View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 11:09



Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page 1, 2  Next
B+/Fasvändare 
Author Message
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post B+/Fasvändare
Hej,

Håller på och bygger om min Marshall Origin 50 (en MYCKET märklig förstärkare i originalutförande) till en sorts JCM800-krets.

En av många märkliga saker i en Origin 50 är att spänningarna i försteget överlag är höga.
Jag har fått ordning på det - inte minst då V2 - men undrar nu över slutsteget.

PTn levererar bara runt 430v så EL34:orna ligger bra, utan det är fasvändaren jag är osäker på.

Innan fasvändaren (som för övrigt har sin B+ separerad från försteget, så inga förändringar här påverkar V1/V2) satt en dropper på 10k och noden låg på 390v.
Jag har ofta hört 320v-330v framhävas som ett ideal för noden till fasvändaren och ökade till ett 22k droppingmotstånd.
Noden låg nu på 360v med 238v resp 234v efter anodmotstånden.

Innan jag gör några ytterligare förändringar: Måhända är de "320v-330v" som rekommenderas tänkta för typ en 1987/1959-krets där fasvändaren förväntas dista?
Kanske funkar det annorlunda i en JCM800-krets där distorsionen skapas i försteget? Måhända bör det vara högre spänningar då?

Tar tacksamt emot tips från "er som kan" :-)



Ps Min modd är en lätt Hot Roddad JCM800, så inga extra rör el diodklippning etc. Tänker mig väl ett sound typ JCM800-kanalen i en Friedman Jake E Lee, fast med liiite mindre gain) Ds


06 Jun 2023, 09:47
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: B+/Fasvändare
Det verkar vara lite dött här på senaste tiden :?
Jag kan inte kalla mig "en som kan", men kan konstatera att i schema så ligger anoderna på fasvändaren för 100-wattarna med mastervolym på 210 och 220V, så det är väl close enough. 50-wattarna ligger kring 190V. Detta gäller för såväl 1987/1959 som för 2203/2204, bägge preamparna finns på samma schema.
https://www.drtube.com/schematics/marshall/jcm800pr.gif

Det är väl inte direkt så att fasvändaren förväntas dista på de äldre modellerna även om den säkert gör det när man vrider på ordentligt. Slutsteget torde ändå börja överstyras innan dess.

Om du har mastervolym innan fasvändaren så är min uppfattning att 20-30V hit eller dit inte spelar någon större roll för funktion eller ljud.

Har du annars hittat schema på Origin 50? Lite nyfiken på hur den kretsen ser ut.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


07 Jun 2023, 20:49
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: B+/Fasvändare
Tack för svar :-)

Det finns inget tillgängligt schema på Origin-serien, förutom ett väldigt otydligt handritat som är "sådär".
Finns däremot ett något bättre på försteget som jag kan skicka!

I korthet så är det frågan om 2 gainsteg, anoddriven tonstack och en rördriven FX-loop.
Jag gör bla om V2 till ett 3:e steg samt katodföljare och kommer sen sätta in en LND150-loop.

Deras power scaling (el power stem som man kallar den) sänker spänningen till fasvändare och slutrör radikalt.


07 Jun 2023, 21:40
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: B+/Fasvändare
Då ska vi se om det här funkar

https://www.marshallforum.com/attachmen ... pg.100441/

Skum krets som sagt.

Fasvändare och slutsteg har hyfsat traditionella värden, men även där lite "konstigheter".

Här finns en video där Jason Tong (Headfirst) moddar en 20-wattare.

https://youtu.be/Q_hiXjOS1Y8?t=866

Jag gör inte exakt den modden, men nåt liknande.


08 Jun 2023, 13:18
Profile ICQ WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: B+/Fasvändare
Det verkar som länken till marshallforum kräver inloggning för att schemat ska kunna ses. Lite principiellt (jag kan inte den nämnda apparaten) så är drivspånningar till rörsteg av typen "spänningsförstärkare med katodbias" väldigt okritiska. Stegen självstabiliserar, kan man säga. För PI är det lite annorlunda, beroende på vilken typ det handlar om. Den som visas i schemat i inlägget från Lynxtrap är en "okänslig" typ, men det finns ju andra lösningar (cathodyne) där det blir lite mer kritiskt att hålla ordning på spänningarna. I en fabrikstillverkad apparat gör man väl sällan misstag av typen "fel matningsspänning", så jag skulle inte oroa mig. De åsikter som finns om "optimala drivspänningar" är ju relevanta bara om man vet vilka faktiska kretslösningar som ska användas.


08 Jun 2023, 16:36
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: B+/Fasvändare
Synd att inte länken funkar utan inloggning. Schemat finns ingen annanstans som jag känner till.
Hur som helst så är det i grunden en JCM800 jag gjort om den till.

Det här schemat är ju välkänt: https://mhuss.com/MyJCM/JCM800_2204.pdf
Här ligger dock spänningarna betydligt högre än i de "spänningstabeller" för Marshall-förstärkare jag sett.

Tänker att det nog finns nya ideer kring bla spänningar i en gitarrförstärkare nu jämfört med när JCM800:n togs fram!?

Vill att min modd ska vara rapp o tydlig och med bra strängseparation/definition i ackord.
Kanske är då lite högre spänningar att föredra framför låga som väl lämpar sig bättre för "varm crunch"?


08 Jun 2023, 17:52
Profile ICQ WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: B+/Fasvändare
Med risk att låta lite "besserwissrig" här, så vill jag påstå att drivspänningarna inte har nåt med frekvensgången (förstärkarens karaktär) att göra. Det går att bygga en bredbandsförstärkare (rak frekvensgång från 4 Hz till 4 MHz) som drivs med B+ 250 V och det går att få till en förstärkare med mjuk, avrundad karaktär som har betydligt högre drivspänning än så - det hela hänger ihop med kretselementen i de olika stegen i förstärkaren. Det är i första hand frekvensgången som ger karaktär och bortsett från tonkontrollerna, kan de enskilda stegen utformas på ett sätt som endera släpper fram diskant, eller på ett sätt som "äter" diskant. Samma med basen: komponentval på kritiska ställen kan begränsa eller släppa fram de lägre frekvenserna. För distorsionshantering får man jobba med rörens arbetspunkt ("bias") som sätter var gränsen går för dist/klippning. I och med att distorsion (ljudet av distorsion) handlar om övertoner, så blir det ju intressant var disten skapas; före eller efter tonkontrollerna eller de steg, som bestämmer frekvensgången. Alltså, om man skapar dist med en intressant övertonsbild före tonkontrollerna och man där filtrerar bord dessa övertoner, så blir ju resultatet lite märkligt. Många parametrar är det...


08 Jun 2023, 19:20
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: B+/Fasvändare
Jag är inte alls omedveten om det du skriver.
Jag formulerar om frågan:

Om vi tar Marshalls "voltage chart": https://www.drtube.com/schematics/marshall/jcm800pr.gif
och jämför det med JCM800-schemat som Mark Huss gjort: https://mhuss.com/MyJCM/JCM800_2204.pdf
så har vi samma krets med med stora skillader beträffande spänningar.

Tittar vi efter anodmotstånden får vi nedanstående:

V1a 192/245
V1b 230/296
V2a 150/182
V2b 152/183
V3a 192/253
V3b 189/251

Vi tänker oss nu 2st JCM800 med dessa olika spänningar.
Menar du att de här två förstärkarna i princip låter likadant, svarar på samma sätt på anslaget, eftersom kretsen är densamma?


08 Jun 2023, 21:29
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: B+/Fasvändare
Jag tror aldrig vi benat ut varför det låter så annorlunda med olika spänningar till x kretstopologi, men annorlunda låter det. Kan tänka mig att det har att göra med distortion och kompression. Lägre spänningar till samma preamp låter mer mushigt och inte så bright/twangig klang. Jag tror inte det helt går att kompensera genom att ändra kretstopologin. Inget jag lyckats med i alla fall. När det kommer till ett linjärt hifi steg ligger man ju långt ifrån när det böjar dista och komprimera så där är det inte samma sak.

_________________
Johan Hansson


08 Jun 2023, 22:25
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: B+/Fasvändare
Det där är precis så som jag upplever det = Lägre spänningar blir lätt mushigt (eller varmt o chrunchigt) medan högre ger en ton med bättre skärpa.
Tycker även att högre spänningar ger en piggare respons i attacken.
Vissa gillar kompression och sag, jag gillar när det är percussivt.

Just nu ser det ut såhär i min stärk i fråga om spänningar:

- V1
Nod=283v
V1a=207v
V1b=230v (har 4.7k katodmotstånd här)

- V2
Nod=295v
V2a=164v
V2b=162v

- V3:
Nod=362v
V3a=238v
V3b=234v

EL34:orna har väl ca 430V om jag minns rätt.

Hur tycker du det ser ut?


09 Jun 2023, 03:06
Profile ICQ WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: B+/Fasvändare
Vad jag menar/menade var, att ett visst steg, ett rör med givna kringkomponenter, inte ändrar sin frekvensgång enbart för att man ändrar drivspänningen. Däremot, vilket ni ju är inne på, ändras "headroom" eller vad man ska säga, möjligheten till linjärt signalsving, och det gör ju att dist/klippning kommer tidigare vid låga drivspånningar. Det är ju möjligt att vissa tillverkare helt enkelt analyserat detta och dimensionerat sina stärkare med vissa avsikter när de satte drivspånningarna på olika noder. På mig verkar det lite som en konstruktionsmässig omväg, men om det funkar så är det ju inte fel...


09 Jun 2023, 09:58
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: B+/Fasvändare
Jag skulle nog säga att "alla" som designar gitarrförstärkare - professionellt eller som hobby - har en tydlig bild av vid vilken bias, arbetspunkt, frekvensgång, signalnivå mellan stegen och vid vilka spänningar etc det låter som bäst.
Detta varierar förstås från individ till individ.

Jag har själv dålig koll på just det här med spänningar, därav min fråga :-)


09 Jun 2023, 10:27
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: B+/Fasvändare
polifemo wrote:
Jag är inte alls omedveten om det du skriver.
Jag formulerar om frågan:

Om vi tar Marshalls "voltage chart": https://www.drtube.com/schematics/marshall/jcm800pr.gif
och jämför det med JCM800-schemat som Mark Huss gjort: https://mhuss.com/MyJCM/JCM800_2204.pdf
så har vi samma krets med med stora skillader beträffande spänningar.


Märkvärdiga skillnader där. Om man tittar på Marshalls schema över PSU från så står det 367V efter likriktarbryggan. I Huss schema står det 468. Alltså 100V i skillnad, även så på EL34:orna, och det blir förstås avsevärda skillnader längs hela linjen. Jag är ingen expert på Marshall, men de högre spänningarna ter väl sig mer sannolika.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


09 Jun 2023, 19:07
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: B+/Fasvändare
Lynxtrap wrote:
polifemo wrote:
Jag är inte alls omedveten om det du skriver.
Jag formulerar om frågan:

Om vi tar Marshalls "voltage chart": https://www.drtube.com/schematics/marshall/jcm800pr.gif
och jämför det med JCM800-schemat som Mark Huss gjort: https://mhuss.com/MyJCM/JCM800_2204.pdf
så har vi samma krets med med stora skillader beträffande spänningar.


Märkvärdiga skillnader där. Om man tittar på Marshalls schema över PSU från så står det 367V efter likriktarbryggan. I Huss schema står det 468. Alltså 100V i skillnad, även så på EL34:orna, och det blir förstås avsevärda skillnader längs hela linjen. Jag är ingen expert på Marshall, men de högre spänningarna ter väl sig mer sannolika.


Tror jag stötte på detta vi mitt bygge för ett par år sen. Med reservation för att jag minns fel dock. 2203 har väl alltid haft lite högre spänningar medan 2204 50W hade lägre spänningar (B+<400v ) fram till 1982 någon gång.

Finns ju många trådar som handlar om ämnet på diverse forum typ
https://www.thegearpage.net/board/index ... s.1567598/

Tror den här videon kan vara matnyttig.

https://www.youtube.com/watch?v=i-SPCVjXp4k&t=850s

När man höjde spänningarna till högre även i 50W så ändrade man inte drop resistorn samtidigt för att behålla spänningarna i försteget-
100W har ju dubbla 10k till skillnad från 50W
https://www.drtube.com/schematics/marshall/jcm800pw.gif

och då hamnade man väl där Huss-schemat ligger.


10 Jun 2023, 13:41
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: B+/Fasvändare
Jag har inte koll på Marshalls historia, men det är precis som du säger.

Mina spänningar är nog helt ok och måhända hade jag inte behövt dubbla värdet på motståndet till fasvändaren (som har separat B+) men V2 låg på tok för högt hos mig innan förändringen jag gjorde där ("maximal spänning mellan katod och glödtråd är 180V för en ECC83 och det inbegriper summan av signalspänning och vilospänning" har jag läst)

Jag skulle kunna minska B+droppern till V1 men jag antar att 283v på noden är ok även om det ligger lägre än i Huss-schemat.

Det är ju en balansgång mellan att få till en förstärkare som är "rapp och definierad i tonen" eller en som bara låter kallt och spretigt.
Har givetvis inte bara med spänningar att göra, men "det andra" har jag ganska bra koll på.


11 Jun 2023, 11:31
Profile ICQ WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: B+/Fasvändare
polifemo wrote:

Det är ju en balansgång mellan att få till en förstärkare som är "rapp och definierad i tonen" eller en som bara låter kallt och spretigt.
Har givetvis inte bara med spänningar att göra, men "det andra" har jag ganska bra koll på.


Vet inte om det är något mer som skiljer de tidiga 2204 och post -82 med högre spänningar men i videon ovan där han jämför en 86 med samma förstärkare konverterad till tidig spec med lägre spänningar så är resultatet tvärtom vad man skulle tro, ett mycket mer öppet och definierat ljud i den med lägre spänningar i försteget.


11 Jun 2023, 20:10
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: B+/Fasvändare
Får titta mer noga på den där videon!


11 Jun 2023, 21:18
Profile ICQ WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: B+/Fasvändare
polifemo wrote:
Får titta mer noga på den där videon!


Ja den är ju lite lång och väldigt distat ljud när han jämför. Troligen någon annan skillnad än spänningarna som påverkar mer som jag missat.


11 Jun 2023, 22:07
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: B+/Fasvändare
Har tittat nu, och den där märkliga skärmade kabeln (med skärmen kopplad till anoden...) på input kapar ju diskant.
Tror mycket av det dova ljudet kommer därifrån.

Måste kolla det där med load lines igen.
Har aldrig riktigt orkat försöka förstå mig på det där...


11 Jun 2023, 22:30
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: B+/Fasvändare
polifemo wrote:
Har tittat nu, och den där märkliga skärmade kabeln (med skärmen kopplad till anoden...) på input kapar ju diskant.
Tror mycket av det dova ljudet kommer därifrån.


Det där uppmuntrades att göra i "Tube Amp Talk for the Guitarist and Tech". Jag är extremt skeptisk till att koppla så. Skärmade kablar brukar inte vara specade för så hög spänning och överslag lägger det direkt på ingången om man inte har en blockande konding där.

_________________
Johan Hansson


11 Jun 2023, 22:45
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: B+/Fasvändare
En fullständigt galen idé...
Kombineras väl ofta med att bypassa 10k-Cold clippern med en 100nF diskantboost.


12 Jun 2023, 06:47
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: B+/Fasvändare
Lynxtrap wrote:

1.Det är väl inte direkt så att fasvändaren förväntas dista på de äldre modellerna även om den säkert gör det när man vrider på ordentligt. Slutsteget torde ändå börja överstyras innan dess.

2.Om du har mastervolym innan fasvändaren så är min uppfattning att 20-30V hit eller dit inte spelar någon större roll för funktion eller ljud.



1. Om du med slutsteg menar endast slutrören ( frågar då det vanliga är att ett slutsteg är fasvändare och slutrör) ?
Om svaret är jag på frågan? Så är slutrörs dist enligt mitt förmenade en myt, när det gäller det många tror dom hör är slutrörs dist i en gitarrstärkare.
vad nu säger nog många distar inte slutrör ?
Jo, men det är väldigt lite och är inte slutrörs dist som merparten tro sig höra i en gitarrstärkare som spelas högt.
I ett classic plexi upplägg är det tvärtom vad du tro, jo fasvändaren kommer dista långt före slutrören.
Detta kan enkelt bevisas genom sätta in en master efter fasvändaren, det låter inte exakt som stärkan på fullt då en sådan master påverkar RC konstanten = det blir mindere bas ju mer man dra ner mastern. Men karaktären av vad vi förknippar med dist i en "plexi" finns kvar.

Om man sen vill argumentera att en classic Fender (BF) har ju betydligt högre feedback än en Plexi och då borde ju inte fasvändaren dista lika mycket .
Ja, det stämmer, men då en BF har 3 gainsteg kontra 2 i plexi , så är det pre-amp dist man kommer höra.

2. Mja, det beror på vilken master man väljer att använda innan fasvändaren. Om du använder en bootstrappad master så kommer 30V spela roll.


polifemo
För att kunna svara på din fråga ,så handlare det mer om vad du är ute efter?
Högre spänning = högre headrum och motsatt vid lägre.

Vad du kan göra för hitta vad du gillar är att ge fasvändaren en EGEN nod och inte i serie med pre-amp.
Då kan du testa dig fram till vad du gillar :)

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


13 Jun 2023, 19:54
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: B+/Fasvändare
Quote:
polifemo
För att kunna svara på din fråga ,så handlare det mer om vad du är ute efter?
Högre spänning = högre headrum och motsatt vid lägre.

Vad du kan göra för hitta vad du gillar är att ge fasvändaren en EGEN nod och inte i serie med pre-amp.
Då kan du testa dig fram till vad du gillar :)


Jag är definitivt ute efter högre headroom.

Fasvändaren har redan en egen nod :-)

Vad som är problematiskt är att pcb:n inte är av någon högre kvalitet så man kan bara löda några ggr innan kopparbanorna är stekta...

Då jag känner mig ganska säker på att jag inte vill ha lägre spänning på fasvändaren så kan jag ju sätta ett motstånd parallellt den spänningssänkande resistorn och testa.
Kanske var de 390v jag först hade på noden "bäst". Jag gick (dumt nog) direkt på de rekommendationer som sa att det var 320v-330v man skulle ha där.
Man ska givetvis alltid lyssna för att komma fram till vad man själv gillar.

Kommer att göra det så småningom.


13 Jun 2023, 20:40
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: B+/Fasvändare
Amp Healer II wrote:
1. Om du med slutsteg menar endast slutrören ( frågar då det vanliga är att ett slutsteg är fasvändare och slutrör) ?
Om svaret är jag på frågan? Så är slutrörs dist enligt mitt förmenade en myt, när det gäller det många tror dom hör är slutrörs dist i en gitarrstärkare.
vad nu säger nog många distar inte slutrör ?
Jo, men det är väldigt lite och är inte slutrörs dist som merparten tro sig höra i en gitarrstärkare som spelas högt.
I ett classic plexi upplägg är det tvärtom vad du tro, jo fasvändaren kommer dista långt före slutrören.
Detta kan enkelt bevisas genom sätta in en master efter fasvändaren, det låter inte exakt som stärkan på fullt då en sådan master påverkar RC konstanten = det blir mindere bas ju mer man dra ner mastern. Men karaktären av vad vi förknippar med dist i en "plexi" finns kvar.

Om man sen vill argumentera att en classic Fender (BF) har ju betydligt högre feedback än en Plexi och då borde ju inte fasvändaren dista lika mycket .
Ja, det stämmer, men då en BF har 3 gainsteg kontra 2 i plexi , så är det pre-amp dist man kommer höra.


Jag inkluderar inte fasvändaren i slutsteget i detta sammanhang. Med en master efter fasvändaren bevisar man att fasvändaren kan dista, inte om den eller slutrören distar först. I detta fall förlitar jag mig främst på Richard Kuehnels bok om 5F6-A som också inkluderar en analys av Marshall. Slutrören börjar överstyras innan fasvändaren.

Givetvis kommer fasvändaren att dista förr eller senare och bidra till det ljud som förknippas med en Marshall eller Bassman, men frågan här handlade från början om huruvida fasvändaren "var tänkt att dista".

Antalet gainsteg säger i sig inte särskilt mycket utan hänsyn till dämpning mellan dem och de olika stegens headroom. Det "extra" gainsteget har ju även en förstärkning som skickar en starkare signal till slutsteget. Om slutstegsrören börjar dista vid signalstyrka X så kommer det att dista då, och om inget av de föregående stegens headroom överskrids innan dess så distar slutsteget först.


Quote:
2. Mja, det beror på vilken master man väljer att använda innan fasvändaren. Om du använder en bootstrappad master så kommer 30V spela roll.


Jag utgick ifrån att vi pratade om en 2203/2204-krets och att preampen var tänkt att stå för overdriven.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


13 Jun 2023, 22:13
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: B+/Fasvändare
Intressant det du skriver om att slutrören distar före fasvändaren.
Jag har alltid hört/läst och tänkt att det är PIn som distar först i tex en 1959/1987.

Vad heter boken du refererar till?
Alltid intressant att få andra infallsvinklar :-)


14 Jun 2023, 10:20
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: B+/Fasvändare
polifemo wrote:
Intressant det du skriver om att slutrören distar före fasvändaren.
Jag har alltid hört/läst och tänkt att det är PIn som distar först i tex en 1959/1987.

Vad heter boken du refererar till?
Alltid intressant att få andra infallsvinklar :-)


Jag var tvungen att kolla i boken lite mer nu. Alltså det är så att i en 5F6-A Bassman så överstyrs slutsteget först.
Men de facto skriver han ingenting om just detta med vilket steg som viker sig först i en Marshall. En skillnad där är ju att Marshall körde med 12AX7 i stället för 12AY7 som första steg. Sen blev det ju också lite andra värden på katoden osv.

Den egentliga frågan här är alltså fasvändarens headroom och om den extra gainen från AX7 får fasvändaren att vika sig före slutsteget. Och en rad andra faktorer som inverkar.

Boken heter "The Fender Bassman 5F6-A". Men den är otroligt teoretisk, sida upp och sida ner med formler. Troligtvis har väl ingen gitarrförstärkare analyserats lika minutiöst, men om man inte är slängd på matte av den högre skolan så får man hålla sig till sammanfattningarna (det gäller mig). Svaret kan alltså finnas i hans formler, men de övergår mitt ringa förstånd.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


14 Jun 2023, 12:48
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: B+/Fasvändare
Behöver jag ta fram oscilloskopet? :twisted:

_________________
Johan Hansson


14 Jun 2023, 21:19
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: B+/Fasvändare
Jaa, fram med oscilloskopet och så livestreamer du och berättar vad du gör/ser!

Jag skulle titta :-)


14 Jun 2023, 21:43
Profile ICQ WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: B+/Fasvändare
Inom radioamatörkretsar finns ett uttryck om att "dipolen är den bästa antennen, och det finns många sätt att förstöra dess egenskaper". Det blir lite så ibland när det uppstår en filosofisk clash mellan "HiFi-tänk" och gitarrförstärkarteknik.

Att bygga en PI som inom sitt linjära område styr ut (eller överstyr...) ett par normala slutrör är inte svårt alls. Enkla kretsar med ECC8X kan ge två utsignaler (motfas) med topp-till-toppspänningar runt 50 V. Vill man ha lite dist på en lägre signalnivå, så är det ju bara att hitta rätt sätt att "snedställa" kretsen, eller helt enkelt mata den med så låg B+ att man begränsar svinget - allt detta kan byggarna, antar jag.

Men de som hållit på ett tag, vet sannolikt i detalj vad de gör, eller har experimenterat fram ett recept som lätt kan reproduceras och modifieras för aktuella behov.

Dist i själva slutrörskretsarna är lite svårare att få greppet om. När man klipper signalen (styrgallren går positivt) eller stryper rören, kommer utgångsjärnet att få stor inverkan på ljudet, liksom hur samverkan sker med högtalarna.

Om man vill experimentera med nån faktor, typ matningsspänning, för att uppnå nån viss effekt, så är det nog kanske mer givande, om man tittar lite på rörens arbetspunkter vid olika B+, eftersom det är där förändringarna sker (allt annat lika) när belastningslinjen åker omkring i diagrammet.

Nu diskuterar ni ju en viss förstärkartyp, så inlägget är kanske lite OT, men jag menar att det som sätter "grundkaraktären" i ett visst förstärkarsteg är kretselementen (inklusive skärmade kablar på ingången med skärmen mot anoden... = extra Millerkapacitans :shock: ). Vid en viss signalnivå börjar headroom spela in och där kommer matningsspänningens betydelse in, är min uppfattning.


14 Jun 2023, 22:00
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: B+/Fasvändare
polifemo wrote:
Jag har inte koll på Marshalls historia, men det är precis som du säger.

Mina spänningar är nog helt ok och måhända hade jag inte behövt dubbla värdet på motståndet till fasvändaren (som har separat B+) men V2 låg på tok för högt hos mig innan förändringen jag gjorde där ("maximal spänning mellan katod och glödtråd är 180V för en ECC83 och det inbegriper summan av signalspänning och vilospänning" har jag läst)

Jag skulle kunna minska B+droppern till V1 men jag antar att 283v på noden är ok även om det ligger lägre än i Huss-schemat.

Det är ju en balansgång mellan att få till en förstärkare som är "rapp och definierad i tonen" eller en som bara låter kallt och spretigt.
Har givetvis inte bara med spänningar att göra, men "det andra" har jag ganska bra koll på.


Har du funderat på att lyfta glöden för att minska avståndet i V mellan glöd och katod? Typ med 50V. Det finns beskrivet i flera trådar, ett motstånd till jord och en konding, jag har inte detaljerna i huvudet.

Det står bl.a i den jättelånga tråden om min Fenderstärkare, skrevs ganska nyligen.,Jag sitter med en padda så det är knöligt att leta upp för dig, ursäkta.

Själv testade jag att ha mellan 295V till 345V på noden till preampen, slutligen blev det 345V i nämnda stärkare. PI fick vara standard liksom slutsteg.

_________________
/Lennart


14 Jun 2023, 22:26
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 35 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.