|
|
Page 1 of 1
|
[ 14 posts ] |
|
Vad kan det här vara för stärkare?
| Author |
Message |
|
colliman
|
 Vad kan det här vara för stärkare?
Hej ny på forumet. Blev rekommenderad av annat forum http://elektronikforumet.com/forum/index.php. Har fått en rörstärkare av en vän som är mycket anonym, den skulle jag vilja få mer koll på. Dagsläget är följande. Vet inte vad det är för märke, inte vad rattarna går till, inget om 4 ingångarna mer än att 2 är brytande telekontakter. Rören lyser, det brummar lite i högtalaren när jag vrider max på en ratt, en elgitarrsignal låter svagt och mycket distat. Får ca 400V efter likriktaren, får 6,3V till rören växelström, inga spräckta komponenter eller läckande kondingar. Vill veta följande. Kan någon namnet på den anonyma rörkompisen? Finns det scheman på den i så fall? Rör bestyckning 2 ST EL 3?, 4 ST ECC 83, samt delay relä i rör. Här är bilder på skönheten. Attachment:
File comment: under
PC140001.jpg [ 69.7 KiB | Viewed 4497 times ]
Attachment:
File comment: ovan
PC140003.jpg [ 46.79 KiB | Viewed 4497 times ]
Attachment:
File comment: front
PC140011.jpg [ 36.51 KiB | Viewed 4497 times ]
Glad för svar. C-man
|
| 15 Dec 2011, 00:56 |
|
 |
|
swebamse
|
 Re: Vad kan det här vara för stärkare?
Hej och välkommen! Försök på vårt utmärkta rörforum....där finns kompetens i världsklass 
_________________Den sista dåren är inte född än 
|
| 15 Dec 2011, 10:07 |
|
 |
|
arinihsd
|
Rattarna ser ut att vara tyska. Kanske en variant av den här: http://www.el-me-se.de/old/index.htmlsök vidare på hemsidan till Klemt Echolette B40N.
|
| 15 Dec 2011, 11:59 |
|
 |
|
Sustain
|
Hej och välkommen säger även jag!
Jag tycker det ser ut som ett väl utfört hemmabygge. Knappast byggt något av de senaste decennierna. Troligen något Marshall-aktigt.
|
| 15 Dec 2011, 12:05 |
|
 |
|
colliman
|
Tack alla för svaren.
Kan admin flytta tråden till rörforumet. Eller ska jag länka denna till ett nytt inlägg där?
Lutar mot Marshall, finns det schema på dom att hämta nånstans?
C-man
|
| 15 Dec 2011, 16:26 |
|
 |
|
Sustain
|
Marshall-scheman finns bl.a. här: http://www.webphix.com/schematic%20heav ... shall.htmlJämför med t.ex. 1987-schemat. Men kolla även Fender-scheman från Tweed-eran, t.ex. Bassman 5F6 och närliggande. http://www.webphix.com/schematic%20heav ... ender.htmlRent mekaniskt så är ju förstärkaren byggd mera som en Tweed-Fender än en Marshall. Kretsmässigt är de närbesläktade. Att det sitter EL34 slutrör behöver inte betyda att det inte är en Fender-krets. Nättransformatorn ser väldigt svensk ut, samma stuk som de som Hagströms monterade in i Fender-förstärkare en period i mitten av 60-talet. Utgångstrafon ser mer ut som Dynacord eller något annat tyskt eller kanske danskt. Ingen logga eller märkning någonstans?
|
| 15 Dec 2011, 17:08 |
|
 |
|
colliman
|
Tack för all hjälp.
Här kommer lite mer detaljer som jag har hittat. Hoppas det kan leda till några fina förklaringar.
Ht trafon heter BV 2890K Nät trafo heter N 4012
Båda slutrörens EL 34 stift 3 har motstånd på 220 ohm som är byglade, vet nån varför?
Har inte hunnit kolla in shaman som jag fick länk på, återkommer med bilder senare.
Hittade att det jag trodde va utgång verkar vara ingång, den går med en skärmad kabel till stift 8 på ECC 83 rör.
Högtalare ut verkar vara en 3 polig sak med utvändig gänga, den har 3 kablar till 3 honstoft samt 1 kabel till höljet som är av lättmetall. Hur kopplas dessa in till ht?
Inte undra på att den va tyst, ska mäta lite å se vart det leder....
Tacksam för svar.
C-man
|
| 15 Dec 2011, 18:05 |
|
 |
|
colliman
|
Så där ja. Nu vart det ljud i skällan. Kopplade in HT på rätt ställe, den trepoliga (thushel) kontakten med ett par krokodilklämmor. Gissar att chassi är minus och dom tre andra kablarna är olika last, 4, 8, 16 ohm.
Kan man lyssna sig till vilken ohm tal dom olika utgångarna har. Tänkte byta till 6.3 tele, finns väl knappast några sådana kontakter att få tag i.
Skön att den lät bra, nu är bara frågan vad dom olika rattarna går till? En är nog gain, en master, en ton, men sen är det stopp.
C-man
|
| 15 Dec 2011, 19:13 |
|
 |
|
colliman
|
Det behövs bilder för att göra det hela lite mer spännande. Så här kommer dom. Högtalar eller utgångs trafon. Attachment:
File comment: Utgångstrafo
PC150011.jpg [ 71.83 KiB | Viewed 4335 times ]
Högtalar urtag. Attachment:
File comment: Ht kontakt bak
PC150007.jpg [ 46.04 KiB | Viewed 4335 times ]
Attachment:
File comment: Ht uttag
PC150002.jpg [ 31.27 KiB | Viewed 4335 times ]
Byglade motstånden med frågan:Båda slutrörens EL 34 stift 3 har motstånd på 220 ohm som är byglade, vet nån varför? Attachment:
File comment: Byglat motstånd
PC150006.jpg [ 41.14 KiB | Viewed 4335 times ]
Attachment:
File comment: Byglat motstånd 2
PC150005.jpg [ 48.08 KiB | Viewed 4335 times ]
Men som sagt den fungerar nu, så nu är det mer i fall man ska uppgradera lite. Å så skulle det vara kul att veta vad det är, och ett schema. C-man
|
| 15 Dec 2011, 23:15 |
|
 |
|
Thomas
|
On/off knappen är typsik Echolette / Klemt. Resten påminner starkt om B 40 modellen (som arinihsd skrev), dvs en kombo med 4 högtalare. Rattarna ser ut att vara tidiga, så kanske det är en tidig modell.
_________________Jag sponsrar LjudbojenThe Rocketmen Sampletons
|
| 15 Dec 2011, 23:52 |
|
 |
|
Sustain
|
Hittade ett par bilder av Echolette B40 toppar, och det är onekligen slående likheter. Däremot kan omöjligen nättrafon i denna få plats i kabinetten på bilden. Säkringshållaren längst till vänster saknas på denna. Kanske annorlunda i en combo?   Vad gäller motstånden på pin 3 (anod), så ser man i en del äldre konstruktioner ett motstånd kopplat sådär, i serie med anslutningen till utgångstrafon. Jag vet inte varför, och tydligen har någon tidigare ägare velat prova utan dem. Jag tvivlar på att de normalt har någon nyttig funktion, möjligen som strömbegränsare ifall det blir strömrusning i röret. De kan ev. ge en viss "sag"-effekt när man drar på ordentligt. Även om motståndet har ett lågt värde så blir det ändå ett visst spänningsfall. Ett schema för B40N dök också upp. Det har dock rörlikriktning och saknar de omtalade motstånden. 
|
| 16 Dec 2011, 10:53 |
|
 |
|
skumberg
|
Kombo varianten av B40 hette G40 men det stämmer ändå inte med antalet rattar, likriktaren, säkringen osv. Sen brukar echolette ha en hel del ero/roederstein kondingar. Din har likriktare från mullard samt engelskt text. Guld och vita rattar var populära bland många förstärkare kring slutet på 50-talet början på 60-talet. Min slutsats är att detta inte är en echolette. Men där tar mina kunskaper slut.
_________________ /Nicklas
|
| 16 Dec 2011, 15:33 |
|
 |
|
Sustain
|
Spännande det här! Det är lite märkligt med frontens likheter med Echolette B40N, men det är uppenbart inte en sådan. Jag hittar ingen annan Echolette som det kan vara heller, så jag återgår till att tro att det är ett fint hemmabygge, med inspiration och kanske vissa delar från B40N eller liknande. Utgångstrafon verkar ju vara en Echolette, men har inte samma nummer som på schemat. Nätströmbrytaren är ju också från Echolette, men se'n vet jag inte om det är mer. Enligt bilder av B40N som går att hitta på webben, så hade den etsat kretskort, precis som samtida Dynacord. Den har även en helt annan layout än det här bygget. Förstärkaren var tydligen kretsmässigt en tämligen trogen kopia av Tweed Bassman. Påstås ibland vara en kopia av JTM45, men det är omöjligt eftersom B40N kom före... Hursomhelst så är ju den här förstärkaren inte en lika trogen kopia, men sannolikt snarlik bortsett från avsaknaden av rörlikriktare. Den ser även ut att ha, som Echolette, Ultralinjär-kopplade slutrör. Om jag får gissa på rattarnas funktioner, så bör det vara, från ingångarna räknat, volym1, volym2, diskant, bas och presence. Bas och diskant kan vara omvända och ev. är det en "middle" i st.f. presence.
|
| 17 Dec 2011, 12:05 |
|
 |
|
arinihsd
|
Kan det vara en modernisering/hemmabygge av en äldre Dynacord eller Klemt? Det fanns ju modeller typ brödrost på 50-talet. Föregångare till tex Echolette B40N.
Någon som kanske hittat en trasig förstärkare och som hittade utbyteskomponenter och hade kunskaper att bygga en egen variant i modernare chassi. Jag tror att det fanns många fler kunniga hemmabyggare på 60-talet än idag.
|
| 17 Dec 2011, 14:37 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 14 posts ] |
|