View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Jun 2026, 06:52

Reply to topic  [ 1 post ] 
Elsäkerhetsfråga, Fender Twin Reverb Reissue nättrafo 
Author Message

Post Elsäkerhetsfråga, Fender Twin Reverb Reissue nättrafo
Man säger ju att inga frågor är för dumma så jag ställer denna.

Håller ju på en Twin Reverb Reissue om någon missat det och denna stärkare har en exporttrafo vilken har sju trådar primären som kopplas olika beroende på nätspänningen, original sitter samtliga kablar fast med flatstift på kretskortet. Jag kommer att bygga om denna stärkare med ett eget PTP kort men på huvudkortet är det fullt för att klämma in nåt mer på.

Hur skulle ni göra denna koppling, dessa alternativ har jag funderat på.

1, Tvinna ihop kablarna som skall sammankopplas, löda ihop dom, isolera samtliga kablar med flera lager krympslang och sen fästa ihop dom med kattstrypare så dom inte kan röra sig. Detta alternativ är ju det enklaste då det blir ganska trångt i chassit men känns lite oseriöst, anses detta som säkert av er på bojen så gör jag nog detta men vad säger ni?

2, En list av "sockerbitar" och göra kopplingen av primärlindningen där. Känns så där med skruvar som ev kan tänkas vibrera upp annars ganska enkelt att genomföra.

3, Ta en bit glasfiberlaminat, ta bort platsen från vanliga flatstift, borra hål i laminatet precis så den runda delen på stiften går genom, nita fast flatstiften, göra kopplingen och löda på undersidan, sen montera det hela på distanser. Känns väl mest seriöst av dessa alternativ.

4, Ta en bit glafiberlaminat och göra ett litet öljettkort och ansluta varje kabel direkt till öljetten och göra en vanlig PTP koppling och sen montera det hela på distanser. Känns väl också som ett seriöst alternativ.

Vad säger ni om mina funderingar och hur skulle ni göra då det gäller säkerheten i detta fall och är alt 1 och 2 överhuvudtaget nåt alternativ?

16 May 2013, 21:49
Profile
Reply to topic   [ 1 post ]