View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 01:07

Reply to topic  [ 4 posts ] 
Rörförstärkare Fender-"klon" Tremolux-Deluxe 
Author Message

Post Rörförstärkare Fender-"klon" Tremolux-Deluxe
Image
Image
Image
Image

Förstärkaren är ett hemmabygge som jag bytte till mig för många år sedan och nu saknar behov av. Eftersom jag inte vet hur man prissätter en dylig kännns det bäst att byta den vidare mot någon annans hyllvärmare...

Förstärkaren var ursprungligen en Tweed Tremolux klon, dvs den har ett fantastiskt tremolo. Har fått ett fjäderreverb och fixed bias för mer headroom. Detta torde betyda att effekten nu är aningen högre, ca 20watt. Borde inte vara några större svårigheter att återställa bias om man vill ha ursprungliga tweed-soundet istället. Nu drar ljudet lite mer åt deluxe reverb-hållet. Reverbet är inte lika kraftigt som typiskt fender reverb. På baksidan finns switchar för att koppla triod-läge, dvs minska effekten till ca hälften och en switch för att ett sag-motstånd till likrikningaren. Enklare uttrykt, förstärkaren har diodlikriktare, men kan "simulera" rörlikriktare.

Det är alltså inte jag som har byggt den och har därför lite svårt att svara för allt det tekniska, mer än vad jag fått berättat för mig. Förstärkaren är alltså ett hemmabygge med allt vad det innebär, kanske inget man drar ut på turne. Men den låter fantastiskt bra och funkar utmärkt som hemmaförstärkare el dyl.
Högtalaren är en Weber 12F150 12tum, 8ohm.

Byten? Fresta med nåt. Gillar mest gamla/vintage prylar. tex bandeko, nån kul danelectro el italiagitarr, gamla sångmickar, bariton/alt-gitt, jazzbulle, dobro, strat, renoveringsobjekt eller något jag inte ens visste jag behövde.. Kan också tänka mig lägga emellan pengar om du har något finare än vad jag har.. Förstärkaren finns i Stockholm.

05 Apr 2011, 00:06
Profile

05 Apr 2011, 01:06
Profile WWW

En Chandler Tube Driver-pedal i byte?

Nej.

05 Apr 2011, 09:24
Profile

Du har mejl!

05 Apr 2011, 10:10
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 4 posts ]