Re: Kan någon förklara för mig..
Mm.
Nu gör du det klassiska misstaget av att missta anodförlust i tomgång med angiven maximal uteffekt. Det är INTE samma sak.
Det finns många sätt att flå en katt som bekant,men ett av de vanligare för att nå höga effekter med en given rörtyp är ju att skjuta upp rörets anodspänningar.
Alla rör har ju datablad å i databladet finner du bla normangivelser(inte max). På det finns det flertal exempel på kretsar där man gått utanför designkriterier.
Inte helt ovanligt då,när det handlar om mkt kraftiga anodspänningar rent relativt,med sk stackade trafos.
Precis i nutid pratar vi ju lite om tex Laney Klipp i andra trådar,men det finns alltså flertalet exempel på andra maskiner som e "värre" ur det perspektivet.
Allt från Carsboro´s till Dynacorder. Som angivets av fler av forumets medlemmar e en imperativ del i den dialogen att inse behovet av ibland ganska kraftigt separerade spänningar för rörets noder och dess skärmgaller. Därav att vissa maskiner kan använda sig av sk spänningshalveringstapp,om de nu inte använder stackade trafos.
Sant e åxå att det finns designer där man verkligen kan undra lite hur det resonerats. Den Dan Armstrong jag slåss med just nu e lite av det i min mening. Det finns som jag förstått det ett antal revisioner av PT´n i dem å den som sitter i specifikt denna lite senare maskin har 220VAC samt 240VAC tapp.
Iom att det inte finns ngn referens i schema innebär det att man får mäta sig fram till vilken tapp som är vilken,vilket väl tyvärr ofta då medför osäkerhet hos den som skall göra jobbet varför det helt enkelt inte görs.

Resultatet ser vi där,i 220VAC läge,å det i sig e kanske inga konstigheter men se sen sitter där i princip bara en choke samt 470 Ohms motstånd in mot just skärmgallerna..å då blir det genast mer problematiskt. Var nu medveten om att mätresultatet på bilden är med 40år gamla glättningskondensatorer varför det är rimligt att i en såpass sedan tidigare brunnen maskin anta att spänningen på bilden skulle öka ytterligare med ersatta elektrolyter.
Mao..håll isär begreppen å håll tungan rätt i mun-som ett välmenat råd.
Annars e det väl eg inga större hemligheter att man i alla tider jagat höga effekter..av diverse anledningar.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.