View unanswered posts | View active topics It is currently 21 Sep 2017, 19:41

Reply to topic  [ 11 posts ] 
Rauland 
Author Message

Post Rauland
Image

Det här är alltså amerikanska grejer och då grejer med hyggligt rykte som jag förstått det. Kom över exet på bilderna tillsammans med en liknande i MYCKET finare skick nere i Holland.
Denna gröna ovan då är till mig och den andra till god vän.

PA maskiner från -40tal är vad vi snackar.

Image

Jaha. I detta fallet målad i vad som närmast slår mig som BRG och fyndigt nog begåvad med ett kökshandtag att bära skiten i. Doh!
Ligger faktiskt en Rauland till salu på Blocket fn till det facila priset av dryga 9000...lycka till med den säger jag bara. Nåja. Brödrost var ordet sa Bull

Lite osäker på modell,och iom det tillverkningsår. Men det med -40tal är iaf säkert. Inne på -50tal har Rauland helt andra designer,så frågan är snarast ifall den är från -46 lr -48. Jaja..same shit different day.

Image

Rör...har den ombord ja. Oktaler genomgående som synes,och man kan kanske reflektera över att de är många men se...för att vara en Rauland är detta en enklare maskin!!! :shock:
Jo. De mer...skall vi kalla det utbyggda Rauland maskinerna,där är det inte ovanligt med 10+st rör.

Image

Jo se. Ett 5U4 och 2st 6L6G. Så e re,och jag misstänker att glasflaskan är en dubbeltriod (6SN7 tex) medan stålflaskorna är 6SJ7 rör. Detta baserat i att just 6SJ7 som småsignalspentod användes friskt av just Rauland.

Image

Å tydligen fungerar den med :shock: :lol: ! Fan vet jag... :mrgreen:

Jaja. Med det sagt,i vanlig ordning,inget e fan som väntans tider.

07 Sep 2017, 00:15
Profile

Post Re: Rauland
Då så.
Imorgon blir det att hämta förstärkare från Holland ute hos Postnord på Exportgatan. :mrgreen:

13 Sep 2017, 00:36
Profile

Image

Båda maskinerna bärgade. Den som är min av de två,mycket riktigt sliten. Eller..snarare kladdad med.

Image

Jodå. Alla flaskorna var allt med. Men som sagt,när man kikar in i chassit..."kladdig" tror jag blir precis rätt beskrivning. Inget som hindrar mig,men..det hela fick en ganska annorlunda twist till slut.

Image

OT för båda maskinerna är av typen "alla impedanser du kan önska". De ser dock lite olika ut.

Image

Invändigt? Ptja,man ser att det handlar om -40tal. Inte mycket mer med det egentligen.

Image

Jodå. De har en mains säkring iaf. Sockeln på "väggen" med alla de färgglada kablarna är alltså speaker out.

Image

Nu var de ju två,och som påpekats tidigare var den andra-som är till polar´n-i avsevärt finare skick. Vill nog gå så långt som att säga att jag tycker designen på de är rent vacker,när de fått vara ifred från penselförsedda Mr Handyman och gud vet vad annat.

Image

Panelen är alltså belyst ifrån sidorna via två sådana där små skottgluggar. Vanliga hederliga glödlampor som drivs via glöden.

Image

Image

Vackert och tydligt märkt. Maskinerna delar rörbestyckning till punkt och pricka. Ett 5U4 som likriktare,ett par 6L6G..ett 6SN7 som PI,ett par 6SC7 trioder och ett par 6SJ7 pentoder.

Image

Jotack! "Något" mer städat var ordet. Fan,eländet ser ju ut som ny!
Märk placeringen av trafona intill varandra.

Image

Å se helt orörd även invändigt. Kort sagt en maskin i fint skick.

Twist?
Ja,twist. Polarn vill inte ha det där fina chassit så se det lägger jag beslag på! Vore som jag ser det synd och förbannad skam att bara låta det gå helt vind för våg.
Mao skall i grund och botten transformatorerna byta plats kan man kanske säga.

Nu skall där kontrollmätas lite rör osv,sedan skall de slaktas båda två. Blir inte mycket som sparas vad avser motstånd och kondensatorer,men väl då socklar mm iaf.

Skall faktiskt bli lite kul att göra den här :mrgreen:

13 Sep 2017, 22:09
Profile

http://theused.com/wp-content/uploads/resource/rauland_w-819_a.pdf

Intressant!
Ett är säkert,och det är att det handlar om just W-819. Gott nog för då kan vi datera de.

Då "min" förefaller mindre förfinad som design så KAN det vara rimligt att den är en W-819 och att den finare av de två är en W-819-A
Den senare isf tillverkad 1948.

13 Sep 2017, 23:54
Profile

Image

Uhum. Båda två är nu slaktade ner i minsta beståndsdelar. Chassit till det gröna monstret hade kanske gått att rädda,men varför.?
Chassit till den andra är i ett helt fantastiskt skick så det jag kommer göra är att ta fram polermaskinen och lackrengöring. Helt övertygad om att det kommer ge en maskin som ser skitbra ut.

Som ni ser är chassit byggt i "moduler". En lösning som ur tex perspektivet bygga såväl som rengöra lack passar förbannat bra.

Image

Utgångstrafon i den gröna är bytt. Ersatt med en Holländsk "Amroh",som slår iaf mig vara av vettig kvalitet. Spec fanns ironiskt nog att tillgå på nätet.

Nättrafona i de båda två är i VART fall inte det klenaste vi hittar. Så mkt är säkert.

Image

Enda jag gjort hittills vad avser att rensa upp i lacken är att diska bitarna,och redan det gjorde gott. Så jodå...detta kommer att komma sig så bra så..

14 Sep 2017, 21:23
Profile

Image

Samma snubbe har ju en till...storebror. W-835.
Hm.. De e ju inte gratis direkt men asså...fan va cool design det ÄR! :shock:

14 Sep 2017, 23:45
Profile

Håller med, klart snygg design!

Fundera på om du inte kan lyckas låta bli borrmaskinen över huvud taget denna gången, och sätta alla omkopplare och extrapottar i en extern historia, typ pedalbord. Du kan ju ha optosar som öppnar och stänger allt möjligt, inte bara kanaler som jag vet att du gör rätt vad det är.
Eller reläer om det är något med högre spänningar som ska styras.

Med en D-subkontakt på baksidan och sladd till "pedalbordet" kan du styra upp till nio olika funktioner... :lol:

http://www.specter.se

15 Sep 2017, 15:35
Profile WWW

Jo. E med du Lennart,men det behöver avvägas mot användargränssnitt.
Dvs användarvänlighet.

Image

Ergo.. Iom att det står "Power" runt ena hålet...givetvis skall där dit en PPIMV. Å jo..nytt hål för en modern närbrytare. Kabeln blir fast installation varför dubbelbrytande blir en självklarhet.

Image

Trafona på plats. Löste sig rätt smidigt faktiskt.

Märk nu väl med att jag gett chassit en första vända med lackcleaner,å se det har precis eftersökt verkan. Inte mer med det.

15 Sep 2017, 19:55
Profile

Image

Ja,jag är en nörd. Så e ´re :lol: . Efter lite övervägande gjorde jag så att jag tog isär oktalsocklarna och rengjorde helt samt spände upp stiften igen. Nördigt så det förslår,men samtidigt lite charmigt tycker jag.
Att återvinna,eller vad man skall kalla det,de 70år gamla kermiksocklarna :mrgreen: ...så man har med dig lite av mtrl som satt där ifrån början.

Annars inga direkta nyheter så långt. I vanlig ordning säkring på respektive HT AC in på rörlikriktaren. Som ni ser passade trafona som sagt väldigt väl. Fick förstora hålet något för PT´n dock.

Grunnar nu lite på var installera JJ dubbelkannorna. Hade ju känts logiskt att placera den som tar första smäll i närheten av RLR´en,men det blir bra trångt va... Isf skulle den hamna invändigt,på långsidans "vägg".

Jaja. Löser sig.

17 Sep 2017, 14:14
Profile

Image

Ja,det tar sig iaf. Kan man ju inte annat än konstatera. :mrgreen:

19 Sep 2017, 21:52
Profile

Fick rasslat liv i den här igår,om än enbart med 6L6 flaskorna på plats,och det vart väl bra.
Att 6L6,då även 6L6G,tål mer i anodspänning än vad som anges i datablad står väl helt klart men nu blev det väl bra.

5U4 i sin tur är ju en RLR som ger ett hyggligt spänningsfall,men det räcker inte. Med slutrören justerade för ca 75% i anodförlust i tomgång så landade det hela på 520VDC.
Då med zeners som drar ner REJÄLT mot g2,vilket jag tror är en nödvändighet i sammanhanget.

Nu arbetar de ju med en pulldown original,och då en som får sägas vara rätt rejäl med sina 4,7k,och nackdelen med det är ju att det "äter upp" mycket av den kapacitet som 5U4´an besitter. Visar sig handla om dryga 40 watt..rakt ner i chassit/värme.

Så jag provade att lägga ett par serieresistorer på AC sekundär ut,vilket fick det hela att landa helt annorlunda. Nu vart där som max 470VDC under en last av ca 30mA per flaska. Då är det hela safe.

Hm. Frågan är...

21 Sep 2017, 08:47
Profile
Reply to topic   [ 11 posts ]