View unanswered posts | View active topics It is currently 05 Sep 2026, 09:26

Reply to topic  [ 3 posts ] 
Gretsch 6122-12 - nu billigare! 
Author Message

En helt fantastisk gitarr som det av olika anledningar är dags att sälja. Köptes in för en band-/inspelningsprojekt som lades ner alltför tidigt, och är därför väldigt sparsamt använd. Skyddsplast kvar på såväl plektrumskydd som dragstångslucka. Satsar nog på att ha kvar någon av de lite mer basic el-tolvorna jag har.

Image

Denna 6122-12 tillhör de dyrare modellerna som tillverkas i Japan till skillnad från de enklare Korea-modellerna. Tillverkad 2006.

Kropp i lönn, 17 tum bred och 2,5 tum djup, i en valnötsbrun färg. Flerlagers bindning längs hela kroppen. Hals i lönn med 12" radie.
Filtertron-pickuper som låter kanon! Sedvanlig Gretsch-elektronik med mute switch och treläges ton-switch.

Gitarren låter såklart fantastiskt för 60-tals-jangle och countrypicking, klingande och stooort ljud. Funkar faktiskt även coolt för lite halvdistat pop-plinkande. Riktigt lättspelad med låg stränghöjd, och eftersom halsen är något bredare vid halssadeln än på en Rickenbacker är den också mer lättspelad än en sådan.

Har förstått att denna denna tolvsträngade version bara finns i
produktion då och då, och kan vara svår att få tag på. Riktpriset i butik i Sverige är visst drygt 31.000 kronor, men enligt importören finns inga exemplar i svenska butiker idag. I Tyskland kostar den sexsträngade versionen kring 25.000 kronor, och den tolvsträngade verkar även där väldigt svår att få tag på. Rimligen är det här alltså ett av rätt få exemplar i Sverige.

Nåväl, nog med haussande... Den ligger på Blocket för 19.900 kronor, men vid smidig Bojaraffär sänker jag den till 19.000 jämt.

Original-hardcase ingår givetvis, liksom original-straplocks, guldfärgade.

Mer info finns här:
http://www.gretschguitars.com/gear/inde ... 2=&q=&st=1

Gitarren kan provspelas på Kungsholmen i Stockholm för den som önskar.
Image
Image
Image
Image

Edit: Slängde in bättre bilder än den länkade från Blocket.

/David

23 Aug 2008, 20:01
Profile ICQ WWW

BUMP på denna!

Sveriges grymmaste el-tolva, som du blir rätt ensam om att ha.

Tar emot bud från 17.000 och uppåt... Om intresse finns kan jag plocka med den till gitarrmässan i Fryshuset nästa helg för provspelning. Har en intressent på gång just nu, men vid seriöst intresse kan jag nog hålla den till nästa helg.

/David

15 Oct 2008, 21:18
Profile ICQ WWW

Det var då fasen...50 titt i tråden bara sen igår kväll, och inget intresse... [V]

Misstänker väl att den potentiall kundkretsen är lite för liten på en sån här. Har bud på 16.000 men tycker nog att det borde ligga lite högre - från USA kostar de kring 22.000 att ta hem nu, och denna är i det närmaste splitter ny. Använd max några timmar.

Nåväl - ikväll får jag väl krypa till korset och sälja till killen som bjöd 16.000.

/D

16 Oct 2008, 10:53
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 3 posts ]