View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 15:30



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Mods till en JMP 2203?? 
Author Message

Joined: 09 Sep 2004, 20:46
Posts: 1305
Location: Råneå
Post Mods till en JMP 2203??
Hej,

Jag har sökt runt lite här på forumet och även generellt för att hitta förslag på mods till en JMP 2203. Jag har inget direkt som jag tänker på utan vill bara kolla vad det finns för olika alternativ.
Har ni några förslag och vad det ger rent ljudmässigt isåfall?

_________________
/Emnitec

*Det som är gratis smakar bra, stjäl mat från bordsgrannen*


19 Apr 2019, 10:17
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2063
Location: Tjörn
Post Re: Mods till en JMP 2203??
Det är nog enklare att ge förslag om du berättar lite om vad du saknar i ljudet idag. Det finns hur mycket som helst att bygga om, därför är det svårt att ge förslag.

Sedan kanske det vackra vädret gör sitt till för intresset just nu. :D

Så, vad vill du uppnå med ombyggnaden?

_________________
/Lennart


22 Apr 2019, 19:52
Profile

Joined: 09 Sep 2004, 20:46
Posts: 1305
Location: Råneå
Post Re: Mods till en JMP 2203??
Det är helt galet fint väder nu!!

Men, till ämnet. Lite känns det som att svära i kyrkan att bygga om denna men jag tror den kan bli bra mer användbar.

Dels vill jag göra tydligare kanaler mellan low och high, gärna med var sin volym (förutom master). Sedan en möjlighet att switcha detta. En FX-loop ovanpå detta så är man nog nöjd....

Jag har hittat en del matnyttigt gällande ljudet men en aning tunt om en väl fungerande switchning. Jag har hittat ett schema som jag ska kolla på ikväll så får vi se om jag blir klokare.

_________________
/Emnitec

*Det som är gratis smakar bra, stjäl mat från bordsgrannen*


23 Apr 2019, 15:21
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Mods till en JMP 2203??
Det är inte helt lätt att få till det i en JMP det blöder över kors och tvärs. Sedan har de väl nu för tiden ett visst värde om de är orörda vilket gör att man lätt kan sälja den och köpa något som redan har massa kanaler och loopar och eventuellt göra mer lätta moddar i en sådan pjäs.

_________________
Johan Hansson


23 Apr 2019, 19:00
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2009, 13:37
Posts: 856
Location: Sundsvall
Post Re: Mods till en JMP 2203??
Emnitec wrote:

Dels vill jag göra tydligare kanaler mellan low och high, gärna med var sin volym (förutom master). Sedan en möjlighet att switcha detta. En FX-loop ovanpå detta så är man nog nöjd....



2203 har ju inte 2 kanaler, Low o High är input till samma kanal där High passerar ett extra gainsteg. Kanske inte den lämpligaste modellen att modda i det avseendet. Då det är en 100W:are så kan man ju montera PPIMV så man kan pressa fasvändaren utan att det blir jävligt högt. Eller dubbla PPIMV med switchning för solo/komp volym. Switcha kan man göra med relä, optokopplare, LED osv..
Sen har Tubis rätt i att det kan vara smart att köpa en annan stärkare (ex JVM) och sälja 2203:an omoddad.

_________________
/Lasse

LF Audioservice


24 Apr 2019, 08:52
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Mods till en JMP 2203??
Håller med ovan, rör inte stärkaren..de låter bäst orörda och alla mods ställer bara till det. Dessutom spelar den väl så högt att du kan köra den någorlunda rent o använda pedaler för mångsidigheten?


26 Apr 2019, 07:42
Profile

Joined: 09 Sep 2004, 20:46
Posts: 1305
Location: Råneå
Post Re: Mods till en JMP 2203??
Ni har övertygat mig, och jag skrev ju själv ovan att det var som att svära i kyrkan.

Nu har jag spelat ett par dagar med pedaler och jag får till hur trevliga ljud som helst. Det låter JMP och det ska ju göra det ur dessa...

Tack för motståndet!!!! :lol:

_________________
/Emnitec

*Det som är gratis smakar bra, stjäl mat från bordsgrannen*


26 Apr 2019, 15:37
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Mods till en JMP 2203??
Toppen ++1
Ramla nu runt i pedalträsket istället..
vilken funkar bäst o boosta skitig Marshall eller köra ”rent” o ta all dist från peduller osv..
O ärligt..har prövat lite kanalväxlar rörisar o även haft 2 moddade marshalls innan jag hittade min 2203 jag kör sen dess.. nu är det bra grundljud o pedaler för mig..


26 Apr 2019, 16:31
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: peterh and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.