|
|
Page 1 of 1
|
[ 8 posts ] |
|
Fixa självdrag i combo - kan det vara ngt?
Author |
Message |
Custom Sam
|
 Fixa självdrag i combo - kan det vara ngt?
Eftersom det inte väller in ämnen här, och detta är en lite annan frågeställning än mina vanliga tirader om ditten och datten gör jag en ny tråd.
Om vi tänker den beryktade Fender Hot Rod Deluxen som jag terroriserat forumet med en längre tid, för att få ner tempen i förstärkaren utan att sätta in fläkt. Vad sägs om att helt enkelt ta hålsågen och göra ett typ 60 - 75 mm hål i kabinettet i sidan, bredvid trafon? Och täcka med ett svart plastgaller.
Det som kan hända är väl att det blir mindre bas i ljudet, då det kan bli en viss akustisk återkoppling mellan fram och baksida som kommer närmare varandra pga hålet.
Vox AC30 har ju små galler på ovansidan, vet inte hur det ser ut under dem? Är det rätt in i chassit så att högtalarna inte påverkas??
Tankar? Ja, det går ju att sätta fläkt som blåser runt rent allmänt, men det behövs egentligen någonstans som värmen kan ta vägen, tänker jag...
_________________ /Lennart
|
01 Apr 2025, 20:34 |
|
 |
lampuradio
Joined: 21 Jul 2015, 12:14 Posts: 1348 Location: Vallentuna
|
 Re: Fixa självdrag i combo - kan det vara ngt?
Nu kan jag inte riktigt "visualisera" lådan i fråga.... Men som en lite allmän kommentar kan det väl nämnas, att många gamla rör-radios och andra liknande prylar, har öppningar i bakstycket, som låter den varma luften röra sig ut ur lådan i överkant, och som släpper in kallare luft nedtill. Ibland var bakstyckena helt enkelt perforerade, men det fanns varianter där det var ett helt bakstycke, med slitsar mellan bakstycket och "golvet" och "taket", där luften kunde röra sig in och ut. Drag uppstog genom värmeutvecklingen inuti apparaten.
Vad jag tänker, är att ett enda hål inte gör så mycket nytta; det måste finnas inlopp och utlopp, och dessutom någon form av "väg" för luften inom lådan (dvs chassiet får inte proppa igen flödet).
I kraftförstärkare "förr i världen" var det ganska ofta små hål runt slutrörens socklar, så att det kunde strömma upp luft längs de heta rören och ta med värmen från komponenter under chassit. Moderna kretskort är inte alltid anpassade att hantera hetta på det viset alls.
|
02 Apr 2025, 16:40 |
|
 |
peterh
|
Custom Sam wrote: Eftersom det inte väller in ämnen här, och detta är en lite annan frågeställning än mina vanliga tirader om ditten och datten gör jag en ny tråd.
Om vi tänker den beryktade Fender Hot Rod Deluxen som jag terroriserat forumet med en längre tid, för att få ner tempen i förstärkaren utan att sätta in fläkt. Vad sägs om att helt enkelt ta hålsågen och göra ett typ 60 - 75 mm hål i kabinettet i sidan, bredvid trafon? Och täcka med ett svart plastgaller.
Det som kan hända är väl att det blir mindre bas i ljudet, då det kan bli en viss akustisk återkoppling mellan fram och baksida som kommer närmare varandra pga hålet.
Vox AC30 har ju små galler på ovansidan, vet inte hur det ser ut under dem? Är det rätt in i chassit så att högtalarna inte påverkas??
Tankar? Ja, det går ju att sätta fläkt som blåser runt rent allmänt, men det behövs egentligen någonstans som värmen kan ta vägen, tänker jag... Jag tycker nog att du skall sätta dit en fläkt.
_________________Välljud med garanti www.tubular-well.se
|
02 Apr 2025, 21:42 |
|
 |
arnenym
|
Jag byggde en förstärkare med hål framåt - i baffeln tanken var att luften skulle komma in från baksidan, passera rör och transformator och sprida värmen framåt genom hålet. Jag hade fender glesa högtalarty över baffeln. Det fungerade sådär om man kände med handen framför hålet. Allt var nästan lika varmt ändå. Satte dit en fläkt under och det blev skillnad!
|
08 Apr 2025, 10:08 |
|
 |
Custom Sam
|
Tack för er input!
Kan meddela herrarna att jag inköpt ett styck fläkt, 80x80 mm 230V. Ser ut som en datafläkt men går på 230. Varför? Jag behövde någon form av PSU för en datafläkt, ville inte likrikta glöd och belasta den ynkliga trafon ytterligare. Det var ingen stor prisskillnad mellan PSU och fläkt.
Fläkten är dessutom tystare än en 12Vfläkt, Magnus på Tema demonstrerade det faktiskt IRL.
|
14 Apr 2025, 23:10 |
|
 |
Custom Sam
|
Fläkten är monterad, kopplad på utgående från strömbrytaren för 230V. Mha flatstift, stadigt och helt reversibelt om någon nu skulle få för sig det.
Riktad med luftströmmen lutad 45 grader upp bakom trafon, limmad med smältlim mot sidan på träkabinettet, (delvis över rörlistan). Stöttad av bitar av tunn masonit, som samtidigt styr in luftströmmen från ventilationshålen på baksidan.
Det är ett visst ljud från fläkten på full fart, så jag satte en konding på 0,33 uF i serie med strömförsörjningen på motorn. Då blir det väldigt tyst, men tror jag, helt ok luftväxling.
Förstärkaren blir inte alls lika varm, som väntat. Kan väl säga att det borde sitta en fläkt i dessa förstärkarna som standard. Nu finns det en del värmealstrande lösningar inne i förstärkarchassit som fläkten egentligen inte kommer åt direkt, men det borde vara bra även för de delarna om inte trafon värmer hela lådan.
Nu ska jag bara byta ut de två reläerna och sätta dem på mjuka kabelanslutningar inkl "skumgummi" så är denna klar...
|
21 Jun 2025, 21:15 |
|
 |
rifle
|
Skorstenseffekten fungerar bättre ju större skillnad i temperatur och höjdskillnad. Men det kanske är så små höjdskillnader så väldigt liten skorsteneffekt uppstår, men ska man uppnå självdrag så ska man eftersöka så stor höjdskillnad man kan.
|
23 Jun 2025, 08:24 |
|
 |
Custom Sam
|
rifle wrote: Skorstenseffekten fungerar bättre ju större skillnad i temperatur och höjdskillnad. Men det kanske är så små höjdskillnader så väldigt liten skorsteneffekt uppstår, men ska man uppnå självdrag så ska man eftersöka så stor höjdskillnad man kan. Ja, det är ju tacksamt att få hjälp av den, och ha fläkten som kan "putta" igång den. Fläkten sitter strax under mitten på förstärkaren, så det är ca 20 cm till taket. Sedan ska ju luftströmmen neråt igen, till samma nivå som fläkten sitter ungefär, och så ut på baksidan.
|
23 Jun 2025, 17:24 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 8 posts ] |
|