View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 12:40



Reply to topic  [ 5 posts ] 
Historic LP 
Author Message
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Historic LP
.. gärna ´57 custom sökes - men det mesta är av intresse.

Behöver inte vara något med "senaste plasten smält i Murphy's egen micro och mickar lindade av Seth Lovers vålnad" - skämt åsido men Gibsons hype är rätt tröttsam.
Jag drar min gräns vid "rätt" grundkonstruktion och enbart intresserad av gitarrer med long tenon.

Ton före looks. Eftersom jag har en plain 2009 hade en senare med lite liv i toppen varit roligt.

PM
J

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


08 Feb 2024, 13:20
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: Historic LP
Köpt!

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


27 Feb 2024, 21:13
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: Historic LP
pippo wrote:
Köpt!

Nice! Berätta gärna mer.

-Va bläv de fö nå?


/ Jonken


23 Mar 2024, 00:48
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: Historic LP
Det blev en R7 fr 2006 med en för modellen rätt nätt hals (känns mindre än min R8 fr 2009..)

Darkback - dugligt skick, välspelad men inte misshandlad. Väldigt luftigt sound och jag gillar den med stock BBs i nuläget.
Lät och spelade väldigt bra redan när jag kollade på den - förvånansvärt klar även i halsmicken. Därefter bytt till potar med mer bekant taper samt 50s wiring mer för vanans skull - men det blir också mer användbart till det jag lirar. Bytte också studs till stränghållaren till långa i stål då jag tycker det gynnar ljudet (och jag hade de liggandes).

Planen var att sätta Bigsby på och sälja min Gretsch. Som det ser ut nu blir det inget med det - lite honeymoon än men jag är för nöjd med denna för att göra något sådant ingrepp. Framförallt är jag nöjd med hur den och R8an kompletterar varandra. Denna är mjuk, luftig och man undrar i bland var de gömt kompressorn.. R8:an är kraftfull, snärtig och väldigt "brysk" - tyngre sound helt enkelt.

.. nu var det bara det där att jag inte vill sälja gretschen utan att ha en annan gitarr med bigsby.

/J

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


25 Mar 2024, 14:17
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: Historic LP
Nice.

Kul och höra att du och jag har liknande smak -när det gäller Gibson LP's. Gillar också fetare halsar och RE-orginalmickar (BB alt CB) -på RE.
Intressant att höra hur du upplever din nya R7:a. Det skiljer faktiskt lite hur jag upplever mina R7:or. Jag brukar (i mitt sinne) jämföra Gibson R7:or -med Fender Reissue Butterscotch Telecasters. Detta på grund av att båda dessa instrument känns i princip lika robusta och solida som en tegelsten. Jag tycker även just denna aspekt formar den akustiska klangen i båda dessa instrument. -Direkt, -snappigt, -djupt, -dynamiskt och lååååångt -tycker beskriver ganska bra överlag hur mina R7:or låter.

Jag har givetvis erfarenhet av att byta ut aluminium hårdvaran i R-modeller till stål. Detta är givetvis en REJÄL gamechanger; som förändrar instrumentets klang radikalt. Dock jag har valt att behålla orginal hardwaren i mina R-pållar. Däremot ÄLSKAR jag riktig, kallrullad stålhardware i ALLA andra Gibson modeller: Ex LP Custom, -SG, -Flying V, -Explorer, osv osv... (Blir ju lixom direkt ett helt annat instrument...)

Glad och höra att Du inte ska förstöra din nya R7:a -genom att montera in ett Bigsby svaj i gitarren. (Har erfarenhet av VÄLDIGT FÅ Gibson gitarrer -som i även verkligheten fungerar/levererar tillräckligt bra med ett Bigsby svaj.)

-Grattis till en fin gitarr förresten!


/ Jonken


27 Mar 2024, 11:45
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 69 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.