View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 12:55



Reply to topic  [ 56 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Märklig strata -64 på blocket. 
Author Message

Joined: 19 Apr 2015, 15:07
Posts: 171
Post Märklig strata -64 på blocket.
Hittade denna annons imorse.
https://www.blocket.se/stockholm/Fender ... ca=1_9&w=3
Känns inte formen på huvudet fel? Vetefasen om det är bildvinkeln som lurar ögat men nog skiljer det mellan 64:an och stratan till höger i bild.


18 Dec 2016, 17:23
Profile

Joined: 16 Jan 2009, 01:09
Posts: 658
Location: Sthlm
Post Re: Märklig strata -64 på blocket.
Jo, den ser skum ut, börjar inte loggan för långt upp också? Tycker även den högra ser helkonstig ut.


19 Dec 2016, 04:29
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Märklig strata -64 på blocket.
Den till höger ska man nog inte ha som referens , tänkte precis samma sak!

När det dyker upp såna här gitarrer från ingenstans blir man alltid lite skeptisk, säljaren får nog se till att skaffa
en hel del 'provenence' på denna om han ska försöka få ut 300 k för den, bara signaturen ger mig en extra varningsflagga....

_________________



19 Dec 2016, 09:08
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: Märklig strata -64 på blocket.
Här kan man jämföra skallen i fråga med en garanterat äkta -64:a, och visst är det en uppenbar skillnad på formen.

Frågan är hur exakt skallarna formades på den tiden? Var det inte mycket manuell sågning och formning av både kroppar och halsar? Även om man tycker att skallarna borde ha gjorts efter en mall.
Samma sak med loggorna, de monterades säkert för hand, vattendekaler som glider som tvålar när de appliceras, och kan knappast ha hamnat på exakt samma ställe varje gång.

Image

Det finns ju en till -64: på Blocket att jämföra med. (Även prismässigt.) Den har legat ute länge nu.
https://www.blocket.se/stockholm/Fender ... 8.htm?sa=1
Bilden av skallen är tyvärr för stor för att kunna länkas in här.

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm


Last edited by Sustain on 22 Dec 2016, 09:47, edited 1 time in total.



19 Dec 2016, 09:42
Profile WWW

Joined: 19 Jan 2009, 21:16
Posts: 105
Location:
Post Re: Märklig strata -64 på blocket.
Håller med, ser märkligt ut. Tycker formen på huvudet påminner om ett Jazzmaster huvud.


19 Dec 2016, 13:21
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 522
Location:
Post Re: Märklig strata -64 på blocket.
Klart man alltid ska vara på sin vakt när man kollar på en 300tusen kronors gura och speciellt en Fender i custom color. Jag undrar dock om ni kan vara lite mer specifika med vad som är så märkligt?. Jag kan hålla med om att vissa detaljer är i "outlier" området för vissa specar men dessa gitarrer gjordes "soft tools" man hade mallar som man ritade runt och sen såga man i bandsåg på frihand. det blev lite olika. Mest för att jag är nyfiken på vad ni menar. Det är alldeles för otydliga bilder för att jag ska kunna uttala mig om varken bu eller bä i denna fråga. En sån här gitarr köper man ju ändå inte via bussgods så...

Personen som säljer verkar ha nåt bolag "Lundquist gitarrer" men vet inte mer.

Hank Marwin autografen kan man ju be om att han skriver på en Mexistrata så den med för ju inget i äkthets skogen.

Angående Jazzmaster hals så är de ofta identiska i början av 60-talet
en jazzmaster ska vara stämplad 4 istället för stratans 2 på halsen

Den andra 64 verkar ganska just (Bättre bilder) loggan är verkar vara lite lös dock, vilket kan, observera kan bero på att den är bytt.

plexi


19 Dec 2016, 18:07
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Märklig strata -64 på blocket.
pleximaster wrote:
Jag undrar dock om ni kan vara lite mer specifika med vad som är så märkligt?.

plexi

Det som diskuteras i denna tråd är ju huvudformen. Just att man använde mallar gör ju att de allra flesta av dessa former
på Vintagegitarrer är ganska lika, det är sällan man ser ett Fenderhuvud som sticker ut som mindre eller större. Visst kan det ändå vara orginal men det blir ju en grej till att förklara.

Såsom vintagemarknaden utvecklats med internet och alla 'byggare' i Ryssland och övriga ställen så handlar det nog inte längre med att ska utgå från att en gitarr är orginal, snarare får nog säljaren mer eller mindre bevisa orginalitet innan man kan få ut flera hundratusen.

Sen just Fiesta röd är ju en varningsflagg bara det, du vet säkert själv hur många såna här som lackades röda förr och nu har en gammal omlack om kan se hyfsat bra ut även i UV-ljus.

Det är självklart helt möjligt att en sån här gitarr dyker upp med autograf och allt från ingenstans , men det är ju befogat med viss misstänksamhet då så många fake flyter runt därute....

Även ohederliga handlare bla i UK som fortfarande håller på....

Har man lite otur här betalar man 6 x för mycket om den är omlackad, är hela skiten hemmabygge så har man betalt 60 x för mycket typ.

Är man intresserad kan man säkert få hela storyn bakom denna gitarr av säljaren, men sen måste ändå verifiering av gitarren ske.

Ovanligt att lägga ut såna här på Blocket tycker jag, och inte gå via en handlare med någorlunda renome som har kundkontakterna för ett sånt här objekt.

_________________



19 Dec 2016, 20:55
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 10 Jan 2011, 23:14
Posts: 60
Location:
Post Re: Märklig strata -64 på blocket.
Huvudformen kan nog bli lite förvrängd på bild och loggan kan ju sitta lite olika,
men det jag reagerade på var att halsen sitter fast med endast 2 st bultar... Ändå fanns ingen bild på halsstämplar.


19 Dec 2016, 23:50
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 19 Apr 2015, 15:07
Posts: 171
Post Re: Märklig strata -64 på blocket.
goodwood wrote:
Huvudformen kan nog bli lite förvrängd på bild och loggan kan ju sitta lite olika,
men det jag reagerade på var att halsen sitter fast med endast 2 st bultar... Ändå fanns ingen bild på halsstämplar.

Håller med. Missade att halsen bara satt med två skruvar och en godtagbar förklaring hade varit att visa stämplarna. När det gäller dekalens placering så är det inget konstigt med det. Av nån anledning, som jag inte fått nån förklaring till, så sattes transitionloggan längre in på huvudet så att stratocaster nästan nuddar e-strängens stämskruv/stolpe.
Mitt problem med gitarren är att huvudet har fel form för en 64. Det stora huvudet kom först när alla lagerhalsar monterats och cbs skulle markera sitt ägarskap med en ny huvudform. Eftersom övergången i ägandet är ett enda undantag från de regler som tidigare gällde så är just 64- och 65:or lite kluriga. Exempelvis så förekommer vita plektrumskydd på 64:or tillverkade i september samtidigt som det finns 65:or från maj/juni med cellulosaskydd. Om denna gitarr är en feldaterad sen 65:a så kunde det förklara huvudet men definitivt inte plektrumskyddet. Och skulle det förhålla sig så att den som sågade ut huvudet skulle ha slarvat så blir det väldigt knepigt att föra i bevis. 300k är en jättesumma för en strata och då ska det finnas bilder på varenda millimeter av gitarren. Risken är väldigt stor att just denna kan vara ett hopplock och i så fall hamnar prislappen på under 50k.


20 Dec 2016, 11:00
Profile

Joined: 14 Oct 2015, 16:03
Posts: 141
Post Re: Märklig strata -64 på blocket.
Jag vet inte exakt hur Fender gick tillväga när de gjorde sina halsar men jag har aldrig sett att det diffar i storlek mellan dem. Halsen ser som sägs ovan ut som det sena 60 tals huvudet som kom November-devember 1965. Plektrumskyddet ser bra ut och även lacken av det lilla man ser. Det kan vara så enkelt som att halsen är senare än kroppen. Folk har ju alltid gillat att byta halsar fram och tillbaks mellan gitarrer.


20 Dec 2016, 14:47
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2052
Location: Tjörn
Post Re: Märklig strata -64 på blocket.
Utan att kunna något nämnvärt om gamla Fendergitarrer känns det som att allt stämmer lite för bra, Fiestaröd och Hank Marwins signatur. En röd stratta var väl hans signaturgitarr?

_________________
/Lennart


20 Dec 2016, 17:22
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Märklig strata -64 på blocket.
Custom Sam wrote:
Utan att kunna något nämnvärt om gamla Fendergitarrer känns det som att allt stämmer lite för bra, Fiestaröd och Hank Marwins signatur. En röd stratta var väl hans signaturgitarr?


Jag törs inte uttala mig om huruvida det är ngt skumt eller ej, men ovan slog mig oxå. Ngt gammalt fan som träffat Hank kanske, hur som helst så skulle man ju vilja höra storyn bakom. Kanske är värsta historien. :D


20 Dec 2016, 17:31
Profile WWW

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 522
Location:
Post Re: Märklig strata -64 på blocket.
Ni har bra ögon! Huvudet ser ut att vara ett mellanting mellan en Jazzmaster huvud 63 och en strata 63 (Jag trodde de fortfarande var samma men det var tydligen bara första Jazzmastrarna som hade strata huvud exakt lika dant.)

Här är mina 63 Strata och Jazzmaster. Jazzmastern har lite större huvud men mindre än en typ 65.

Image

Med vänlig hälsning, plexi


20 Dec 2016, 17:42
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 522
Location:
Post Re: Märklig strata -64 på blocket.
Fast här är jazzmaster mellan en 59 och en 63 och de skiljer sig också åt om man kollar noga

Image

Så här gick det till i gamla fenderfabriken, Killen med bandsågen i filmen är söker på hand men det var ju flera som sågade och alla gjorde säkert inte lika dant.

https://youtu.be/nswcAPvH0P8

plexi


20 Dec 2016, 17:59
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Märklig strata -64 på blocket.
Ok. Så vem är kvar på 300k nu?

_________________



20 Dec 2016, 18:13
Profile ICQ WWW

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 522
Location:
Post Re: Märklig strata -64 på blocket.
Image

Har ingen 64 men har här klippt in den i en bild från en bok jag har, en japansk bok med typiska anatomibilder en gitarr per år

Ja det varierar otroligt mycket på huvudformen på alla gitarrerna.

Jag kan inte säga att blocket guran ändå skulle ha en 64 hals

plexi


20 Dec 2016, 18:22
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 522
Location:
Post Re: Märklig strata -64 på blocket.
Kul att jämföra huvudena på mina gitarrer med de i boken, det finns tydligen vissa trender... 59 har "mer huvud" ovanför halsen medan 63 mindre. både 59 och Jazzmastern mäter grovt 9 cm från högsta till lägsta punkt i en linje 90° mot halsen min 63 Strata är snarare 8,5 cm

Image

Image

Image

plexi


20 Dec 2016, 18:34
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 522
Location:
Post Re: Märklig strata -64 på blocket.
Jag mailade en "Fender-Friend" och fick denna bild som motsvarar de största skillnaderna på en strata och en jazzmaster skalle!

Image

plexi


20 Dec 2016, 18:42
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Märklig strata -64 på blocket.
Det är ju ett av de äldsta förfalskarknepen att ta en gammal jazz hals och sätta på en fake kropp. På med lite gamla delar och ett 60.s case. Vips har man en braz board pre-cbs strata. Lurar ju inte alla men välkänt fenomen. Ibland sågades huvudena till också.

_________________



20 Dec 2016, 18:51
Profile ICQ WWW

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 522
Location:
Post Re: Märklig strata -64 på blocket.
Jag har lärt mig något nytt idag! :)

Ser ut som en Jazzmaster hals...

Image

Image

plexi


20 Dec 2016, 19:11
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 10 Jan 2011, 23:14
Posts: 60
Location:
Post Re: Märklig strata -64 på blocket.
Snyggt detektiv-pusslande 8)

Luktar utbytt hals.... Bör undersökas ordentligt av ev. köpare!


20 Dec 2016, 19:50
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Märklig strata -64 på blocket.
goodwood wrote:

Luktar utbytt hals.... Bör undersökas ordentligt av ev. köpare!


Och vad är då oddsen att det är en orginal Fiestaröd Fender kropp ?

Gick från 1/10 till 1/1000 direkt...

_________________



20 Dec 2016, 21:30
Profile ICQ WWW

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 522
Location:
Post Re: Märklig strata -64 på blocket.
Haha Mike! Håller med! :D

Jag är inte intresserad av att en ta reda på det ens! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Har gjort min research färdig på denna gura!

Med vänlig hälsning, LG

Edit;
En ytterligare variation på temat falskloggad Fender


20 Dec 2016, 21:35
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 19 Apr 2015, 15:07
Posts: 171
Post Re: Märklig strata -64 på blocket.
Då är frågan hur man går vidare!? Nu tror jag inte att en -64 kommer att säljas för 300 papp men för att vara på den säkra sidan så är det nog på sin plats att kontakta blocket. Ifall de har funderingar så kan dom läsa denna tråd! 8)


21 Dec 2016, 08:27
Profile

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 522
Location:
Post Re: Märklig strata -64 på blocket.
Det känns inte som det är min sak att göra. Jag tyckte detta var kul att kolla på rent akademiska grunder! :) Jag lärde mig något.

Ska man köpa ett instrument för dessa pengar får man göra egen research och ta in en utomstående expert om man saknar kunskap själv. Säljaren vet kanske inte heller vad det är han har. Man besiktigar ett hus innan man köper det om man vill vara på säkra sidan.

Håller man gitarren i handen tror jag det är betydligt lättare att avgöra (än på bara 3-4 lågupplösta bilder) vad det "inte" är kan kolla kroppen för "pin" och "route holes" osv... Kolla hals fickan och så vidare.

Vill någon annan ta tag och kontakta säljaren så var så var så god. Jag släpper detta här och min personliga tolkning är att det troligen är en Fender Jazzmaster hals på en strata kropp med en Stratocaster logga på. Detta är vad jag tror efter de bilder och jämförelser som jag gjort här, andra kan säga något annat. Tänker inte ta något lagligt ansvar i frågan och mig gladeligen utanför alla olika rättsliga diskussioner. Jag har varit där förut och det är jättetrist när ord står mot ord och uppfattningar går isär om gitarrer äkthet och liknande. Tar udden av gitarreriet... :)

plexi


21 Dec 2016, 09:37
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2607
Location: Sthlm
Post Re: Märklig strata -64 på blocket.
botox3 wrote:
Då är frågan hur man går vidare!? Nu tror jag inte att en -64 kommer att säljas för 300 papp men för att vara på den säkra sidan så är det nog på sin plats att kontakta blocket. Ifall de har funderingar så kan dom läsa denna tråd! 8)

Det ju är inte förbjudet att ta ut överpriser. Det enda som händer är att den inte blir såld. Jag är övertygad om att den som ens tänker tanken på att slänga upp 300t för en gitarr är någon ser till att ha på fötterna först och är antingen kompetent att veta vad man köper eller tillräckligt rik och äventyrlig för att vara beredd att ta risken.


21 Dec 2016, 10:39
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Märklig strata -64 på blocket.
Han skriver inte ens något om orginalitet.

Man förleds att tro att det ska vara orginal pga priset som motsvarar ett ex i MINT orginalkondition och 2007 års prislista.

Självklart kan man begära 300k för en nonamekropp med en Jazzhals om man vill det...

Jag tror detta är ett gammalt hopplock, hoppas inte säljaren har betalt stora pengar för den om han är ovetande.
Känner han till vad det är så blir det ju en annan femma. Men ingen anledning att kontakta honom eller Blocket.

_________________



21 Dec 2016, 11:32
Profile ICQ WWW

Joined: 19 Apr 2015, 15:07
Posts: 171
Post Re: Märklig strata -64 på blocket.
Nu blev det ändå så att jag kontaktade blocket. Skälet är att den saluförs som en fiesta-red fender stratocaster från 1964 till priset av 300 000kr. Och när det nu finns tvivel angående gitarrens äkthet så bli risken mindre att någon med mer pengar än kunskaper slipper åka på en blåsning. Visst, det är möjligt att nuvarande ägare själv blivit blåst men det är nog bra om det stannar där. Blocket har tagit ner annonsen och uppmanat säljaren att återkomma med korrekta uppgifter. I bästa fall leder detta till att gitarrens uppgifter blir ordentligt utredda och redovisade vid en eventuell framtida försäljning. Jag tycker inte om att vara nån slags blocketsnut men i detta fall ber jag inte om ursäkt för det. Det finns 300 000 anledningar till det!


21 Dec 2016, 16:12
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Märklig strata -64 på blocket.
botox3 wrote:
Nu blev det ändå så att jag kontaktade blocket. Skälet är att den saluförs som en fiesta-red fender stratocaster från 1964 till priset av 300 000kr. Och när det nu finns tvivel angående gitarrens äkthet så bli risken mindre att någon med mer pengar än kunskaper slipper åka på en blåsning. Visst, det är möjligt att nuvarande ägare själv blivit blåst men det är nog bra om det stannar där. Blocket har tagit ner annonsen och uppmanat säljaren att återkomma med korrekta uppgifter. I bästa fall leder detta till att gitarrens uppgifter blir ordentligt utredda och redovisade vid en eventuell framtida försäljning. Jag tycker inte om att vara nån slags blocketsnut men i detta fall ber jag inte om ursäkt för det. Det finns 300 000 anledningar till det!

Anledning 300001 blir att den är förbjuden att handla med om det inte finns ett CITES-intyg och det betvivlar jag.

_________________



22 Dec 2016, 07:55
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: Märklig strata -64 på blocket.
Nu är annonsen ute igen, med en beskuren bild av skallen!

https://www.blocket.se/stockholm/Fender ... 5.htm?aw=1

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm


23 Dec 2016, 17:09
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 56 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.