View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Jun 2024, 23:06



Reply to topic  [ 17 posts ] 
Jaga brus 
Author Message

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2157
Location: Blekinge
Post Jaga brus
Verkar som jag bara ställer en massa frågor här.men härligt att få svar från kunnigt folk.
Har byggt ihop en enkanalig vibroverb 6g16. Låter riktigt snyggt men efter att smekmånad är över har jag börjat bli lite irriterad över en brusnivå som är lite för hög.

Så tänkte fråga efter lite tips
Det är just bruset som är lite högre än jag önskar.

Påverkas inte jättemkt av volymen eller diskantpoten. Tar jag ut första röret så lir det lite mindre men ingen jätteskillnad. Plockar jag ut V3 (reverb return och gainsteg innan PI så försvinner det.
Mina funderingar är anodresistorer som iofs är metallfilm , mixerresistorerna som mixar reverb och direktsignal (de är på 470kohm och funderade på om det blir mindre brus pm jag gör de mindre och eventuellt placerar demdirekt på rörsockeln.
Så är det någon som har synpunkter på mina idéer eller har andra för att få ner bruset ngt mer, vad ska jag jaga?


24 May 2024, 16:37
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1241
Location: Vallentuna
Post Re: Jaga brus
Det kan ju finnas väldigt många orsaker till brus. Rörtyp, rörkvalitet/-kondition är inte oviktigt. Dåliga kondingar i signalvägen, särskilt sådana som blockerar DC, kan definitivt bidra med brus. Även resistorer med stora värden till anoder och som gallerläckor tenderar att öka på bruset. Nu tycks du inte ha det problemet, men om man har rejält hög B+, så kan även slutrör skapa lite hörbart brus.

Ett sätt att jaga efter källan, är att kortsluta signalvägen till jord med en vanlig kopplingskonding (typ 0,1µF, 400 V) på valda ställen och se om det blir skillnad.


24 May 2024, 18:11
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7423
Location: Uddevalla
Post Re: Jaga brus
Viktigt att man klargör vad man menar med brus. Har stött på ett otal gånger att folk säger brus men menar brum och surr och andra störningar. Brus är det här ljudet, givetvis med lite olika eq beroende på stärkaren. https://www.youtube.com/watch?v=nMfPqeZjc2c
Normalt sett brukar allt brus du hör genereras runt ingångstegets komponenter eftersom det sedan förstärks och brus som genereras senare dränks i det mycket högre bruset från ingångssteget. Drar du ner volymen lågt kan dock det senare bruset bli starkare än ingångsstegets eftersom du då har dämpat dito.

_________________
Johan Hansson


24 May 2024, 18:27
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2157
Location: Blekinge
Post Re: Jaga brus
Tack för svar
Menar absolut brus inte brum. I det avseendet är den tyst och fin. Har bytt rören och de förändrar inte bruset. Det är ju nya metallfilm-motstånd på anoder och in mot rören. Verkar son det brusar mer om antingen andra steget eller steget efter mixmotstånden som mixar ihop direktsignal och reverbet.
Det är ju ett nybygge och signalkondingarna sådana där gula, tror de är polycarbonat eller polyesterkondingar.
Kanske är så att det är normalt med så här mycke brus men hade varit trevligt att få ner det.
Funderade som sagt på om det hade varit bra att minska mixmotstånden och montera dem på rörsocker


24 May 2024, 19:26
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7423
Location: Uddevalla
Post Re: Jaga brus
Brus påverkas inte av var du monterar dina resistorer på sockeln eller en bit ifrån. Bruset genereras i resistorn och blir högre ju högre resistans resistorn har och hur varm resistorn blir. En sådan här låg gain krets borde ge väldigt lågt brus kan jag dock tycka eftersom den inte förstärker bruset från resistorer och rör speciellt mycket. När jag byggt clean/crunch kanaler är bruset inte hörbart jämfört med high gain kanalen.

_________________
Johan Hansson


24 May 2024, 19:55
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2157
Location: Blekinge
Post Re: Jaga brus
Ok, tack
Men då kanske det är något galet för hörbart är det ju. Frågan är vad jag dra misstänka som bruskälla.


24 May 2024, 21:45
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1241
Location: Vallentuna
Post Re: Jaga brus
Jag vet ju inte hur kretsen ser ut, men jag vill ändå återkomma till metoden att kortsluta signalvägen mot jord (med en konding, så man kan peta även på punkter med DC). Det borde gå att ringa in var mest brus skapas.

Jag vet inget ont om polyester- eller polykarbonatkondingar, men även nya komponenter kan vara defekta. Det kan vara värt jobbet att mäta drivspänningar, gallerspänningar etc också, så man ser att rörens arbetspunkter är där man tror de är. Finns det ellyter med nånstans (typ katodkonding) är de heller inte alltid oskyldiga, även om de inte sitter direkt i signalvägen.


25 May 2024, 12:11
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7423
Location: Uddevalla
Post Re: Jaga brus
Är reverbet off?

Du har inte gainat på mer än originalet? Jag antar att det är brightkanalen du har gjort? Har du då den splittade anoden 22k/82k? Har du spänninsdelaren innan PI på 1M/220k fastän du plockat bort ena kanalen?

www.mojotone.com/Amp_Kits/Brownface/Vib ... 16_SCH.pdf

_________________
Johan Hansson


25 May 2024, 19:12
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2157
Location: Blekinge
Post Re: Jaga brus
Jo reverbet är off. Stämmer att jag gjort brightkanalen. Jag har den delade anoden och tror inte jag gainat på ngt extra. IM motståndet har jag men 220k-motståndet är väl för att mixa in normalkanalen?


25 May 2024, 20:28
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7423
Location: Uddevalla
Post Re: Jaga brus
Michael wrote:
IM motståndet har jag men 220k-motståndet är väl för att mixa in normalkanalen?
Jo men den attenuerar fortfarande signalen. Det går inte passivt mixa med resistorer utan att sänka signalnivån. Så här har du ett rejält gainpåslag mot originalet. Detta har ju även med din tidigare tråd att göra om att volymen kommer för snabbt.

_________________
Johan Hansson


25 May 2024, 20:38
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2157
Location: Blekinge
Post Re: Jaga brus
Ok, bra input, borde jag lägga ett motstånd ner till jord där och vilket värde är isf klokt att tesra med?


25 May 2024, 21:29
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7423
Location: Uddevalla
Post Re: Jaga brus
Michael wrote:
Ok, bra input, borde jag lägga ett motstånd ner till jord där och vilket värde är isf klokt att tesra med?
Jag vet inte exakt vad det andra stegets utgång är men jag höftar med 40k, så 220k plus 40k. Om man nu ska vara så petig. Jag hade nog bara kört med 220k. Att dämpa mer brukar ge bättre balans ändå.....

_________________
Johan Hansson


25 May 2024, 21:40
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2157
Location: Blekinge
Post Re: Jaga brus
Tack, ska absolut testas. Spelar det ngn roll om jaglägger det före eller efter 1M-motståndet?


25 May 2024, 21:50
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7423
Location: Uddevalla
Post Re: Jaga brus
Michael wrote:
Tack, ska absolut testas. Spelar det ngn roll om jaglägger det före eller efter 1M-motståndet?

Det måste vara efter 1M motståndet.

_________________
Johan Hansson


25 May 2024, 21:56
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2157
Location: Blekinge
Post Re: Jaga brus
Tack. Testas när jag kommer åt. Meddelar utgången. Kan ju vara ngn annan som har nytta av att veta hur det funkar.


25 May 2024, 22:02
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7423
Location: Uddevalla
Post Re: Jaga brus
En annan sak man kan göra är ju att byta ut 1M resistorn mot en 1M potentiometer kopplad som en spänningsdelare mot jord, aka en master. Så kan man välja hur mycket man vill driva på försteget i förhållande till slutsteget.

_________________
Johan Hansson


25 May 2024, 22:05
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2157
Location: Blekinge
Post Re: Jaga brus
Sådärja
Motstånd till jord efter 1M- motståndet ditsatt. Blev på 300k. Räckte för att få den tyst o fin. Låter ruskigt bra faktiskt.Nu funkar dessutom volymratten som den ska.
Stort tack för all hjälp.


27 May 2024, 19:43
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 17 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.