View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Jun 2026, 01:11

Reply to topic  [ 27 posts ] 
Reparerade GT30-H förstärkare (nya OT) fungerar bra nu. 
Author Message

Post Reparerade GT30-H förstärkare (nya OT) fungerar bra nu.
Hej
En kompis o jag köpte två trasiga (KLD) GT30-H förstärkare till ett vettigt pris.
Enligt uppgift så var utgångstrafona förstörda så vi beställde nya Hammond trafo efter info från Zven här på forumet.
Efter byte av trafo så gick båda förstärkarna igång utan problem o de låter jävligt bra från Clean till full dist.
KLD GT30 är ju en kombination av Peavey Classic 30 o 50 men har fått flera kända Classic 30/50 modifieringar från diverse Peavey Classic forum plus att vår egen "Racing" haft ett finger med i den slutliga designen.
Trots en del tunna o oskärmade interna signalledare så är de förvånansvärt brum/brusfria, t.o.m. "tystare" än min Egnater Tweakar när man kör fullt gain.
Med rätt liten insats så fick vi ett par bra 30W rörförstärkare till en låg kostnad
/Kalle

21 May 2013, 21:43
Profile WWW

Post Re: Reparerade GT30-H förstärkare (nya OT) fungerar bra nu.
den där trafon 1750J kommer bli en lagervara här hemma .. dem låter riktigt jädra bra.. skulle utan tveka byta ut skräpet i Orange 30 wattarna mot denna ,,,

blev en stor skillnad.. :mrgreen: :mrgreen:

håller på o planerar nästa bygge o där ingår den..

Last edited by zven on 22 May 2013, 09:34, edited 1 time in total.

21 May 2013, 21:52
Profile WWW

Hejsan,

Jag är den andre glade ägaren till en reparerad GT30-H och jag kan inget annat än hålla med Kalle. Till ett riktigt bra pris fick vi två djäkla bra förstärkare. Det var också ett riktigt kul och lärorikt projekt för mig som novis på puleri.

/Martin

22 May 2013, 09:11
Profile

Post En GT30-H förstärkare gick sönder men är reparerad igen
Hej igen
En av GT30 förstärkarna la av med rökpuff.
När jag plockade isär den så var kretskortet under ena EL 84 sockeln sönderbränt.
Det verkar ha blivit överhettning i en ledare och sedan överslag mellan mellan pin 7 (anod) och pin 6 (ansluten till jord av någon anledning). Jag fick löda bort sockeln , skära bort allt förkolnat kretskort material. Sedan lödde jag in sockeln men anslöt pin 7 o 6 till var sin kabel och isolerade de två stiften från varandra med krympslang som går upp till sockeln. Sedan fick jag dra kablarna till andra punkter på kortet med rätt spänning o jord.
När jag sedan skulle dra igång förstärkaren igen så upptäckte jag att det var kortis i dioderna (1N4007 = 1A/400V) i bryggan för glödströmmen till förstegsrören. EL 84 rören har växelspänning till glöden.
10 A säkringen för glödströmmen brann av. Bytte till nya 1N4001 ( 1A /50V) dioder men det blev kortis i dem. Till slut satt jag in 1N5404 dioder ( 3A/ 400V) och då slutade säkringen att brinna av.

Under de fyra , fem gånger jag tvingats plocka ur kretskorten ur chassit så har jag följt ett antal av "Racing´s" råd. Bytte ut alla de jättetunna kablarna mellan huvudkortet o potentiometerkortet till betydligt kraftigare. Lödde om många av de dåligt handlödda komponenterna på huvudkortet och tvättade rent kortet från flussrester o annat skit. Det visade sig då att CRC "Bräkleen" var jättebra att tvätta rent kort med (jämfört med T-sprit). "Bräkleen" löser upp flussrester utan lösa upp kretskortslacken(det gjorde T-sprit) och kortet blev blankt o rent efteråt utan torkfläckar.
"Bräkleen" var ursprungligen trikloretylen(kanske fortfarande) och det var ju "tri" man använde under många år för att tvätta kretskort efter lödning.

Nu har jag fått igång förstäraren igen men bara provkört den med 2 av EL 84 rören och då funkar den bra. vågar inte stoppa röret som satt i positionen där kortet brann.

Nu kommer en fråga :
Jag har två extra par EL84 som jag tänkte stoppa in i de två andra EL 84 positionerna.
Ett par som märkta (uppmätta) 25 mA (katodström) och ett par som är märkta 30 mA .
Jag har ingen susning om vad originalrören har för katod ström(bias).
Men anodspänning är ca 400V och biasspänning är -14V.

Vilket av EL84 paren tycker ni att jag skall stoppa in ?

Vad händer om ena rörparet drar lite mer bias-ström än det andra rörparet?
dvs Rörparen är inbördes matchade men inte mellan rörparen !

Kalle

30 May 2013, 23:31
Profile WWW

nu vet jag inte hur det är mätt, men 25mA och 30mA är ganska mycket obalans.
I så fall skulle jag sätta de bägge 25mA på samma sida MEN
jag skulle helst skaffa 4 matchade rör. Sälj de andra på blocket. Och undvik de rör som satt i när det brann.
( el84 är så pass billiga så man skall inte ta risker med det du har reparerat).

30 May 2013, 23:50
Profile WWW

Om den har anodspänning på ca 400V så för står jag att det går sönder, då "vanliga" EL84:or inte är gjorda för så höga spänningar.
Det finns en Rysk EL84:a som pallar det, och dom rören Mesa boogi använder till sina EL84:or stärkare som även dom går med 400V på anode och 300V på skärmen.

31 May 2013, 07:14
Profile

Hej
Owe; Om jag förstår det rätt (info från Racing) så är de China EL84 rör som sitter i GT30, kopior på just de robusta ryska EL 84 rören.
Och jag mätte "anod/plate" spänningen direkt efter likriktaren utan att EL 84 rören satt i.
Så det är ju sannolikt att spänningen sjunker när rören drar biasström.

Peter; Menar du att man skall sätta 25 mA rören(eller matchade par) parallellt dvs med anoderna mot samma samma primärlindnings"gren" på utgångstrafon ?
För mig känns det logiskt, för då kommer de ju att fördela bias-strömmen jämnast.
Att man drar lite olika bias ström i respektive "gren" på utgångstrafon spelar väl inte så stor roll ?
/Kalle

31 May 2013, 07:34
Profile WWW

kina rören är inte kopior....... utan dem tillverkas under samma spec.. :mrgreen: fanns tydligen samarbete.... back in the old days..... många ryska rör gjordes i kina under 70talet.. ...

lägg 2 st 25mA el84 på var sin sida om primären o( lika med dem som drar 30mA )o ställ bias efter rören som drar mest....
annars får du obalans i slutsteget

31 May 2013, 07:43
Profile WWW

Post Re: En GT30-H förstärkare gick sönder men är reparerad igen
Kalle_in_Sweden wrote:
Hej igen
En av GT30 förstärkarna la av med rökpuff.
När jag plockade isär den så var kretskortet under ena EL 84 sockeln sönderbränt.
Det verkar ha blivit överhettning i en ledare och sedan överslag mellan mellan pin 7 (anod) och pin 6 (ansluten till jord av någon anledning). Jag fick löda bort sockeln , skära bort allt förkolnat kretskort material. Sedan lödde jag in sockeln men anslöt pin 7 o 6 till var sin kabel och isolerade de två stiften från varandra med krympslang som går upp till sockeln. Sedan fick jag dra kablarna till andra punkter på kortet med rätt spänning o jord.
När jag sedan skulle dra igång förstärkaren igen så upptäckte jag att det var kortis i dioderna (1N4007 = 1A/400V) i bryggan för glödströmmen till förstegsrören. EL 84 rören har växelspänning till glöden.
10 A säkringen för glödströmmen brann av. Bytte till nya 1N4001 ( 1A /50V) dioder men det blev kortis i dem. Till slut satt jag in 1N5404 dioder ( 3A/ 400V) och då slutade säkringen att brinna av.

Under de fyra , fem gånger jag tvingats plocka ur kretskorten ur chassit så har jag följt ett antal av "Racing´s" råd. Bytte ut alla de jättetunna kablarna mellan huvudkortet o potentiometerkortet till betydligt kraftigare. Lödde om många av de dåligt handlödda komponenterna på huvudkortet och tvättade rent kortet från flussrester o annat skit. Det visade sig då att CRC "Bräkleen" var jättebra att tvätta rent kort med (jämfört med T-sprit). "Bräkleen" löser upp flussrester utan lösa upp kretskortslacken(det gjorde T-sprit) och kortet blev blankt o rent efteråt utan torkfläckar.
"Bräkleen" var ursprungligen trikloretylen(kanske fortfarande) och det var ju "tri" man använde under många år för att tvätta kretskort efter lödning.

Nu har jag fått igång förstäraren igen men bara provkört den med 2 av EL 84 rören och då funkar den bra. vågar inte stoppa röret som satt i positionen där kortet brann.

Nu kommer en fråga :
Jag har två extra par EL84 som jag tänkte stoppa in i de två andra EL 84 positionerna.
Ett par som märkta (uppmätta) 25 mA (katodström) och ett par som är märkta 30 mA .
Jag har ingen susning om vad originalrören har för katod ström(bias).
Men anodspänning är ca 400V och biasspänning är -14V.

Vilket av EL84 paren tycker ni att jag skall stoppa in ?

Vad händer om ena rörparet drar lite mer bias-ström än det andra rörparet?
dvs Rörparen är inbördes matchade men inte mellan rörparen !
.

Kalle

bräkleen är 90% Aceton..... bara så du vet.... inom bilbranchen ordas det om när den skall förbjudas.. är farligt o andas in ångor..

31 May 2013, 07:49
Profile WWW

Kalle_in_Sweden wrote:
Peter; Menar du att man skall sätta 25 mA rören(eller matchade par) parallellt dvs med anoderna mot samma samma primärlindnings"gren" på utgångstrafon ?
För mig känns det logiskt, för då kommer de ju att fördela bias-strömmen jämnast.
Att man drar lite olika bias ström i respektive "gren" på utgångstrafon spelar väl inte så stor roll ?
/Kalle

Jag är inte Peter men kommenterar ändå:
Har man 2 par rör men olika, som i ditt fall, så plockar man vänster/höger sida så att tomgånströmmen blir lika stora i varje sida.
Börja t.ex. med att plugga in de 2 rören som drar 25mA i de 2 mittersta socklarna i chassiet och så de som drar 30mA i var sin yttre sockel. Då blir det 55mA per sida dvs lika stor tomgångström i båda halvorna av primärlindningen i OT:n. Annars skulle du ha 50mA i ena sidan och 60mA i den andra.
Man skall sträva efter lika ström i primärlindningens båda halvor.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

31 May 2013, 09:02
Profile WWW

Om det är de kinesiska originalrören som lita inte på märkningen.
Bias mät dem.
De tål närmast vad dom helst,men bias mät dem oavsett.

31 May 2013, 12:52
Profile

Kalle_in_Sweden wrote:
Hej
Owe; Om jag förstår det rätt (info från Racing) så är de China EL84 rör som sitter i GT30, kopior på just de robusta ryska EL 84 rören.
Och jag mätte "anod/plate" spänningen direkt efter likriktaren utan att EL 84 rören satt i.
Så det är ju sannolikt att spänningen sjunker när rören drar biasström.

/Kalle

Ja, jag menar att du i första hand skall skaffa ett matchat quad, i andra hand sätta rören med lika ström sitta på samma sida.
Du får visserligen obalans i utgångstrafon men rören kommer att lastas lika. Sätter du dem med 25+30 på en sida och 25+30 på
andra sidan kommer 30-rören att få mycket mera av belastningen och värmen.

31 May 2013, 19:14
Profile WWW

Peter.
U missed me.
Berätta hur du tänker.?

31 May 2013, 19:17
Profile

Racing wrote:
Peter.
U missed me.
Berätta hur du tänker.?

Man får obalans hur man än gör, antingen en obalans med likström i utgångstrafon eller en obalans där det ena röret får ta hela lasten.
Genom att sätta de två "klena" rören tilsammans på ena sidan och de två "starkare" på andra sidan så får rören
dela lika på respektive sida.
Om man sätter ett 25mA och ett 30mA parallelt så misstänker jag att 30mA röret kommer att bli onödigt varmt.
Men jag håller med det är ingen idealisk sits, därför förordar jag att man skaffar en matchad quad ( och säljer de befintliga)

31 May 2013, 21:54
Profile WWW

eller monterar en extra bias pott = då funkar peterh förslag då du kan balansera upp slusteget

31 May 2013, 22:04
Profile WWW

Hej
Jag är faktiskt böjd att hålla med Peter.
Om man "parallellkopplar" två rör med olika DC bias "förstärkning" = transkonduktans( DC katod/anodström beroende av styrgallerspänning) så kommer det röret med högst DC bias förstärkning ta över större delen av DC bias strömmen i det rörparet.

Att som konsekvens ha lite olika DC bias-ström genom de två primärlindningarna på utgångstrafon tror jag har mindre betydelse eftersom DC resistansen i resp. primärlindning är rätt låg ( i detta fall ca 90-100 ohm) och då blir DC effekt/spänningsförlusterna låga.

Samma sak kommer ju att gälla för två parallellkopplade rör med olika AC (signal) förstärkning, det med högst AC förstärkning(gain) kommer ju då tvingas hantera större delen av AC (signal)strömmen.
Förhoppningsvis så är AC förstärkningen i ett rör propotionell mot DC förstärkningen.

Att då "å andra sidan" ha olika AC förstärkning(signalnivå) mot de två primärlindningarna i utgångstrafon kommer ju att ge upphov till distorsion , pga signalnivåskillnader mellan "signalgrenarna" i utgångstrafon.

Min slutsats blir därför; Om man vill krama ur max uteffekt ur ett rörförstärkarslutsteg så bör man "parallellkoppla" DC bias matchade rör. Men om man vill absolut lägsta distorsion så skall man se till så att respektive gren på utgångstrafon har samma signalströmmar/signalnivåer.
Fan vet vad som är viktigast för en gitarrförstärkare.

Kalle
Absolut bäst är ju som sagt att alla rör i en "kvartett" är DC/AC matchade

31 May 2013, 22:18
Profile WWW

I GT30 förstärkarna är det i praktiken omöjligt att koppla in ett 1 ohms "katod ström mätmotstånd".
Jordledarna/jordplanet går över kretskortet på ett sådant sätt att man inte kan bryta upp jordplanet för att koppla in ett 1 ohms (Bias) mätmotstånd mellan jord o katod(pin 3) på nått av EL 84 rören.
Och det finns inget "Anod" motstånd att mäta Anod strömmen över.
/Kalle

31 May 2013, 22:36
Profile WWW

Post Re: En GT30-H förstärkare gick sönder men är reparerad igen
[/quote]
bräkleen är 90% Aceton..... bara så du vet.... inom bilbranchen ordas det om när den skall förbjudas.. är farligt o andas in ångor..[/quote]

off topic! men bräkleen e ju som sprayernas silvertejp/fantastisk bra till allt så säger du att d (bara) e aceton....d va som fan!... men dyrare!!! ålika farligt gött å andas inn!!!.....men då skall du prova grannens bottenfärg.....DEN kan inte vara bra... måla var 5 år så e d bra mä d!..... måste måla ute för att inte svimma..men yr blir man...även när d blåser...... undrar vad d e i den..........

01 Jun 2013, 01:02
Profile ICQ YIM WWW

Hej alla
Jag stoppade in alla fyra EL 84 rören enligt min o Peter H´s teori.
dvs 2 st nya "25 mA" rör i ena transformatorgrenen o 2 st av originalrören i andra transformatorgrenen.
Förstärkaren verkar nu funka bra o alla rören "glöder" likadant av även med lite uteffekt.
Och förstärkaren har förvånansvärt lågt brum med både volume(clean channel) o master uppdragna och neddragna.
När man drar på volume/master så ökar bruset lite grann men inte brummet som knappt är hörbart.

Jag har nu läst igenom massa internet forum o artiklar om varför man "behöver" matchade slutstegsrör i en gitarrförstärkare. Och jag måste säja att jag inte är övertygad om att det behövs.
Här är en artikel som jag tycker säjer allt:
http://www.300guitars.com/2009/09/match ... mplifiers/

GT30 förstärkaren har ju negativ återkoppling i slutsteget som kommer att reducera distorsion eller intermodulation som kan skapas i slutsteget pga dåligt matchade rör eller dåligt matchade rör"grenar".

/kalle

01 Jun 2013, 12:22
Profile WWW

Som vanligt Kalle så är det som så att...
...det förhåller sig inte riktigt så enkelt. Googla lite till å läs. Kompendierna finns att ta del av online varstans.
Även om du e rätt ute till grad vad avser det med NFB så är det som allt annat relativt.
Mao. Ta inte praktiskt ut ngt i förskott utan prova labba med det istället.

Å jo.
Grunddesignen i 30´an e inte det som felar. Original kines slutrören e verkligen inte kattskit det heller,å de tål mer eller mindre vad du orkar kasta efter dem.
Det betyder dock INTE att de e totalt okänsliga,varför jag säger att du bör mäta bias. det går fö alldeles utmärkt att installera 1 Ohmare om du vill. Har jag gjort i ett otal av dem. Använd bara metallfilm som inte e på storlek med Titanic så funkar det såväl som ngt annat.
(Å ett 1mm borr e inte ngn dum ide i sammanhanget heller.)

01 Jun 2013, 19:48
Profile

Jag anser att 20% obalans i DC tomgångström i push-pull slutsteg är långt utanför det akceptabla. Och det är vad du har med 50mA/60mA. Det förskjuter hysterkurvan i kärnan och det är ett av de kardinala synderna vad gäller P-P trafos.
Varför göra så när man kan få utmärkt balans med 55mA per sida?
Vad gället transkonduktansmatchning vill jag påstå att noggranhet till sista millisiemens är inte något att sträva efter. Det är bara i läkemedelstillverkning onoggranhet på enstaka milligram betyder mycket pengar.
Jag har dock full förståelse för rördistributörernas avvikande åsikt.
Jo, negativ återkoppling reducerar de dynamiska förloppen som uppkommer inuti slingan. DC strömmar är statiska, de påverkas ej.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

01 Jun 2013, 21:20
Profile WWW

Hej igen
Jesper: jag hade skaffat 1 ohms/1W metalloxid motstånd innan jag plockade ut kretskortet ur förstärkare och såg hur jordplanet/jordledaren var dragen mellan alla fyra rören.
Jordledaren som är stora ytor här o var och som förbinder Pin 1 (internal), pin 3 (katod), Pin 6 (internal) på varje rör plus en massa andra komponenter. Det går liksom inte att "skära ut" lödytan för pin 3 (på sockeln) ur jordplanet o löda in ett motstånd mellan Pin 3 o övriga jordplanet. Att kapa en ledare o löda in ett motstånd är en sak, men att "skära om" ett jordplan är en annan sak.
Dessutom sitter ju rörsocklarna monterade på foliesidan av kortet och döljer jordledaren/"jordplanet" som går under sockeln mellan pinnarna.
Jag har grunnat rätt mycket på hur jag skall kunna mäta "tomgångs"strömmen på EL84 rören i den här förstärkaren och inte kommit på nått bra sätt. Just nu verkar det enklast att skaffa en "biasprob" för EL 84. Kostar mindre än 300 spänn på Tube Town..

/Kalle

02 Jun 2013, 00:02
Profile WWW

eller köp lösa probsocklar http://www.tubeampdoctor.com/en/shop_Tu ... apter_2163

02 Jun 2013, 00:35
Profile WWW

VacuumVoodoo wrote:
Jag anser att 20% obalans i DC tomgångström i push-pull slutsteg är långt utanför det akceptabla. Och det är vad du har med 50mA/60mA. Det förskjuter hysterkurvan i kärnan och det är ett av de kardinala synderna vad gäller P-P trafos.
Varför göra så när man kan få utmärkt balans med 55mA per sida?
Vad gället transkonduktansmatchning vill jag påstå att noggranhet till sista millisiemens är inte något att sträva efter. Det är bara i läkemedelstillverkning onoggranhet på enstaka milligram betyder mycket pengar.
Jag har dock full förståelse för rördistributörernas avvikande åsikt.
Jo, negativ återkoppling reducerar de dynamiska förloppen som uppkommer inuti slingan. DC strömmar är statiska, de påverkas ej.

Ja det blir likström i trafon. Detta påverkar i första hand basåtergivningen, och den kan kanske anses vara av underordnad roll i denna tillämpning.
Alternativet ( så som jag tänkte ) var att sätta rören 25+30 på var sida. Men jag _tror_ att det ena röret på var sida tar nästan hela lasten, vilket minskar tillgängliga effekten och kanske värre, rikerar att överbelasta 30 röret.

Men, jag har inga mätningar att stödja mig på, inte heller beräkningar utan en "ingeniörsmässig uppskattning". Den kan som
alla uppskattningar vara fel. Därför garderar jag mig med att säga "köp ett matchat quad".

Om man inte skall "köpa ett quad" så har man ingen perfekt lösning utan man får ta till det minst onda. Det är värderingen
( obs "värderingen" ) som skiljer oss åt, men jag är inte tvärsäker att jag har rätt om man nu kan tala om rätt i detta fall.

Kul med lite meningsutbyte, det är det som gör ett fora levande !

02 Jun 2013, 01:04
Profile WWW

slutröret röret tar i mot signalen från PI
PI vet inte vilket rör som förstärker mer eller mindre ... o lasten på primärsidan delas lika mot OT ...
ställer man bias efter dem rör som drar mest mA ... så är det lugnt... visst 2 av rören kommer gå kallare men 5mA är inte mycket skillnad

har varit med om att 4 6L6 matchade rör har diffat upp till 6mA på 490 volt anod (dem var säkert matchade i 400 volt...)

02 Jun 2013, 09:53
Profile WWW

zven wrote:

Hej Zven
Ett bra tips , alltså bara löda in ett 1 ohms motstånd mellan "ingång" o "utgång" på pin 3 (katod) och sedan dra ut några sladdar till ett mätinstrument så har man byggt sig en "Bias-probe".
Det trista är att Tube Doctor har en fraktkostnad på minimum 8,50 euro för "brevpaket" och noval adaptern kostar bara 3 euro. Men man skulle ju kunna ta hem ett antal o bygga några stycken "EL84 bias probes" för en billig penning.
Kommentar; Tube Town har en "Bias-Probe EL84, KIT" för bara 14 euro , "men den är "out of stock".
/Kalle

02 Jun 2013, 18:06
Profile WWW

du behöver 4 st..... jag skall beställa 40-50 st... för jag har nyss beställt 1 bulklåda nos 70 tal ryska militär rör ecc83 eqvalent 6N2P-EV o behöver adapters.. pga glöd är annorlunda kopplad :mrgreen: :mrgreen:

02 Jun 2013, 18:22
Profile WWW
Reply to topic   [ 27 posts ]