View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Jun 2026, 01:55

Reply to topic  [ 16 posts ] 
Fender DRRI 
Author Message

Post Fender DRRI
Nu har jag fan fått för mina synder...
En av snubbarna jag moddat för tidigare,i det fallet en Orange AD30TC,har köpt sig en "factory second" DRRI från Thomann...å du MILDE helvete för ett måndagsexemplar!!!!

In genom dörren kom en iofs ny DRRI,men som lät åt helvete. Ghost notes å komprimering å gud vet vad.

Image

Började med det enkla i form av att ersätta GZ34´an med äkta vara...å smacka i lite känt fungerande rör i samtliga positioner.
No dice.
Ok.
Väl intrimmad av den Marshall V/M jag precis "vunnit" över så tänkte jag i mitt stilla sinne att..jafan. Kallödningar! Sagt å gjort...

Image

Image

Image

Image

När jag väl vänt på moderkortet trodde jag knappt det var sant. Kallödning? Näfan...groteskt plural! De vart ju fan överallt!
Så...jag använde min nya hyperduperbraiga HF lödstation å rullen med blyfritt...å satte mig i lugn å ro å städade upp i det han den underbetalde mexaren gett fan i...
Jag lödade om varenda punkt i sikte.

Igång med skiten...å nu vart normalkanalen bättre,men fan inte bra. Vibratokanalen i sin tur..same same. Nähä....
Ghostnotes. Fan tänkte jag,kan ju vara att ngn av lytarna i stekpannan undertill inte e helt glad? Sån´t händer ju! Så av med locket...å lödade om även det kortet å provade hänga dit friska F&T...nä...gav inget.
Nähä?

Lödade dit 1 Ohmare...kollade bias å den vart mkt mkt klent ställd. Justerade det...nähä.....

Centertappen på RI ligger över ett kort på högkant som sitter intill PT`n...å där var rent av kortslutning över ett par av punkterna...så fram med flätan...å igång...

Image

Nope. Gav inget. Mätte då gallerläcka för samtliga flaskor...jodå. E där.

Bad polarn lira medans jag i 1a rummet mätt B+ under last. I tomgång vart där ~415VDC..å på fullt spett å anslag så sjönk B+ till ~365VDC. Skall väl vara gott nog med en sån puttenutt maskin tycker jag.?

Slog om DMM´en till AC läge å där händer ngt förbannat skumt in mot PI´n. Lurar på om kondningen för avkopplingen av "bortre" gallret kan vara ledsen?
Saken e den att ljudet går först "sönder". Det då följt av att volymen sjunker till typ 1/3 del. B+ ligger då oförändrat oavsett om maskin ger full volym eller 1/3.

Så.
Idéer?
Skåpet fram hajar ju jag med,men detta var fan inte helt lättlöst.

Å varför detta kort till centertapp?

...dags att googla å se om jag får fram schema på en RI online nånstans....har jue spenderat halva dan med att försöka knäcka detta! :evil:

25 Apr 2013, 00:38
Profile

Post Re: Fender DRRI
Jo. Just. Glömde.
Reverbet rundar som en stucken gris om man sätter potten över 4 med...
Antar att det e reverbtanken?

http://www.102983.org/gallery/albums/userpics/10003/fender-65-deluxe-reverb-guitar-amplifier-schematic_reissue_page_1.png

Schema för RI. Kan säga redan nu att det e en del mätvärden jag fått vs schema som e HELT uppåt väggarna. Samtidigt..e det avläsning av AC med en DMM...vilket kanske inte e världens mest exakta metod rent numeriskt.
Soundet e fö vad vidare e ung som blocking distortion,fast bara det att man adderar en enorm volymsänkning.

25 Apr 2013, 00:45
Profile

Dra ut alla rör utom slutrör och PI. Få igång slutsteget och jobba baklänges mot ingången.Enda metoden som funkar i fallet "factory 2nd" speciellt som slutsteget verkar vara gjord för 6L6 och så tyckte de att man kan halvera uteffekten genom att bara plugga in 6V6, verkar det som. Inte skjuta med Kalashnikov från höftet mot flera tavlor samtidigt.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

25 Apr 2013, 01:10
Profile WWW

VacuumVoodoo wrote:
Inte skjuta med Kalashnikov från höftet mot flera tavlor samtidigt.

Nej nej nej fan.
GRG. 84mm rent tillrättavisande.
:mrgreen:

25 Apr 2013, 01:20
Profile

MOLEX kontakter BLÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ nisse glapp ...

25 Apr 2013, 10:44
Profile WWW

Nja.
Även Molex har lärt sig sedan -80 talets dagar Sven. Dagens Molex e helt ok i min mening. Sen,naturligtvis ingen regel utan undantag med med det sagt är det stor kvalitetskänsla mellan då å nu på dem.

25 Apr 2013, 11:38
Profile

Märkligt det där. Molex har tusentals olika kontakter i katalogen, de används i miljoner produkter som vi alla använder dagligen. Varför skulle de glappa och ställa till besvär just i gitarrförstärkare? Arbetsmiljön är inte tuff alls jämfört med industriella förhållanden. Det som kan orsaka glapp är slarvigt krympta fjäderkontakter på kablarna. Men detta är inte Molex fel utan den människans som inte kunde hantera krympverktyget korrekt. Eller inte ens fick rätt verktyg för det arbetsmomentet. Sedan är ju givetvis inlödning av pinkontakten på kortet det andra. De kontaketr som syns i bilderna är förbindelsekontakter, inte avsedda för många in och urkopplingar. Så där har vi även felaktig installation (inlödning) och användning utanför spec. Molex är bra grejer annars, det vet jag av erfarenhet.

Zagray! - test & review

25 Apr 2013, 11:39
Profile WWW

ok jag ger mig :mrgreen: men skulle likförbannat kolla molex kontakternas inlödning o krympning... har varit med om att kabeln varit av i en sån där ... stärkare

25 Apr 2013, 12:03
Profile WWW

Kan mkt väl vara att du har rätt Sven...har hänt förr.
Ska ta å kika lite på just var signalen får hicka tänkte jag. Mao..proberna å snör-tv´n fram... E enda raka,å jag tror jag gör så att jag rycker slutrören i 1a läget å kikar runt PI´n. E ngt som inte stämmer där.

Dels allt allt för mkt sving både in å ut,å på bortre gallret...ingenting.? :shock: ...i omgångar.

25 Apr 2013, 12:13
Profile

LTPI - det är mer än bara det man ser med blotta ögat. Bl.a. drar du ut slutrören eller kopplar bort NFB skall det inte vara ngn signal alls (teoretiskt, men mycket lite i praktiken) på den 2:a, i schemat den nedre, triodens galler. Självklart att detta avser korrekt fungerande krets.
http://www.aikenamps.com/LongTailPair.htm - bra läsning.

Zagray! - test & review

25 Apr 2013, 13:21
Profile WWW

Update.

Tillskrev till slut felet det lilla styrkort som sköter maskinens jordning för centertappen. Kopplade förbi den å lät maskin gå i timtal...å med "volymen på 8",så röt den precis som den skulle.
Lämnade därför tillbaka den...
Å idag ringer ägaren å säger att den funkade skitbra en stund...å sen samma fel igen.?

Jag å Alex har tillsammans sett att när detta skedde så lös slutrören mer eller mindre upp som facklor. Min tanke börjar därför gå i banorna av ifall det rent av kan vara en trasig utgångstrafo.?
En trasig till den grad att det måste till en viss belastning/värme innan den skiter ut sig själv.?

06 May 2013, 20:16
Profile

inte omöjligt.. har bytt många utgångstrafon... är vanligare än man tror...

06 May 2013, 23:45
Profile WWW

Mm...
Ja,jag börjar få slut på idéer. :(
Felet e iaf mkt intermittent å kommer å går uppenbarligen som det vill. Efter att ha åtgärdat det med jorden vart det ju all systems go i timtal...för att helt plötsligt.."nej"..igen :?:

06 May 2013, 23:49
Profile

har du ingen o testa med..

06 May 2013, 23:56
Profile WWW

Den har ju transporterats efter att ha fungerat med fixat jordning. Tyder sannolikt på att någon sladd/komponentben har bara mekanisk lös förbindelse med sin destination men inte fullgod elektrisk kontakt. Förstoringsglas, träpinne, tålamod.

Zagray! - test & review

07 May 2013, 00:00
Profile WWW

Point taken. Loud n clear.

07 May 2013, 00:38
Profile
Reply to topic   [ 16 posts ]