View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 23:12



Reply to topic  [ 186 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare) 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Helt med Lampur i resonemanget om bias krets.
Om potten-arna kroknar så skall pottarna vara det som avleder spänning mot jord. Kroknad pott=mer negativ gallerförspänning,varvid det är enda skadan som sker.

Du behöver inte borra för de där 1 Ohms...räcker att skrapa med en vass mejsel.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


25 Sep 2018, 23:18
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Jag menade borra hål för benen på motstånden.
Men jag hittade små 5W så dom får plats perfekt nu tror jag. Ska kolla ikväll.
Vad kallas lamphållare (den röda i panelen som lyser när man slår på? Klurar också på om on/off switchen med lampa i är någon standard med speciell beteckning. Den är halvrisig. Tänkte när jag ändå beställer rör från conrad.


26 Sep 2018, 17:23
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Funkar det att sno den här bias kopplingen rakt av?
Skillnaden blir ju att båda filterkondingarna sitter innan poten på min DNS.

Alltså behålla 10k motståndet på plats och trycka in 10k pot innan den.

https://goo.gl/images/BRF8i7


26 Sep 2018, 20:38
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Den biaskopplingen ser inte fail-safe ut som jag ser det. Jag tänker mig att slutrörens gallermotstånd går till en punkt, som är signalmässigt jordad med en konding, men matas med (negativ) likspånning från bias-kretsen genom ett seriemotstånd. Till samma punkt är även anslutet ett variabelt motstånd (en trimpot) mot jord, som "drar ner" den negativa spänningen (dvs gör den mindre negativ) genom att lasta bias-spänningen mer eller mindre. Blir det avbrott i poten, så blockeras slutrören (åtminstone delvis), snarare än att de rusar, i och med att fel i poten ger mer negativ spänning på styrgallren. Det kanske är för mycket bök att bygga om, men då måste man ha bra komponenter för att minska riskerna. Och säkra av i katodledningen kanske, om man har dyra slutrör.


26 Sep 2018, 21:35
Profile WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Nej nu är jag lost.
Ritade schema så som jag fattar det.
Men om man jordar gallermotstånden (3,3k) får man väl inte någon signal till rören. Det är något jag måste ha missat.
Stämmer resten? Kolla länken
https://drive.google.com/file/d/1Dpf27Y ... p=drivesdk

Vart ska jag i sådana fall dra ledningen? Från punkt A eller B jag ritat i schemat?
Eller är det mellan 120 ohmarna på slutet du menar?
Lär läsa på om slutsteg. Är inte med på allt.

Hur stor bör signalkondingen vara?
Tack för korrigeringen.


26 Sep 2018, 23:03
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Om du är lost är nog felet mitt här... Jag har uttryckt mig oklart och möjligen tittat på fel bild.

Hursom, det jag menade var att slutrörens gallermotstånd (inte de "extra" seriemotstånden som en del vill ha, utan det som kallas gallerläcka) ska gå till en signalmässigt jordad punkt som ligger på en negativ förspänning (bias). Den punkten är ungefär punkt C i ditt schema och den punkten är "fail-safe", eftersom den blir mer negativ om poten på 10 k blir dålig. Det jag skulle försöka göra är att jobba på liknande sätt med balanseringen, dvs att löparen på 1 k poten är jordad och inte den som så att säga matar bias till rören; blir det dålig kontakt där försvinner bias, nämligen. Troligen skulle jag inte jorda till katoden (47 k motstånden) när man nu ska ha ett motstånd där, utan direkt till nån jordad punkt, men det spelar nog ingen roll egentligen, mer en principsak.

Som du har ritat det kommer det att funka, men det ställs kvalitetskrav på 1 k poten. Dock ser det ut som katoderna går ihop och jordas gemensamt via två parallellkopplade 1 ohm, då går det inte att ställa bias individuellt.

Signalkondingar mot slutrören brukar jag ta till rätt stora, så att tidskonstanten inte medför bas-sänkning; i detta fall typ 0,1 - 0,33 mikroF.


27 Sep 2018, 10:12
Profile WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Okidoki.
Är fortfarande rörigt för mig att greppa.
Ska sätta mig med papper hemma sen och rita och klura.

Detta är schemat på förstärkaren jag mekar med:

https://drive.google.com/file/d/1Vs01LK ... p=drivesdk

Den andra länken var bara en lösning jag klurade på att sno men failsafe känns säkrare :)


27 Sep 2018, 13:30
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Det är nog ingen som greppar detta med förstärkeri bara genom att glo på ett schema, lika lite som man lär sig spela ett instrument genom att titta på en notskrift. Det schema du länkar till har en väldigt enkel biaskrets. Förspänningen skapas med en likriktare och filtrering sker med konding. Därefter följer spänningsanpassning med ett 4,7 k motstånd i serie och ett 10 k motstånd mot jord, och det man får ut fram till rören är tydligen rätt bias (står det -27 V? svårt att se).

Om man vill ha möjlighet att justera bias (för bägge rören samtidigt), byter man 10 k motståndet mot en 20 k pot mot jord (löparen kopplad till jordbenet). Det blir en failsafe koppling, eftersom om poten på nåt sätt krånglar (avbrott), så blir bias mer negativ. De två gallerläckorna (220 k) är satta till jord signalmässigt genom den sista filterkondingen i bias-kedjan, efter 4,7 k motståndet, men får alltså bias genom att den punkten ligger på minus 20-nånting Volt likspänning. Det går ingen likström genom gallerläckan (220 k), så den har ingen inverkan på slutlig bias på styrgallret.

Om man vill kunna justera bias individuellt för slutrören, så skulle jag bygga en "kanal" till från första filterkondingen (efter dioden) i biaskretsen, dvs ett till 4,7 k motstånd, en 20 k pot till och en filterkonding till och föra de bägge gallerläckorna till varsin "kanal"; detta i stället för att trassla med en bias-balans.

Seriemotstånden till styrgaller (3,3 k) och skärmgaller (120 Ohm) har inget med bias att göra alls.


27 Sep 2018, 16:35
Profile WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
När jag läste början på dit inlägg trodde jag att det var en idiotförklaring på G men insåg sedan att det var väl menat.
Det var ju klockren förklaring! Jag tror det har klarnat lite för mig nu.

Skickar med en länk på ett lite rörigt schema jag ritade upp. Är det så du menade?
https://drive.google.com/file/d/1VPjSji ... p=drivesdk

Måste klura om allt får plats rent fysiskt på kortet också. Främst kondingen. https://drive.google.com/file/d/1HJV1BQ ... p=drivesdk


27 Sep 2018, 19:26
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Oops :shock: absolut inte meningen att verka snorkig! Tänkte mest att man får förståelse först efterhand man har hållit på och testat lite...

Tyvärr var länken till schemat nåt med inloggning och grejer så jag kan inte se det.


27 Sep 2018, 21:42
Profile WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Nej för fasen. Tog inte illa upp.
Brukar vara vanligt med idiotförklaringar på andra forum
Så när jag läste första meningen trodde jag att det skulle komma en dold :"kan man inte räkna ut sånt här själv har man inte något i en stärkare att göra" :)
Men det var det ju inte utan tvärtom, snäll hjälp och klockren förklaring.

Länken igen: https://drive.google.com/file/d/1VPjSji ... p=drivesdk

https://drive.google.com/file/d/1HJV1BQ ... p=drivesdk


27 Sep 2018, 22:25
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
OK.
Jag ser din bild på kondingarna/kretskortet, men tyvärr inte den första ("åtkomst nekas"). Jag är inte med i nåt google-sammanhang men man tycker det borde kunna funka ändå...


28 Sep 2018, 10:35
Profile WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
https://drive.google.com/file/d/1VPjSji ... p=drivesdk

Nu då? Kanske hade missat att bocka i Länk delning.
Båda bilderna ligger på samma ställe så det borde ju funka. Kanske är nån annan liten miss jag gör.
Är nybörjare på Google drive


28 Sep 2018, 10:51
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Nu funkade det!

Och precis så menade jag.


28 Sep 2018, 11:09
Profile WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Fasen va gött!
Har hittat potar och 330uF kondingar istället för 220uf
Det borde väl funka finfint?

Klurade på varför det alltid är axiella kondingar i stärkare?
Mina är radiella. Borde ta mindre plats. Kanske kan dra fast bias kretsen på ett litet experimentkort som jag skruvar fast någonstans.

Tänkte på en sak till.
Räknade på effekt i potarna. Om man råkar dra dom i botten kortsluter man ju 39V mot jord.
Är det inte säkrare att ta mindre pot och sätta ett lagom motstånd i serie mot jord?


28 Sep 2018, 17:24
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Före potarna bör det ju finnas ett 4,7 k motsånd, så det bör aldrig kunna bli kortslutningssituation.

Anslutningen har ingen betydelse ur elektrisk synpunkt, man tar det som passar bäst fysiskt.


28 Sep 2018, 22:53
Profile WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Ok. Tack för all kontinuerlig guidning!
Klurar på att ta bort gamla 220uf kondingen, 4,7k och 10k där poten ska ersätta
och etsa ett litet kort med potar, motstånd och kodningar.
Sedan fästa allt snyggt och prydligt med distanser ovanför den kvarvarande elektrolyten.
Lite bökigt men jag kommer inte på något annat snyggt säkert sätt att få fast dom.

Klurade dock på om det blir känsligt med 20k pot.
(att man lätt ändrar nån volt om man bara vrider nån halv mm. Har ingen rutin på det. Därför klurar jag på 5k motstånd i serie med 10k pot.
Bra eller mindre bra tänkt?
Att skippa motstånden skulle ta mindre plats på kortet. Satsar på etsning imorgon kväll.
Tjoflöjt!


29 Sep 2018, 00:06
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Att ha en pot + ett fast motstånd ger mer exakt reglering i det här fallet, så du tänker helt rätt.


29 Sep 2018, 11:08
Profile WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
https://drive.google.com/file/d/1X7asbs ... p=drivesdk

Blev tipsad att koppla på dessa 47k mot katoderna tidigare. Vad har de för funktion?
Behöver jag dom nu?


29 Sep 2018, 18:51
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
De 47 k motstånden är bara för att idén med en bias-balans ska fungera; de skapar en likströmskrets som regleras med balanspoten. Om du bygger som din ritning visar, så behövs inte dessa (regleringen sker ju på ett annat ställe).


29 Sep 2018, 19:57
Profile WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Kanon! (för de hade inte fått plats på kortet).
Satt och ritade med etspenna nyss.
Nu natta barn sen på det igen!


29 Sep 2018, 20:48
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
YES!!!

https://drive.google.com/file/d/117e5ES ... p=drivesdk


30 Sep 2018, 00:48
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Du rapporterar väl när allt är klart så man får veta om det funkade som tänkt...


30 Sep 2018, 09:36
Profile WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Självklart!
Nästa lediga stund ska jag borra hål i förstärkarkortet så jag kan fästa distanserna där med.
Sedan är det dags att koppla in kortet och 1 ohmarna.
Måste beställa nya slutrör med.


30 Sep 2018, 10:33
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Hål och distanser fixade och kretsen kontrollerad med spänningsagg.
Blir en dubbeldäckare.

https://drive.google.com/file/d/1G6dDQA ... p=drivesdk


30 Sep 2018, 17:04
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Vart läser jag på om biasjustering, läsa av datablad osv?
Någon bra sida? Googlar friskt.
Tjo!


30 Sep 2018, 20:28
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Här är ett ställe med rördata:
http://frank.pocnet.net/index.html
Du bör kunna hitta dina slutrör.

Det viktiga med att ställa bias är att dels hitta en tomgångsström som är "lagom", dvs inte för stark för röret och inte för låg för att det ska låta bra. Troligen finns det hur många åsikter som helst om hur man går tillväga. Den katodström man till slut väljer att ställa in, måste framför allt vara anpassad efter vilken anodspänning man har. Max anodförlusteffekt i tomgång är rörets anodström X anodspänningen. Det rör man har att jobba med har den effekten angiven i databladet. Det finns ingen anledning att lägga sig nära den gränsen! Var det EL504 i din rigg? Det röret tål ju massor, men en katdoström på mer än 50-60 mA per rör är inte meningsfullt att börja med. Sen får man höra hur det låter... Ställer man för låg tomgångsström kan man få nåt som kallas övergångsdistorsion, ställer man för högt kan man överlasta nätaggregatet, utgångstrafon och/eller slutrören. Utgångspunkten från början ska vara att katodströmmen i rören ska vara lika.


30 Sep 2018, 20:54
Profile WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Då kanske jag experimenterar under 50-60mA och ser vad som händer


30 Sep 2018, 21:18
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Det finns ju denna sida
http://www.valvewizard.co.uk/index.html

för info om rörförstärkare, där beskrivs en del av det du kan vara intresserad av. Den är dock på engelska och den har en del info som förutsätter att man har grundkunskaper om rörkretsar:

Till saken hör, att just EL504, om det nu var de rören som är aktuella, är rätt olinjära, och man kan behöva göra en del fininställningar av bias vartefter man spelar på riggen, för att få det ljud man vill ha. För mig personligen är det rätt obegripligt att man tar till rör som är avsedda för ett mycket speciellt ändamål, nämligen linjeavlänkning i en old-fashioned TV, som slutrör i en ljudanläggning. Rören är designade för en mycket specifik miljö, kan man säga, en som inte har med ljud att göra. Enda chansen att få nåt vettigt ljudmässigt ur dem är ju såklart push-pull klass A eller AB, men man hade haft mer möjligheter genom att använda 6L6 eller EL34 (upp till 50 resp 100 W).

Att läsa rördiagram är inte voodoo, men det kräver viss förmåga att tänka "elektriskt", dvs på strömmar, resistanser och spänningar. Om det känns besvärligt att ta till sig ett diagram, är det ingen konstighet, det är naturligt. För motståndskopplade steg (dvs allt utom slutsteget) är det oftast bara fråga om att tänka efter och räkna lite; när det gäller slutstegen måste man faktiskt hålla isär dynamiska förlopp (vid signalspänningar) och statiska förhållanden (vid "tomgång") för att begripa vad som händer och, faktiskt, vilka risker som finns vad gäller överspänningar och för starka strömmar.


01 Oct 2018, 21:29
Profile WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Men rackarns vilken perfekt länk för mig!
Det är förklarat så jag fattar och alla förstärkaren delar är med. Till och med reverb. Det är dött i min men det tar jag tag i senare.
Nya el504 kom med posten idag och sista mekandet med slutstegskortet gjordes igår.
Nu är det snart dags att koppla in det till spännings delen.
Måste nog dock vara trevlig sambo ikväll. :)


04 Oct 2018, 20:57
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 186 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.