| Author |
Message |
|
skumberg
|
 Återkopplingsfråga, negativ eller positiv?
Jag har tittat lite i min valveking 112 igen och försöker förstå återkoppling i V2a till V1b. Det är två steg där man låter en del av signalen återkopplas från anoden i steg 2 till katoden i steg 1. Som jag förstår det kommer den återkopplade signalen ligga i fas med signalen på katoden. Innebär detta negativ eller positiv återkoppling, dvs mindre eller mer gain? Två signaler i fas adderas ju men innebär det mer gain i detta fallet? När gain boosten är inkopplad så är återkopplingen inkopplad annars inte. Men man kopplar ju även in ett par dioder med gain boosten som vissa säger endast är till för brusreducering. Schemat igen. http://ultimate-guitar-valveking.wikisp ... ircuit.pdf
|
| 06 Jul 2012, 12:52 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 1938 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
 Re: Återkopplingsfråga, negativ eller positiv?
Negativ återkoppling. Signalen på V2A anod är i motfas till V1B katod. Återkopplingen minskar gain, det hela har med noisegate funktionen i den delen av kretsen (diodnätet D101 osv)
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 06 Jul 2012, 12:57 |
|
 |
|
skumberg
|
Tackar. Upplevelsen av mer gain beror alltså inte på återkopplingen utan det är dioderna som klipper signalen mer vid gain boost? Då med gain boost intryckt så avbryts spänningen till q103 och man får negativ återkoppling enligt vad jag mätt mig till i stärkaren.
/ Nicklas
|
| 06 Jul 2012, 13:27 |
|
 |
|
Tubis
|
Dioderna klipper inte signalen de släpper inte genom någon signal under diodernas öppningsspänning och därmed tar de bort brus. Det ger dock ett litet nasty knorr precis i övergången som man med lite ansträngning kan höra precis när signalen dör bort. Inte att förväxlla med klippdioder som läggs mot jord. Sådan klipper signalen för att producera dist. Detta är inte funktionen i denna apparat. Jag har testat just denna typ av gate och kan man leva det det lite störande ljudet precis vid övergånegn mellan gate och signal så fungerar det utmärkt. Vi högdistande ljud så märker man inte av detta oväsen så tydligt för det försvinner liksom bland allt annat oväsen. Skulle inte använda det för någon lägre distande rock eller annat dock.
Dioderna fungerar alldelses utmärkt utan feedback så att den tillhör dessa förstår jag inte. Vill man gata vid högre signal lägger man bara till fler dioder i serie. Som jag ser det är feedback av och på enbart för att ställa mängden gain. Av och på styrs med fetswitchen Q103.
_________________ <i>"If you build it...he will come."</i> <i>"I love the smell of new components in the morning"</i>
|
| 06 Jul 2012, 13:42 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
|
Gainnivån före diodgrinden bestämmer vid vilken signalnivå grinden öppnar. Allstå påverkas grindtröskeln av gain via återkopplingen. Se helheten. Everything's connected som det sägs.
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 06 Jul 2012, 14:14 |
|
 |
|
Tubis
|
Gainivån styr väl inte när det öppnar det öppnar alltid exakt där diodernas öppningsspänning ligger. Jag tror inte ens dioderna är aktiva när feedbacken kopplas in. De är antingen bypassade via SK103 eller via länken förbi V2A. Som jag tolkar det är bara dioderna aktiva vid full spett gain, dvs feedback off. Och det är förståligt för vid lägre gain hör man mer av övergångsdisten vid diodernas öppningsläge.
_________________ <i>"If you build it...he will come."</i> <i>"I love the smell of new components in the morning"</i>
|
| 06 Jul 2012, 14:19 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
|
Tubis wrote: Gainivån styr väl inte när det öppnar det öppnar alltid exakt där diodernas öppningsspänning ligger. Yes. Men diodernas framspänningsfall är konstant så grindöppningen beror av signalamplituden in till dioderna. Denna amplitud påverkas av förstärkningen före grinden. Alltså av återkoplingen. Sant att vid låg gain så kanske grinden inte behövs. Förmodligen fungerar den inte alls med den brutalt primitiva (i motsats till "smart enkel") konstruktion eller ger hackat ljud om den inte deaktiveras i låg gain läge.
|
| 06 Jul 2012, 16:05 |
|
 |
|
Tubis
|
Jag har ju testat denna och man vill verkligen bara använda den i höggainare. Den ger som sagt för chopped ljud vid låg gain men man hör även knorrdist vid övergången som låter illa och det maskeras bara vid riktigt hög dist.
|
| 06 Jul 2012, 16:24 |
|
 |
|
tece
|
<<ÿçç~ <~ÿÿ~~ <~~< ÿÿÿÿÃÃÿÿÿÿ <~fBBf~< ÿÿÙ½½™Ãÿÿ >:røÌÌÌx <fff<~ xøp ccccgçæÀ Û~çç~Û €ÀàøþøàÀ€ >þ> <~~< fffff ff ÛÛÛ{ 
_________________ Tece
Last edited by tece on 10 Jul 2012, 10:57, edited 1 time in total.
|
| 06 Jul 2012, 17:30 |
|
 |
|
Tubis
|
skumberg wrote: När gain boosten är inkopplad så är återkopplingen inkopplad annars inte. Men man kopplar ju även in ett par dioder med gain boosten som vissa säger endast är till för brusreducering.
Är du helt säker på att återkopplingen inte kopplas ur när gainboosten kopplas in. När trissan Q103 får en positiv spänning på G i förhållande till S så stänger den och aktiverar då feedback eftersom den inte längre slås ut till jord. Det är allstå en P-fet vilket har den egenskapen att den stänger när G går positivt högre än S. Väldigt praktiska för man slipper lägga spänning på S som vid N-fet eller ha en minusmatning.
|
| 06 Jul 2012, 17:52 |
|
 |
|
skumberg
|
Tubis wrote: Är du helt säker på att återkopplingen inte kopplas ur när gainboosten kopplas in. När trissan Q103 får en positiv spänning på G i förhållande till S så stänger den och aktiverar då feedback eftersom den inte längre slås ut till jord. Det är allstå en P-fet vilket har den egenskapen att den stänger när G går positivt högre än S. Väldigt praktiska för man slipper lägga spänning på S som vid N-fet eller ha en minusmatning. Aha där har vi det som satte griller i huvudet. Det ligger positiv spänning mot fet när gainboost inte är intryckt. Jag trodde fet agerade jord och bröt återkopplingen vid positiv spänning på gate men det är alltså tvärtom. Tack för att du redde ut detta! Jag antar att återkopplingen också borde brytas när man växlar till clean channel. Fast det får jag mäta upp om så är fallet.
|
| 06 Jul 2012, 19:22 |
|
 |
|
Tubis
|
skumberg wrote: Aha där har vi det som satte griller i huvudet. Det ligger positiv spänning mot fet när gainboost inte är intryckt. Jag trodde fet agerade jord och bröt återkopplingen vid positiv spänning på gate men det är alltså tvärtom. Tack för att du redde ut detta! Jag antar att återkopplingen också borde brytas när man växlar till clean channel. Fast det får jag mäta upp om så är fallet.
Korrekt. Man kan lätt tro att spänning på G öppnar trissan men med P-fet så är det alltså så man stänger den. Man blir lätt förvirrad tro mig. Jag har pysslat en hel del med P-fet switchar på sista tiden och jag har fortfarande svårt att "tänka rätt". Ja det kan mycket väl vara så att man har en dämpning även på clean.
|
| 06 Jul 2012, 19:42 |
|
 |
|
Axewall
Joined: 07 Sep 2009, 11:20 Posts: 1185 Location: Trollhättan/Lilla Edet
|
Tubis wrote: skumberg wrote: Aha där har vi det som satte griller i huvudet. Det ligger positiv spänning mot fet när gainboost inte är intryckt. Jag trodde fet agerade jord och bröt återkopplingen vid positiv spänning på gate men det är alltså tvärtom. Tack för att du redde ut detta! Jag antar att återkopplingen också borde brytas när man växlar till clean channel. Fast det får jag mäta upp om så är fallet.
Korrekt. Man kan lätt tro att spänning på G öppnar trissan men med P-fet så är det alltså så man stänger den. Man blir lätt förvirrad tro mig. Jag har pysslat en hel del med P-fet switchar på sista tiden och jag har fortfarande svårt att "tänka rätt". Ja det kan mycket väl vara så att man har en dämpning även på clean. Ja, jag har fått ont i huvet ibland av att förstå hur hur den kretsen funkar  Vid boost så leder Q103, motkopplingen kortsluts bort och C115 avkopplar R123. Vid Clean så tror jag det är D116 som ser till att Q103 inte leder, ingen avkoppling av R123. Och återkopplingen leds till jord av SK102. /Mats
_________________ "Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
|
| 09 Jul 2012, 10:59 |
|
 |
|
Axewall
Joined: 07 Sep 2009, 11:20 Posts: 1185 Location: Trollhättan/Lilla Edet
|
Skumberg, nu när du ändå rotar i stärkarn... Kolla vad jag skrev i denna tråden här på Bojen http://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=72529Vore intressant att höra om du kan verifiera det jag skriver! Gör det i så fall i den tråden. EDIT  Såg just att du har lilla VK:n som endast har switch för Resonance och ingen Presence, så den omfattas nog inte av det felet. /Mats
_________________ "Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
|
| 09 Jul 2012, 11:08 |
|
 |
|
skumberg
|
Tackar för utredningen kring transistor switcharna. Det som också gör mig förvirrad är att vanligtvis brukar man få transistor switchar att leda genom att koppla på en spänning på bas eller gate. Om man vill öppna en switch med spänning förutsätter det ju att den är på annars. Finns det alltså en negativ spänning på gate jämfört med source som får q103 att leda när + inte är kopplad till gate?
Nicklas
|
| 10 Jul 2012, 09:55 |
|
 |
|
Tubis
|
Transistor leder när spänningen sjunker under slutningspänningen(cut off voltage) Du behöver ingen negativ spänning det räcker att den är under. Om man bara enkelt kör med öppen=0V och stängd =över slutningspänning. Detta gäller P-fet När det kommer till N-fet som man ser i tex bosspedaler så är det krångligare att förstå för dessa öppnar när gate går mer negativ än source. Därför lägger man en postiv spänning på source konstant och då är switchen öppen. När man sedan lägger en positiv spänning på gate(spänningen på source ligger kvar) så upphör detta negativa förhållande och den stängs. Man kan alltså öppna och stänga en N-fet utan att ha minusmatning eftersom det är förhållande mellan gate och source som gör det. Precis som ett rör har minus på grinden i förhållande till katoden vid katodbias.
|
| 10 Jul 2012, 10:34 |
|
|