View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 16:44



Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Stratocaster 1965 värderingshjälp 
Author Message

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Stratocaster 1965 värderingshjälp
Mike Leaf wrote:
Obi wrote:

"three-ply white plastic pickguards replaced the previous “mint green” celluloid pickguards (although remaining stores of mint green Stratocaster pickguards were used throughout 1965). "

Problemet är att hålbilden ändrades redan flera år innan, så då skulle man hittat flera år gamla nitroskydd och
monterat på nya gitarrer, nja där går gränsen för mig i alla fall för vad som är rimligt.


Håller absolut med dig om den tanken.

Samtidigt tror jag att det är betydligt lättare att hitta ett original plastpleka till rimligt pris än ett mintgrönt celluloid plektrumskydd från t ex 62 till rimliga pengar.
Det verkar extremt kontraproduktivt att övertyga köpare om något som är fel och ovanligt och dyrt att åstadkomma än något som verkar stämma.

HIttar även fler av dessa med fel hålbild. I Revebs prisguide för svarta stratocaster 1965 så är en av exemplaren med fel hålbild
https://reverb.com/price-guide/guide/71 ... 1965-black

Sedan vet man inte vad som hänt. T ex
Hade fabrikens borrmall/matris gått sönder och valde man då att använda den gamla några timmar istf att bytra produktionen under reparation.
Kan en butik ha bytt plektrumskydd på en 63:a och en 65:a pga någon föredrog ett vitt framför mintrgrönt etc

I trådens befintliga gitarr så är plektrumskyddet svårt att bedöma alls eftersom vi inte vet hur det andra som ligger i lådan ser i ut?

Ganska vanligt att man gjort hål för switchar eller humbucker etc på gamla originalplekor.


04 Nov 2021, 09:11
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Stratocaster 1965 värderingshjälp
Obi wrote:
[
Det verkar extremt kontraproduktivt att övertyga köpare om något som är fel och ovanligt och dyrt att åstadkomma än något som verkar stämma.


Detta är Fender, går att sätta ihop ett instrument med delar från 10 olika från olika årtal, dessutom ovanpå
det så finns det företag som nytillverkar 'gamla' delar, även serienr plattor.

Image

Visst kan det finnas avvikelser från gängse standard från fabrik, men flera såna på samma gitarr så ärde troligare
att någon micklat med detta under de 55 år som gått EFTER den lämnade bandet än någon långsökt förklaring varför det skulle vara orginal.

Men visst kunde man såga kroppen helt fel, så den knappt passar i fodralet, men troligt?
Inte så långt in i produktionen som 1965. 1955 är en helt annan sak.

Obs att jag dömer inte ut denna gitarr utan att sett den i verkligheten, bara konstaterat, som andra, att en del saker ser direkt
märkliga ut med kroppen och skyddet.

_________________



04 Nov 2021, 10:57
Profile ICQ WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Stratocaster 1965 värderingshjälp
Mike Leaf wrote:

Visst kan det finnas avvikelser från gängse standard från fabrik, men flera såna på samma gitarr så ärde troligare
att någon micklat med detta under de 55 år som gått EFTER den lämnade bandet än någon långsökt förklaring varför det skulle vara orginal.

Men visst kunde man såga kroppen helt fel, så den knappt passar i fodralet, men troligt?
Inte så långt in i produktionen som 1965. 1955 är en helt annan sak.

Obs att jag dömer inte ut denna gitarr utan att sett den i verkligheten, bara konstaterat, som andra, att en del saker ser direkt
märkliga ut med kroppen och skyddet.


Jovisst, den enkla och mest troliga förklaringen är oftast den som stämmer, " Ockham's razor" ock allt det där. Som Marshall också skriver så för varje avvikelse så minskar sannolikheten dramatiskt. OM det ser ut som en bastard eller HPD så är det troligen det. Kroppen känns som det mest märkliga. Inte säkert att ägaren har varit helt medveten om den är köpt i tid dä den tillgänglliga informationen var mer sparsam.

Det som gör mig lite fundersam är dock att trådstartaren själv uppfattar som det mesta är i sin ordning. Han verkar medveten och har ju ändå ägt en vintage Fender och lite känsla för vad som är rimligt brukar man väl få.

Att värdera ett instrument på ett forum med 3 bilder fungerar nog bara om det är en ägare som inte mekat alls eller sparsamt. Den här måste nog in till en expert som får plocka isär och sortera ut vad som är vad.

Det skulle vara kul att skriva till guitarpoint.de och fråga om den som är lite lik och såld men risken att man får svar är väl liten.


04 Nov 2021, 19:31
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Stratocaster 1965 värderingshjälp
Nu ska jag gnälla lite.
Flera gånger kommer det upp liknande trådar med frågor om värdering/åsikter om instrument
Jag har även fått PM med förfrågningar om olika instrument.

Väldigt ofta så hoppar TS av hela dialogen, framförallt om det framförs nån typ av kritik eller tveksamheter
Tråkigt, för man blir ju inte direkt intresserad nästa gång att delge info eller sånt som kanske är viktigt, och jag
har ju tänkt att TS vill få information?

Vad är poängen med dessa trådar och kan man inte typ kommentera eller ge mer info om instrumentet?
Jag blir tveksam att ens svara nästa gång en sån här fråga dyker upp.

Flera personer har tagit sig tid att kommentera, men det kan ju vara något enskilt inlägg som gjort TS putt?
Det får man troligen aldrig svar på.

Så, nu vidare till mer konstruktiva uppgifter utanför Bojens lilla värld.

_________________



17 Nov 2021, 20:53
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Stratocaster 1965 värderingshjälp
Mike Leaf wrote:
Nu ska jag gnälla lite.
Flera gånger kommer det upp liknande trådar med frågor om värdering/åsikter om instrument
Jag har även fått PM med förfrågningar om olika instrument.

Väldigt ofta så hoppar TS av hela dialogen, framförallt om det framförs nån typ av kritik eller tveksamheter
Tråkigt, för man blir ju inte direkt intresserad nästa gång att delge info eller sånt som kanske är viktigt, och jag
har ju tänkt att TS vill få information?

Vad är poängen med dessa trådar och kan man inte typ kommentera eller ge mer info om instrumentet?
Jag blir tveksam att ens svara nästa gång en sån här fråga dyker upp.

Flera personer har tagit sig tid att kommentera, men det kan ju vara något enskilt inlägg som gjort TS putt?
Det får man troligen aldrig svar på.

Så, nu vidare till mer konstruktiva uppgifter utanför Bojens lilla värld.

+1

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


18 Nov 2021, 08:17
Profile
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2106
Post Re: Stratocaster 1965 värderingshjälp
Ber om ursäkt för min senkommenhet, men det har dykt upp mycket annat i livet just nu. Men fler bilder är på gång iallafall.

_________________
##################


18 Nov 2021, 19:35
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Stratocaster 1965 värderingshjälp
valvetubes wrote:
Ber om ursäkt för min senkommenhet, men det har dykt upp mycket annat i livet just nu. Men fler bilder är på gång iallafall.

Så kan det vara ibland, skönt att du är tillbaka 8)
Ursäkat sura-gubben inlägget

_________________



19 Nov 2021, 15:13
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 37 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.