daffyd wrote:
Nu blir man lite nyfiken här. Varför kostar denna ca: 6-7 tusen kronor mer än andra JV-tele?
Mvh Daffyd
Call me black, call me white. Call me anything you like, just don´t call me late for a party!
haraldhellstrom@hotmail.comnär det gäller jv´s så finns det tre gitarrer som är betydligt mer eftersökta än dom övriga: tl52-95, st57-115(strat) och st62-115(strat)
vad som skiljer 52-95 från den andra jv telen (52-65) är:
*95:an är byggd av "one-piece-wood"
*95:an är nitro-lackad
*95:an har Fender USA alnico pick-ups , electrics, hardware and plastic
finns andra skillnader (4-siffrigt serienr, stämplad med A) som kan vara bra att veta för att säkerställa att det verkligen är en 95:a.
95 står för priset 1982-83, dvs 95000 yen
och således kostade 65:an 65000 yen.
den är väldigt svår att få tag på, jag letade länge innan jag hittade min. kände mig lockad att kolla i går kväll, men jag sökte överallt utan framgång.
det finns mkt att lära sig om jv´s om man känner sig manad och vad snubbarna på detta forum inte vet är inte värt att veta!
http://www.21frets.com/cgi-bin/forum/Blah.pl?
några ord från en annan jv-ägare, hämtat från 21frets:
"If you hold a JV TL95 in your hands you will just about faint at how damn nice it is. If you play it, you will think you've died and gone to Heaven.
The JV TL65s are kind like JV ST65's compared with ST85's and ST115's: very nice, good sounding and playing guitars but tone-wise and feel, in a completely different league."
halsen är tunn john. och nitro-lacken gör den otroligt skön att spela på!