View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 16:38



Reply to topic  [ 74 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
Några uppsum. tankar om PAF's och möjliga alt. 
Author Message

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Några uppsum. tankar om PAF's och möjliga alt.
zoork_1 wrote:
[...]...har du själv en Super reverb?
Polytone wrote:
Yes, en jag köpte av Sven Zetterberg. Från 64/65 med cts alnico högtalare.
Synd höll jag på att säga, har nämligen en välskött 65:a som jag funderar på att sälja... :mrgreen:


18 Feb 2024, 20:01
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2350
Location: Varberg
Post Re: Några uppsum. tankar om PAF's och möjliga alt.
zoork_1 wrote:
Trevligt inspel, i sista klippet låter det som mickarna är out of phase.


Japp, det är 345:ans Varitone som ger det ljudet. Precis som BB Kings sound på ”Live at the Regal” från -65.
De är dock inte out of phase, Varitone kopplar bara in kondingar och motstånd, ändrar inte fas.

En som var oerhört BB King-inspirerad var ju Peter Green. Kan det ha varit så att han fixade till sitt out of phase-sound för att han ville få till soundet från ”Live at the Regal” månntro?

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


19 Feb 2024, 00:12
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1197
Location:
Post Re: Några uppsum. tankar om PAF's och möjliga alt.
zoork_1 wrote:
salesman wrote:
Jag vet att jag spelar lite utanför reglerna... men tänker o andra sidan att min erfarenhet kunde uppskattas.....
Jag har juh trots allt varit besatt av detta ämne sen tonåren.
Salesman, du spelar inte mer utanför reglerna än någon annan här, och dina erfarenheter uppskattas.... 8)
Så Phil Lesh skriver om Peter, Danny och de andra i sin bok Searching for the Sound?
Är det ett par rader bara eller ett par sidor?



Det är inte mycket kanske en sida om jag minns rätt.
Hela gänget tror jag var doppad i syra.

Och man hör i klippet tycker jag, att dom "känner på varann musikaliskt".

Jag tänkte länka till Peter Green and The Act.
Men hittar det inte nånstans.
Det borde vara inspelat i september 1970 vid the Boston Tea Party.
Och det är det vildaste Peter Green spel jag nånsin hört.
Han gör enligt mig samma som Hendrix vill säga nästan lämnar teorin bakom sig för att måla bilder.
Det är samma spel eller liknande som i End of the Game men denna gång är det bra.


Och maken till aggressivitet hos honom han har även nya riff som jag aldrig hört honom spela tidigare.

Jag tror inte mannen slutade utvecklas och var inte färdig heller om inte sjukdomen kommit emot.


19 Feb 2024, 01:01
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Några uppsum. tankar om PAF's och möjliga alt.
Marshall wrote:
En som var oerhört BB King-inspirerad var ju Peter Green. Kan det ha varit så att han fixade till sitt out of phase-sound för att han ville få till soundet från ”Live at the Regal” månntro?
Storyn om Peter Greens out of phase-sound är en annan (typ olycksfall i arbete), men ingen som lever vet väl egentligen. Så din hypotes kan mycket väl stämma.

"Live at the Regal” är f.ö. min BB King-favorit. Tror aldrig jag hört honom spela så bra som där.


19 Feb 2024, 07:29
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Några uppsum. tankar om PAF's och möjliga alt.
salesman wrote:
Det är inte mycket kanske en sida om jag minns rätt.
Tack då vet jag.
salesman wrote:
Jag tänkte länka till Peter Green and The Act.
Men hittar det inte nånstans. Det borde vara inspelat i september 1970 vid the Boston Tea Party.
Och det är det vildaste Peter Green spel jag nånsin hört.
Han gör enligt mig samma som Hendrix vill säga nästan lämnar teorin bakom sig för att måla bilder.
Det är samma spel eller liknande som i End of the Game men denna gång är det bra.
Jag har inspelningen, men det är tyvärr tonade övergångar mellan låtarna på den.

Ja, han visar verkligen skicklighet, men man får nog vara ett riktigt PG fan för att orka i längden. Jag lyssnar ett par gånger per år och det räcker för mig..... 8)


19 Feb 2024, 07:47
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Några uppsum. tankar om PAF's och möjliga alt.
zoork_1 wrote:
zoork_1 wrote:
[...]...har du själv en Super reverb?
Polytone wrote:
Yes, en jag köpte av Sven Zetterberg. Från 64/65 med cts alnico högtalare.
Synd höll jag på att säga, har nämligen en välskött 65:a som jag funderar på att sälja... :mrgreen:

Vad sitter det för element i din?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


19 Feb 2024, 15:29
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Några uppsum. tankar om PAF's och möjliga alt.
Polytone wrote:
Vad sitter det för element i din?
De vanliga svarta, minns inte vad de heter men kan kolla om du vill. Jag har en annan Super Reverb med CTS alnico och har jämfört dem med varandra. Det är inte precis nån jättestor skillnad i ljudkvalitet om ens någon..... :shock:


19 Feb 2024, 18:12
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2350
Location: Varberg
Post Re: Några uppsum. tankar om PAF's och möjliga alt.
zoork_1 wrote:
Storyn om Peter Greens out of phase-sound är en annan (typ olycksfall i arbete), men ingen som lever vet väl egentligen.


Jo, det brukar heta så men det är ju inget som bekräftats. Den i så fall skyldige teknikern (Sam Li) lär nog ha vetat vad han gjorde. Han anlitades av andra ’soon to be prominences’, t.ex. Steve Howe, Paul Kossoff och Dave Hill.
Green själv har många gånger berättat att han lämnade bort micken ”för att fixa till den”. Tror inte jag läst honom säga att det var för att den var trasig. Men det var den kanske.
Vore intressant att läsa Sam Lis biografi.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


Last edited by Marshall on 19 Feb 2024, 19:30, edited 1 time in total.



19 Feb 2024, 18:42
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Några uppsum. tankar om PAF's och möjliga alt.
Marshall wrote:
Green själv har många gånger berättat att han lämnade bort micken ”för att fixa till den”. Tror inte jag läst honom säga att det var för att den var trasig. Men det var den kanske.
Vore intressant att läsa Sam Lis biografi.

Peter Green må ha tagit droger, men han var ingen randomsnubbe. Om man lyssnar på inspelat studioprat blir det tydligt att han visste vad han ville. Så jag går på din tes tills något annat sannolikt dyker upp.


19 Feb 2024, 18:51
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: Några uppsum. tankar om PAF's och möjliga alt.
Många goda referenser till PAF och fenderstärkare, men en sån diskussion är i min mening inte komplett utan Bloomfields sound på super session plattan. Mumma!

Jag har provat Gibsons egna varianter (burstbuckers och custombuckers) i ett gäng gitarrer (främst LPs).

Av butiklindarna har jag provat ett par brittiska som jag inte kommer ihåg namnet på samt Montys standardset (A2/A5). Mina favvisar är ett set ReWinds jag haft i mer än 10 år - på den tiden kallades de bara medium outputs så vet inte om de överensstämmer med någon av hans modeller idag. De mäter ca 7k/7,7k (h/s) och är bägge A4. I min gitarr och enligt mina öron betydligt mer organiska och inspirerande än Montys diton, som jag upplevde lite sterila i brist på bättre beskrivning. Kan verkligen rekommendera ReWinds - men med rådande växelkurs samt t&m blir priserna något absurda.

Har ett par Q-pickups PAF på hyllan som väntar på rätt gitarr - haft en p90 fr honom tidigare som var kanon så ska bli kul att testa dubbelspolat. Vintagetåget känns det tyvärr som man missade innan det spårade ur..

Wizz står också på önskelistan att pröva någon gång. Finns det andra lindare i EU ni skattat högt när det gäller PAF-ljud?

/J

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


19 Feb 2024, 20:07
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Några uppsum. tankar om PAF's och möjliga alt.
pippo wrote:
Många goda referenser till PAF och fenderstärkare, men en sån diskussion är i min mening inte komplett utan Bloomfields sound på super session plattan. Mumma!

Jag har provat Gibsons egna varianter (burstbuckers och custombuckers) i ett gäng gitarrer (främst LPs).

Av butiklindarna har jag provat ett par brittiska som jag inte kommer ihåg namnet på samt Montys standardset (A2/A5). Mina favvisar är ett set ReWinds jag haft i mer än 10 år - på den tiden kallades de bara medium outputs så vet inte om de överensstämmer med någon av hans modeller idag. De mäter ca 7k/7,7k (h/s) och är bägge A4. I min gitarr och enligt mina öron betydligt mer organiska och inspirerande än Montys diton, som jag upplevde lite sterila i brist på bättre beskrivning. Kan verkligen rekommendera ReWinds - men med rådande växelkurs samt t&m blir priserna något absurda.

Har ett par Q-pickups PAF på hyllan som väntar på rätt gitarr - haft en p90 fr honom tidigare som var kanon så ska bli kul att testa dubbelspolat. Vintagetåget känns det tyvärr som man missade innan det spårade ur..

Wizz står också på önskelistan att pröva någon gång. Finns det andra lindare i EU ni skattat högt när det gäller PAF-ljud?

/J

Har du inte lyssnat/kollat på länkarna i tråden? :)

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


19 Feb 2024, 22:27
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1197
Location:
Post Re: Några uppsum. tankar om PAF's och möjliga alt.
zoork_1 wrote:
salesman wrote:
Det är inte mycket kanske en sida om jag minns rätt.
Tack då vet jag.
salesman wrote:
Jag tänkte länka till Peter Green and The Act.
Men hittar det inte nånstans. Det borde vara inspelat i september 1970 vid the Boston Tea Party.
Och det är det vildaste Peter Green spel jag nånsin hört.
Han gör enligt mig samma som Hendrix vill säga nästan lämnar teorin bakom sig för att måla bilder.
Det är samma spel eller liknande som i End of the Game men denna gång är det bra.
Jag har inspelningen, men det är tyvärr tonade övergångar mellan låtarna på den.

Ja, han visar verkligen skicklighet, men man får nog vara ett riktigt PG fan för att orka i längden. Jag lyssnar ett par gånger per år och det räcker för mig..... 8)



Jo jag håller med det kräver rätta humöret.
Och man behöver inte heller spela på högvolym och försöka övertyga frun.


19 Feb 2024, 22:59
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: Några uppsum. tankar om PAF's och möjliga alt.
Polytone wrote:


Helt klart inte varit tillräckligt uppmärksam när jag lyssnat igenom tråden :oops: :wink:

/J

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


20 Feb 2024, 11:18
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Några uppsum. tankar om PAF's och möjliga alt.
salesman wrote:
Jo jag håller med det kräver rätta humöret.
Och man behöver inte heller spela på högvolym och försöka övertyga frun.
Good thinking.... :mrgreen:


20 Feb 2024, 12:12
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 74 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 41 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.