View unanswered posts | View active topics It is currently 18 May 2026, 12:21

Reply to topic  [ 94 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
DNS 30/60/120- Viva Italia!- Ljudklipp ETT TILL! 
Author Message

Post Re: DNS 30/60/120- Viva Italia!- Ljudklipp
Racing wrote:
Vad hade ni andra gjort? Klätt om eller låtit vara?

Jag skulle dra den en sväng bakom bilen till korvstället vid bilprovningstationen och tillbaks. Så skulle den bli genuint "road worn". Inte fejkad som vissa gör med helt nya instrument...

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

13 Feb 2013, 23:41
Profile WWW

Men Aleeeeeeeeeex.....den har ju HJUL!!!!

( :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: )

13 Feb 2013, 23:46
Profile

De ramlar av innan du kommer ut på asfalten, garanterat. Den ju fan inte byggt som en rally Lancia Stratos.

Zagray! - test & review

13 Feb 2013, 23:54
Profile WWW

Inga nya kläder.

Använt och ändå rätt helt är väl ett bra alternativ. En rullande renovering.

Vintage, original och aldrig använt blir som överrenoverade fordon. Trailerqueens som nästan aldrig används för det de är tänkta för.

14 Feb 2013, 23:20
Profile

..e nog fan benägen att hålla mä där.

Har iaf riktat lite mer uppmärksamhet mot den lilla 18wattaren. Originaltrattarna var helt klart inte med i dialogen mer,varför jag satte mig att jaga in ngt mer modernt.

Image

Å styrkt av att det funkade så bra med ett Jensen i den lilla 6wattaren så fick det bli ett sådant här med,fast ett C12-N då. (Satte i ett C12-Q i den lilla)

Den ena 10;an fick sitta kvar som slav.
På´na igen som det heter...å nafan. Lät inge vidare faktiskt. En jävla massa diskant liksom.
Sedan tidigare hade jag ju som mest bara lagt om topologi för katoderna osv i preampen å eg inte reflekterat mer än så att det satt kondningar mot James stacken.
Mm...
Eller HUUUUUUUUR!
Diskant.
Mm...
Enl schema skall slopemotståndet vara på 39k. Nah...se italienarn som gjorde den här hade tryckt dit 330k. Så...att det mest blev diskant kan man kanske förstå.?

Image

Å inte bara det...
De kondensatorer som sitter där...var varenda en på 1n.
Så.
Fick bli lite allmänt leva rövare vad avser det som gick på plats,å med det gjort vart där mkt riktigt lugnt sagt lite annat ljud i skällan.
Nöjd e jag dock inte än. Den BÖRJAR gå åt rätt håll,men jag tycker fortfarande den e lite "fizzlig" i tonen. Får se var det landar,men jag har iaf kikat över lite andra småsaker å hittar småfel mest hela tiden tycker jag. Italienarna har la tillverkat den på en måndag antar jag...

21 Feb 2013, 23:02
Profile

Image

Image

Den gamle välrockade å sketfule 30:an gick imål idag. Efter att jag fick bytt ngr av pottarna,igen,å på det tweakat lite med keramiska skivkondningar..så kom den sig riktigt hyggligt.

Provade till att börja med att köra med Jensen elementet,men denna ggn till skillnad från 6 wattarn så sket det sig totalt. Vart bara en jävla massa "ear piercing" diskant,å se det kan kvitta mig sak samma.
Hängde då ur original 10" slavelementet först men....naaeeee....
Så det bidde ett Roland element istället. Funkade fan precis hur bra som helst!!

Sen som sagt,en massa tweakande av framför allt topp...å det hela trillade på plats lite av sig självt.

Iom det,så går denna till salu. Å....NEEEEEEEEEEXT!! :mrgreen:

28 Feb 2013, 21:48
Profile

Jaha.
Det kommer en till av dessa herrejösses högljudda (när de e klara) DNS 120.
Be afraid.
Be VERY afraid!!

:mrgreen: :mrgreen:

24 Jul 2013, 01:37
Profile

Mmm....

Varit en lite rolig dag.
Allt som oftast med dessa gamla italianos så brukar de ha skiftande brister kan vi säga,men idag..vart ngt av det jävligare hittills.

Image

Nu tog jag ingen bild av maskin i komplett skick,meeeeeen...de flesta av er har ju sett dem tidigare så.. Hur som helst e denna i ett estetiskt ganska fint skick,vilket jag får säga e kul.

Redan när jag hämtade den hos säljaren stod det dock klart att allt kanske inte var lika bra rent elektriskt. Den brummade ngt helt uberjävligt...
Å slutsatsen var att såväl slutrör som lytar var pensionsfärdiga.

Mkt riktigt.

Första jag gjorde var att bygga om till justerbar OCH balanserbar bias. Mkt riktigt hade ena flaskan sladdat iväg så det fanns ingen morgondag,vilket givetvis då kan påverka brum iofs,men även med balansen mellan flaskorna någorlunda iordning...nafan...brumma som skam iaf.

I det läget mätte vi ripplet... :mrgreen: Som visade på att där vid 1a lyt låg strax över 70VAC i B+....iiiiiiiiiiiiinte helt rätt kan vi säga! :shock:

Image

Nåja. Nu e DNS 120´orna glättade in absurdum original skall sägas. Inte bara det,utan det kan sitta ÄNNU kraftigare kondensatorer i dem än vad schemat säger...
Sket glatt i vilket. Ville ha igång eländet smidigt så jag ersatte med axialer tv. Får se om de stannar.. Skillnaden i uppträdande,brum osv,var dock milt sagt påtaglig.

Alex kom i sin tur sättande med friska lytar till bias kretsen,rykande heta direkt från Elfa (Tack för hjälpen fö Alex!)....å det hela började ta form.

Image

Summerat kan sägas att denna maskinen alltså eg primärt behövt hjälp på det elektriska planet,å det gillar vi!! :mrgreen:
Mjaa...alltså,efter det att jag skrapat bort ett helt lass stearing från moderkort samt ventilationsgaller osv..

Så.
Det hela flöt på gott under kvällen,å jag fick tex installerat justerbar balans även på glöden.. Å sakta men säkert...

Jaja.
Concertinas e jag hur som helst fortfarande trött på att tråckla med,så i ett nafs gjorde jag om hela omeletten kring fasvändaren till en LTP...å vad vidare e förberedde jag för en PPIMV vad det lider.
Tyvärr får det ge sig till tåls te på måndag då den gode Magnus öppnar butiken igen... Meeeeen...finns ju lite att hantera innan dess så det ordnar sig.

Redan konverteringen till en LTP i kombination me att ha varit snäll mot slutsteget i stort har gjort att maskin visat sitt mer rätta jag. De blir JÄVLIGT högljudda de här när de serveras vad de vill ha!! E i vart fall ett som e förbannat säkert.

Som den står nu har jag fått till spänningarna mot PI å preamp mellan tummen å pekfingret som jag vill ha dem iaf. Maskin låter oavsett det fortfarande ganska "hårt" då den i allt vad avser preamp fortfarande e original.

Ett tips för er som e inne på att meka såväl FBT som DNS fö...en grej de ofta slarvar med e att se till att ingångsjacken verkligen e flytande. Att se till att det ses över korrekt kan göra mkt för det oväsen som de kan alstra..

Så.
Nu blir det att ranta runt i ringen med preampen. Det jag frågar mig lite e om jag för undantag skall rikta denna lite annorlunda å hålla den fortsatt tvåkanalig.?
I det då göra som jag gjort med Winston maskin. Dvs "a mild and a wild channel".

Å andra sidan..de BLIR jävligt mkt hårdrock när man använder båda flaskorna till en kanal.. Som synes sitter det en hel del flaskor i dem.
5st i preamp delen närmare bestämt,men då e 2 av dem till reverbet å en till tremolot...så det blir bara en flaska per kanal original.
Å andra sidan kan man kanske både ha å mista reverbet?
Låter sådär original faktiskt..

Jaja. Blir att se. Till att börja med har jag iaf gjort vid cabben så den e presentabel. Å...med början imorgon skall vi se till att få maskin att ryta lika bra som den snart ser ut.

E kul de här DNS´erna när det man får i händerna iaf inte e totalt söndermekat. :twisted:

25 Jul 2013, 02:11
Profile

Mekat lite idag igen,å det kommer sig.
Ngt jag spenderat en del tid med e att jag letat efter källan till ett ganska irriterande brum maskinen har. Ett mkt mkt litet sådant,men dock där...
Det hör till saken att jag då lagt om jordpunkter mm,allt "enligt boken",å jag får fan inte bukt med det iaf.

Tycker mig snart ha provat allt...ner till att dra ihop trafona rent mekaniskt igen.

Poängen e som följer,å det e att jag mäter det på utgående mot högtalaren som 50Hz. Vid noderna på resp slutrör e frekvensen avsevärt högre...medans den vid första lyten ligger kring 100Hz.
Det hör till saken att jag alltså ersatt lyten vid första smäll samt den som glättar ut mot PI´n,men har bara som snabbast bryggat mig in mot den lyt som utgör glättning för halveringstappen.

Å det e där nånstans jag går vilse tror jag.
Vi e sedan tidigare på det klara med att jordningen av första lyt skall ligga ensam mot bryggans minus. Bryggans minus i fallet med detta moderkortet ligger till på ett sådant sätt att det hela e enkelt rent praktiskt. Lyten ifråga ligger bokstavligt över diodbryggan.
Men.
Sen har vi det med jordningen av lyten för halveringstappen. Det jag grunnar på här e om den skall jordas i samma punkt som "första lyten" då de trots allt agerar mot samma lindning.?
Brumet är INTE volymberoende. Det har samma styrka oavsett hur jag rattar och kranar,och följdriktigt spelar det ingen som helst roll så fort man få en endaste ton ur maskin eftersom brummet är så lågmält till karaktär.

Som det är har jag alltså ersatt 1a lyt med en om endast 47uF-rent relativt. Originalet anges till 200uF,men jag har mkt svårt att se behovet av mer glättning än de där 47uF´en om det hela görs rätt,så uppenbarligen gör jag ju ngt fel någonstans.
Vidare e det så att den lyt som är angiven till 100uF/350V för glättning av halveringstappen IRL är på hela 330UF...å se den lyten sitter kvar.
Ja. Jag har provat att ersätta även den med en 47uF,men då inte kommit åt så långt att addera den i samma punkt som 1a lytens jord.
Därav min fråga.
Utan att ha mer på benen än ren rimlighet så kan iaf jag tycka att det vore rätt att båda dessa lytar adderas i samma punkt vad avser jordning...å att HT lindningen då som första smäll ser 100uF totalt.

Det hör till saken att brummet utan tvekan kommer in via HT sidan. Tar jag ur PI´n e brummet där oavsett. När jag kikar på rippel däremot så upplever jag att all glättning som kan behövas vad avser OT´n CT gjort sitt. Nu är det i storleksordningen 3-4VAC.
På halveringstappen ser jag kanske...0,5VAC.

Har svårt att se att det skulle behövas mer glättning...å har en magkänsla av att italienarna kan ha maskerat en ren designmiss med större lytar vad avser ren kapacitans..

Nåja.

Image

Preamp var det. Så långt e alltså maskinen fortfarande 2 kanalig. Det jag gjort idag e att leka med såväl railspänning som James setup och anod/katodresistor.
Det hela artar sig väl tycker jag,å grejen e väl den...som jag sagt tidigare,att dessa DNS 120 blir ena DJÄVULSKT högljudda as när man lutar sig lite på dem!
För..jag har som sagt mer eller mindre slut på pottar tills på måndag va.. :lol: ,å det gör att proven i detta fallet blir på fulla blås..å den hörs. Det gör den.

Vidare gjorde jag ingångsjacken helt flytande. Såg över div andra småpunkter... Det som alltså behöver tas beslut om nu e ifall även denna skall få lov att fortleva som en "old school" distande maskin,eller om man skall ta steget fullt ut å göra den till modern highgain rockapparat.

25 Jul 2013, 22:02
Profile

Image

Så. Nu e den tyst,men detta får jag nog säga var en av de där..."jaha,då lärde man sig nå nytt igen".
Till att börja med måtte antingen slutrören som suttit i varit av annan typ/serie...eller...ja,eller så vetti fan.

Jag la iaf om jordningen av lytarna för B+ samt skärmgallerutgången. De e nu 2st 47uF axialer som möts i samma punkt,och de e då vid bryggans minus på moderkortet.
Men.
Det räckte inte.
Insåg att jag hade en maskin i händerna som helt enkelt e känslig för bias balans. Nu råkar det ju va så att jag har några extra EL-504 liggande,men se med dem installerade höll jag på å göra i byxorna rent ut sagt för JÄVLAR va bias skena iväg!! Nä,inte så det gick i redplate eller så men..tillräckligt för att jag snabbt begrep att här var det ngt som inte stämde.
Oavsett e de "nya" rören..just det. Nya. E så jag undrar om det kan vara nån form av factory second eller ngt liknande.? Jag fick iaf bygga om biaskretsen lite så jag fick ut mer negativ spänning...å det e klart,då skall man ha klart för sig att balanspotten jag installerat e med värden så att ett "läckage" mot jord e ofrånkomligt. Skall göra så att jag kikar lite på datablad för EL-504 tror jag.

Hur som fick jag rattat in bias till rimliga värden,dvs kring 35mA vid 470VDC,och då märkte jag tydligt att denna maskinen var känsligare för bias balans än de föregående jag lekt med. Kan kanske vara en funktion av att OT´n inte e lindad lika exakt? :?:

Hur som fick jag rattat till det hela och...återigen fick jag justera om balansen för glödens centrum. Men..med allt detta hanterat har jag nu en maskin som e tyst som FAN i tomgång rent ut sagt.
Sådär ni vet..man får luta sig in i 212 cabben för att fatta att den går.

Så. E inte så mukke kvar å leka med då innan måndag å en himskans massa välbehövliga pottar... :mrgreen: . Fortsätta såhär så e man ju döv på en kvart...SATAN va högljudda de e på sketna 2st EL-504!!

27 Jul 2013, 15:56
Profile

Kikat lite på databladet,som då fö e PL-504..som i effekt e samma rör,å slutsatserna jag drar e att det sannolikt e de friska rören som bett om rätt biasspänning. Dvs i det här fallet ca 46-47 volt vid det B+ som angetts ovan.
Märkligt?
Isf så vart ju de gamla rören så långt utanför spec att de e ju inte roligt en gång. :shock:

27 Jul 2013, 16:22
Profile

I killeded it!!!!! :lol: :lol:
Jo.
Mekade vidare lite igår å fick bla satt om värdena på ngr droppmotstånd samt satt upp det som skall bli "clean". Nu e den kanalen iofs inte tänkt att bli ngn Fender clean,men...asså,tanken från min sida var lite större signalkondensatorer för att kunna ratta dit lite mer botten när man INTE drar volymvredet hela vägen åt höger å tex adderar lite tremolo osv...
Nöjd med det. Jaha.

Kopplar så in denna DNS mot Mac cabben denna gången. Sitter ju ett nyinstallerat Bugera element i den som e angivet till 70w.
No.
Just fuck no.
Bugera elementet e sedan igår killed by death.
I killeded it. It is no more. It has passed away. :mrgreen:

29 Jul 2013, 13:42
Profile

It's a dead bugger...

Zagray! - test & review

29 Jul 2013, 14:34
Profile WWW

Yuuuuuup. :mrgreen:

Image

Måndag. Inköp av pottar...å iom det installation av en 1MB master samt en 2*470kB PPIMV. Å visst..visst e det då ett i mitt tycke mycket stort steg framåt. Eller rättare sagt,nu börjar detta bokstavligt bli vettigt justerbar rocknroll som bor i den lilla lådan.

Sedan tidigare har jag bytt anodmotstånden på reverb/tremolo kanalen till 150 k,samt till 220k på den andra. Den senare kanalen fick nu även ersatt sin volympott med en 1MB.
Bättre. Väldigt mkt bättre,men jag tycker ärligt sagt inte det är nog.?

Nu har jag ju lattjat å lekt en del med allt från 1 gainsteg till såväl 6 som 7 gainsteg över tidens tand,och även om det går alldeles utmärkt att få ut vettig distortion,som distortion sett alena, ur såväl 1 som 2 gainsteg (a´la normal kanalen på en AC-30 i det ena fallet,samt då tex...vilken normal Fender som helst i det andra) så ligger en stor del av tricket som jag ser det i att få till hur en som i detta fallet 2 stegare distar...snyggt.

Å däri ligger väl lite av summeringen av detta för min del nu. Har "smakat" på hur de båda kanalerna beter sig å...jag vet fan inte.
Jag verkligen vet inte.
Utan att man tar till tricket med lite större anodmotstånd så e det som jag ser det mer eller mindre ohållbart att få till en BRA distbild i en 2 stegare. Inte bara det,utan de sänkta spänningarna på rörets noder jmfrt med att använda 100k för samma railspänning ger utan tvivel,helt naturligt,en mjukare å mer behaglig ton många gånger.
Distortion javisst...det kan man alstra utan att ta i på den punkten med,men BRA distortion-märk nu väl i mitt tycke-vetti fan rent ut sagt. Där har jag nu vid ett större antal tillfällen just använt tricket med större anodmotstånd,och då med i mitt tycke MYCKET vettigare resultat.
Efter att nu precis ha mer eller mindre färdigställt Winston GA-200´an....å där arbetar ju 3 gainsteg..så vetti fan.

Om man tex skrotar tremolot så har man en ledig flaska där...å den flaskan kan man dela upp så att resp kanal blir en 3 stegare istället. Precis som i Winston maskinen,å det ligger ngt i det där..
Det jag tänker på nu e alltså INTE hur mycket förstärkning i sig vi kan alstra per gainsteg,för som sagt där räcker det rent av med 1 gainsteg för att tex skicka fasvändaren i omloppsbana och skapa distortion,utan det jag har i sinne e hur den där distortionen är kapabel att skapa övertonsspektra.
2 steg blir givetvis bättre ut det perspektivet,å i det segmentet hittar vi ju många många klassiska förstärkare.
Samtidigt..3 steg,alltså som i 3 anoddrivna steg-vilket därmed innebär att jag INTE tar med tex div Vox AC alt div Marshall osv i den genren med sina katodföljare-ger en helt annan bild för handen som jag ser det.

Man ges möjlighet att just forma och justera övertonsbilden på ett helt annat manér,och jag börjar undra om det inte kan vara så att mina egna högst personliga preferenser eg hör hemma där...å i fler steg.

Mm.
Missförstå mig inte. Som denna DNS 120 står nu räcker den garanterat för vääääääldigt många om ambitionen e att spela rocknroll,men..vi hade inte varit vi om vi inte kontinuerligt jagade att bygga "the better mousetrap".
Någonstans i detta inser jag att jag gillar iofs "det gamla" sättet att sätta upp det,men att det i det uppenbarligen finns ngt jag saknar.
Alltså även till old school rocknroll.

Hm.
Skall suga på detta några dagar tror jag.

29 Jul 2013, 20:36
Profile

Åhhhhhh!!!!!!!!!!!
Asså att jag e korkad ibland vet vi redan,men nu slår jag ju fan alla rekord! Sitter här å irriterar mig på att jag inte får till en såpass komplex distbild jag vill ha..

Har precis listat ut hur jag får dit en flaska till utan att tappa några funktioner alls....dvs två extra trioder rakt av. Jösses,det vart ju så enkelt att det bevingade uttrycket "ser inte skogen för alla träd" passar in som hand i handske.

GAAAAAAAH va irriterad jag blir på mig själv!! E ju fan bara å löda om lite å klappa dit den extra flaskan jag anser att jag behöver! :roll:

Blir inköp imorgon av enklaste art...å...bilder kommer.. :mrgreen:

30 Jul 2013, 01:35
Profile

Går in och läser denna tråd och drömmer mig bort ibland.
Har flyttat till ett renoveringsobjekt utan någon som helst plats att meka än.
(Tror heller inte att det blir så populärt om jag prioriterar det istället för att fixa så att vi har ett badrum ;)

Detta är ju ultimata skoltråden för mig. Sitter ju med en sån där rackare längst inne i garderoben bland alla flyttkartonger.

Lägg gärna upp massa ljudklipp om du har lust. Den förra/förrförra eller förförförra eller vilken det nu var i ordningen lät ju som en käftsmäll!!

Kör hårt!
Jag fortsätter lära mig av din visdom.

30 Jul 2013, 12:28
Profile ICQ YIM WWW

Tack!
Jadu,vad avser visdom skall rätt vara rätt och dels kommer min begränsade kunskap från detta stället,men mer specifikt från allas vår Aleks. Inte mkt att snacka om,å att jag sedan inte drar mig för att prova...det som kanske inte e mainstream e väl kanske en annan femma.

Hur som helst grunnade jag ju på den med övertoner å antal gainsteg.
Grejen e den,vilket vad det som slog mig igår kväll,att DNS i sin visdom använt en novalsockel för att ha som kontaktstycke mellan slutsteg å preamp. Ergo sum...annat kontaktstycke så kan den novalen användas till ytterligare ett rör rakt av.

Samtidigt e det så att det gäller,som alltid,att vara mån om att utmana sig själv. Därför..har jag spenderat många timmar idag med att prova olika kombinationer som "tvåtaktare". Dvs,med setupen intakt som det står,som två kanaler arbetandes via två sketna gainsteg.
Tanken med det har INTE varit att det e enklare,utan just att utmana sig själv å ens egna förutfattade meningar och jag får nog säga att det till stor grad lyckats.
Eller,jag tycker iaf det.

Sammantaget har jag mig här nu en maskin med ett rent helvetes ryt i ljuset av de två gainstegen alena. Kanalen med reverb och tremolo e snällare helt klart,men även den e förmögen till...skall vi kalla det AC/DC crunch. Iom att jag jagat just gain i kretsarna så är med det sagt fortfarande anodmotståndsvärdena desamma som tidigare. Där är inget förändrat.

Vad det gett för handen är en maskin med ett i mitt tycke rent föredömligt "old school" ryt. Genom att framför allt labba med railspänningar samt de resistorer i kretsarna som leder mot jord tycker jag mig ha fått till en relativt sett mkt bred maskin.
Tänk....Orange AD30TC ungefär,fast med mer muskler. Som den står nu tycker JAG att man tappar en del definition om man bottnar såväl volym samt "PI´ns gainkontroll pott". Då blir det för mycket helt enkelt,å då inte i form av att man grötar till allt förbi det som e njutbart,utan i form av att man tappar lite definition. Lite sträng-om man så vill.
Det där går att balansera mycket föredömligt i min mening. Man kan antingen tex,för halvtungt gainmättade riff,välja att bottna ANTINGEN volymen ELLER "mastern" ut mot fasvändaren med förtjänst. Beroende på vilket val man gör framträder två olika distbilder helt klart.
PPIMV´n i sin tur sätter man bara utvolymen med,å den kan likväl balanseras av mot de andra två till en grad den med.

Detta...var ärligt sagt en jävla märklig upplevelse. Inget jag hade förväntat mig av "bara" två gainsteg. Eller..ptja..det blir ju ändå inte riktigt rätt att beskriva det så eftersom jag uppenbarligen blandar in fasvändaren i hur maskinen distar på ett ganska markerat vis.

Reverb å tremolo kanalen i sin tur,där jag jag bortsett från labbandet med hur sätta upp kanalen i sig även spenderat tid med dels tremolot men kanske framför allt reverbet.
Tremolot var inga direkt konstigheter. Handlade mest om att just som ovan balansera av ingreppet på det eg. Som jag påtalat tidigare kräver högre förstärkningsfaktor kraftigare ingrepp av tremolot för att man skall uppleva att tremolot de facto uträttar något. En övning som ärligt sagt inte var speciellt svår.

Reverbet däremot...oj.
Kanske till grad av faktumet att reverbet INTE är trafo bundet utan har ca 360VDC rakt in på input sidans spole-a´la original.
Om det är något jag är direkt allergisk emot är det reverb som låter som man står i bergakungens sal,å se EXAKT det e vad reverbet skapar i en original DNS 120.
Tamigfan rena skämtet. Inte ens italienarna kan när det begav sig ha ansett att det där låter bra!!! Så mkt tid har spenderats med att rent komponentmässigt landa i vad som ger ett behagligt ingrepp SAMT decay. Även om decay till stor grad styrs av tankens rent fysiska företräden kan trots allt en hel del göras vad avser framför allt recovery sidan av kretsen.
Å som det står nu e det som jag ser det användbart. Ja. Man "kan" ratta det för långt,men totalt sett e pottens svep vettigt å primärt ger olika utslag på potten det jag anser som användbart. Dvs att det "väter" signalen och inte mycket mer vilket skapar ett reverb som gör de det skall. Dvs ger tonen den där "larger than life" illusionen.
Fender reverb?
Näfan. Inte ens i närheten,men som sagt i min smak nu iaf i allra högsta grad användbart.

Detta blev bra. Det gjorde verkligen det. Haft besök av ngr Bojare idag som provat maskin,som e från Trollhättan trakten,å jag gissar att de skriver under på detsamma.
Som knorr fyller det sedan min fetisch med råge åxå. Justerad till en utvolym av 95dB elller så..vrider man av volymen på gitarren så är där TYST! :mrgreen:

Image

Jafan...detta blev som sagt inte så tokigt,och som jag påtalat tidigare är maskinen roligt nog i mycket fint skick rent estetiskt åxå.

Image

Den bortre kanalen e nu alltså den vildare av dem två.

Image

Å baktill...lika fin där. Varenda beslag osv sitter kvar från Italien.

Image

Joo.....

Rent volymmässigt lirar den här fan på kapp å förbi vilken Marshall 50wattare som helst. Rytet e inte längre att ta miste på,å tanken har som sagt varit "old school" rock.
Meeen...den skapar dist å övertoner nog för att dra en BRA bit in i hårdrocksträsket med.

30 Jul 2013, 21:40
Profile

MÅÅÅÅÅÅÅÅÅNGA e dem som frågat efter ljudklipp på de 120 jag gjort.
Som det heter...
...ask n ye shall recieve....

Det skall sägas med förbehållen som följer;
1/Det jag spelar in med här e en mkt mkt billig Zoom Q3. Den suger rent ut sagt kal rävhjässa i ljuset av att den skall vara TILL för sådant här,men va fan hjälper det när det e hart när omöjligt att styra inspelningsnivåerna. Två lägen. För mkt eller för lite.
Ergo sum,ta ljudet för vad det är för jag är tvingad att hålla ljudnivån i verkstan till ung 70dB+ eller så. Förbi det får Zoom´en spatt. Mao blir ljudet inte speciellt fylligt kontra vad det blir på "rep volym".
2/Dessa maskiner e utrustade med en sk PPIMV,å väl e väl det. Den ljudnivån man du de facto HÖR kan kranas ner med bibehållet "häng" i skiten än lägre vid behov.
Japp. En dito maskin kan man använda likaväl i vardagsrummet som ouppmickat vid gig om så e. No worries.
3/Det lilla brum som hörs e INTE maskin utan mina fullständigt kronslut ljusrörsarmaturer i kåken,som e byggd -31. Det finns alltså inte ens riktigt skyddsjord indragen... :shock: :shock:
(Å andra sidan ger det för handen att e en maskin hyggligt tyst i verkstan så e den fan KNÄPPTYST överallt annars! :lol: )

Hur som.

http://www.youtube.com/watch?v=sZiVxEpyza8&feature=youtu.be

Där har ni ett stycke DNS 120.
Låter kanske inte riiiiiiiiiiiiiiiiiktigt som när den kom från Italien en ggn i tiden.... :wink:
Mr DNS has left the building så att säga va... :mrgreen: :mrgreen:

10 Sep 2013, 23:33
Profile

Post Re: DNS 30/60/120- Viva Italia!- Ljudklipp ETT TILL!
men den där inspelningen lät ju görfint... är det en q3HD eller den äldre ? jag har Q3HD o den har auto volume... sen får man använda zooms mastring program.. så dynamiken räcker till.... brukar kör broadcast mastring.... 1st musklick sen klart.... :D

10 Sep 2013, 23:55
Profile WWW

Tack!
Ja,du ser ju själv. Sanningen e säkerligen att det e min egen okunskap som ställer till det Sven. Garanterat e det så. Inte en ANING om vilken modell de e!! :lol: :lol:
Det står Zoom Q3 på den å jag köpte den ny på Freddans för ngr år sen för en tusenlapp. U tell me!

Inspelningsteknik osv skall jag ärligt sagt säga att det aldrig intresserat mig. Inte för fem flata ören en ggn... Kan ju låta som en djävla dålig ursäkt,men jag e en live kille.
Som jag berättat för dig.."mina" maskiner e färdiga för mig när jag säger till mig själv att maskin ifråga kan följa med mig upp på scen.
Då e den klar. Å..jodå. Denna har allt varit med på scen. Så sent som förrförra helgen under Åbro rock..

11 Sep 2013, 00:04
Profile

Racing wrote:
Tack!
Ja,du ser ju själv. Sanningen e säkerligen att det e min egen okunskap som ställer till det Sven. Garanterat e det så. Inte en ANING om vilken modell de e!! :lol: :lol:
Det står Zoom Q3 på den å jag köpte den ny på Freddans för ngr år sen för en tusenlapp. U tell me!

Inspelningsteknik osv skall jag ärligt sagt säga att det aldrig intresserat mig. Inte för fem flata ören en ggn... Kan ju låta som en djävla dålig ursäkt,men jag e en live kille.
Som jag berättat för dig.."mina" maskiner e färdiga för mig när jag säger till mig själv att maskin ifråga kan följa med mig upp på scen.
Då e den klar. Å..jodå. Denna har allt varit med på scen. Så sent som förrförra helgen under Åbro rock..

okej den äldre varianten.....
tips om det går att ställa nivån på autodown i menyn .. så gör det ta det högsta ljud du vill lira--- o vips så har fixerat nivån.. o kan utgå från denna.....

o det kan man sen klippa bort i zoooms program ;) he he he onödigt nördigt eller nåt sånt...

11 Sep 2013, 00:17
Profile WWW

Hej,
Myvket trevlig läsning rakti igenom! Fick verkligen upp suget och började fixa med min egen DNS Studio 10. Har under en tidigare uppfräshning bytt rör och några pottar. Denna gången blev den ett par pottar till. Har nu spelat fint i ett par veckor men igår vart den stendöd. Har kollat säkringar men den ser inte ut att få ström alls. Pilotlampan lyser inte...
Förlåt om jag "snor" tråden men var mest nyfiken på om någon har några idéer på vad det kan vara. Misstänker själv att transformatorn gått men tänkte kolla så att man inte missar några busenkla felsökningar.

Tackar

31 Jan 2014, 08:58
Profile

skrotsamlaren wrote:
Hej,
Myvket trevlig läsning rakti igenom! Fick verkligen upp suget och började fixa med min egen DNS Studio 10. Har under en tidigare uppfräshning bytt rör och några pottar. Denna gången blev den ett par pottar till. Har nu spelat fint i ett par veckor men igår vart den stendöd. Har kollat säkringar men den ser inte ut att få ström alls. Pilotlampan lyser inte...
Förlåt om jag "snor" tråden men var mest nyfiken på om någon har några idéer på vad det kan vara. Misstänker själv att transformatorn gått men tänkte kolla så att man inte missar några busenkla felsökningar.

Tackar

Inte så sannolikt att nättrafon havererat. (Den är f.ö. något större än d:o till en Peavey Classic 30!)
Om det mot förmodan är så, så har jag ett par NOS original liggande. (Därför som jag kunnat jämföra med en C-30! ;-) )
Nackdelen med dem är att de bara är avsedda för 220V nätspänning.

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm

31 Jan 2014, 12:12
Profile WWW

+1.

Börja med att göra en enkel övning.
Ta bort/bryt förbindningen mellan diodbrygga ut vs resten av maskin på DC sidan. Se därefter till att säkringarna e hela.
Slå på å mät AC in på bryggan samt AC för glöd. Då vet du snart nog ifall nättrafon gett med sig,vilket jag i likhet med Sixten verkligen betvivlar.

Det jag vet med mig har kastat in handduken på dem ibland e lytarna som sitter i slutstegsdelen. I det läget du har AC in på diodbryggan å man skjuter säkringarna även med slutrören ur är det dem lytarna som är det första du skall misstänka.

Original KAN dem bla vara av fabrikat Ducati,å det e rena skiten på ren svenska.

31 Jan 2014, 12:44
Profile

Tack Sustain och Racing. Tror liksom ni att felet inte är transformatorn. Ska testa enligt ditt förslag Racing och gå vidare därifrån. Du råkar inte ha kvar schemat? Såg att du länkat till det innan men länken verkar inte funka längre...

31 Jan 2014, 14:42
Profile

Säkringar kan se hela ut men vara förbrukade ändå.
Börja med att resistansmäta dem.
Skall vara nära noll eler ngn enstaka ohm.

Zagray! - test & review

31 Jan 2014, 16:56
Profile WWW

Nej. Dessvärre inte,men jag gissar att Sustain sitter på ett med.?

Poängen e att jag för det första haft en hårddisk som gett upp nyligen (all info ligger på den å skall plockas ut) å på det verkar vår bildserver ha kastat in handduken. Igen :|

Om det skiter sig helt så kommer jag fixa det,men det kan ta ngr dagar.

01 Feb 2014, 14:22
Profile

Schema här.

Attachments:
DNS-ST10.jpg [76.13 KiB]
Not downloaded yet

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm
01 Feb 2014, 17:40
Profile WWW

Tack för all hjälp! Visade mycket riktigt att säkringen som till synes var hel inte släppte igenom någon ström alls. Detta skulle jag givetvis kollat men ibland litar man blint på sina ögon.... men nu är den igång igen. Ska dock passa på att modda lite nu när den ändå är i delar. Tacksam för schemat- det kan komma väl till pass.

02 Feb 2014, 11:10
Profile

Dra du gärna nytta av det lilla som skrivits kring Studio 10 tidigare i denna tråden om det kan vara till ngn hjälp.

Kan jag i sin tur hjälpa dig kring det som kanske inte står så säg bara till.

Det jag kan säga summerat e dels att upprepa det Sustain tagit upp tidigare med att pottarna i dem KAN vara av tvivelaktig kvalla,å på det att framför allt preamp korten i dem kan bågna över tid (nu saknar ju Studio 10 ett separat sådant) å ge upphov till alla möjliga märkliga fel.
I sin tur går just Studio 10 mkt mkt varmt under huven. Att därför såga till ett evakueringshål upptill e en bra ide. Behöver inte vara stort,men det behövs ett iaf..

Bortsett från det sitter det Ducati lytar i många av dem,å de e i min erfarenhet inget man ringer hem om. Bara byt skiten å var färdig med det,OAVSETT hur bra de ev mäter vid givet tillfälle.

Signalkondensatorer,resistorer osv i dem vållar däremot sällan problem.

När vi sen specifikt snackar Studio 10 tyckte jag den svåra biten var att få till en vettig ljudbild iom att det "bara" en en single end maskin. Eller uttryckt på ett annat sätt,det var lurigare än jag hade förväntat.
Kvaliteten på dessa maskiner e annars bra mkt bättre än deras rykte. Kanske inte "FBT bra",men iaf helt ok å en röris överlevt 40år så... :mrgreen:

Om vi sen fortsätter stegen upp vad avser de Italienska fabrikaten så lirar tex Geloso i sin tur i en helt annan division,men..det e en annan historia antar jag. Summeringen från mitt håll e iaf att de där gamla DNS å FBT rörisarna inte alltid e så jävla dumma. Bra plattformar att bygga ngt eget av.

05 Feb 2014, 02:26
Profile
Reply to topic   [ 94 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next