View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 13:02



Reply to topic  [ 53 posts ]  Go to page Previous  1, 2
JCM800 och JMP 2203 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: JCM800 och JMP 2203
efter pratat med en kille som jobbade på semco (s)märkning på 70-80 talet

så framkom det att importören fortsatte med JMP stärkarna i sverige dels för att det fanns ett kontrakt om leverans av dessa ett par år frammåt ( o till ett bra pris) (tror att JMP utförandet var fast i ett kontrakt med ROSE den distrubutions firman som jim marshall slapp 1981/82) o dels för att slippa s-märkning o allt vad det kunde tänkas i fördröjning av leverans i det nya utförandet...
:mrgreen: :mrgreen:

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


11 Mar 2013, 13:12
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re:
Axewall wrote:
Men för att ytterligare komplicera till det hela...
Denna 2204 från '84 har också höga spänningar, kanske det beror på att han bor i USA och kör med 120V-lindningen på nättrafon? Att det kan bli så då? Kolla spänningarna på hans schema pdf/gif, och de är ändå lägre än i hans voltage chart!
http://www.mhuss.com/MyJCM/
/Mats

Det går nog inte att lita på dessa uppgifter.
Räknar man på strömmarna med angivna uppmätta värden på schemat så skall det gå 7.7mA genom första 10k resistor, den efter drosseln. Men hela preampen inklusive fasvändaren drar 6.6mA. Så vilket är korrekt? Vem har stulit 1mA på vägen?
Sedan tyder skillnader mellan anod och katodström i preampens rör på att de lider av för hög gallerläckage.(om angivna spänningar är korrekt uppmätta)
Spänningstabellen ser ut som om han förväxlade anodspänning med den matande nodens spänning på några ställen.
Någonting är skumt...

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


11 Mar 2013, 13:23
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: JCM800 och JMP 2203
Jättegammal tråd (10 år!) men har en ´83:a JMP 2204 på ingång och funderar lite över JMP vs JCM 800 som då fanns parallellt i Skandinavien under några år; är det exakt samma förstärkare/kretskort/elektronik och bara andra kläder/låda? Någon som blivit klok på detta sedan tråden var igång för 10 år sedan?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


28 Mar 2023, 10:34
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: JCM800 och JMP 2203
Blast from the past...
Jag har inte blivit mer klok än svaren som gavs i tråden.

Lustigt nog kom Marshall bara för några dagar sen ut med en video på YT om just detta.
https://youtu.be/hv3031Z6U2w

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


29 Mar 2023, 13:04
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: JCM800 och JMP 2203
Utan att ha gjort några ab tester så skulle jag inte bli förvånad om det är en viss skillnad på ljudet när de byter till det mindre kretskortet. Det gamla kortet med sina enorma banor som man på flera stället inte ens kan kalla för banor utan stora plattor är en blödare utan dess like. Vilket kan vara bra eller dåligt "all in the the ears of the beholder". Sen har de väl vad jag kan se på schemat lagt till en extra 50uf burk på skärmgallernoden vilket väl ska påverka styvheten i skiten. Skulle gissa på att den med nya kortet låter diskantigare, gainigare och styvare. Medan den med bara 50uF extra men med gamla kortet låter enbart styvare. Då har jag inte adresserat transformatorerna vilka jag har noll aning om.

_________________
Johan Hansson


Last edited by Tubis on 29 Mar 2023, 21:35, edited 1 time in total.



29 Mar 2023, 14:43
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: JCM800 och JMP 2203
Tack för svar! Ska hämta stärkarn imorgon. Kan jämföra lite med en 2204S från 1986 som jag har och försöka se vad som skiljer dem åt. Skulle ni vänta med att starta upp den tills man bytt filter kondingar i den? Eller vågar man sig på en liten prov spinn innan? Den har nog inte varit igång på 10 år...

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


29 Mar 2023, 21:28
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: JCM800 och JMP 2203
Polytone wrote:
Eller vågar man sig på en liten prov spinn innan? Den har nog inte varit igång på 10 år...
Kolla så ingen lallare satt i för stora säkringar.

_________________
Johan Hansson


29 Mar 2023, 21:42
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: JCM800 och JMP 2203
Tubis wrote:
Polytone wrote:
Eller vågar man sig på en liten prov spinn innan? Den har nog inte varit igång på 10 år...
Kolla så ingen lallare satt i för stora säkringar.

Bra tips! Sedan kan man testa menar du?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


30 Mar 2023, 07:33
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: JCM800 och JMP 2203
https://postimg.cc/gallery/Fdkf19j

Här kommer lite bilder. Rocker switchen var trasig och det fanns ingen säkring på lilla kortet som gick till switchen (antagligen bortplockad av den anledningen=trasig). Mycker korrosion på utsidan med fräschare inuti. Är det WD40 och en trasa som gäller för att ta bort så mycket som möjligt av det vita pulvret/korrosionen? Tycker den ser orörd ut i övrigt men har inte jämfört med något schema. Ser ni något som verkar galet eller moddat så hojta gärna till.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


30 Mar 2023, 15:08
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: JCM800 och JMP 2203
Där huvudsäkringen på kortet saknades löpte två kablar (en från var sida om säkringshållaren) till en komponent mellan slutrören på chassits utsida. Vad är det för pryl, och gör den att ingen säkring behövs där? Får nämligen ett pip med multimetern mellan säkringshållarens båda sidor utan att det sitter en säkring i? EDIT: Fick veta att det är en "klickson", en termosäkring som återställer sig själv när den svalnar. Tydligen ingen bra lösning.

Image

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


31 Mar 2023, 11:55
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: JCM800 och JMP 2203
Har aldrig sett det där på någon Marshall jag kollat i men det ser ut som en termostat typ https://www.conrad.se/p/thermorex-tk24- ... 0&vat=true
Sitter en rolig grej på glöden med ser jag. Någon har kapat banan och satt dit något vad jag tippar ska hindra strömrusning när rören är kalla. Gissningsvis en sådan https://eu.mouser.com/ProductDetail/Ame ... BEJw%3D%3D

Ser även en keramisk konding över 10k katodresistorn som inte ska vara där.

_________________
Johan Hansson


31 Mar 2023, 19:37
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: JCM800 och JMP 2203
Tubis wrote:
Har aldrig sett det där på någon Marshall jag kollat i men det ser ut som en termostat typ https://www.conrad.se/p/thermorex-tk24- ... 0&vat=true
Sitter en rolig grej på glöden med ser jag. Någon har kapat banan och satt dit något vad jag tippar ska hindra strömrusning när rören är kalla. Gissningsvis en sådan https://eu.mouser.com/ProductDetail/Ame ... BEJw%3D%3D

Ser även en keramisk konding över 10k katodresistorn som inte ska vara där.

Tack för spaningen! Om jag tar bort thermosäkringen med kablar så borde jag väl kunna köra med en 3A glassäkring där istället? Den keramiska kondingen (vid C1) ser helt riktigt ut att vara dit lödd i efterhand. Vad kan den bidra med?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


31 Mar 2023, 22:54
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: JCM800 och JMP 2203
Polytone wrote:
Om jag tar bort thermosäkringen med kablar så borde jag väl kunna köra med en 3A glassäkring där istället?

Sitter inte den säkringshållaren i serie med hållaren i chassit? I sådana fall blir det ju onödigt att ha en till säkring där utan bara bygla den. För övrigt är väl 3A alldeles för stort för en 50W för 230nätet. Det brukar vara 1A. Med 3A utvecklar stärkaren 690W vilket borde kunna få saker att brinna rejält innan den säkringen går.

_________________
Johan Hansson


01 Apr 2023, 10:18
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: JCM800 och JMP 2203
Tubis wrote:
Polytone wrote:
Om jag tar bort thermosäkringen med kablar så borde jag väl kunna köra med en 3A glassäkring där istället?

Sitter inte den säkringshållaren i serie med hållaren i chassit? I sådana fall blir det ju onödigt att ha en till säkring där utan bara bygla den. För övrigt är väl 3A alldeles för stort för en 50W för 230nätet. Det brukar vara 1A. Med 3A utvecklar stärkaren 690W vilket borde kunna få saker att brinna rejält innan den säkringen går.

Strömen går först via huvudsäkring på 1A (sitter i chassit) sedan till F2 där den nu passerar thermosäkringen. Så 3A där känns ju konstigt... Vilket tror du är bäst, låta thermosäkringen sitta kvar eller ta bort den och bara bygla (eller sätta dit en 1A)?
Image

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


01 Apr 2023, 14:30
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: JCM800 och JMP 2203
Jag hade låtit den sitta kvar tills vidare och se så allt fungerar. Är den där från fabrik vilken den ser ut att vara så är det väl bara ett extra skydd. Håller den sen på att slå av för dig när stärkaren blir varm, ja då är den eller något som blir för varmt ett problem.
Sen kan man ju fundera på varför någon satt en termistor på glöden? Har stärkaren ätit säkringar vid påslag och i sådana fall varför?
Konding över 10k katoden brukar man ju sätta fär att öka gain. Dock undrar man ju värdet på den där lilla och om någon kanske försökt göra något annat men satt den på fel ställe av okunskap? Har för mig att 220nF är ett bra värde på den för att boosta utan att lyfta botten för då blir det muddigt.

_________________
Johan Hansson


01 Apr 2023, 17:26
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: JCM800 och JMP 2203
Tubis wrote:
Jag hade låtit den sitta kvar tills vidare och se så allt fungerar. Är den där från fabrik vilken den ser ut att vara så är det väl bara ett extra skydd. Håller den sen på att slå av för dig när stärkaren blir varm, ja då är den eller något som blir för varmt ett problem.
Sen kan man ju fundera på varför någon satt en termistor på glöden? Har stärkaren ätit säkringar vid påslag och i sådana fall varför?
Konding över 10k katoden brukar man ju sätta fär att öka gain. Dock undrar man ju värdet på den där lilla och om någon kanske försökt göra något annat men satt den på fel ställe av okunskap? Har för mig att 220nF är ett bra värde på den för att boosta utan att lyfta botten för då blir det muddigt.

Tack för svar. Det står 47p på kondingen vid 10k motståndet. Det du kallar termistor vid glöden känns som att den också är original.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


01 Apr 2023, 18:52
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: JCM800 och JMP 2203
Polytone wrote:
Tubis wrote:
Konding över 10k katoden brukar man ju sätta fär att öka gain. Dock undrar man ju värdet på den där lilla och om någon kanske försökt göra något annat men satt den på fel ställe av okunskap? Har för mig att 220nF är ett bra värde på den för att boosta utan att lyfta botten för då blir det muddigt.


Tack för svar. Det står 47p på kondingen vid 10k motståndet.


Det blir som Tubis säger mer gain med en konding där, du kopplar av katoden som det heter. Med mer gain kommer mer dist, i mitt tycke lite fräsig sådan. Du kan sätta en liten switch om inte annat tillfälligt för att testa vad du gillar. Ju större konding, ju basigare ljud får du. Med större konding förstärks en större del av frekvenserna neråt. Med 22 uF så har du förstärkt alla frekvenser, det är typ Fender.

10 kOhm är en Cold clipper, vilket är en stor del av signaturljudet i den stärkaren som jag uppfattar det.

_________________
/Lennart


02 Apr 2023, 20:05
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: JCM800 och JMP 2203
Men... 47p borde betyda 47 picoFarad, vilket är i princip betydelselöst vid ljudfrekvenser, speciellt ihop med nånting i stil med 10 kΩ. En sån liten rackare kan ha tillkommit för att dämpa/eliminera risk för nån typ av självsvängning, men lär knappast påverka det vi hör från stärkaren.


02 Apr 2023, 20:11
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: JCM800 och JMP 2203
Custom Sam wrote:
Med 22 uF så har du förstärkt alla frekvenser, det är typ Fender.

.
Värdet på kondingen är relativt till storleken på resistorn. Man behöver inte 22uF över en 10k. Man kan grovt använda en faktor här. Om 1.5k med 22uF ger full frekvens så behöver man bara 3.3uF över en 10k. 10k ger dock mer gainskillnad mellan lägsta och högsta än 1.5k så inte helt så enkelt. 47pF i detta fallet är fladdermusfrekvenser så jag förstår inte vad man gjort, eller om man bara gjort fel. Det skulle ju kunna vara en radiofrekvensavstörning på katoden som denne skulle plocka upp från glöden i min vildaste fantasi. Men samtidigt förstärker man ju så....?????

_________________
Johan Hansson


02 Apr 2023, 20:20
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: JCM800 och JMP 2203
Plockade bort kondingen på 47p. Jag har ju inte startat upp maskinen än utan inväntar nya filterkondingar samt ny Rocker switch. Känns som att det blir roligast att testa den enligt originalutförande. Brukar ni forma in nya filterkannor på något sätt? Eller är det bara att köra efter installation? Blev F&T:s.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


02 Apr 2023, 22:09
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: JCM800 och JMP 2203
Polytone wrote:
Brukar ni forma in nya filterkannor på något sätt? Eller är det bara att köra efter installation? Blev F&T:s.
Man behöver inte "forma in" nya elektrolyter.

_________________
Johan Hansson


02 Apr 2023, 22:15
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: JCM800 och JMP 2203
Tubis wrote:
Polytone wrote:
Brukar ni forma in nya filterkannor på något sätt? Eller är det bara att köra efter installation? Blev F&T:s.
Man behöver inte "forma in" nya elektrolyter.

Tack!

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


02 Apr 2023, 22:40
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: JCM800 och JMP 2203
Tubis wrote:
Värdet på kondingen är relativt till storleken på resistorn. Man behöver inte 22uF över en 10k. Man kan grovt använda en faktor här. Om 1.5k med 22uF ger full frekvens så behöver man bara 3.3uF över en 10k. 10k ger dock mer gainskillnad mellan lägsta och högsta än 1.5k så inte helt så enkelt. 47pF i detta fallet är fladdermusfrekvenser så jag förstår inte vad man gjort, eller om man bara gjort fel. Det skulle ju kunna vara en radiofrekvensavstörning på katoden som denne skulle plocka upp från glöden i min vildaste fantasi. Men samtidigt förstärker man ju så....?????


Tack för kunskaperna Johan!

_________________
/Lennart


03 Apr 2023, 21:36
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 53 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: Martin and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.