View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 17:28



Reply to topic  [ 15 posts ] 
Dålig förzinkning av chassi? 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Dålig förzinkning av chassi?
Läste någonstans att Fender hade förnicklade chassis mellan 65-66 och sedan rätt kass förzinkning from 67. Jag har en Pro reverb på väg hem från 66 som har som ett vitt pulver på undersidan. Kan det vara från en sämre förzinkning tro? Hur skulle ni avlägsna dammet/pulvret? Snorta? 8) Skämt och sido, tryckluft, fuktad trasa? Bara hoppas det inte ser ut likadant inne i chassit...Då får man damsuga. Några tankar kring detta?

Image

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


15 Sep 2021, 12:50
Profile
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1633
Location: Halmstad
Post Re: Dålig förzinkning av chassi?
Inte vackert. Men jag hade börjat med att torka med fuktig trasa och lite diskmedel. Då ser du hur hårt det sitter. Tråden nedan avser aluminium men är nog försiktigt tillämplig.

På en 60-tals gitarr som stått fuktigt i USA och med rostigt krom använda jag vanlig bilvax och om det inte verkade rubbing efter 5-56 på trasa och därefter bilvax. Inte samma sak som din oxidering.

Undvik sedan lång förvaring i kalla och fuktiga utrymmen.

http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... aluminium/

Bojare med ytbehandlingskunskap har säkert bättre förslag.


15 Sep 2021, 14:33
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Dålig förzinkning av chassi?
I min ungdom jobbade jag vid en corometeringline (ja det heter egentlige cromatering och inte förnickling som många tror).

I ditt fall skulle jag stark avråda från att använda tryckluft, då det du blåser iväg lätt kan komma in där du inte vill.
Jag skulle föreslå torka av med fuktig trasa och sen rengöra med autosol .

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


15 Sep 2021, 17:36
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Dålig förzinkning av chassi?
Amp Healer II wrote:
I min ungdom jobbade jag vid en corometeringline (ja det heter egentlige cromatering och inte förnickling som många tror).

I ditt fall skulle jag stark avråda från att använda tryckluft, då det du blåser iväg lätt kan komma in där du inte vill.
Jag skulle föreslå torka av med fuktig trasa och sen rengöra med autosol .

Tack för tips! Frågan är hur man gör om det ser liknande ut invändigt? Lite svårare att torka av med fuktig trasa bland komponenter. Men det kan ju se rent och snyggt ut där förstås. Tror du det är zink som har oxiderat?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


15 Sep 2021, 18:25
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Dålig förzinkning av chassi?
Allt oxigerar ju utom guld och i ditt fall ser det ut som oxsid pga förvaring där det har varit fuktigt.

Ja insida blir knepigare o mer pilligt .Vet att många använder aceton och topps på små ytor eller oxichleaner .
Både rörsoklar, pottar och E- kondingar gillare inte stå i fuktiga miljöer, skulle kolla dessa innan jag startade den.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


15 Sep 2021, 20:29
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Dålig förzinkning av chassi?
Amp Healer II wrote:
Allt oxigerar ju utom guld och i ditt fall ser det ut som oxsid pga förvaring där det har varit fuktigt.

Ja insida blir knepigare o mer pilligt .Vet att många använder aceton och topps på små ytor eller oxichleaner .
Både rörsoklar, pottar och E- kondingar gillare inte stå i fuktiga miljöer, skulle kolla dessa innan jag startade den.

Ja, håller med. Tror den stått undanställd i något förråd som säkert varit fuktigt. Kommer att gå igenom förstärkaren ordentligt innan jag startar den.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


15 Sep 2021, 21:18
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Dålig förzinkning av chassi?
Tycker det ser lite konstigt ut. Varför är alla delar täckta av samma oxid men i transformatorns fall bara främre patchen av kåpan?

_________________
Johan Hansson


15 Sep 2021, 21:27
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Dålig förzinkning av chassi?
Om man inte hittar någon rost så är väl rostskyddet inte så dåligt?

Är det inte spår från rökmaskin, bananolja eller annan rökvätska med diverse mög i som reagerat med rostskyddet?

Chassin som ser ut sådär brukar lukta lite illa också.


15 Sep 2021, 21:37
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Dålig förzinkning av chassi?
Den ser grymt fräsch ut för övrigt så tror inte det är mög från någon rökmaskin. En ägare sedan ny. Skeppad idag från US så ska bli spännande att syna den närmare på måndag.
Image
Image
Image

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


15 Sep 2021, 22:46
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Dålig förzinkning av chassi?
En Oxford och en Utah för övrigt, och jag tror de är original. Lustigt att de isf kunde blanda olika märken av högtalare i samma förstärkare?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


15 Sep 2021, 22:48
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Dålig förzinkning av chassi?
Trasa + lätt polerande duk?

Fina grejor det där, var på vippen att köpa en men det blev en Bandmaster i stället (senare såld och ersatt av en DLR)...


16 Sep 2021, 09:09
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Dålig förzinkning av chassi?
Polytone wrote:
Den ser grymt fräsch ut för övrigt så tror inte det är mög från någon rökmaskin. En ägare sedan ny. Skeppad idag från US så ska bli spännande att syna den närmare på måndag.

Ser fin ut-
Hursom så är väl det vita kanske zinkoxid?, dvs zinken i förzinkningen har oxiderat och bildat zinkoxid på ytan. Märkligt att det ser så oregelbundet ut dock.
Det ser kanske inte så kul ut men ur rostsynpunkt är det nog ingen fördel att ta bort det. Men Sverige är ju normalt inget land med extrem fuktighet och problem med extrem rost så det kanske spellar mindre roll om det estetiska prioriteras.


16 Sep 2021, 09:12
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Dålig förzinkning av chassi?
zoork_1 wrote:
Trasa + lätt polerande duk?

Fina grejor det där, var på vippen att köpa en men det blev en Bandmaster i stället (senare såld och ersatt av en DLR)...

Låter som ett bra tips. Ja, ska bli spännande att jämföra förstärkaren med mina andra BF stärkare. Har alla med reverb utom Vibroverb nu. Det är ju ingen mils vidd skillnad men tillräckligt för att göra det intressant. :)

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


16 Sep 2021, 12:21
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Dålig förzinkning av chassi?
Obi wrote:
Polytone wrote:
Den ser grymt fräsch ut för övrigt så tror inte det är mög från någon rökmaskin. En ägare sedan ny. Skeppad idag från US så ska bli spännande att syna den närmare på måndag.

Ser fin ut-
Hursom så är väl det vita kanske zinkoxid?, dvs zinken i förzinkningen har oxiderat och bildat zinkoxid på ytan. Märkligt att det ser så oregelbundet ut dock.
Det ser kanske inte så kul ut men ur rostsynpunkt är det nog ingen fördel att ta bort det. Men Sverige är ju normalt inget land med extrem fuktighet och problem med extrem rost så det kanske spellar mindre roll om det estetiska prioriteras.

Jag tror också det är zink oxid. Hoppas bara det inte har oxiderat för mycket inuti så det har smugit sig in i potarna..

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


16 Sep 2021, 12:23
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Dålig förzinkning av chassi?
Med tanke på hur den ser ut att ha förvarats så bör du mäta om pertinaxkorten ( med komponenterna) har sugit åt sej fukt!
Då kommer det gå krypströmmar i kortet vilket kan ge en uppsjö av knepiga fel. Resistansmätning med proberna på olika ställen på kortet ska ge oändligt motstånd. DC-mätning mellan kortet och jord (med stärkaren igång, alla kontroller på noll) ska ge 0.000V DC - mät även på lägsta DC-läget (mV eller vad du nu har)! Tryck ner proberna ordentligt så att du verkligen får kontakt.
Har du krypströmmar kommer du behöva torka kortet/korten (även i "doghouse") eller byta dom!


22 Sep 2021, 14:05
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 15 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.