View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 17:10



Reply to topic  [ 13 posts ] 
Frakta rörcombo. 
Author Message

Joined: 29 Jul 2011, 19:17
Posts: 103
Location:
Post Frakta rörcombo.
Hej!

Om jag ska frakta rörcombos, hur ska jag frakta dem då? Stående, liggande eller spelar det ingen roll? Jag har hört argument för båda och det skulle vara intresant att höra vad ni säger.

//Emil


28 Apr 2015, 10:45
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Frakta rörcombo.
Har haft en massa olika rörkombos och toppar, har alltid packat så att det blir effektivt, försiktigt men utan hänsyn till liggande eller stående position, i bil, buss och t.o.m på moped :wink:


28 Apr 2015, 10:48
Profile

Joined: 29 Jul 2011, 19:17
Posts: 103
Location:
Post Re: Frakta rörcombo.
hehe, på moped. Jaja, nöden har ingen lag. Jag har hört både bu och bä åt båda hållen så det är väl bara att köra på det som funkar bäst.


28 Apr 2015, 14:27
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Frakta rörcombo.
Vilket fraktsätt? Det har betydelse..Bussgods är som regel rätt försiktiga med grejor om du ger dom ett HANDTAG att bära lådan i. Och tydliga etiketter med DENNA SIDA UPP / BRÄCKLIGT.
Jag brukar stoppa ner en combo i en stor flyttlåda där man bolstrar med dämpande material (gammal fleecefilt, skumplast etc) mot baffel och bakstrycke, samt i botten. Inga hund- eller katthår på filten, mottagaren KAN vara allergiker! Sen klistrar man igen flyttlådan med packtejp så att den inte KAN spricka, och skär ett hål i den för combons handtag som får sticka upp ur lådan. Mycket tydligare kan det inte bli.

Ta en mindre låda om det är en mindre combo, så att handtaget kan sticka upp.


Posten...undviker jag. Dom har nån regel om att godset ska vara förpackat så att det tål att tappas från x m höjd..och då blir det en trälåda/flightcase. Tungt o dyrt.

Schenker har jag inte använt för förstärkare. Kolla med dom.

Biltransport: rensa i skuffen, lägg en filt plant, ner med stärken med baffeln neråt mot filten, lägg filtens kanter över stärkens bakstycke.

Flakmoppe: dito, fast med regnskydd över :-)


28 Apr 2015, 17:36
Profile
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2106
Post Re: Frakta rörcombo.
Eventuellt kan man ta ur rören och packa dem för sig och lägga in dem i combon med extra packning runt, så det inte kan röra sig. Fick hem en Engl Classic combo på det viset, helt ok. Skickade en Marshalltopp där jag tog ur slutrören och virade in i allsköns extra packning. Gick också fint.

Bussgods givetvis! De har även "GLAS"-etiketter man kan sätta på.

_________________
##################


28 Apr 2015, 17:46
Profile

Joined: 29 Jul 2011, 19:17
Posts: 103
Location:
Post Re: Frakta rörcombo.
Jag skulle inte skicka något, jag tänkte mest allmänt att det kan vara bra att ha koll på. Jag åkte till repan med min Fender Hot rod och den klarade sig bra, körde inte moppe utan bil.

Undrar vad som är att föredra, en trimma Yamaha DT eller en flakmoped?


29 Apr 2015, 15:26
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Frakta rörcombo.
Emil2033 wrote:
Jag skulle inte skicka något, jag tänkte mest allmänt att det kan vara bra att ha koll på. Jag åkte till repan med min Fender Hot rod och den klarade sig bra, körde inte moppe utan bil.

Undrar vad som är att föredra, en trimma Yamaha DT eller en flakmoped?


Nej för fan, jag hade en Mustang Mamba, funkar bara med just dessa :wink:
Packethållare och så en straprem runt packethållaren och en vox AC50 top, det var så jag körde fram & tillbaks till repan på 70-talet :mrgreen:
Nuförtiden kör jag mina musikpryttlar i bagaget på en gammal BMW, stuvar bara in stärkaren (har bara rörkombos numera) så att den står eller ligger stadigt och utan att nåt kan fara in och skada elementet eller rören om de är exponerade (beror på vilken stärkare jag tar med).
Har aldrig haft något problem p.g.a frakt med någon av mina stärkare, så det är nog väldigt lugnt om du bara använder sunt förtnuft!


29 Apr 2015, 16:58
Profile
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2106
Post Re: Frakta rörcombo.
flakmoped

_________________
##################


29 Apr 2015, 17:34
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Frakta rörcombo.
valvetubes wrote:
flakmoped


Ok då! :roll:


29 Apr 2015, 17:42
Profile
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2106
Post Re: Frakta rörcombo.
Jag har alltid drömt en flakmoped ju.

_________________
##################


29 Apr 2015, 20:32
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Frakta rörcombo.
Dä ä Ok sa jag ju :wink:


29 Apr 2015, 20:40
Profile

Joined: 29 Jul 2011, 19:17
Posts: 103
Location:
Post Re: Frakta rörcombo.
haha, jag gillar den här tråden. Det där med att plocka ut rören på förstärkare är ju riktigt smart, det ska jag göra nästa gång jag skickar med Bussgods. Angående att använda Posten för att skicka så är det, som alla skriver, ett big no-no. Har själv jobbat där och varsamhet var inte prioriterat.


30 Apr 2015, 00:11
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Frakta rörcombo.
Emil2033 wrote:
Hej!

Om jag ska frakta rörcombos, hur ska jag frakta dem då? Stående, liggande eller spelar det ingen roll? Jag har hört argument för båda och det skulle vara intresant att höra vad ni säger.

//Emil


Det är nog en fråga om vilken stärkare du har eller mer korrekt vilka slutrör du har ?
Har stärkan 6V6 rör så behöver du inte bry dig alls, dessa var konstruerade för sitta i bilar.
Men när det gäller EL84:or och eventuellt även EL34:or skulle jag vara försiktigare med att transportera liggande allt för ofta.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


01 May 2015, 14:50
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.