Nu har jag fan fått för mina synder...
En av snubbarna jag moddat för tidigare,i det fallet en Orange AD30TC,har köpt sig en "factory second" DRRI från Thomann...å du MILDE helvete för ett måndagsexemplar!!!!
In genom dörren kom en iofs ny DRRI,men som lät åt helvete. Ghost notes å komprimering å gud vet vad.

Började med det enkla i form av att ersätta GZ34´an med äkta vara...å smacka i lite känt fungerande rör i samtliga positioner.
No dice.
Ok.
Väl intrimmad av den Marshall V/M jag precis "vunnit" över så tänkte jag i mitt stilla sinne att..jafan. Kallödningar! Sagt å gjort...

När jag väl vänt på moderkortet trodde jag knappt det var sant. Kallödning? Näfan...groteskt plural! De vart ju fan överallt!
Så...jag använde min nya hyperduperbraiga HF lödstation å rullen med blyfritt...å satte mig i lugn å ro å städade upp i det han den underbetalde mexaren gett fan i...
Jag lödade om varenda punkt i sikte.
Igång med skiten...å nu vart normalkanalen bättre,men fan inte bra. Vibratokanalen i sin tur..same same. Nähä....
Ghostnotes. Fan tänkte jag,kan ju vara att ngn av lytarna i stekpannan undertill inte e helt glad? Sån´t händer ju! Så av med locket...å lödade om även det kortet å provade hänga dit friska F&T...nä...gav inget.
Nähä?
Lödade dit 1 Ohmare...kollade bias å den vart mkt mkt klent ställd. Justerade det...nähä.....
Centertappen på RI ligger över ett kort på högkant som sitter intill PT`n...å där var rent av kortslutning över ett par av punkterna...så fram med flätan...å igång...

Nope. Gav inget. Mätte då gallerläcka för samtliga flaskor...jodå. E där.
Bad polarn lira medans jag i 1a rummet mätt B+ under last. I tomgång vart där ~415VDC..å på fullt spett å anslag så sjönk B+ till ~365VDC. Skall väl vara gott nog med en sån puttenutt maskin tycker jag.?
Slog om DMM´en till AC läge å där händer ngt förbannat skumt in mot PI´n. Lurar på om kondningen för avkopplingen av "bortre" gallret kan vara ledsen?
Saken e den att ljudet går först "sönder". Det då följt av att volymen sjunker till typ 1/3 del. B+ ligger då oförändrat oavsett om maskin ger full volym eller 1/3.
Så.
Idéer?
Skåpet fram hajar ju jag med,men detta var fan inte helt lättlöst.
Å varför detta kort till centertapp?
...dags att googla å se om jag får fram schema på en RI online nånstans....har jue spenderat halva dan med att försöka knäcka detta!

_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.