis och kan tänkas sälja billigt, samt förklara varför man
inte kan något om prylen man säljer........

_________________



12 Jan 2017, 21:04
Profile ICQ WWW

Joined: 12 May 2009, 16:44
Posts: 18
Location:
Post Re: Varning! Bedrägeriförsök?
Stratosphere wrote:
Stenestone wrote:
Edit. Tror han skrivit fel. Det är ingen pre cbs utan en sån där post cbs. Custom shop-dokumentationen syns ju :lol:

Personen kanske inte kan så mycket om gitarrer.

Jag såg en 1963 Firebird 3 helt original med tags för 30K på blocket igår. Annonsen är nu bortagen, men jag sparade den.

ImageImageImage

Jag lyckades googla upp samma gitarr hos en handlare i Usa. Det märkliga är att personen i fråga lade upp ett telefonnummer som man kunde härleda till en adress och ett namn som var samma som i annonsen. Så om personen försökte lura någon så är det lätt att sätt dit honom.

Säkert samma person som lade upp Stratan.


15 Jan 2017, 12:39
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 12 May 2009, 16:44
Posts: 18
Location:
Post Re: Varning! Bedrägeriförsök?
Han försökte sno min annons på Blocket häromdan
men jag genomskådade honom när han ville att jag
tog bort annonsen innan han betalade in handpeningen
på mitt konto .
där det var gjort ville han att jag skulle skriva + fota serienumret
och skriva in priset på nytt och sedan skicka
annonsen på nytt till honom så att han kunde vidarebefodra
den till sin bror som han skulle köpa gitarren med??
vid första kontakten ville han sätta in 30k som handpening
sedan när brorsan skulle va med ändrades det till 60k
i handpening,resten skulle lösas på bank nästa vecka!

*redigerat av admin*


15 Jan 2017, 12:52
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post Re: Varning! Bedrägeriförsök?
allman5 wrote:
Jag tvekar inte att lägga ut hans namn här och hoppas
den djävla scumbagen åker dit!


Förutsatt att det inte bara är nån som snott denna person uppgifter och använder dem i sina scamförsök. Då slår detta helt fel. Utgår från att admin redigerar bort detta snarast.


16 Jan 2017, 10:42
Profile ICQ WWW

Joined: 12 May 2009, 16:44
Posts: 18
Location:
Post Re: Varning! Bedrägeriförsök?
ChronicTown wrote:
allman5 wrote:
Jag tvekar inte att lägga ut hans namn här och hoppas
den djävla scumbagen åker dit!


Förutsatt att det inte bara är nån som snott denna person uppgifter och använder dem i sina scamförsök. Då slår detta helt fel. Utgår från att admin redigerar bort detta snarast.



jag har kollat upp hans namn adress och telefonnr så det stämmer
Han har kontaktat migbåde via tel och mail


16 Jan 2017, 11:19
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 57 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.