View unanswered posts | View active topics It is currently 05 Sep 2026, 09:26

Reply to topic  [ 14 posts ] 
Blade Levinson Texas standard TE-2 Bytt! 
Author Message

Post Blade Levinson Texas standard TE-2 Bytt!
Guran är i så gott som nyskick finns en pytteding på framsidan, vid en närmare titt så ser man att den e nästan ospelad och den har aktiv elektronik. Tar väldigt gärna emot info om den och har själv försökt att hitta nån sida där man kan söka på serienr men inte lyckats. Guran kan säljes eller bytes mot nåt annat intressant. En fruktansvärt skön stratta kan jag lova[;)]. Mvh Daffyd
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

14 Jul 2008, 21:39
Profile ICQ YIM WWW

Synd att du inte gillar Greco FV`n..
vad har du tänkt dig för pris??

14 Jul 2008, 22:31
Profile ICQ WWW

Kan instämma att Blade strattor är bra gitarrer. Har själv en RH4, en av de första i Sverige, dock ombyggd till SSS.

Gitarren här kan vara en Blade Texas, med vintage stämskruvar. På de andra modellerna är Sperzel vanligast. Den är nog från senast mitten av 90-talet, eftersom den har det urspungliga huvudet, vilket ändrades efter lite påtryckningar från the big F.

Mikarna är inte aktiva (åtminstone inte på min). Däremot har gitarren en aktiv EQ funktion med två fasta (men justerbara lägen). Med miniswitchen i mittläget bypassar man elektroniken, och gitarren går utmärkt att använda utan batteri (9V).

Kolla på http://www.bladeguitars.com/

Image

14 Jul 2008, 23:09
Profile WWW

Vaddå inte gillar Greco FV.? Har ju fortfarande inte fått nån kontakt med dig angående den[:D]. Du måste blandat ihop mig med nån annan[;)].
R.K wrote:

Synd att du inte gillar Greco FV`n..
vad har du tänkt dig för pris??

14 Jul 2008, 23:14
Profile ICQ YIM WWW

Joo du ha ha ha

14 Jul 2008, 23:19
Profile ICQ WWW

Rekommenderas å det varmaste. I mitt tycke är det en bättre gitarr än vilken standardstrata från USA som helst. Inget att tveka på.

14 Jul 2008, 23:29
Profile ICQ WWW

Tack Kjelle! Blev lite klokare. Är detta alltså en RH4. Den är helt i orört skick, så då är det inga aktiva mickar som jag råkade skriva. Den har ett batteri till EQn då? Vet du några prisuppgifter o dylikt så är jag väldigt tacksam för vidare info. Mvh Daffyd
kjelle wrote:

Kan instämma att Blade strattor är bra gitarrer. Har själv en RH4, en av de första i Sverige, dock ombyggd till SSS.

Mikarna är inte aktiva (åtminstone inte på min). Däremot har gitarren en aktiv EQ funktion med två fasta (men justerbara lägen). Med miniswitchen i mittläget bypassar man elektroniken, och gitarren går utmärkt att använda utan batteri (9V).

Kolla på http://www.bladeguitars.com/

Nej det är ingen RH-modell. RH står för SSH mickkombination och rätt mycket lull-lull, bl.a. ebenholz greppbräda, see-through lack och light swamp-ash kropp, Sperzel stämmisar.
See mitt tillägg ovan om Texasmodellerna.

Priset har jag inte bra koll på. RH-4 såldes initialt för runt 10.000 tidigt 90-tal, steg sedan till minst det dubbla, och blev svåra att sälja (Surprize?). Jag har sett några gå för 7-10KSEK, någon enstaka för +10. Gissar att denna modell ligger något lägre.

Men, som flera kommenterat, det är väldigt bra gitarrer, mycket lättspelade, och sammansatta med bra precision och bra material.
Det jag inte gillade var de tidigare mikarna, sitter nu Lundgrens 50's formvar i min. Inget större fel på orginalmikarna, men ni vet hur det är ...

Image

14 Jul 2008, 23:38
Profile WWW

Bifogar ett par bilder på min. Som synes är det samma huvud (den vänstra på dubbelbilden):

ImageImage

Ursprungligen var den SSH bestyckad, men jag kom med tiden på att en strata låter bäst med stratamikar!

Bladegitarrerna verkar åldras väl, och din är gissningsvis något/några år ybgre än min (RH-4 och RH-2 modellerna var först ut).

Image

14 Jul 2008, 23:49
Profile WWW

Jo de ser ju ut att vara en lite lyxigare variant. Men vad heter min då? Har varit inne på Blades hemsida men blir inte så mycket klokare[;)]. Men har suttit med den här framför filmen på 2an och fy fan vilken stratta[:D].

Som sagt ovan, kolla på Blade Texas varianterna på hemsidan. Det fanns inte så många varianter i begynnelsen, tror att Texas serien tillkom för att vara mer traditionell strata (vintage stall/stämmisar, SSS ...)

Image

15 Jul 2008, 00:14
Profile WWW

Har forskat lite nu och det verkar som de skulle kunna vara en Texas standard Pro, för när man tittar på hur den är utrustad så är dom identiska. Mvh Daffyd

15 Jul 2008, 09:46
Profile ICQ YIM WWW

Har du hittat felet? Jag vill minnas att elektroniken inte följde vanliga naturlagar i Bladegitarrer. För att byta mickar, var jag tvungen att köpa en ny femvägsväljare. Om du kopplat standard, men det ännu inte fungerar, kolla den.

15 Jul 2008, 15:41
Profile ICQ WWW

//Patrik

15 Jul 2008, 17:10
Profile

Yes!!! Tackar Ljudfreak och Kjelle för tipsen! Va inget fel alls på guran[:D]. Däremot stod alla trimpottarna i botten. Därav tjut och brum[;)]. Har trimmat in den nu och den låter återigen helt formidabelt. Bud får gälla och den kommer inte att gå för under 4500:-. Byten kan alltid vara intressant oxå. Gillar ju pållar som ni vet[;)]. Mvh Daffyd

16 Jul 2008, 09:46
Profile ICQ YIM WWW

Förstår ingenting[:0]! Har skrivit till dig angående FV:n och du skulle nån gång skicka bilder minns jag, men de kom inga och sen försvann du för andra gången. Jag är intresserad av guran. Så hör av dig, sen får vi se va de kan bli för deal? Mvh Daffyd 0735-896797
R.K wrote:

Joo du ha ha ha

20 Jul 2008, 09:25
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 14 posts ]