View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 23:43



Reply to topic  [ 30 posts ] 
Vad är det som händer på vintagemarknaden? 
Author Message

Joined: 19 Apr 2015, 15:07
Posts: 171
Post Vad är det som händer på vintagemarknaden?
På några år har priserna stigit på ett sätt så att man måste ta sig för pannan. Det finns nåra custom colorstrator till salu för 300 000 och över. Inte alltför länge sen låg dom och nosade på 200k. En omlackad men i övrigt original har klivit över hundringen och en lp -59 ligger på runt 4 mille! Man häpnar. De första årgångarna av usa reissue är ett intressant fenomen. Inte så länge sedan låg dom på 20 000 men nu har dom tangerat 40k. Tillverkad i Fullerton med så dåliga mått och toleranser så att dom fick slipa upp pu-routarna efter lackeringen då plekan inte passade annars. Särskilt trogna originalen var dom inte heller. Japanerna hade mycket bättre koll på det men mot bättre vetande så blir dom ändå eftertraktade.
Custom shopfenomenet hos både f och g medverkar till att trissa upp priserna. En cs gary moore strata kostar 130 000 och en -62 professionellt omlackad i fiesta red gick tidigare att få tag på för under 100k. Vilken hade du köpt?
Priserna har passerat gränsen för vad en musiker har möjlighet att betala såvida man inte heter Bonamassa eller Gibbons. Resten blir case queens i valvet hos de som har mer av allt än de behöver. Tråkigt med tanke på att de framtida musikerna kommer att få besöka ett museum för att få se ett vintageinstrument.


06 Feb 2019, 14:21
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Vad är det som händer på vintagemarknaden?
botox3 wrote:
Priserna har passerat gränsen för vad en musiker har möjlighet att betala såvida man inte heter Bonamassa eller Gibbons. Resten blir case queens i valvet hos de som har mer av allt än de behöver. Tråkigt med tanke på att de framtida musikerna kommer att få besöka ett museum för att få se ett vintageinstrument.
Jag har inte själv koll på priserna, men priserna avgörs av marknaden, inte tvärtom. Det är liksom inte regering och riksdag som sitter och bestämmer priserna. Som tur är.

Att musiker kommer att behöva besöka museum för att se vintageinstrument, vad tycker du att man ska göra åt det? Det finns ju inte fler vintageinstrument än vad som tillverkades på den tiden det begav sig. Låg tillgång + hög efterfrågan ==> höga priser.

Marknaden är dessutom mer rättvis nuförtiden än vad den var förr, eftersom internet möjliggör en större marknad.

För min egen personliga del nöjer jag mig med billigare instrument. Men att vintageinstrument är dyra har jag svårt att uppröras över. Det är ju onekligen så att de inte räcker till alla, som vill ha dem. Då blir de dyra.


06 Feb 2019, 15:15
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Vad är det som händer på vintagemarknaden?
Tillgång & efterfrågan, vi är i en högkonjunktur nu, även om den snart är över, då köper de med många pengar gärna lyxartiklar som vintage gitarrer. Tror inte yrkesmusiker, med inte allt för höga inkomster, tar banklån för att vintage instrument håller en särpräglat god kvalitet. Det är nog mer nyrika hobbymusiker som slår till på dyrgriparna.
Rätt eller fel vet jag inte.....


06 Feb 2019, 16:15
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Vad är det som händer på vintagemarknaden?
Vintage Gibson och Fender kanske aldrig kan bli annat än drömmar för många vanliga människor, men jag ser flera alternativ och marknadssegment.

Epiphone är ett exempel. Riviera:n är i princip en 335:a, deras Olympic en Melody Maker, osv.
Tråkigt nog verkar handlare i Japan ha dammsugit marknaden på vissa modeller, vilka de under senare tid lagt ut på Ebay med"nya" priser.

Harmony är ett annat exempel. De gjorde bl a akustiska gitarrer som H162 (lätt hondurasmahogny, braz.bräda mm) och halvakustiska som H70, H71 och H74 .


06 Feb 2019, 17:16
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Vad är det som händer på vintagemarknaden?
Mitt ena band och ett annat band spelade på samma tillställning nu för några veckor sedan,givetvis gitarrprat,och då visar det sig gitarristen i andra bandet kör på en -62 strata...
Stenhårt i dessa "investering/samlartider".
Gitarren var i bra originalskick också.
Heder och respekt åt såna gubbar som vågar använda prylarna :-)


//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


07 Feb 2019, 10:26
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Vad är det som händer på vintagemarknaden?
gretschen wrote:
Mitt ena band och ett annat band spelade på samma tillställning nu för några veckor sedan,givetvis gitarrprat,och då visar det sig gitarristen i andra bandet kör på en -62 strata...
Stenhårt i dessa "investering/samlartider".
Gitarren var i bra originalskick också.
Heder och respekt åt såna gubbar som vågar använda prylarna :-)


//Robban


Det är vanligare än många tror att instrumenten används, internet har ju gjort gällande att allt av värde blir inlåst i kassavalv av slipsbärande gubbar som inte kan spela gitarr.


07 Feb 2019, 15:42
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Vad är det som händer på vintagemarknaden?
rifle wrote:
Det är vanligare än många tror att instrumenten används, internet har ju gjort gällande att allt av värde blir inlåst i kassavalv av slipsbärande gubbar som inte kan spela gitarr.

Det verkar högst rimligt att de faktiskt används, åtminstone ibland. Om en gitarr skulle falla i bitar av att användas så skulle de ju aldrig ha blivit gamla och värdefulla. Man får väl hålla koll på dem så de inte blir stulna, men det är väl inte svårare att hålla koll på en gitarr för 200k än att hålla koll på en för 10k. Och nog tror jag att någon som spelar gitarr är bra mycket mer intresserad av att lägga sina surt sparade pengar på en gitarr än vad någon som inte spelar är. Är det bara investeringen som är intressant finns det nog bättre och säkrare sätt att få pengarna att växa. En gitarr är ju ofta lite knölig att trycka in i ett bankfack.

Och slipsen förresten, den kan de ju hänga bakom gitarren så är den inte i vägen.


07 Feb 2019, 16:51
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Vad är det som händer på vintagemarknaden?
botox3 wrote:
På några år har priserna stigit på ett sätt så att man måste ta sig för pannan. Det finns nåra custom colorstrator till salu för 300 000 och över. Inte alltför länge sen låg dom och nosade på 200k. En omlackad men i övrigt original har klivit över hundringen och en lp -59 ligger på runt 4 mille!

Är det begärda priser du beskriver eller utförda affärer?
Jag har också sett att begärda priser ökat igen efter att i princip halverats sedan raset 2008.
Tror dock inte att det säljs så förbaskat mycket till dom priserna du nämner, för ett år sen gick en 1960 burst på Auktion utan reservationspris för runt 200 tusen $, det var inga fel på den heller.
En omlackad 1959 sålde inte på auktion i Europa , högsta budet var 100.000 £.

En 64 orginallackad strata gick för 42.000 eller var det 45 på Lauritz för nåt år sen, Var en mindre routing och icke org stämskruvar allt annat var ok..

Vad säger VGPG om prisökningen, där är det ju bara dokumenterade försäljningspriser (dock bara i ÚSA)

_________________



10 Feb 2019, 10:53
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Vad är det som händer på vintagemarknaden?
lpstd wrote:
Det verkar högst rimligt att de faktiskt används, åtminstone ibland. Om en gitarr skulle falla i bitar av att användas så skulle de ju aldrig ha blivit gamla och värdefulla.

Det är väldigt vanligt, dock är de ofta kraftigt moddade, speciellt strator.
Jag vet en som är strippad. floydad, humbucker mm som används av en musiklärare, han har haft den enda sen 70-talet och har väl ingen lust att sälja. Jag tycker det är kul med dessa Player-grade vintageinstrument.
OM han skulle sälja den så blir det en 'vanlig' restaurerad, reparerad och lackad i Fiesta Röd när en handlare fått vantarna på den.

_________________



10 Feb 2019, 10:56
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Vad är det som händer på vintagemarknaden?
Det är ganska intressant hur det där med BIN/begärt pris och faktiskt säljpris (kontant utan delbyte) sällan tas hänsyn till.
I USA kan BIN-priser vara över 100% över det pris som säljaren faktiskt släpper prylen för. Hela grejen där är ju att man ska pruta.


Mike Leaf wrote:
botox3 wrote:
På några år har priserna stigit på ett sätt så att man måste ta sig för pannan. Det finns nåra custom colorstrator till salu för 300 000 och över. Inte alltför länge sen låg dom och nosade på 200k. En omlackad men i övrigt original har klivit över hundringen och en lp -59 ligger på runt 4 mille!

Är det begärda priser du beskriver eller utförda affärer?
Jag har också sett att begärda priser ökat igen efter att i princip halverats sedan raset 2008.
Tror dock inte att det säljs så förbaskat mycket till dom priserna du nämner, för ett år sen gick en 1960 burst på Auktion utan reservationspris för runt 200 tusen $, det var inga fel på den heller.
En omlackad 1959 sålde inte på auktion i Europa , högsta budet var 100.000 £.

En 64 orginallackad strata gick för 42.000 eller var det 45 på Lauritz för nåt år sen, Var en mindre routing och icke org stämskruvar allt annat var ok..

Vad säger VGPG om prisökningen, där är det ju bara dokumenterade försäljningspriser (dock bara i ÚSA)

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


10 Feb 2019, 19:32
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 16 Jan 2009, 01:09
Posts: 658
Location: Sthlm
Post Re: Vad är det som händer på vintagemarknaden?
Jag har varit vintagegubbe hela mitt liv och trodde aldrig priserna skulle återhämta sig efter raset 2008. Argument som att kidsen idag inte har en aning om vem Hank Marvin eller Buddy Holly är lät rimliga och jag trodde 2007 skulle stå sig som ett all-time-high. Priserna för bra originalprylar är idag idag högre än ´07 och då syftar jag på utförda affärer (känner många som säljer) och inte begärt pris. En annan intressant sak som säkert Haraldrig, Mike Leaf och andra gamla rävar minns är att förr var alltid en omlackad kropp = halverat pris men idag tycks det bara sänka priset med 30-35%. Tänker då speciellt på Fender.


12 Feb 2019, 03:21
Profile
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Vad är det som händer på vintagemarknaden?
Haraldrig wrote:
Det är ganska intressant hur det där med BIN/begärt pris och faktiskt säljpris (kontant utan delbyte) sällan tas hänsyn till.
I USA kan BIN-priser vara över 100% över det pris som säljaren faktiskt släpper prylen för. Hela grejen där är ju att man ska pruta.


Japanska säljare på Ibej verkar köra typ samma, i någon utsträckning. Jag kollar
på vintage japaner som Yamaha sg2000/1000. Den typen av annonserande, med höga
priser, kan ju i längden också bidra till att ändra prisbilden. En sorts gerillamarketing
alltså.

Sen finns det ju här i världen en hel del människor som har gott om pengar.
200kkr för en äkta Fedner är helt utan konsekvenser för dem. Poolen till deras
sommarstuga, där dom aldrig är, kostade 400k. Typ.

_________________
Försvinn ur min åsikt


12 Feb 2019, 03:37
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Vad är det som händer på vintagemarknaden?
Visst ät det så att det finns de som har enormt mycket pengar men 90% av vintagefolket har inte det och skaffar sig dyra guror genom att spara, sälja av och delbyta.

Hjälpte förresten en äldre herre nyligen att sälja en väldigt dyr vintage-gitarr och där var förvånansvärt få som kunde betala utan en massa erbjudanden om delbyten. I slutändan visade det sig att bara en av ett tiotal intressenter faktiskt hade hela summan.

Uncle Fred wrote:
Haraldrig wrote:
Det är ganska intressant hur det där med BIN/begärt pris och faktiskt säljpris (kontant utan delbyte) sällan tas hänsyn till.
I USA kan BIN-priser vara över 100% över det pris som säljaren faktiskt släpper prylen för. Hela grejen där är ju att man ska pruta.


Japanska säljare på Ibej verkar köra typ samma, i någon utsträckning. Jag kollar
på vintage japaner som Yamaha sg2000/1000. Den typen av annonserande, med höga
priser, kan ju i längden också bidra till att ändra prisbilden. En sorts gerillamarketing
alltså.

Sen finns det ju här i världen en hel del människor som har gott om pengar.
200kkr för en äkta Fedner är helt utan konsekvenser för dem. Poolen till deras
sommarstuga, där dom aldrig är, kostade 400k. Typ.

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


12 Feb 2019, 14:10
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Vad är det som händer på vintagemarknaden?
De argumenten är giltiga. På gitarrloppisen vi hade i Lund i höstas tog jag fram en pre-CBS Strata och de yngre var totalt ointresserade medan de äldre blev saliga och ville testa den :D de som köper vintage idag är gubbar som vill köpa något de aldrig haft eller kommer att få :mrgreen:

När det gäller omlack och mek så tycker jag nog att det mest är en svensk grej. Men, priserna på mek och omlack kanske har stigit i USA också? I Japan vet jag att det knappt finns omlackade och mekade prylar på marknaden men de gånger man ser det är det lågt prissatt jämfört med här.

supro wrote:
Jag har varit vintagegubbe hela mitt liv och trodde aldrig priserna skulle återhämta sig efter raset 2008. Argument som att kidsen idag inte har en aning om vem Hank Marvin eller Buddy Holly är lät rimliga och jag trodde 2007 skulle stå sig som ett all-time-high. Priserna för bra originalprylar är idag idag högre än ´07 och då syftar jag på utförda affärer (känner många som säljer) och inte begärt pris. En annan intressant sak som säkert Haraldrig, Mike Leaf och andra gamla rävar minns är att förr var alltid en omlackad kropp = halverat pris men idag tycks det bara sänka priset med 30-35%. Tänker då speciellt på Fender.

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


12 Feb 2019, 14:16
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 16 Jan 2009, 01:09
Posts: 658
Location: Sthlm
Post Re: Vad är det som händer på vintagemarknaden?
Jo, jag håller med om att det är gubbar som köper :D När det gäller omlack och mek så gäller mina observationer bara svenska priser så det kan nog stämma att det är en svensk grej. Kanske för att utbudet är relativt lågt här?


12 Feb 2019, 14:23
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Vad är det som händer på vintagemarknaden?
Bara 40 men jag är redan gubbe :oops:

supro wrote:
Jo, jag håller med om att det är gubbar som köper :D När det gäller omlack och mek så gäller mina observationer bara svenska priser så det kan nog stämma att det är en svensk grej. Kanske för att utbudet är relativt lågt här?

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


12 Feb 2019, 14:32
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Vad är det som händer på vintagemarknaden?
Att det är gubbar som köper handlar väl om att det är gubbar som har pengarna. Om 20 år har vi nya gubbar med pengar som kommer köpa vintagegitarrer. Helt övertygad om detta. Till ännu högre priser än idag.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


12 Feb 2019, 16:19
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Vad är det som händer på vintagemarknaden?
Nja, alltså...frimärksmarknaden har ju totaldött på bara 20 år.
De flesta frimärken är bara värda en tiondel idag mot för 20 år sedan.
Varför? De som är gubbar idag är inte intresserade av samma saker som gubbarna förr.
Pratade med mina studenter i 20-årsåldern om musik. 90% av dem känner inte till the Beatles och ingen har hört talas om Jimi Hendrix. Att spela elgitarr var ju en trevlig pensionärssysselsättning tyckte de :mrgreen:

Polytone wrote:
Att det är gubbar som köper handlar väl om att det är gubbar som har pengarna. Om 20 år har vi nya gubbar med pengar som kommer köpa vintagegitarrer. Helt övertygad om detta. Till ännu högre priser än idag.

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


12 Feb 2019, 19:19
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Vad är det som händer på vintagemarknaden?
Haraldrig wrote:
Nja, alltså...frimärksmarknaden har ju totaldött på bara 20 år.
De flesta frimärken är bara värda en tiondel idag mot för 20 år sedan.
Varför? De som är gubbar idag är inte intresserade av samma saker som gubbarna förr.
Pratade med mina studenter i 20-årsåldern om musik. 90% av dem känner inte till the Beatles och ingen har hört talas om Jimi Hendrix. Att spela elgitarr var ju en trevlig pensionärssysselsättning tyckte de :mrgreen:


De som samlade på frimärken för 20 år sedan, vilka förebilder hade de? :shock:

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


12 Feb 2019, 23:24
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Vad är det som händer på vintagemarknaden?
Haraldrig wrote:
Nja, alltså...frimärksmarknaden har ju totaldött på bara 20 år.
De flesta frimärken är bara värda en tiondel idag mot för 20 år sedan.
Varför? De som är gubbar idag är inte intresserade av samma saker som gubbarna förr.
Pratade med mina studenter i 20-årsåldern om musik. 90% av dem känner inte till the Beatles och ingen har hört talas om Jimi Hendrix. Att spela elgitarr var ju en trevlig pensionärssysselsättning tyckte de :mrgreen:



Skillnaden på musik och frimärken är att även ungdomar lyssnar på musik precis lika mycket om inte mer än vad de äldre generationerna gjorde.
Musik är precis lika viktigt för dagens noobs som för oss äldre och det betyder att det kommer skapas musik också.
Sen kanske de inte är lika intresserade av samma gamla möög som vi är utan av annat möög. Så att gitarrintresset kommer dö på samma sätt som typ frimärken det kommer inte hända.


13 Feb 2019, 08:55
Profile ICQ WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Vad är det som händer på vintagemarknaden?
Haraldrig wrote:
Nja, alltså...frimärksmarknaden har ju totaldött på bara 20 år.
De flesta frimärken är bara värda en tiondel idag mot för 20 år sedan.
Varför? De som är gubbar idag är inte intresserade av samma saker som gubbarna förr.
Pratade med mina studenter i 20-årsåldern om musik. 90% av dem känner inte till the Beatles och ingen har hört talas om Jimi Hendrix. Att spela elgitarr var ju en trevlig pensionärssysselsättning tyckte de :mrgreen:

Polytone wrote:
Att det är gubbar som köper handlar väl om att det är gubbar som har pengarna. Om 20 år har vi nya gubbar med pengar som kommer köpa vintagegitarrer. Helt övertygad om detta. Till ännu högre priser än idag.

Känner inte igen bilden hos yngre. Själv är jag ju certifierad gitarrgubbe, men mina söner, deras kompisar och mina kompisars barn har full koll på rockmusiken från 70/80 talet, och lyssnar aktivt på många av de gamla gitarrhjältarna. Och lirar gitarr, bas, trummor. Den lättare popen från dessa årtionden verkar har passerat förbi mer eller mindre spårlöst.
Men, de jag träffar är alla +20. Kanske ser annorlunda ut i grundskolan och gymnasiet nu?

_________________
Image


13 Feb 2019, 11:52
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Vad är det som händer på vintagemarknaden?
kjelle wrote:
Haraldrig wrote:
Nja, alltså...frimärksmarknaden har ju totaldött på bara 20 år.
De flesta frimärken är bara värda en tiondel idag mot för 20 år sedan.
Varför? De som är gubbar idag är inte intresserade av samma saker som gubbarna förr.
Pratade med mina studenter i 20-årsåldern om musik. 90% av dem känner inte till the Beatles och ingen har hört talas om Jimi Hendrix. Att spela elgitarr var ju en trevlig pensionärssysselsättning tyckte de :mrgreen:


Känner inte igen bilden hos yngre. Själv är jag ju certifierad gitarrgubbe, men mina söner, deras kompisar och mina kompisars barn har full koll på rockmusiken från 70/80 talet, och lyssnar aktivt på många av de gamla gitarrhjältarna. Och lirar gitarr, bas, trummor. Den lättare popen från dessa årtionden verkar har passerat förbi mer eller mindre spårlöst.
Men, de jag träffar är alla +20. Kanske ser annorlunda ut i grundskolan och gymnasiet nu?

Måste hålla med där. Mina barn som är födda på tidigt nittiotal och deras kompisar har också full koll. Jag har också varit på konserter med gamla band och förvånats över hur mycket unga människor det finns i publiken. Folk som fötts kanske 20 år efter artisternas storhetstid.

Och för ett par veckor sen var jag på ett femtioårskalas, det var ett par som fyllde femtio. Två band underhöll, med enormt duktiga musiker. Det var jubilarernas två söner som spelade med sina respektive band med jämnåriga. Ena bandet bestod av 90-talister och det andra av 00-talister. Och i båda banden spelades det på Gibson Les Paul och Fender Precision. Kanske var det en Fenderstrata med någonstans också om jag minns rätt.


13 Feb 2019, 13:38
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Vad är det som händer på vintagemarknaden?
supro wrote:
En annan intressant sak som säkert Haraldrig, Mike Leaf och andra gamla rävar minns är att förr var alltid en omlackad kropp = halverat pris men idag tycks det bara sänka priset med 30-35%. Tänker då speciellt på Fender.

Stämmer, ibland verkar det inte påverka priset alls.
Det är en kombination av att säljaren inte fattar detta då man googlar BIN priser och inte noterar dessa avvikelser, dels att köparna inte heller verkar ha den kunskapen. I framtiden om detta fortsätter kommer kanske inte ett halsbrott eller omlack ens påverka värdet för 90% av aktörerna.

Dock udda , eftersom att i antikvärlden och överallt annars spelar skick och orginalitet in i värderingen , men om man inte fattar det så är det väl ok att strunta idet och göra affärer som man vill.

Det är mer regel än undantag i Sverige att vintage prissätts efter hur en oskadad gitarr kostar på Ebay, trots att det är 'meckat' , orsaken att de flesta objekt ens finns i Sverige är just att det är 'meckat'

_________________



13 Feb 2019, 20:26
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Vad är det som händer på vintagemarknaden?
Mike Leaf wrote:
supro wrote:
En annan intressant sak som säkert Haraldrig, Mike Leaf och andra gamla rävar minns är att förr var alltid en omlackad kropp = halverat pris men idag tycks det bara sänka priset med 30-35%. Tänker då speciellt på Fender.

Stämmer, ibland verkar det inte påverka priset alls.
Det är en kombination av att säljaren inte fattar detta då man googlar BIN priser och inte noterar dessa avvikelser, dels att köparna inte heller verkar ha den kunskapen. I framtiden om detta fortsätter kommer kanske inte ett halsbrott eller omlack ens påverka värdet för 90% av aktörerna.

Dock udda , eftersom att i antikvärlden och överallt annars spelar skick och orginalitet in i värderingen , men om man inte fattar det så är det väl ok att strunta idet och göra affärer som man vill.

Det är mer regel än undantag i Sverige att vintage prissätts efter hur en oskadad gitarr kostar på Ebay, trots att det är 'meckat' , orsaken att de flesta objekt ens finns i Sverige är just att det är 'meckat'


Det är väl egentligen en logisk utveckling? De äldsta grejerna i originalskick blir allt mer sällsynta och dyra, och då börjar nyare och meckade gitarrer bli mer efterfrågade.
Egentligen handlar det ju om helt "artificiella" värden som skapas av en marknad som söker det gamla och det sällsynta. När tillgången på saker som uppfyller de gamla kriterierna för åtråvärt (originallack, 50-60-tal, osv) tryter, utvidgas kriterierna så att omlackat, 70-tal, tidiga reissues, osv uppvärderas.
Köparnas ålder kan väl också spela en roll för vilka prylar som tillskrivs värde på en marknad där kvalitet är sekundärt. En person född 1980 har troligen en annan syn på 70-tals Fender och Gibson än vad en person född 1950 har.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


18 Feb 2019, 15:46
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Vad är det som händer på vintagemarknaden?
håller med om att ungdomar idag (håller mig kring 20 som är det jag känner till) Mina söner mfl, har ett djävligt brett musiklyssnande och framförallt lyssnar på mycket äldre
grejer o känner till mer än vad jag gjorde i samma ålder. Inte fan lyssnade jag på 20 år gammalt mög när jag var 20, men de lyssnar på allt från sent 60 o fram..

kanske annorlunda på olika platser i sverige? När jag kommer mot norra skåne så försvinner ALLA rock-kanaler på radion, kanske speglar nått däruppe (Hässleholmtrakter..)
Skåne är också lite fattigt med enbart rockklassiker..

Har tyckt mig se en tendens de senaste 10 åren med nu kring 30-åringar som lirar stonerrock o gillar gamla "vintage" instrument, gamla marshalls eller reissues osv.. kan ju vara en anledning till att så mycket stuckit iväg i pris eller nästan aldrig dyker upp beggat.
Minns att man kunde få en marshall 1987x för ca 5-6000 för några år sedan, nu ligger även de på ca 10.. o de är ju inte ens gamla..bara begagnade


22 Feb 2019, 13:39
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Vad är det som händer på vintagemarknaden?
SLA wrote:
) Mina söner mfl, har ett djävligt brett musiklyssnande och framförallt lyssnar på mycket äldre
grejer

Här finns en naturlig koppling till att man blir intresserade av äldre instrument. Likaså kan man konstatera att många som gillar gamla gitarrer också är intresserade av historia, äldre möbler,bilar, hus och känner att de äldre instrumenten har en historia att berätta , som inte ett nytt har.

Det blir gärna lite flummigt att beskriva, men det handlar ofta om mer än 'ljud kontra pris' som de flesta låser sig till:
[i]Varför köpa ett dyrare instrument när man kan få samma ljud ur en billig kopia? [/i]

Det kommer alltid finnas en klick som är intresserade av vintage, sen kan man ha olika teorier om huruvida
dessa blir färre beroende på mindre gitarrbaserad musik osv...

Priserna är nog som gäller alla 'collectables' känsliga för konjunktur och köpkraft hos målgrupperna.
Musiker har varit en stor kundkrets (kontra vad många tror) och att deras inkomster minskat pga digitaliseringen har haft en något negativ effekt under senaste åren. Sen har det med trender att göra och det GÅR att driva upp priser tillfälligt genom att några starka intressenter lobbar hårt , ta tex JV samt Fender 'fullerton reissues' även om det inte är riktig Vintage så har man lyckats skapa en HYPE.

_________________



22 Feb 2019, 21:31
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Vad är det som händer på vintagemarknaden?
Här kommer lite tankar om framtiden och vintagemarknaden från Charlie Gelber (335.org).

OK, nobody is dying but the conventional wisdom has been that the vintage market will die as soon as the baby boomers (born 1946-1964) stop buying guitars. Where did this so called conventional wisdom come from? Well, not from me, that’s for sure. It’s most likely the result of simple logic. Most of the folks buying guitars from the 50’s and 60’s are folks who coveted those guitars as teenagers. It’s the same logic that the vintage automobile market clung to until it simply didn’t pan out that way. There is some truth to the logic but it isn’t the big picture.

I’ve been buying and selling vintage guitars for about twenty years now. I started back in the mid 90’s, when the internet and, specifically, Ebay, opened up a worldwide market . It was a hobby until around 2006 when I started getting serious and my main source of income since 2010. From the mid 90’s until now, it is absolutely true that my biggest and most frequent customers have been between the ages of 50 and 65. Interestingly, the age of the clientele stayed about the same between then and now. Of course, if you were 50 in 1995, you are now at the top end of that range and if you were 65, you are probably not buying guitars any more (or anything else for that matter). I believe those who subscribe to the conventional wisdom about the vintage market have their data correct but they have misinterpreted it. I believe it has more to do with disposable income than it has to do with what guitars you grew up wanting. At around age 50-55 a lot of things in your life can change. Your mortgage may be paid off, your kids are out of the house and you may have downsized, college expenses are finished and your income is higher than its ever been. It doesn’t take an economist to figure this out-you simply have more money to spend.

But it doesn’t end there. The belief that the generation behind the baby boomers won’t be interested in guitars from the 50’s and 60’s is faulty. Guitars from the 50’s and 60’s (and some 30’s and 40’s) are better instruments than most of them being made now. There is no doubt that there are some extremely good guitars being made today-especially from boutique builders. But the market still loves the classics and that’s what those conventional thinkers have missed. Disagree? here are some hard facts.

I sell around 100 guitars a year. I keep track of the demographics of who is buying what. The big surprise this year was that nearly half of the high end vintage guitars sold by me were bought by folks under the age of 50. That still means lots of 50 and 60 somethings are buying guitars but, as they say in the commercials, wait..there’s more. It’s a little nitpicky but i sold a lot of guitars to buyers in the range of 50-55. Now, I don’t ask everybody how old they are when they buy something but I get a pretty good sense of it from the conversations. Note that a 50 year old in 2018 is not a baby boomer. I sold six vintage guitars in November. Only one buyer was over 60. One was 24. Two were in their 40’s and two were in there 50’s. The demographics are very similar for the entire year. Last year was a bit different-more boomers. Same with the year before. So, is 2018 a fluke or a sustainable change in the market place? Stay tuned. I’m betting on the latter.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


03 Mar 2019, 11:56
Profile

Joined: 16 Jan 2009, 01:09
Posts: 658
Location: Sthlm
Post Re: Vad är det som händer på vintagemarknaden?
Polytone wrote:
Här kommer lite tankar om framtiden och vintagemarknaden från Charlie Gelber (335.org)....


Intressant, jag tror han har helt rätt.


03 Mar 2019, 14:10
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Vad är det som händer på vintagemarknaden?
Polytone wrote:
Här kommer lite tankar om framtiden och vintagemarknaden från Charlie Gelber (335.org).

OK, nobody is dying but the conventional wisdom has been that the vintage market will die as soon as the baby boomers (born 1946-1964) stop buying guitars. Where did this so called conventional wisdom come from? Well, not from me, that’s for sure. It’s most likely the result of simple logic. Most of the folks buying guitars from the 50’s and 60’s are folks who coveted those guitars as teenagers. It’s the same logic that the vintage automobile market clung to until it simply didn’t pan out that way. There is some truth to the logic but it isn’t the big picture.

Ja det har man ju hört sen 20 år tillbaks att Vintage-marknaden ska dö (och bostadsbubblan , aktiemarknaden osv)
Dock bör man ju i så fall specificera vilken tidsrymd man syftar på. Dör inom 1 år från nu? eller 50 år?

En faktor är hur länge kommer de hålla fysiskt innan plast, limfogar, magneter och trä etc börjar krackelera och gör dom till mer museiobjekt än spelbara instrument ?

Efterfrågan är nyckfull, det kan räcka med att en känd artist lirar på ett gammal instrument på TV för att folks intresse väcks för en viss gitarrmodell.

_________________



03 Mar 2019, 16:47
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Vad är det som händer på vintagemarknaden?
Mike Leaf wrote:
Ja det har man ju hört sen 20 år tillbaks att Vintage-marknaden ska dö (och bostadsbubblan , aktiemarknaden osv)
Dock bör man ju i så fall specificera vilken tidsrymd man syftar på. Dör inom 1 år från nu? eller 50 år?

En faktor är hur länge kommer de hålla fysiskt innan plast, limfogar, magneter och trä etc börjar krackelera och gör dom till mer museiobjekt än spelbara instrument ?

Efterfrågan är nyckfull, det kan räcka med att en känd artist lirar på ett gammal instrument på TV för att folks intresse väcks för en viss gitarrmodell.

Det mesta går väl att åtgärda? Visst, gitarren blir inte 100% original kanske men tror att känslan av att spela på ett instrument som spelats på genom historien är det som ger den största tillfredsställelsen och som gör att folk kommer fortsätta köpa vintage.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


03 Mar 2019, 20:25
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 30 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.