View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Jun 2026, 02:33

Reply to topic  [ 20 posts ] 
Stärk låter sämre efter service 
Author Message

Post Stärk låter sämre efter service
För kanske ett halvår sen lämnade jag in min hot rod deluxe till Lh för service. Den levde rövare och behövde byta rören.
När jag fick tillbaka den så var den frisk men låter inte lika bra sen dess. Direkt när jag fick den tyckte jag den lät kallare och hårdare. Men jag tänkte att den kanske behövde spelas in. Fast nu har det gått länge och jag giggat med den rätt mycket och tycker fortfarande att den lät bättre och varmare förut. Dessutom spricker den upp väldigt tidigt. Alltså kring 4-5 på volymen. Och det här är alltså en hot rod deluxe som vanligtvis spelat sjukt starkt och rent.

Vet inte vad för rör han satte i den. Tänker att det kanske inte var några höjdare. Vi pratade aldrig om det utan han sa bara att dom är utbytta.

Några idéer vad det kan vara? Dåliga rör, något med biasen eller något annat?
Funderar på att byta ut ena förstegsröret mot ett med mindre gain. Kanske ett 12au7 eller 12ay7.

01 May 2013, 21:36
Profile
Post Re: Stärk låter sämre efter service
Kalle kanske var lite försiktig med biasen?

Passar utmärkt med kall bias på metalstärkare...;)

-Skämt åsido 12au7 låter kalas (och finns numera som standard på George Bensons signatur-förstärkare).
12ay7 är ganska het (för att vara en låg-gainare).

01 May 2013, 22:05
Prova med ett annat mjukare element, jag tycker själv att Hotrod Deluxen har ett ganska hårt preamp-bygge.
100-watt Jensen® C12K speaker (lite mjukare) inte mycket men liiiiiiiiiite...kan kanske fungera?

Finns väl möjligen andra Jensen element med lite mjukare fylligare ton, fast å andra sidan gäller det
bara preamp-ljudet vrider man på blir ju följden (ljudbilden) en helt annan.

Finessen med 100-Wattaren är att den inte vrider och vänder på sig eller fegar och flabbar ut
så fort man kranar på...=)

01 May 2013, 22:11

Jag har varit med om exakt samma upplevelse, faktiskt även det på LH.. I mitt fall var det att de gamla fina (men sprakiga) RCA7025 hade bytts mot nya Ruby Tubes, införskaffade ett antal NOS RCA och livet lekte igen.. Min lät precis som du beskriver kall och hård, dock inget problem med volymen.

01 May 2013, 22:12
Profile

Tack för svar. Men det är inte högtalaren som är problemet. Jag har bytt element och är nöjd med det som sitter i. Eller, jag var nöjd ska jag väl säga. Efter servicen låter det som sagt inte lika bra. Att det spricker upp tidigt har ju inte med elementet att göra.

01 May 2013, 22:14
Profile

Svullo wrote:
Jag har varit med om exakt samma upplevelse, faktiskt även det på LH.. I mitt fall var det att de gamla fina (men sprakiga) RCA7025 hade bytts mot nya Ruby Tubes, införskaffade ett antal NOS RCA och livet lekte igen.. Min lät precis som du beskriver kall och hård, dock inget problem med volymen.

Aha! Ska nog ta och kolla lite närmare på vad det är för rör som är i nu. Jag antar att han inte sätter i det bästa han har om man inte nämner något om det..

01 May 2013, 22:15
Profile
southbeck wrote:
Tack för svar. Men det är inte högtalaren som är problemet. Jag har bytt element och är nöjd med det som sitter i. Eller, jag var nöjd ska jag väl säga. Efter servicen låter det som sagt inte lika bra. Att det spricker upp tidigt har ju inte med elementet att göra.

-Att det spricker upp tidigt har ju inte med elementet att göra.

-Jo...

01 May 2013, 22:15

Ja kanske det. Men inte i det här fallet. Om det inte gjorde det innan så ska det inte göra det efter heller.

01 May 2013, 22:22
Profile
southbeck wrote:
Ja kanske det. Men inte i det här fallet. Om det inte gjorde det innan så ska det inte göra det efter heller.

- Nej.

01 May 2013, 22:37

tidig dist kan innebära dålig transkonduktans på slutrör dvs en låg grade på batchen sådana rör distar tidigare då dem bottnar snabbare kan vara kul när man vill ha ett skitit sound

01 May 2013, 22:53
Profile WWW

zven wrote:
tidig dist kan innebära dålig transkonduktans på slutrör dvs en låg grade på batchen sådana rör distar tidigare då dem bottnar snabbare kan vara kul när man vill ha ett skitit sound

Tack för svar. Förstod tyvärr inget dock.. Har du något tips på vad man kan göra? Är det nya rör som gäller eller beror det biasen?

01 May 2013, 23:01
Profile

kolla märkningen på rören skriv av vad som står där..

01 May 2013, 23:30
Profile WWW

sitter det sovtek med den platta sockeln så är nog väldigt kall bias som orsakar det sterila kall ljudet du upplever.... dem bör bias ställas ganska varmt..

01 May 2013, 23:33
Profile WWW

Ta det med LH direkt i stället. Snyggare så. Du lär väl ha garanti kvar på jobbet dessutom, så vänd dej dit.

01 May 2013, 23:46
Profile
Kalle kanske var lite försiktig med biasen?

-Quotar mig själv...=)

Bjud han på kaffe och lite kanelbullar nästa gång så han värms upp...;)

Det gjorde jag och fick min Ds1:a moddad med Germanium-dioder...:P

01 May 2013, 23:58

Ska nog betona att jag inte har något negativt att säga om Lh. Väldigt bra att ha att göra med. Vi pratade aldrig om hur jag vill att det ska låta eller vad det ska sitta för rör i. Så blir lite dumt att komma så långt efter.

Undrar mest vad det kan bero på och vad man kan göra. Egentligen är det kanske inte så märkligt. Det är ju rören som är bytta så jag antar att det beror på det.
Det där med rör är ju en jäkla djungel jag aldrig gett mi in på. Så jag överlät det till honom att byta till vad som helst. Kanske man skulle ta och läsa på lite vilka som kan funka bra i den här stärken.

02 May 2013, 07:55
Profile

Det går väl bra att gå tillbaka igen, även om det har gått lång tid. Kalle/LH tycker väl inte att det är särskilt kul att kunderna går och surar i efterhand. Kanske kostar en liten slant för andra rör eller justering av bias, men bättre det än att gå och vara missnöjd med ljudet.

02 May 2013, 08:56
Profile WWW

kjelle wrote:
Det går väl bra att gå tillbaka igen, även om det har gått lång tid. Kalle/LH tycker väl inte att det är särskilt kul att kunderna går och surar i efterhand. Kanske kostar en liten slant för andra rör eller justering av bias, men bättre det än att gå och vara missnöjd med ljudet.

Absolut, jag ska kontakta honom. Sur är jag ju inte så klart. Men kanske inte helt nöjd. Samtidigt får man ju dom vara beredda på att kunder pratar. Svullo här i tråden hade ju varit med om samma sak.

Nåvälnåväl. Var inte riktigt meningen att det skulle handla om lh. Är mest nyfiken på vad som kan orsaka att det låter som det gör.

02 May 2013, 09:06
Profile

Mitt inlägg ska inte alls tolkas som kritik mot LH, det är ju bara så att olika rör låter olika.. Ingen tekniker är ju tankeläsare och endast jag kan avgöra vad jag tycker låter bra.. I mitt fall hade jag ingen koll alls vid tillfället, men det var en av de händelser som fick mig att börja intressera mig för hur förstärkare fungerar och börja skruva själv..
Om du tycker att den har en hårdare ton, skulle jag köpa exakt lika rör som du haft tidigare, speciellt i V1 som jag inbillar mig ger mest påverkan på tonen (nu lär jag väl bli emotsagd hehe.. ) Om den spricker upp tidigare kan ju mycket väl handla om hur biasen är ställd.

02 May 2013, 20:26
Profile

En liten uppdatering. Köpte två rör här på forumet av woodstock. En 12 at7 och en 12au7. Jag började med att byta ut första preamp 12ax7an mot 12at7. Hade det på gig förra helgen och det funkade riktigt bra faktiskt. Nu sprack det inte upp alls. Men lät fortfarande ganska hårt. Nu i veckan testade jag dock flytta phase inverter (eller vad det heter) röret till första preamp-platsen och satte 12 at7an sist. Här hemma låter det iaf kanon! Måste få chans att testa det på lite högre volym bara. Så ena förstegsröret som lh satte i är borta. Ett Tad 12ax7 som satte i första läget. Kan ju ha med det röret att göra.

17 May 2013, 21:01
Profile
Reply to topic   [ 20 posts ]