View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Jun 2026, 22:35



Reply to topic  [ 20 posts ] 
Starta upp en gammal stärkare - Rapport 
Author Message
User avatar

Joined: 19 Jun 2005, 09:35
Posts: 5459
Location: Uppsala-la-la-la
Post Starta upp en gammal stärkare - Rapport
Jag har en gammal transistorstärkare som stått oanvänd en längre tid. Vad och i vilken ordning ska man göra om man vill 'sparka' igång den utan risk för liv och lem?

Tack på förhand.

/R

Image
"Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards


19 Jan 2010, 20:41
Profile

Joined: 02 Nov 2003, 00:51
Posts: 958
Post 
HUR gammal?
Hur länge sedan är det den var i gång?
Pga att transistorer arbetar med betydligt lägre spänningar "chockas" INTE ellytarna fullt så mycket som med en rörförstärkare- dock ingen garanti att de inte torkat ihop- (även om jag anser att folk tror för mycket att så är fallet)

Jag skulle bara fräsa igång och lyssna efter cracks och brum.

b


19 Jan 2010, 21:04
Profile
User avatar

Joined: 19 Jun 2005, 09:35
Posts: 5459
Location: Uppsala-la-la-la
Post 
gammelnalle wrote:

HUR gammal?
Hur länge sedan är det den var i gång?
Pga att transistorer arbetar med betydligt lägre spänningar "chockas" INTE ellytarna fullt så mycket som med en rörförstärkare- dock ingen garanti att de inte torkat ihop- (även om jag anser att folk tror för mycket att så är fallet)

Jag skulle bara fräsa igång och lyssna efter cracks och brum.

b




Den är från slutet av 1970-talet eller början av 1980-talet. Jag köpte den för flera år sedan och då hade den stått i några år. Jag slog på den strax efter köpet en mycket kort stund (inga problem under den tiden) och sedan har den bara stått hos mig.

Jag tänkte eventuellt sälja den men vet inte om den är ett 'renoveringsobjekt', 'en-stärkare-som-snart-går-sönder' eller en gammal transistorstärkere som 'håller så länge den håller'.[B)] Jag vill inte utsätta mig eller min omgivning för fara om jag startar den.[:0] Den är till det yttre i fint skick förutom lite damm och den förtjänar nog ett bättre öde än att stå hos mig och samla damm.

Kanske borde öppna den och kolla hur det ser ut inuti först.[B)]

/R

<img src="http://i14.photobucket.com/albums/a308/torn_and_frayed/red-tonguesmaller.gif" border=0>
"Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards


19 Jan 2010, 21:24
Profile

Joined: 02 Nov 2003, 00:51
Posts: 958
Post 
Vill du vara på mammas lugna gata kan du alltid SERIKOPPLA en 60W 230V GLÖDLAMPA (inga lågenergiare här) med nätsladden. Det värsta som kan hända vid tillslag är att lampan lyser med full styrka hela tiden vilket innebär att det är rejält med vajsing i förstärkaren- men förmodligen blinkar lampan till och mattas på några sekunder- när transformatorn har mättats och kondingarna laddats upp. Låt den stå några timmar (ha lite koll på läget) och avvakta... ingen rök eller lukt får stiga upp ur klenoden...

sen spelar du lite på den och kommer till slutsats att du borde använda den mer-...

b


19 Jan 2010, 21:31
Profile
User avatar

Joined: 19 Jun 2005, 09:35
Posts: 5459
Location: Uppsala-la-la-la
Post 
gammelnalle wrote:

Vill du vara på mammas lugna gata kan du alltid SERIKOPPLA en 60W 230V GLÖDLAMPA (inga lågenergiare här) med nätsladden. Det värsta som kan hända vid tillslag är att lampan lyser med full styrka hela tiden vilket innebär att det är rejält med vajsing i förstärkaren- men förmodligen blinkar lampan till och mattas på några sekunder- när transformatorn har mättats och kondingarna laddats upp. Låt den stå några timmar (ha lite koll på läget) och avvakta... ingen rök eller lukt får stiga upp ur klenoden...

sen spelar du lite på den och kommer till slutsats att du borde använda den mer-...

b




Tack, det verkar var 'the way to go'.

Använda den mer? Ja, men jag har för mycket prylar och denna ligger på listan av saker jag kan avvara.[:)]

/R

<img src="http://i14.photobucket.com/albums/a308/torn_and_frayed/red-tonguesmaller.gif" border=0>
"Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards


19 Jan 2010, 22:05
Profile

Joined: 02 Nov 2003, 00:51
Posts: 958
Post 
oooooooooMÖJLIGT!!!

MAN KAN inte HA FÖR MÅNGA PRYLAR!!!!

b


19 Jan 2010, 22:51
Profile
User avatar

Joined: 19 Jun 2005, 09:35
Posts: 5459
Location: Uppsala-la-la-la
Post 
gammelnalle wrote:

oooooooooMÖJLIGT!!!

MAN KAN inte HA FÖR MÅNGA PRYLAR!!!!

b




[:D][:D][:D]

Så tänker alla killar men jag är gift...[;)]

/R

<img src="http://i14.photobucket.com/albums/a308/torn_and_frayed/red-tonguesmaller.gif" border=0>
"Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards


19 Jan 2010, 23:12
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2009, 20:20
Posts: 737
Location: Värmland
Post 
Renegade wrote:

gammelnalle wrote:

oooooooooMÖJLIGT!!!

MAN KAN inte HA FÖR MÅNGA PRYLAR!!!!

b




[:D][:D][:D]

Så tänker alla killar men jag är gift...[;)]

/R

Image
"Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards




Hahaha Tur att man har länge kvar tills man är det!! [:D]


19 Jan 2010, 23:26
Profile

Joined: 02 Nov 2003, 00:51
Posts: 958
Post 
sorry, men jag har varit gift i mer än ett kvarts sekel med SAMMA kvinna och har inga större problem med att argumentera för en ny förstärkare..
-Jo lilla gumman, den här har turbodrift med antisafe energysafer, och för att vi skall få spelningen måste vi förnya oss....


[8D][8D][8D][8D]
b


20 Jan 2010, 08:09
Profile
User avatar

Joined: 19 Jun 2005, 09:35
Posts: 5459
Location: Uppsala-la-la-la
Post 
gammelnalle wrote:

sorry, men jag har varit gift i mer än ett kvarts sekel med SAMMA kvinna och har inga större problem med att argumentera för en ny förstärkare..
-Jo lilla gumman, den här har turbodrift med antisafe energysafer, och för att vi skall få spelningen måste vi förnya oss....


[8D][8D][8D][8D]
b




Min äkta hälft genomskådar det där.[:o)]

Jag ska försöka att få in en Fender Deluxe Reverb om en knapp månad... Det är därför jag måste 'röra om' lite bland mina saker så att det ser ut som om jag minskar antalet saker totalt sett. Denna 100 wattare samt några mindre transistorförstärkare och ev. en eller ett par gitarrer får lämna mig. Jag kommer inte att sakna dem för de står mest och samlar damm men försäljningsvärdet har hittills varit lägre än 'ha kvar' värdet - därför har de inte sålts ännu men nu är ddet nog på väg.

/R

<img src="http://i14.photobucket.com/albums/a308/torn_and_frayed/red-tonguesmaller.gif" border=0>
"Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards


20 Jan 2010, 10:54
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2436
Location: Tjörn
Post 
Ursäkta trådkapning, men det är samma sak med en gammal rörradio jag fått tag på? Dvs lamptricket?

En Philips i brun bakelit, med lysande "spröt" för frekvensväljaren.

Den är så fräck att jag inte vill förstöra den... Ska nog bara göra ett litet jack på baksidan för gitarrsignalen. Två av tonåringarna tyckte att den absolut skulle palceras i repektive rum, så de får väl slåss om den...


/Lennart

http://www.specter.se


20 Jan 2010, 18:23
Profile

Joined: 02 Nov 2003, 00:51
Posts: 958
Post 
Custom Sam wrote:

Ursäkta trådkapning, men det är samma sak med en gammal rörradio jag fått tag på? Dvs lamptricket?

En Philips i brun bakelit, med lysande "spröt" för frekvensväljaren.

Den är så fräck att jag inte vill förstöra den... Ska nog bara göra ett litet jack på baksidan för gitarrsignalen. Två av tonåringarna tyckte att den absolut skulle palceras i repektive rum, så de får väl slåss om den...


/Lennart

http://www.specter.se


Apselut
skulle dock använda en mindre lampa 25-40W...

Bra att du inte vill förstöra en "klenod".
DOCK MÅSTE du kolla att det INTE är en allströmsradio innan du börjar mickla med den.
Philips (m.fl.) gjorde många radioapparater med allström= Ingen nättransformator, och det kan vara livsfarligt att koppla in sig på en sådan.
Har apparaten uttag för högtalare och grammofoningång brukar det vara OK...
SÄKERHET FÖRST!!!

b


20 Jan 2010, 19:50
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2436
Location: Tjörn
Post 
gammelnalle wrote:

Custom Sam wrote:

Ursäkta trådkapning, men det är samma sak med en gammal rörradio jag fått tag på? Dvs lamptricket?

En Philips i brun bakelit, med lysande "spröt" för frekvensväljaren.

Den är så fräck att jag inte vill förstöra den... Ska nog bara göra ett litet jack på baksidan för gitarrsignalen. Två av tonåringarna tyckte att den absolut skulle palceras i repektive rum, så de får väl slåss om den...


/Lennart

http://www.specter.se


Apselut
skulle dock använda en mindre lampa 25-40W...

Bra att du inte vill förstöra en "klenod".
DOCK MÅSTE du kolla att det INTE är en allströmsradio innan du börjar mickla med den.
Philips (m.fl.) gjorde många radioapparater med allström= Ingen nättransformator, och det kan vara livsfarligt att koppla in sig på en sådan.
Har apparaten uttag för högtalare och grammofoningång brukar det vara OK...
SÄKERHET FÖRST!!!

b





Suck, det är naturligtvis en allströmsradio...

http://medlem.spray.se/nostalgiteknik/4017.jpg
Nummer 17 i denna länken http://medlem.spray.se/nostalgiteknik/4017.jpg

Men visst är den fräck?!

Man ska över huvud taget inte koppla in den alls, om jag förstår dig rätt Björn? Eller går den att använda som radio?

Se vad jag hittade här: http://tubedata.itchurch.org/instrument ... BX290U.pdf "Streng Vertrouvelijk" står det överst, en hemlighet på 40-talet...

Och här: http://www.andersantik.se/textsidor/tid ... di/a15.htm Såldes en rengjord och snygg för 500:- våren -09.


/Lennart

http://www.specter.se


20 Jan 2010, 22:41
Profile
User avatar

Joined: 08 Apr 2007, 15:40
Posts: 1234
Location: Uppsala SWISH
Post 
Renegade wrote:




Min äkta hälft genomskådar det där.[:o)]

Jag ska försöka att få in en Fender Deluxe Reverb om en knapp månad... Det är därför jag måste 'röra om' lite bland mina saker så att det ser ut som om jag minskar antalet saker totalt sett. Denna 100 wattare samt några mindre transistorförstärkare och ev. en eller ett par gitarrer får lämna mig. Jag kommer inte att sakna dem för de står mest och samlar damm men försäljningsvärdet har hittills varit lägre än 'ha kvar' värdet - därför har de inte sålts ännu men nu är ddet nog på väg.

/R

Image
"Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards


Vad är det för stärkare?

...and don't forget to BOOGIE!


21 Jan 2010, 00:40
Profile
User avatar

Joined: 19 Jun 2005, 09:35
Posts: 5459
Location: Uppsala-la-la-la
Post 
rocky67 wrote:

Renegade wrote:




Min äkta hälft genomskådar det där.[:o)]

Jag ska försöka att få in en Fender Deluxe Reverb om en knapp månad... Det är därför jag måste 'röra om' lite bland mina saker så att det ser ut som om jag minskar antalet saker totalt sett. Denna 100 wattare samt några mindre transistorförstärkare och ev. en eller ett par gitarrer får lämna mig. Jag kommer inte att sakna dem för de står mest och samlar damm men försäljningsvärdet har hittills varit lägre än 'ha kvar' värdet - därför har de inte sålts ännu men nu är ddet nog på väg.

/R

Image
"Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards


Vad är det för stärkare?

...and don't forget to BOOGIE!


Det är en LEM G100. 212 tranistorförstärkare från slutet av 1970-talet eller början av 1980-talet. Personen jag köpte den av hade använt den till keyboard tror jag och hans son körde gitarr i källaren på 1990-talet. Kuriosa: Personen jag köpte den av tog mitt gamla rum när jag bytte jobb och han började där. I rummet intill satt en man vars dotter var tillsammans med en av killarna i 'Kent' och som kastade ut 'Kent' från hans källare där de repade - lika dumt som Decca att nobba Beatles.[;)] Med denna historia och lite homeopati ökade värdet på den betydligt va?[:o)][;)]

Om du söker här på forumet finns en tråd jag startade om förstärkaren (om tråden finns kvar). Det är också en Bojare som använder (använde?) en LEM G100 som kanske kan berätta mer hur den är 'in action'.

Är du eller vet du någon som är intresserad? Den ligger högt upp på min lista på saker jag kan göra mig av med.

/R

<img src="http://i14.photobucket.com/albums/a308/torn_and_frayed/red-tonguesmaller.gif" border=0>
"Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards


21 Jan 2010, 11:13
Profile

Joined: 02 Nov 2003, 00:51
Posts: 958
Post 
Custom Sam wrote:

gammelnalle wrote:

Custom Sam wrote:

Ursäkta trådkapning, men det är samma sak med en gammal rörradio jag fått tag på? Dvs lamptricket?

En Philips i brun bakelit, med lysande "spröt" för frekvensväljaren.

Den är så fräck att jag inte vill förstöra den... Ska nog bara göra ett litet jack på baksidan för gitarrsignalen. Två av tonåringarna tyckte att den absolut skulle palceras i repektive rum, så de får väl slåss om den...


/Lennart

http://www.specter.se


Apselut
skulle dock använda en mindre lampa 25-40W...

Bra att du inte vill förstöra en "klenod".
DOCK MÅSTE du kolla att det INTE är en allströmsradio innan du börjar mickla med den.
Philips (m.fl.) gjorde många radioapparater med allström= Ingen nättransformator, och det kan vara livsfarligt att koppla in sig på en sådan.
Har apparaten uttag för högtalare och grammofoningång brukar det vara OK...
SÄKERHET FÖRST!!!

b





Suck, det är naturligtvis en allströmsradio...

http://medlem.spray.se/nostalgiteknik/4017.jpg
Nummer 17 i denna länken http://medlem.spray.se/nostalgiteknik/4017.jpg

Men visst är den fräck?!

Man ska över huvud taget inte koppla in den alls, om jag förstår dig rätt Björn? Eller går den att använda som radio?

Se vad jag hittade här: http://tubedata.itchurch.org/instrument ... BX290U.pdf "Streng Vertrouvelijk" står det överst, en hemlighet på 40-talet...

Och här: http://www.andersantik.se/textsidor/tid ... di/a15.htm Såldes en rengjord och snygg för 500:- våren -09.


/Lennart

http://www.specter.se


SJÄLVKLART skall du försöka använda den som radio!! Men koppla INTE in någon gitarr...

Vad som gör den "farlig" är att nätkabeln kopplas direkt in på chassiet (och det är OK om man vänder stickproppen så att "nollan" kommer mot chassiet)
För att den skulle kunna användas i tyskland och sverige där man kan vända stickproppen, måste hela apparaten "isoleras"- inga åtkomliga chassiedelar. Bakelit är en mycket bra isolator, så det var inte svårt att "hel-isolera" den.
Lycka till med RADION!! Köp gärna en annan rörradio MED skyddstransformator och bygg om till gitarrförstärkare. Priserna varierar, men från 100:- -400:-brukar man kunna hitta lämpliga objekt.
b


21 Jan 2010, 11:17
Profile
User avatar

Joined: 19 Jun 2005, 09:35
Posts: 5459
Location: Uppsala-la-la-la
Post 
gammelnalle wrote:

Vill du vara på mammas lugna gata kan du alltid SERIKOPPLA en 60W 230V GLÖDLAMPA (inga lågenergiare här) med nätsladden. Det värsta som kan hända vid tillslag är att lampan lyser med full styrka hela tiden vilket innebär att det är rejält med vajsing i förstärkaren- men förmodligen blinkar lampan till och mattas på några sekunder- när transformatorn har mättats och kondingarna laddats upp. Låt den stå några timmar (ha lite koll på läget) och avvakta... ingen rök eller lukt får stiga upp ur klenoden...

sen spelar du lite på den och kommer till slutsats att du borde använda den mer-...

b




Nu fick jag äntligen tummen ur och tog fram förstärkaren och arrangerade med en 60 W lampa i serie.

Och vad hände? Lampan lyste för fullt hela tiden och förstärkaren brummade konstant.[:(]

/R

<img src="http://i14.photobucket.com/albums/a308/torn_and_frayed/red-tonguesmaller.gif" border=0>
"Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards


20 Feb 2010, 16:01
Profile

Joined: 31 Oct 2009, 16:25
Posts: 445
Location:
Post 
Jag spelar på en LEM G103 som jag tror suttit i en kombo men som någon gjort en topp av, så jag kör genom en Framus 212 med Celestion V30. Låter skitbra, fin rund dist. Ingen vidare rördynamik, men eftersom jag sjunger och kompar mest funkar det fint. Absolut värt att sparka igång den du sitter på.


20 Feb 2010, 17:14
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 19 Jun 2005, 09:35
Posts: 5459
Location: Uppsala-la-la-la
Post 
gäddhuvud wrote:

Jag spelar på en LEM G103 som jag tror suttit i en kombo men som någon gjort en topp av, så jag kör genom en Framus 212 med Celestion V30. Låter skitbra, fin rund dist. Ingen vidare rördynamik, men eftersom jag sjunger och kompar mest funkar det fint. A<font color="red">bsolut värt att sparka igång den du sitter på.</font id="red">


Eller låta någon annan göra det...[:o)] Jag har för många projekt och hinner inte till avslut med denna inom överskådlig tid.

/R

<img src="http://i14.photobucket.com/albums/a308/torn_and_frayed/red-tonguesmaller.gif" border=0>
"Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards


21 Feb 2010, 21:38
Profile
User avatar

Joined: 08 Apr 2007, 15:40
Posts: 1234
Location: Uppsala SWISH
Post 
LEM - förstärkaren med stake i !

...and don't forget to BOOGIE!


21 Feb 2010, 22:42
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 20 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.