View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Jun 2024, 18:56



Reply to topic  [ 83 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
Erfarenheter från några spelningar 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post 
utan att skoja tror jag det hjälper en hel del om det man hör är tajt, välspelat och välmixat. Stället jag tog som exempel har haft en hel del namnkunniga dansband, och många (inbitna dansmänniskor)klagar på att det spelas för högt i de sammanhangen, men de klagade inte på oss[^][8D]

http://www.myspace.com/gudarsskymning


12 May 2008, 12:20
Profile WWW

Joined: 31 Mar 2008, 08:26
Posts: 143
Location:
Post 
Vi spelade på en pub i helgen och det var ett djäkla tryck på publiken (och därför också på oss). Jag har aldrig spelat så högt förut, till och med jag tyckte jag hade för hög volym, men ingen höll för öronen och grimaserade (vilket händer då och då....). Jag spelar på en kraftigt ombyggd laney vc50 (numera topp)som har fyra stycken 6v6-rör i slutsteget (tack för det Owe!!). Kanske ger 25-30 watt?

/Torbjörn


12 May 2008, 13:17
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post 
Hmm...
Det där med hur starkt man kan/får spela beror enligt mitt synsätt på flera viktiga faktorer. De mest uppenbara är ju sättningen och lokalens storlek.

Den mest begränsande faktorn brukar dock enligt min erfarenhet vara ljudteknikern. Ofta skall det vara fisvolym på stärkeriet, illa uppmickade stärkare och all fokus på trummor och bas.
Rattar man ljud själv tror jag det är lättare att få "bra" scenvolym/scenljud. (På gott och ont förstås.)

Sen har vi aspekten "vad är för högt?".
Mitt svar; Det beror på publiken.
Nu får du ursäkta, Knut, men jag tror att du får göra skillnad på publik och publik. Jag kanske är fördomsfull, men jag tror nog att danspubliken är mer ljudkänslig än er publik, iaf om jag skall utgå ifrån de ljudklipp jag hört av ert band. Jag kan tänka mig att de kan vara två tämligen skilda demografer... [8)]


En separat iakttagelse är att vårt lilla band lirar tämligen högt i replokalen! Jag testade ett av mina fläskigaste (mest distade) sololjud utan öronproppar i förra veckan. Det var outhärdligt högt! Då har jag en Fender Bassman på helt rent med en Koch Pedaltone för bra mkt dist och lite delay på det. Bassmanen spelar på ca halva volymratten och distar inte det minsta! Inte heller jag greppar hur ni löser att spela en 50-wattare som distar på spelning med ljudtekniker som envisas med att klaga på gitarristerna?! Ska man spela ikapp med trummor blir det dock förbannat högt...

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">


12 May 2008, 16:21
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Tom-Andrew wrote:
Inte heller jag greppar hur ni löser att spela en 50-wattare som distar på spelning med ljudtekniker som envisas med att klaga på gitarristerna?!

Ppimv ngt nedvriden (alt. Hotplate)
Skärm framför högtalaren.
Ev. högtalaren vänd in mot scenen, från sidan.
Back drop (jätte-jätte-bra grej), äter en massa studsande frekvenser).
Sedan går det bra att stå på lite.
Högt? Ja. Men inte outhärdligt för publiken. Att på något sätt se till så att inte scenljudet kastas rakt i ansiktet på dem framför är en väldigt bra grej.
Quote:
Ska man spela ikapp med trummor blir det dock förbannat högt...

Japp [}:)][8D]
Hur var det nu - när trummisen klagar, då är det lagom högt [;)]

Jag skämtar nu lite. Jag är rätt ljudkänslig. Men det handlar mkt om vad publiken får över sig. Men också om situationen. T.ex. en partajjande småberusad publik som dansar tål mkt volym. En sittande och lyssnande publik knorrar snabbt.

/Gunnar

/Gunnar


12 May 2008, 23:49
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post 
Tom-Andrew wrote:

Hmm...
Nu får du ursäkta, Knut, men jag tror att du får göra skillnad på publik och publik. Jag kanske är fördomsfull, men jag tror nog att danspubliken är mer ljudkänslig än er publik, iaf om jag skall utgå ifrån de ljudklipp jag hört av ert band. Jag kan tänka mig att de kan vara två tämligen skilda demografer... [8)]


Jo men det jag sa, eller trodde att jag sa, är att det var i stort sett samma publik som brukar vara där och dansa till dansbanden också! Jag har sett en hel del dansband i min dag och de kan sannerligen kruta på ganska rejält de också.[;)]

http://www.myspace.com/gudarsskymning


13 May 2008, 07:53
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post 
knut wrote:

Tom-Andrew wrote:

Hmm...
Nu får du ursäkta, Knut, men jag tror att du får göra skillnad på publik och publik. Jag kanske är fördomsfull, men jag tror nog att danspubliken är mer ljudkänslig än er publik, iaf om jag skall utgå ifrån de ljudklipp jag hört av ert band. Jag kan tänka mig att de kan vara två tämligen skilda demografer... [8)]


Jo men det jag sa, eller trodde att jag sa, är att det var i stort sett samma publik som brukar vara där och dansa till dansbanden också! Jag har sett en hel del dansband i min dag och de kan sannerligen kruta på ganska rejält de också.[;)]

http://www.myspace.com/gudarsskymning
Aha! Jag läste nog lite snabbt och slarvigt! (Och kanske lite som jag ville att det skulle stå...) [:I]
Men visst håller jag med dig, är det välspelat så står man ut med hög volym. Det är lite samma sak som när man lyssnar på stärkardemo -- kan gitarristen lira låter det bra om en skrällig Peavey Rage, kan vederbörande inte lira låter det skit om dyraste Dumblen...

Jag tror nog dansband är lite Peavey Rage för min smak... (Visst kan grabbarna lira, men inte rockar det inte...) [;)]

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">


13 May 2008, 09:26
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post 
Izzy wrote:

Tom-Andrew wrote:
Inte heller jag greppar hur ni löser att spela en 50-wattare som distar på spelning med ljudtekniker som envisas med att klaga på gitarristerna?!

Ppimv ngt nedvriden (alt. Hotplate)
Skärm framför högtalaren.
Ev. högtalaren vänd in mot scenen, från sidan.
Back drop (jätte-jätte-bra grej), äter en massa studsande frekvenser).
Sedan går det bra att stå på lite.
Högt? Ja. Men inte outhärdligt för publiken. Att på något sätt se till så att inte scenljudet kastas rakt i ansiktet på dem framför är en väldigt bra grej.
Många bra tips där, Gunnar!
Ett annat vanligt är ju att ställa högtalaren i öronhöjd för gitarristen, vinklad från sidan in mot scen, istälelt för rakt ut i publiken. Knepet brukar med fördel användas av en ljudteknikerkompis till mig. På så sätt får han gitarristen att ratta ned diskanten som guristen nu får rätt i örat, samt även ned ljudnivån som ju i vanliga fall träffar gitarristen i knäna. Med lite avrundad diskant får ljudteknikern också lättare att ratta utljud.

Quote:
Quote:
Ska man spela ikapp med trummor blir det dock förbannat högt...

Japp [}:)][8D]
Hur var det nu - när trummisen klagar, då är det lagom högt [;)]

Jag skämtar nu lite. Jag är rätt ljudkänslig. Men det handlar mkt om vad publiken får över sig. Men också om situationen. T.ex. en partajjande småberusad publik som dansar tål mkt volym. En sittande och lyssnande publik knorrar snabbt.
Så sant, så sant! Det var väl lite det jag fikade efter när jag menade att det är skillnad på publik och publik...
Samtidigt blir jag alltid lite förvånad över att publiken inte tar med sig öronproppar när de går på spelning -- men så är väl jag tämligen luttrad efter att ha stått i replokaler och sett en och annan konsert på hög volym med mina ljudkänsliga små öron...
Som replokalsmusiker har man ju bara ansvar för sig själv och kan dra på lite extra där man står i sina proppar, men på scen blir det lite klurigare; där ska man få till ett "bra ljud" samtidigt som publiken skall stå ut med ljudnivån. Den här tråden belyser detta problem på ett utmärkt vis! Vi planerar spelningar till efter sommaren, så det blir en del att ta med sig till dess.

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">


13 May 2008, 09:39
Profile

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
Tom-Andrew wrote:

...Ett annat vanligt är ju att ställa högtalaren i öronhöjd för gitarristen, vinklad från sidan in mot scen, istälelt för rakt ut i publiken. Knepet brukar med fördel användas av en ljudteknikerkompis till mig. På så sätt får han gitarristen att ratta ned diskanten som guristen nu får rätt i örat, samt även ned ljudnivån som ju i vanliga fall träffar gitarristen i knäna. Med lite avrundad diskant får ljudteknikern också lättare att ratta utljud...
För mig personligen är det, typ, det enda alternativet. Jag VILL ha stärkarnas högtalare riktade rakt mot mitt huvud. Det är bara då jag hör ett riktigt bra ljud, tycker jag. Om det då inte blir bra för publiken, är det uppmickning som gäller.

För övrigt visar väl att du/ni pratar om ljudtekniker, med största tydlighet, att ni inte spelar på mindre ställen... Om vi spelar 12 gånger per år, är det KANSKE på två som vi har ljudtekniker. Det i särklass vanligaste är att vi har eget PA eller bara vår backline och någon typ av "sånganläggning". Är det inte så för många av er andra också?

Quote:
...Samtidigt blir jag alltid lite förvånad över att publiken inte tar med sig öronproppar när de går på spelning...

...men på scen blir det lite klurigare; där ska man få till ett "bra ljud" samtidigt som publiken skall stå ut med ljudnivån...
[?][?][?][:0][:0] Här är jag i princip helt oöverens med resonemanget!

Om fler än sådär 5 % av publiken tycker det är för starkt, så är det det. Förutsatt att det är ett band som passar för stället ifråga och att det är ett ställe där man är van vid band-live-musik.

Publiken ska inte behöva "stå ut med ljudnivån" utan den ska vara rätt för flertalet av dem utan att de ska behöva öronproppar e.d.

Tycker jag i alla fall.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


13 May 2008, 12:02
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post 
vi har oftast inte behövt micka gitarrerna (undrar varför[;)])...

Det vanligaste har varit bas, baskagge, virvel, sång. Utomhus har vi mickat allt, man kan i princip spela hur högt som helst i backlinen utomhus, verkar det. Körde fullstack på fullgas på en utespelning, med en hel bänkrad mormor/farmorsnubbar och barnfamiljer 6-7m framför. De satt kvar utan att blinka, och utan att klaga en enda gång.[^]

http://www.myspace.com/gudarsskymning


13 May 2008, 12:48
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
Jag håller med Sven-Tjosan att publiken skall inte behöva "stå ut med" ljudnivån.

Några av de sista spelningarna jag gjorde följde en klar princip. Det mesta kördes helt akustiskt. Det inbegrep sång, fiol, dragspel och akustiska gitarrer. Ingen förstärkare, inga mikrofoner.

Det enda som kördes genom PA var elpiano och bas, samt elgitarr när den användes.

Det innebar att ljudvolymen måste anpassas så att den inte överröstar sången. Det innebar också att om inte publiken var tyst så överröstade viskningar och sorl musiken.

Detta ställer också stora krav på trummisen.

Det var som bomull för öronen. Man kunde nästan höra sin tinnitus mitt under en låt.


13 May 2008, 13:37
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Ett annat bra sätt att få feeling på scen och lagom volym till publik som ni borde pröva, om ni nu inte gjort det är - och håll i er nu - in ear-monitorer [:0][8)]

Jag tillhör ju den skaran som är känslig som tusan för hur det låter från just min rigg, att jag får rätt respons, feeling och sound. Och har alltid tyckt att det enda sättet är att på scen få gosa ifred med min feta rigg, helst utan att vara alltför störd av trummor och andra instrument som effektivt dödar läckra gitarrklanger. I typ alla frekvenser. Jag menar hur kul är det att lägga tiostusenlappar och oändliga bygg- och tweaktimmar på sina gitarrprylar bara för att någon jeppe med träpinnar, skinnburkar och plåtlock ska slå ihjäl den upplevelsen [:(!]

Hur som helst. För några gig sedan kom andre gitarristen i bandet med förslaget att vi skulle testa in ear. Jag var grymt skeptisk, gav motvilligt med mig.

Vi gjorde det enkelt. På Elfa köptes en sexkanalig hörlursstärkare för några hundralappar. Vanliga freestylelurar köptes på Coop (39 kr). Lite förlängningskabel på Teknikmagasinet (nej, vi slog inte till på trådlöst genast). Komplett monitorsystem för under tusen pix [^]

Jag har aldrig haft så bra scenljud som den kvällen! Trodde feelingen helt skulle gå förlorad, men det var precis tvärtom. Äntligen hörde jag gitarren så som jag vill att den ska låta. Fortfarande bra botten och fysisk kraft (luftförflyttning) från stärkaren där bakom, rätt väl dämpad för publiken med en skärm. Men ljudet i huvudet var riktigt bra, crispigt klart och dynamiskt. Anslag, klang – det kändes helt enkelt oväntat bra. (Och jag hörde dessutom för första gången min stämsång [:I])

Genom att vi kunde skärma av gitarrerna lite mer blev ljudet ut i PA väldigt bra. De allra mest kritiska musikerpolarna i publiken talade om cd-kvalitet på ut-ljudet. Ja, jo jag vet att det inte är något självklart att sträva efter för ett liverockband (även om brudarna gillar det skarpt), men det lät helt enkelt väldigt bra, bättre balans och trevligare ljudbild för publiken. Att jag sedan säkert skulle tycka det är kul att lyssna på när Knut eller någon annan duktig gitarrist med bra grejor drar på utan uppmickning är en annan sak [8D]

Konsekvensen av detta är att vårt fina monitorsystem med feta värsting-JBL-burkar, tunga slutsteg, kablar och jox går till försäljning. Vi byter nog det mot radioprylar snart. Och slipper kanske ytterligare kiropraktorbesök [:p]

/Gunnar


13 May 2008, 14:15
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post 
Sven-Johan wrote:

Tom-Andrew wrote:

...Ett annat vanligt är ju att ställa högtalaren i öronhöjd för gitarristen, vinklad från sidan in mot scen, istälelt för rakt ut i publiken. Knepet brukar med fördel användas av en ljudteknikerkompis till mig. På så sätt får han gitarristen att ratta ned diskanten som guristen nu får rätt i örat, samt även ned ljudnivån som ju i vanliga fall träffar gitarristen i knäna. Med lite avrundad diskant får ljudteknikern också lättare att ratta utljud...
För mig personligen är det, typ, det enda alternativet. Jag VILL ha stärkarnas högtalare riktade rakt mot mitt huvud. Det är bara då jag hör ett riktigt bra ljud, tycker jag. Om det då inte blir bra för publiken, är det uppmickning som gäller.

För övrigt visar väl att du/ni pratar om ljudtekniker, med största tydlighet, att ni inte spelar på mindre ställen... Om vi spelar 12 gånger per år, är det KANSKE på två som vi har ljudtekniker. Det i särklass vanligaste är att vi har eget PA eller bara vår backline och någon typ av "sånganläggning". Är det inte så för många av er andra också?
Nja, även om jag önskade att så inte vore fallet så har jag bara spelat på mycket små ställen. Det är där någonstans jag blir så trött på ljudtekniker som envisas med att lägga gärna bortåt timmen till att micka och skruva trumljud när lokalen är kanske 70 kvm... Det är någonstans där jag önskar att man fick skruva ljud själv och bara köra det nödvändigaste i PA:t. Ofta handlar det om spelningar där flera band spelar och delar backline, trummor, PA.

Quote:
Quote:
...Samtidigt blir jag alltid lite förvånad över att publiken inte tar med sig öronproppar när de går på spelning...

...men på scen blir det lite klurigare; där ska man få till ett "bra ljud" samtidigt som publiken skall stå ut med ljudnivån...
[?][?][?][:0][:0] Här är jag i princip helt oöverens med resonemanget!

Om fler än sådär 5 % av publiken tycker det är för starkt, så är det det. Förutsatt att det är ett band som passar för stället ifråga och att det är ett ställe där man är van vid band-live-musik.

Publiken ska inte behöva "stå ut med ljudnivån" utan den ska vara rätt för flertalet av dem utan att de ska behöva öronproppar e.d.
Nja, jag tror du missförstår mig lite. Jag håller med dig! Dock säger min erfarenhet från spelningar att det för mig alltid är för högt utan öronpropparna! Jag tycker det är tråkigt för alla andra, även om jag personligen inte lider av öronpropparna då jag har fina formgjutna med bra frekvensåtergivning...
Jag skyller givetvis detta på trummorna; ska man spela ikapp med dem i liten lokal blir det för högt för de flesta, vilket jag även konstaterar att det är i replokalen. Det är här jakten på "bra ljud" antagligen stavas lågwattare och en mindre hårtslående trummis...
Jag ska testa om det inte går att få vår trummis att slå lösare genom att dra ned stärkarna lite -- jag när en idé att effektjakten även påverkar trummisen. Värt att testa iaf.

(Parentes om usla professionella ljudtekniker: Jag har haft duster med ljudteknikern vid en Tommy Körbergkonsert på Gröna Lund... Det var för högt vid mixerbordet -- BAKOM publiken!)

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">


13 May 2008, 16:31
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post 
Tom-Andrew wrote:
(Parentes om usla professionella ljudtekniker: Jag har haft duster med ljudteknikern vid en Tommy Körbergkonsert på Gröna Lund... Det var för högt vid mixerbordet -- BAKOM publiken!)


Det där känner jag igen. Det är ju en sak om amatörljudtekniker i små lokaler med dålig utrustning inte klarar av att fixa bra ljud, men när profs med bästa möjliga förutsättningar inte klarar av det.

Jag var med jobbet på "Schlagergalan" för ett par år sedan i en hangarliknande byggnad i Nacka Strand som rymmer 1500 middagsgäster utan att det blir trångt runt borden. Jag tror att man utan vidare kunde ha kört en 100W Marshall på fullt spjäll utan att det hade blivit för starkt där inne. Jag satt längs bak precis framför mixerbordet och det var helt outhärdligt. Så fort Charlotte Perelli och de andra drog på i refrängerna började trumhinnorna att dista av ljudtrycket. Jag undrar hur många som fick permanenta hörselskador den kvällen. Detta på ett evenemang där det är meningen att man ska sitta och prata och umgås med sina kollegor.

Är verkligen alla professionella ljudtekniker så hörselskadade?

Erik Runeson


13 May 2008, 17:52
Profile

Joined: 09 Jan 2008, 11:55
Posts: 1685
Location: Vadstena
Post 
Trummisen är nyckeln till allt:
om han inte vill ha linnehanddukar
a la Ringo Starr på "Let it be"
så finns det dämpringar att lägga på skinnen.
Alla kan ju inte som jag ha turen att ha en trummis som
spelar med blompinnar <i>och"] använder öronproppar [;)]


14 May 2008, 14:55
Profile

Joined: 31 Mar 2008, 08:26
Posts: 143
Location:
Post 
Och så finns det ju sånna där "risknippen" med tunna pinnar. Sånna brukar vi tvinga vår trummis att använda när vi inte står ut med oväsendet.[:)]
Fast det var kanske det du menade med blompinnar.?

/Torbjörn


14 May 2008, 15:36
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 26 Mar 2008, 16:47
Posts: 661
Location:
Post 
Okey.
Inspirerad av att slippa bära blyhäcken (Pro Reverb) för en tvåtimmarsspelning kommer jag kasta mej ut i ovisshet.
Jag ska spela på ett event i morgon (Fredag)

Spelningen är på en båt och min rigg kommer endast bestå av en Kustom T12 på högvarv och en tele eller strata. [:p] [:p]

Hela riggen som en bag-in-box. [:D] [:D]
Vad tror ni. Kommer ljudet att gå fram??


Fenderfreak


29 May 2008, 10:07
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post 
Daydreamer wrote:

Okey.
Inspirerad av att slippa bära blyhäcken (Pro Reverb) för en tvåtimmarsspelning kommer jag kasta mej ut i ovisshet.
Jag ska spela på ett event i morgon (Fredag)

Spelningen är på en båt och min rigg kommer endast bestå av en Kustom T12 på högvarv och en tele eller strata. [:p] [:p]

Hela riggen som en bag-in-box. [:D] [:D]
Vad tror ni. Kommer ljudet att gå fram??


Den här alltså?
http://www.kustom.com/product_family.as ... D=89&Tab=0

Transistorstärkare på 12W är ju inte samma sak som rörstärkare på 12W, så det kan nog bli knepigt att höras (i alla fall om det är trummor också). Fast du kan ju alltid lajna den, så borde det funka.

Erik Runeson


29 May 2008, 10:32
Profile

Joined: 26 Mar 2008, 16:47
Posts: 661
Location:
Post 
Tja håller med.
Visst är det en transistorstärkare men det konstiga är att jag har en Levin som står som 15 watt som inte har något som helst rör och den här T12 är mycket volymstarkare så något måste det lilla röret göra för volymen


Fenderfreak


29 May 2008, 10:40
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
Hmmm... Ett litet förtydligande kanske är på sin plats...

Jag använder två stärkare samtidigt. Champen är den ena. Den är inställd för att dista, och det gör den... Jag tror knappast att Champen själv skulle räcka på en spelning, även på ett litet ställe. Om inte annat låter den lite liten och behöver lite botten-malle. Därför har jag Princeton Reverb:en bredvid, med Bass på 10 och inte så mycket Treble. Det är summan av de båda ljuden som är syftet. Champen ger kornighet och Princetonen ger botten och tydlighet.

Lyssnar man på varje stärkare för sig, låter de ungefär lika mycket. Som de är inställda tränger dock Champen fram något mer, eftersom den är accentuerad i mellanregistret. Annars är nog ljudtrycket ungefär detsamma från respektive stärkare. Som vanligt när man kör med två stärkare samtidigt, känns det blandade ljudet som klart starkare än vad man kan tro när man lyssnar på varje stärkare för sig.

Båda stärkarna har större högtalare än original. Högtalare som dessutom har hög verkningsgrad.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


29 May 2008, 10:45
Profile

Joined: 26 Mar 2008, 16:47
Posts: 661
Location:
Post 
[:D] [:D] [:D] [:D] [:D] [:D] [:D] [:D]

Friskt vågat, hälften vunnet.
Jag lovar att lämna svar på måndag om hur det gick.

Det kanske är på plats att nämna att jag aldrig spelat ihop med det här killarna innan. Vissa har jag aldrig mött. Jag vet inte heller vad dom har för utrustning med sig.

Det enda jag vet är att det är inte mycket utrymme för bandet på båten och att det är cirka 55 - 60 pers i publiken.
I värsta fall får jag väl sätta stärkaren på PA:t för att få upp ljudet i taket.

I alla fall kommer ingen klaga på för högljudda solon från mej [8D] [8D]



Fenderfreak


29 May 2008, 10:57
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post 
Daydreamer wrote:

Tja håller med.
Visst är det en transistorstärkare men det konstiga är att jag har en Levin som står som 15 watt som inte har något som helst rör och den här T12 är mycket volymstarkare så något måste det lilla röret göra för volymen


Jag kan garantera att röret inte har nånting med volymskillnaden att göra (det sitter ju i preampen). Det är troligare att T12:an har en mer effektiv högtalare.

Erik Runeson


29 May 2008, 12:27
Profile

Joined: 26 Mar 2008, 16:47
Posts: 661
Location:
Post 
Hm [B)] [B)]

Jag gjorde ett test i går och det var inte till fylles.
Nu blir det 40 watt i alla fall. Vilket nederlag [xx(]
Lyckades leta upp min gamla hot rod deluxe som faktiskt fanns på orten.

Däremot fick jag lite sug i småstärkare genom denna tråd.
Om man vill ha något på 15 - 20 rörwatt. Finns det inga lämpliga stärkare i rimliga priser?? Är detta en ny marknad för byggare som er[;)]


Fenderfreak


30 May 2008, 10:31
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post 
Daydreamer wrote:

Däremot fick jag lite sug i småstärkare genom denna tråd.
Om man vill ha något på 15 - 20 rörwatt. Finns det inga lämpliga stärkare i rimliga priser?? Är detta en ny marknad för byggare som er[;)]
Det beror som på vad du menar med rimligt... [;)]
Kan man bygga själv är en klon på en Marshall 18W rimligt, eller varför inte en Edgar D-lux -- http://www.edgaraudio.se ?!

Sen skulle jag vilja göra min standardrekommendation i sammanhanget: Fender Pro Junior! Mkt välljud för pengarna i ett litet paket! Går att hitta för ca 3500 beggat.

Sen finns ju Epiphone och Harley Benton och Blackheart på ca 15W också, men de har jag inte sån koll på! Kolla http://www.thomann.de

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">


31 May 2008, 12:21
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 83 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.