View unanswered posts | View active topics It is currently 14 May 2026, 11:13

Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Basstärkarbygge igen (line out funderingar) 
Author Message

Post Re: Basstärkarbygge igen (line out funderingar)
busse wrote:
Har lite snabbt ritat om schemat i paint då jag inte är hemma men så här tänker jag mig det hela, är det rätt tänkt om man skall utnyttja katodföljaren i loopen?

[img=http://s5.postimg.org/ytl8hauav/Paradrive_bass_amp_V4_B.png]

Ja, så hade jag tänkt i alla fall... sen, den där 1:1 trafon är ju till för att göra en balanserad utgång..man kan ju ha både ett obalanserat line-out telejack och en balanserad XLR-utgång (med jordlyft om man så vill)

LF Audioservice

07 Sep 2015, 20:43
Profile WWW

bb5000 wrote:
busse wrote:
Har lite snabbt ritat om schemat i paint då jag inte är hemma men så här tänker jag mig det hela, är det rätt tänkt om man skall utnyttja katodföljaren i loopen?

[img=http://s5.postimg.org/ytl8hauav/Paradrive_bass_amp_V4_B.png]

Ja, så hade jag tänkt i alla fall... sen, den där 1:1 trafon är ju till för att göra en balanserad utgång..man kan ju ha både ett obalanserat line-out telejack och en balanserad XLR-utgång (med jordlyft om man så vill)

Vad tror du kan vara ett vettigt värde på splitmotstånden? Misstänker att man kan ha lägre värde än 470k, hur långt kan man tänkas gå? Hur påverkar splitmotstånden och poten impedansen, jag misstänker att den ökar och att den blir högre med högre värde på splitmotstånden, kan det stämma?

Man kan väl i och för sig ha en balanserad teleutgång, fast det är kanske vanligare på syntar. I första läget känns det som att det får bli en vanlig tele line out, får väl ha en linebox om man måste ha balanserat och jordlyft.

07 Sep 2015, 20:59
Profile

Busse, vad är det för ritprogram du gjort schemat med ?

07 Sep 2015, 21:12
Profile WWW

Ett gratis program som heter Express PCB. Kommer inte riktigt ihåg men jag tror jag laddade ner rörrelaterade symboler nånstans. Hoppas jag har kvar dom då min gamla dator kraschat.

07 Sep 2015, 21:34
Profile

Input-impedansen på en mixer är väl runt 10K...så då vill man ju inte ha högre utgångsimpedans från stärkaren. Line-out poten ska då vara ca 5-10K. Om signalen splittas mellan line-out pot o recovery-steg (som har en ingångsimpedans), ska då inte vi hålla oss till värden lägre än detta ?

LF Audioservice

08 Sep 2015, 08:54
Profile WWW

bb5000 wrote:
Input-impedansen på en mixer är väl runt 10K...så då vill man ju inte ha högre utgångsimpedans från stärkaren. Line-out poten ska då vara ca 5-10K. Om signalen splittas mellan line-out pot o recovery-steg (som har en ingångsimpedans), ska då inte vi hålla oss till värden lägre än detta ?

En fundering, om man kolla på loopen i schemat jag ritat så är den i bypassläget rakt av snodd från en Ampeg V4B där den används som en line out. Det sitter ju ett 10K och ett 100K motstånd på katoden och signalen tas ut mellan dessa motstånd, vad är det som sätter impedansen? Är det de 10K som sitter närmast katoden eller är även 100K motståndet med? Vad händer då man gör som jag gjort bytt 100K motståndet till en 100K pot impedansen lär ju öka om man dämpar signalen till effekterna men det kanske inte gör så mycket?

Om man funderar på splitmotstånden och line out volympoten, blir det så då att man skall ha 4.7K splitmotstånd och en 5K pot till line out för att hamna på runt 10K? Räcker 4.7K till för att splitta signalen så att inte line out poten även påverkar nivån på signalen som går vidare till recoverysteget?

08 Sep 2015, 14:22
Profile

En fundering till, nu är det mycket som går runt i skallen förutom kaoset i mitt liv fast det är väl bättre att det är rörförstärkare då och då istället för familjekaos.

Vad händer om man pluggar in effekter i loopen då är det ju helt plötsligt dom som styr impedansen på line out då loopen är aktiverad, vad kan man då tänkas få för skillnad i ljudet om impedanserna blir olika mellan bypass och effektläget? Kan det bli så att då man har ställt in nivåerna i effekterna och bypassläget rätt för att matcha varandra på förstärkaren att nivån då hoppar upp och ner på line out pga olika impedans och att även tonen ändras med olika diskant tapp? Finns det risker för detta så borde ju en separat line out efter recoverysteget vara bättre.

08 Sep 2015, 17:31
Profile

Ta o bygg stärkarn med bara loop först o trimma in den så att signalnivåerna är hyfsat lika vid bypass / loop. Sen kan du laborera med line-out och testa effekten av placering /värden m.m . Eller simulera hela stärkarn i Spice / Multisim.

LF Audioservice

08 Sep 2015, 18:28
Profile WWW

bb5000 wrote:
Ta o bygg stärkarn med bara loop först o trimma in den så att signalnivåerna är hyfsat lika vid bypass / loop. Sen kan du laborera med line-out och testa effekten av placering /värden m.m . Eller simulera hela stärkarn i Spice / Multisim.

Det lilla jag testat en liknade loop är i en Twin som jag byggt och där verkar det som att man får justera send och retur lite olika beroende på vilka effekter som stoppas in i loopen. En annan fördel med att ha en loop med justerbar send och retur är ju att man kan använda loopen som en boost.

Jag kommer att sätta jack och nivåratt för line out på baksidan, tror jag testar att först ta line out med hjälp av loopens katodföljare. Funkar det dåligt för jag väl borra ett hål till i chassit och klappa in ett rör till för en line out efter recoverysteget.

08 Sep 2015, 23:07
Profile
Reply to topic   [ 39 posts ]  Go to page Previous  1, 2