Faktiskt... det känns som jag har för många gitarrer och jag tror att 2 av dessa får gå.
Först en svart Hagström Viking XII från 1967. En av 651 tillverkade. Gitarren var trasig i halsinfästningen när jag köpte den för ett par år sedan. Någon (förmodligen föregående ägares pojkvän) hade gjort en väldigt slarvig lagning och nån gång på slutet av 70-talet och sedan hade gitarren legat i sitt case då den inte gick att stämma eller spela på. Jag har reparerat och förstärkt den så att den håller måtten och intonerar som den ska och går fint att spela på. Stränghöjd vid 12:e bandet är drygt 2mm utan strängrassel och med bibehållen intonering. Finishen är inte hundra då jag har gjort viss omlackering själv. Förutom de få ställen jag bättringsmålat är gitarren i hundra procent originalskick med vad jag tror är originalcaset. Fina band.
Det verkar som om halsinfästningarna på dessa var för svagt gjorda från början. De gitarrrer jag sett på annons genom åren har nästan alla varit spruckna mellan halsinfästning och mick. Detta gäller även Hagström Concord (deras hollowbody-bas) som oxå delade kropp med den vanliga Vikingen. Dessa modeller borde varit förstärkta för att ta upp den högre påkänningen med 12 strängar respektive bassträngar. Jag har dokumenterat reparationen och förstärkningen med bilder för hugad spekulant. Pris 8500 eller högstbjudande.
Andra gitarren är en Danelectro DC-3 från 1999. Bra skick. Pris 2800 eller högstbjudande.
Tredje gitarren som jag egentligen tvekar omatt sälja: gitarren är en Strata hopplockad så som jag vill ha den. Mighty Mite hals med modern C-profil läcker fågelögonlönn med Dunlop 6105 jumboband. Grover självlåsande stämskruvar och rullsträngtryckare. Wilkinson modernt svajstall lagrat i 2 punkter. GFS '64 Stagger Texas Grey Bottom Surf/Blues Pickup Strat Set. Långt namn på välljudande mickar. Lätt resonant Alkropp från GMF i surfgrönt och sköldpaddsfärgat plektrumskydd. Bud.
Bilder finns på alla gitarrerna.
29 Sep 2007, 21:16
Burner
Users browsing this forum: No registered users and 15 guests
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot post attachments in this forum