View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 10:18



Reply to topic  [ 186 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare) 
Author Message

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Original:
https://drive.google.com/file/d/1u8OC0e ... p=drivesdk

Seriekopplade kanaler:
https://drive.google.com/file/d/1BaIfF9 ... p=drivesdk

Då är det dags att sätta sig in i frekvensgång och ev Droppa HTn till de första stegen.


29 Oct 2018, 14:24
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Är det vanligt att rören skiljer såhär mycket?
Trodde jag klantat mig med bias kretsen tills jag insåg att det bara var ena röret som brassade på mycket mer.

https://drive.google.com/file/d/1uUW_z4 ... p=drivesdk

25mA på ena och 47mA på det andra.

Hittade ett gammalt rör som var mer jämt med det första.


01 Nov 2018, 02:03
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
tokfan wrote:
Är det vanligt att rören skiljer såhär mycket?
Trodde jag klantat mig med bias kretsen tills jag insåg att det bara var ena röret som brassade på mycket mer.

https://drive.google.com/file/d/1uUW_z4 ... p=drivesdk

25mA på ena och 47mA på det andra.

Hittade ett gammalt rör som var mer jämt med det första.

Inte ovanligt att rör skiljer sig åt, och beroende på hur de är kopplade kan de skilja MYCKET.
Push-pull med "fixed bias" ( förspänd från en minuskälla) är en sådan koppling. Matchade rör är botemedlet.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


01 Nov 2018, 10:32
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Det här röret har mycket hög branthet, dvs tomgångsströmmen påverkas kraftigt av även en liten ändring i bias. Det innebär också, att skillnader mellan rörindivider kommer fram tydligt, särskilt (som nämnts ovan) i kretsar med fast förspänning. Det finns inget som säger att rören måste ha precis samma bias, därav att man har möjlighet till individuell justering. Ställ båda på 45 mA. Mät styrgallerspänningen; troligen är det inte stor skillnad. Det är viktigare att tomgångsströmmen är lika än att bias är lika. Kontrollmät även Vg2 på båda rören - den ska vara lika.


01 Nov 2018, 10:45
Profile WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Blev så förvånad att man behövde ratta så mycket för att ställa in det.
Vore nog smidigare att sätta 2st 20k potar istället för 10k plus motstånd.

Glöden till rören ligger på 6,8V.
Bör den justeras ner till 6,3 eller är det bara att köra?

Drog dit en master före drivern igår.
Mer fysiskt praktiskt när den då kan löda i kortet som är fastskruvat i frontpanelen.
Denna lösning med boost/dämpning såg smidig ut istället för dubbla masters med:
https://drive.google.com/file/d/1zNL11N ... p=drivesdk


Nu ska det nog skäras bas och diskant.
Känns inte som ljudet "sitter ihop".
Öronskärande distade gryniga höga toner och lummig mindre distad bas upplever jag som är oerfaren.
Känns förvirrande när man har två tone - stackar med.


03 Nov 2018, 11:00
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Fick massa tid över så jag rotade om rubbet idag.
Byggde en jcm800 lead kanal av kanal 2 + tremolo stegen.
Återstår att köpa och byta gainpoten från 500k till 1M (borde höja signalen 30%=dist) och sedan lyckas snirkla sig tillbaka till EQn med en sladd utan massa störningar.
Sen få ordning på B+ spänningar och bygga om fasvändaren till LTP.
Sen göra nåt kul med 2 steg på kanal 1
Sen lista ut vart jag ska koppla in Reverbet i kretsen.
Sen gå bananas med reläer och switchar.


30 Nov 2018, 22:42
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Vad gäller reläer så finns det ju också trevliga optoswitchar som alternativ. Har många användningsområden, kan t.o.m användas som volymer genom att shunta signal till jord.

Attt gå bananas med switchar etc har jag också gjort, jättekul. :lol:

_________________
/Lennart


03 Dec 2018, 21:14
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Vad för typ av optoswitch?
Måste kollas upp.
Har ingen högtalarlådan hemma så jag har kopplat in mig på elementen i en DNS combo.
Trodde de skulle palla mer än dom gjorde så nu måste jag jaga rätt på en billig 2x12a innan jag kan fortsätta. :)
Typiskt.


03 Dec 2018, 21:34
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Här är lite info: http://diyaudioprojects.com/Solid/DIY-Lightspeed-Passive-Attenuator/Silonex-NSL-32SR2-Optocoupler.pdf

Och här, man kan ha dem till massor... https://www.cresttech.com.au/pdf/Silonex/levelcontrol.pdf

Silonex heter tydligen Luna nu för tiden, här är lite länkar till olika applikationer http://lunainc.com/documenttype/tech-notes/?l=7239

_________________
/Lennart


Last edited by Custom Sam on 03 Dec 2018, 22:19, edited 1 time in total.



03 Dec 2018, 21:59
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Fasen va coolt!
Det där ska jag ha i huvvet när jag närmar mig finliret när stärkaren låter som den ska.
Tackar!


03 Dec 2018, 22:14
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Hihi!
Var tvungen att scrolla igenom tråden igen.
En polare har en AC30 som skjuter Säkringen. Kom ihåg att jag hade strul med det med denna. Det är väl bara att plocka bort rör och se vart den slutar bränna säkringar antar jag.

Det som har hänt med denna stärkare sedan sist var att jag aldrig fick någon bra dist så jag impulsbyggde om förstegen efter ett jcm800 schema. Sen fick jag feeling och drog upp volymen så högtalaren i min DNS60 som jag använde brändes.
Har skramla ihop 2x12 vintage 30 låda och får ta tag i detta igen senare.


11 Oct 2019, 17:19
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
En klassisk (amerikansk) felsökningsmetod på radiapparater under WWII var att man bytte alla rören rakt av. Om apparaten funkade, bytte man tillbaks till de gamla ett i taget, tills den inte funkade igen. Då visste man vilket rör som var kass... Antagligen rätt snabb metod, men lite "slösaktig", kanske. Och funkar bara på rörfel... Om säkringen till B+ går, kan det vara rörfel eller fel i en filterkonding, eller nån annan form av överlast. Förstegsrör är typ nästan aldrig inblandade i sådana händelser (de har inte en chans att dra så mycket ström). Kolla utan slutrör. Bränner man säkring ändå, är det nästan säkert nåt med filterkondingar eller dioder, om det finns såna i likriktaren.


11 Oct 2019, 18:21
Profile WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Ska tipsa honom. Blir det kortis i filterkondingarna eller hur kan det dra så mycket ström?


11 Oct 2019, 19:53
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Har dock vart med om att reverbdrivröret skvätter säkringen efter att bypasskondingen på katoden kortslutits vilket då ger röret fritt spelrum att dra DCström.

_________________
Johan Hansson


11 Oct 2019, 19:58
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Kan ju inte schemat, men om det är säkring till sekundärlindning (anod) som går, så kan det vara endera fel (genombrott) i en likriktardiod eller kortis i en gammal skruttig filterkonding. Om det sker bara med slutrör isatta (och uppvärmda) kan det vara en del annat också, så klart.


11 Oct 2019, 20:01
Profile WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Tackar!
Bra att veta tills jag stöter på det någon gång.
Kom på att reverbet är dött i min DNS jag fixar med i denna tråd. Går det att testa endast en reverb tank?
Skicka in signal och kolla vad som kommer ut utan att ha den inkopplad?
Hur vet man vilken sida som är ut eller ingång?


11 Oct 2019, 20:36
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
tokfan wrote:
Skicka in signal och kolla vad som kommer ut utan att ha den inkopplad?
Hur vet man vilken sida som är ut eller ingång?
Du måste med din signalkälla kunna driva reverbtanken. De har olika impedans och en med låg impedans kan påvisa trasig med din signalkälla fastän den inte är det. Sätter man fel på ingång och utgång brukar det ge mycket lägre reverbnivå antagligen för det jag nämnde ovan inte är detsamma. https://www.tube-town.net/ttstore/image ... /652_1.jpg Som synes blir det tufft att driva en 10ohms ingång.

_________________
Johan Hansson


11 Oct 2019, 20:47
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Brukar själva tanken gå sönder?
Kommer inte ihåg om jag mätit på stegen runt ens. Var så länge sedan.


11 Oct 2019, 21:10
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
tokfan wrote:
Brukar själva tanken gå sönder?
Kommer inte ihåg om jag mätit på stegen runt ens. Var så länge sedan.
Fick en vox ac30, minns inte vilken det finns ju en myriad av dessa. Musikaffären sa att det var vanligt att just i denna så gick trafon åt pipsvängen och ville att jag helt enkelt skulle bygga om den till en tillgänglig trafo som han hade färdig till mig. Tror tanken är den absolut sista förbrytaren man ska misstänka även om givetvis allt kan gå sönder.

_________________
Johan Hansson


11 Oct 2019, 21:45
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Nu har jag varit gräsänkling och läst rörpreamp bok och Mekat hela dagen och halva natten igår. Var lärorikt men jag Vette fasen om jag kom fram till något. :D

Preampen är som sagt var ombyggd efter jcm800 schema förutom att jag har 1uF avkoppling på första steget.
https://images.app.goo.gl/N1D6rPRBXo4BaaQh9
(nedre schemat).

Jag tar ut signalen efter katodföljaren och skickar den direkt till mitt DNS slutsteg som jag bytt till mindre signalkondingar i.

Vet att det är lite dumt att hoppa tonestack men jag tänkte bara testa på ett ungefär vart jag landar ljudmässigt.

Jag upplever att det är för lite dist och tryck. Särskilt på de lägre frekvenserna. Har svårt att sätta ord på det. Sträng brukar ju låta bra men här låter det lite lamt när man tuggar kvintackord.

Med 0.2V 1kHz in är det ju ändå nästan fyrkantsvåg innan volympoten.
https://drive.google.com/file/d/19l7pvR ... p=drivesdk

Bildas swunget i negativa feedbacken i en riktig marshall eller vad är mitt problem?

Testade att halvera 470k dämpmotståndet innan andra steget för att ta upp signalen. Blev ingen stor skillnad i ljud.
Tips?


10 Nov 2019, 12:17
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Testade att koppla på boss super over drive med låg drive innan för att pusha på. Då landade jag mer där jag vill.
Då är jag nog ändå ute efter mer/snyggare klippning i preampen.
Märkte dock att det lät tunnt och kornigt/skränigt när jag vred upp master volymen. Fasvändaren kanske bör ses över. Tänkte testa göra om den till LTP.


10 Nov 2019, 13:51
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
tokfan wrote:

Testade att halvera 470k dämpmotståndet innan andra steget för att ta upp signalen. Blev ingen stor skillnad i ljud.
Tips?

Vill du ha upp tugget i den koppla av 10k katoden med konding tex 220nF. Här får du mest effekt.

_________________
Johan Hansson


10 Nov 2019, 14:32
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Måste testas!
Tackar.
Men det är ju så lite tryck jämfört med riktig jcm800.
Jag klurar på vart hemligheten ligger. Jag har ju samma krets. (dock 317V HT till preampen istället för 280V)


10 Nov 2019, 15:49
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Lång tråd orkar inte läsa men det kanske är något som är fel eller slitet om du saknar tryck? Du nämner NFB i Marshallen men du har väl NFB i denna med? Dock så säger folk att den fasvändaren som är i denna kan låta dåligt om man överstyr den.

_________________
Johan Hansson


10 Nov 2019, 16:39
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Okidoki.
Tror inte du missat nåt i tråden då jag gjort ett lappkast och gjort om allt på sista tiden.
Racing nämnde i början att LTP blir bättre och andra tips om man bygger om på eget vis.
Jag hade för dålig koll och tog en genväg och kopierade jcm800 istället.
Nu skiter jag i om jag slaktar kretskortet. Nu ska jag läsa och labba med den.
Gör om till LTP och kollar vad skillnaden blir. Sen är det bara att prova allt.


10 Nov 2019, 17:59
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Får inte Jcm800 förstegen att låta fränt efter massa dribblande så nu gör jag som racing skrev i en annan tråd för typ ett år sedan.
Caddar och etsar litet labb-preampkort med potar till katoder och galler på varje steg. Sen ska jag ratta friskt tills jag fattar grejen.

Kondingarna till drop motstånden på HT ska förstås placeras bättre. Borde jordas vid stegen där droppen sker men Vette fasen hur jag ska få plats på kortet. Kanske funkar att fuljorda dom när det bara är labb kort. https://drive.google.com/file/d/1F4rvlI ... p=drivesdk


06 Dec 2019, 13:16
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
tokfan wrote:
Vette fasen hur jag ska få plats på kortet. Kanske funkar att fuljorda dom när det bara är labb kort. https://drive.google.com/file/d/1F4rvlI ... p=drivesdk

Använd radiella kond på kortet och överdriv inte storleken. 22uF per rör räcker(två steg). För övrigt kan du krympa ner dina banor rejält så frigör du mer plats. Om du vill att lödöarna ska hålla bättre om du etsar själv kan du göra teardropps till dem Det finns en sådan funktion i programmet

_________________
Johan Hansson


06 Dec 2019, 13:24
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Har tydligen inte sparat några av mina färdiga pcb men hittade denna kladd som är lång ifrån färdig men visar hur jag brukar ungefär placera saker. Dina rörrsocklar ser ut att ha väldigt tight mellan stiften. De jag använt har inte gett några problem att dra ledningarna mellan stiften vilket underlättar enormt. Och även på min kladd här är banorna enorm mycket bredare än vad som behövs med tanke på den låga strömmen som flyter i dem. Brukar låta jorden vara lite extra fet för att minimera motståndet i den. Separerar man rörsocklarna något mer från varandra kan man nog utan problem knö ner lyterna så kortet blir ännu lägre. https://drive.google.com/open?id=194ZvS ... gafaooE7yU

Här är en bild på en annan historia där jag roterat anodresistorerna för att krympa kortet. Skulle nog få plats med det stående i ett 1U rack. Där jade jag en lytbank i stället men med 10n avstörningar på kortet. https://drive.google.com/open?id=1jolVZ ... oNqAYbJB2h

_________________
Johan Hansson


06 Dec 2019, 13:48
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Jäklar vad clean din var jämfört med min!
Jag har kört 2mm banor till allt och 4mm paddlar, 4mm jord, 3mm glöd.
Kanske ska läsa på om tjocklek mm också. Vill bara få det klart å labba :D

Jag snodde layouten av första röret på DNS kortet och lade till lite filter mm. Detta är ju dock ingen high gain stärkare så det kanske blir mer sbrum i mitt fall.
Klockrent att se din layout. Blev en riktig ögonöppnare.
Måste kolla så jag inte gjort rörsocklar a för små i cadden.


06 Dec 2019, 17:50
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Har för mig jag nämnt detta tidigare men du behöver bara veta ditt värsta scenario ström genom en ledning och sedan använda en kalkylator https://www.4pcb.com/trace-width-calculator.html I ett 100k anodsteg så blir det tunnare än du ens klarar att etsa som krävs. Dock som du ser i kalkylatorn om du för in 3mA så blir det lite resistans på den supertunna ledningen så då går man bara upp lite och speciellt då på jorden vill man minimera resistansen mellan stegen så där fetar man på lite mer.

_________________
Johan Hansson


06 Dec 2019, 18:03
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 186 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.