View unanswered posts | View active topics It is currently 06 Jul 2026, 15:25

Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Tonfest - program! 
Author Message

Ok, blir nog så att jag plockar med mina stärkare då. Det lär väl finnas ett överflöd av högtalare, men man kanske ska ta med sig en egen låda (Elmwood 2x12) ändå?

04 Jan 2010, 17:09
Profile

Jag kommer att ta med min 2x12:a med Celestion Centurys.
Elmwood kör väl i och för sig Vintage 30 i sina lådor, va?

Du lånar lådan om du vill.

04 Jan 2010, 19:23
Profile ICQ WWW

Jag kommer att ta med min 2x12:a med Celestion Centurys.
Elmwood kör väl i och för sig Vintage 30 i sina lådor, va?

Du lånar lådan om du vill.

Jo, både Elmwood och Cornford använder Vintage 30. Skulle dock vara roligt att höra dom genom andra högtalare. Får se om jag orkar dra med mig lådan från repan ikväll. [:)]

04 Jan 2010, 19:39
Profile

En tanke: kanske nån skulle släpa med en traditionell 4x12 med Greenbacks, som referens för stärkartest? Själv tar jag med en 2x12 med RCF-element, som är väldigt trogna i tonen. Bra till att kolla in olika kondingar, och gitarrlacker.....[;)]

"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com

Jag har en 4x12 med gröna. Om jag får plats åker den med. Men Polifemo och jag har redan en schysst samling prylar som i första hand ska med så vi får väl prioritera lite. Om någon annan har en 4x12 med gröna är det fiffigt.
/Gunnar

04 Jan 2010, 22:51
Profile

Izzy wrote:

Martin Kuhn wrote:

En tanke: kanske nån skulle släpa med en traditionell 4x12 med Greenbacks, som referens för stärkartest? Själv tar jag med en 2x12 med RCF-element, som är väldigt trogna i tonen. Bra till att kolla in olika kondingar, och gitarrlacker.....[;)]

"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com

Jag har en 4x12 med gröna. Om jag får plats åker den med. Men Polifemo och jag har redan en schysst samling prylar som i första hand ska med så vi får väl prioritera lite. Om någon annan har en 4x12 med gröna är det fiffigt.
/Gunnar

Din 4x12:a är grym!
Vi får säkert in den också!

04 Jan 2010, 23:09
Profile ICQ WWW

Izzy wrote:
/Gunnar

Vad tar du med dig Gunnar? Jag är nyfiken på Vraket men också på vad du kommit fram till för favorit i Marshallvärlden. Själv har jag inte riktigt bestämt mig för vad som ska med, men det kan bli en radikalt ombyggd Bandmaster med en Port City Wave-låda (EVM10) eller nåt mer distinriktat. Fast den är rätt högljudd [:D]

05 Jan 2010, 23:57
Profile ICQ WWW

För mig har det kört ihop sig på morgon/förmiddag, men jag hoppas att jag kan hinna förbi senare och hämta mina nya Taydenhögtalare.

(Lär tyvärr nog inte få med mig någon utrustning...)

06 Jan 2010, 00:19
Profile ICQ WWW

Nu är det väl ingen som läser här, men min bil står på upptining och jag kommer så snart jag får igång den. Just nu går den runt...och....rrunt...oooch....rrruunt...oooch... [V]

06 Jan 2010, 11:23
Profile

Nu är man hemma och ganska mätt på gitarrljud för dagen. Kan man få paltkoma av att lyssna på förstärkare? Börjar tro det.

Tayden högtalare var en mycket positiv överraskning. Vi blindtestade med en looper och gick från rent till mer och mer crunchiga och distade ljud som fick högtalarna att bekänna färg.

Den största överraskningen för mig var <i>Tayden Smooth"] som i mina öron lät som en snyggt inspelad Greenback av äldre sort. I A/B jämförelse med "originalen", så föredrog jag faktiskt Tayden Smooth och Tayden True Brit framför både Celestion Greenback och Celestion Blue.

Vill man ha ett snyggt vintageljud som är fokuserat, gör disten musikalisk och rundar av ett spretigt sound till en mer sjungande kvalitet, så är de definitivt att rekommendera. Kudos till Ocku som tagit med dem. Man behöver inte tveka inför kvaliteten i någon av de två högtalarna. De har bägge hög klass och kan vara uppgradering för många lådor som idag har RI Grönisar eller V30.

Men det fanns fler memorable moments. Izzys Bassman på rena kanalen lät mumsigt vintage och riktigt bra med strata. Han hade också med sig en Fetto Nord som nog är bland de topp tre bästa distpedalerna jag hört.

Olas Dumblevariant var en kul bekantskap. Det är verkligen en annorlunda karaktär och känsla på den typen av förstärkare. Rekommenderar alla att provspela en sån för upplevelsens skull. Där finns mycket utrymme för att finjustera efter eget tycke. Utan att kunna insidan av förstärkare så inbillar jag mig att det är lättare att ta en stor bit ton och skulptera, än att bygga på nåt som är tunnt i botten. I Olas Dumblestärk finns det material att skulptera av och man känner igen karaktären. Ett fett gitarrljud, på ett bra sätt.

Tack för en trevlig dag, ett gott initiativ och en god kamratanda mellan entusiaster [:)]

06 Jan 2010, 21:56
Profile ICQ WWW

Jättekul! Tack ni som fixade till detta. Man känner sig väldigt förvirrad men på aningens högre nivå då.

Taydentrattarna förtjänar nog en egen längre review, men det fanns flera varianter som jag gillad. Smooth vann i längden. Även Greenback-varianten funkade i mina öron. Retro 55 hade en spännande frekvensrepsons.

Jag gillade också Olas Dumble-aktiga mojäng. Fint häng och sjung.

Bland mycket annat!!

Än en gång tack till Ola, Martin och Ocku m.fl.

/Gunnar

07 Jan 2010, 01:30
Profile

Izzy wrote:
Retro 55 hade en spännande frekvensrepsons.

Det där låter som en liten omskrivning av att de lät <i>illa"] eller <i>konstigt"] [;)]
Jag köpte ju ett par utan att ha hört dem eftersom de sägs låta som Fanehögtalare.
Fane sägs vara de högtalare som funkar bäst med Hiwatt - som har en bred frekevsåtergivning samt spelar starkt och rent - så jag ger dessa en chans.
Vi får se...

Stort tack till Ocku, Martin och Ola! (Även om jag bara var där en kort stund innan det var dags att åka igen)

07 Jan 2010, 08:58
Profile ICQ WWW

Izzy wrote:
Retro 55 hade en spännande frekvensrepsons.

Det där låter som en liten omskrivning av att de lät <i>illa"] eller <i>konstigt"] [;)]
Jag köpte ju ett par utan att ha hört dem eftersom de sägs låta som Fanehögtalare.
Fane sägs vara de högtalare som funkar bäst med Hiwatt - som har en bred frekevsåtergivning samt spelar starkt och rent - så jag ger dessa en chans.
Vi får se...

Stort tack till Ocku, Martin och Ola! (Även om jag bara var där en kort stund innan det var dags att åka igen)

Inte alls! Jag gillade dem [^] Men de var speciella.

Först tyckte jag de hade en tydlig avrullning av treble. Lite sådär som väl inkörda trattar och som flera av de andra Tayden-trattarna också hade. I varje fall i jämförelse med de nya Celestion-högtalarna (V30, Greenbacks och Blue Dog) som funkade som referenser.

När vi testade om och om igen kunde man höra att det i Retro 55 också fanns en klar topp mycket högt upp i registret som lyfte fram stratasprillet, diskret men läckert. Det innebar även att högtalarna "avslöjade" fizzel i disten när vi testade mer skitiga ljud. Hur denna egenskap yttrar sig när man pressar dem ännu hårdare vet jag inte. Men det är intressant!

Jag själv gillar nog högtalare som håller ihop i botten och levererar sprill även när de pressas hårt. Andra kan gilla att högtalaren går åt andra hållet, börjar komprimera och rulla av mer och mer diskant ju hårdare man pressar dem. Smaksak. Jag tror du kommer gilla dem i vilket fall!

/Gunnar

07 Jan 2010, 09:50
Profile

Har just packat upp ett element, och OJ OJ OJ VILKEN KVALITÉ I KONSTRUKTIONEN!!!!!!!!!!!!
Har aldrig hållit i några högtalare som andas ett sådant gediget hantverk och (faktiskt) lite lyx [:)] (Inga jäkla Kina-Celestion här inte [}:)]

Blandar just nu Tayden Retro 55:an med en Celestion Century i min 2x12:a och förväntade mig att den EXTREMT högljudda Centuryn (103dB) totalt skulle dränka Retro´n med sina ca 98-99dB, men icke!
Det blandar sig fint, och Retron låter klart snyggare.
Har ej spelat starkt eller med dist, men "so far so good" [8D]

Dags att skruva i nästa Taydentratt [:p]

Update:

Då sitter det 2 Tayden i lådan.
Jag märker nu att det inte finns samma höga ljudtryck som med 2 st Centurys, men det finns väl inte många högtalare som spelar starkare än en Century!

Låter snyggt. Både "avrundad topp samt sprill" på nå´t vis.

Känns som väldigt fina högtalare, men givetvis måste jag spela starkt/i bandsituation/med olika sorters ljud/med olika förstärkare o pedaler osv innan jag riktigt kan avgöra vad jag tycker.

Hur som helst så framstår Tayden som ett högkvalatativt element med en attraktiv prisnivå.

ps Passar på att rådfråga auditoriet lite.

Har en ny 2X12:a på ingång som är "sluten" medan denna är "öppen".
Min plan är att ha Tayden i den öppna lådan och sätta in Century-elementen i den slutna.
Centuryhögtalarna har NOLL kompression och får pga detta en hårhet i toppen som kan vara lite jobbig. Min förhoppning är att den slutna lådan ska komprimera lite samt rulla av toppen.
Vad tror ni?

07 Jan 2010, 10:09
Profile ICQ WWW

Några bilder från denna goa´tillställning:

Testet var verkligen fint förberett, med åtta "hemliga" element i fyra slutna två-tolvor. Här fintrimmas riggen innan avgörandets stund:
Image

Men vad är nu detta? Ocku har hittat nåt riktigt exotiskt i Izzys gitarrfordral, Ljudfreak och ... (?) är förstummade:
Image

Jo minsann, den gode Izzy har inte bara producerat förstärkare i en strid ström, utan även denna imponerande P90-gura. Ocku inpekterar:
Image

Så kör vi igång med högtalartestet. Ocku kopplar och kopplar och kopplar ... Ljudfreaks och Izzys samples passerar de åtta trattarna, och den enda vi vet identiteten på är en V-30:
Image

Det här var inte så lätt. Med de rena ljuden var skillnaderna inte så stora, men ju mer spräck desto tydligare blev också karaktärerna hos de olika elementen:
Image

På eftermiddagen var det dags att lyssna igenom en hel hoper mer eller mindre hembyggda förstärkare. Ola och Gunnar gjorde fantastiska insatser som testpiloter:
Image

Här är det Ola (Ljudfreak) som lirar på Ola Lehnerts (El Olos) Rambler. Mumma!
Image

Ola demar sin lilla halv-wattare, som funkar bra som övningsförstärkare men blommar ut som pre-amp:
Image

Det var inte bara Gunnar som hade med sig en läcker gitarr [;)]:
Image

Martin Kuhn demar sin rejält ombyggda Fender, och passar på att dela med sig frikostigt av sitt konstruktionskunnande:
Image

Verkligen en intensiv och fullspäckad dag. En väldig massa välljudande förstärkare, och med mina preferenser minns jag särskilt Lehnerts Rambler och Izzys Bassman special. Mycket väl sammanhållen dist, fin och mjuk övergång och bra kontroll i alla lägen. Och av Tayden-trattarna föll även jag mest för den som kallas Smooth. Bra namn.[:)] Lite förbryllad över att Celestion Blue däremot var så anonym, men det kan ju handla om att den behöver lite sällskap av en lika dan för att komma till sin rätt.

Ett stort tack Martin, Ola och Marcus!

Johan H
http://www.myspace.com/nomadsofhope
http://www.myspace.com/kultivatortheofficial

07 Jan 2010, 12:15
Profile ICQ WWW

Håller med om att det var riktigt roligt och intressant. Jag tyckte att Tayden Smooth och True Brit var riktigt trevliga, men alla element var bra på olika saker. Det var lite lustigt att höra hur man ändrade uppfattning efter att ha lyssnat några gånger. [:)]

Stärkarbyggena var också roliga! Håller med om att Izzys "Bassman" och Ramblern var väldigt välljudande. Efter lite rattande så lät Dumbleklonen också riktigt bra.

maglemer wrote:

Men vad är nu detta? Ocku har hittat nåt riktigt exotiskt i Izzys gitarrfordral, Ljudfreak och Jyda är förstummade:

Jag var kanske förstummad, men jag är inte med på bilden. [;)] Jag är den grabbhalva som nästan syns i näst sista bilden.

07 Jan 2010, 12:45
Profile

Quote:
maglemer wrote:

Men vad är nu detta? Ocku har hittat nåt riktigt exotiskt i Izzys gitarrfordral, Ljudfreak och Jyda är förstummade:

Jag var kanske förstummad, men jag är inte med på bilden. [;)] Jag är den grabbhalva som nästan syns i näst sista bilden.

Ajdå, klantigt, men jag var nog rätt säker på att jag blandat ihop en del.[:o)]

Johan H
http://www.myspace.com/nomadsofhope
http://www.myspace.com/kultivatortheofficial

07 Jan 2010, 15:04
Profile ICQ WWW

Tjatar på lite om mina Taydenhögtalare.
(Känner mig inte som trådkapare eftersom denna Tonfest kom till just för att Ocku ville visa upp Taydensortimentet)

Jag har aldrig spelat genom en alldeles ny högtalare som direkt från början känns så inspelad och lite "gammal" i tonen, fast då på ett bra sätt.
Givetvis hoppas jag att positiva saker ändå ska ske med den ju mer spelad den blir.

Kan varmt rekommendera Taydenhögtalarna, och här kommer en länk till Ockus webbutik: http://www.audiofirma.com/catalog/

Ps Vill poängtera att Herr Ocku varken bjudit på öl i bastun eller hotat mig med kniven för att jag ska skriva detta, utan jag agerar helt på egen hand. Ds

08 Jan 2010, 08:50
Profile ICQ WWW

Tusen tack för alla vänliga omdömen om Taydenhögtalarna, alla kommentarer och allas engagemang och intresse. Det var roligt att få det bekräftat att ens hörsel och omdöme fortfarande håller någon sorts standard.

Tonfesten handlade ju om annat än Tayden också, så jag vill tacka er alla som deltog och gjorde evenemanget till en mycket trevlig, lärorik och givande tillställning. Det var riktigt roligt att få träffa er också live. Nu vet man hur många bojare ser ut, hur ni luktar och vad ni föredrar för sorts pizza. [:)] (Martin väljer raggmunk).

Vi skall se om vi hittar fler publiceringsdugliga bilder. De där bilderna när El Olo och Izzy brottas nakna i snön så deletar jag.

Wolfer bandade in mycket på sin dator och han kollar säkert igenom ljudfilerna om där hittas något som kan slängas upp här.

PS: Ljudfreak, mina öron ringer ännu efter din Trainwreck. [:D]

------
Dom låter alla lika

08 Jan 2010, 19:00
Profile

Ocku wrote:
PS: Ljudfreak, mina öron ringer ännu efter din Trainwreck. [:D]

Well, what can I say? Den är gjord för att vara den optimala förstärkaren till lead guitar och den gör ju jobbet [:)]. Möjligen gör den det ännu bättre genom några inarbetade grönisar än genom ett V30.

08 Jan 2010, 22:22
Profile ICQ WWW

Det där var en mycket bra tillställning, litet trött i öronen blev man ju allt men det var det värt.
Tack alla som kom, alla närvarande bidrog <b>väl</b> med stämning, intryck och resultat!
Inga mer bilder på hr Lehnert, pliiise!

Ola
http://www.lehnert-amps.com

09 Jan 2010, 19:57
Profile

Tack alla för en mkt trevlig dag! Tonfester brukar bestå 50-50 av två saker för mig, först alla trevliga personer som delar intresset på ett brinnande sätt, kul att få lite ansikten på nicken. Andra delen är ju självklart grejorna som kan vara så inspirerande att man får ståpäls.

<b><font color="blue">/Martin</font id="blue"></b>

10 Jan 2010, 19:22
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 51 posts ]  Go to page Previous  1, 2