View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 12:13



Reply to topic  [ 186 posts ]  Go to page Previous  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Next
Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare) 
Author Message

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Guld!

Håller på att knyppla klart min taffel layout ändå.
Orkar inte börja om. Lyckades klämma in filterkondingen tvärs över kortet till 4e steget katod jord.
En sak jag tänkte på är att glöden, ht och utsignalen går parralellt på DNS kortet.
Det är väl inte så ultimat. Det leds sedan vidare i tätt liggande sladdar där det slutligen kopplas in med kontakt i en rörsockel i separat kort för slutsteget.
Det måste ju vara rena mardrömsdesignen.
Därför jag kopierade den :D


06 Dec 2019, 23:40
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Sen är det det där med etsning. Jag får det aldrig klockrent. Köpte en hemmagjord box med 3 uv lampor i förut. Har testat olika tider i den osv utan att komma fram till något vettigt. Endera så försvinner allt när jag doppar i kaustik soda och vatten eller också släpper ingen koppar när jag väl ska etsa. Kan det vara kassa UV lampor eller är det bara jag som är kass?
Finns det nåt trix?

Har bara en chans/ett kort.


06 Dec 2019, 23:46
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Hihi.
Kom just på att jag är ljudbojen Eddie The eagle.
Ett jävla engagemang men inga riktiga resultat 8)


06 Dec 2019, 23:52
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Jag har en hemmagjord lysrörsbox och jag belyser i denna två minuter. Framkallningen ska man inte låta den ligga för länge utan doppa den ganska raskt där man precis ser att det släpper och ta upp och skölja av det upplösta och eventuellt raskt doppa det en gång till. Felet jag gjorde förr var att låta kortet ligga i framkallningen för länge tills man såg att allt var borta, då hade man skadat det för mycket. Skölj i stället av långt innan detta under rinnande vatten. Jag använder 2% "VIKT" soda till vatten.

_________________
Johan Hansson


07 Dec 2019, 00:18
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Ja där kanske problemet ligger.
Jag brukar blanda svagt och låta det ligga länge för att inte paja det. Då har jag tänkt fel.
Blanda starkare och snabba ryck.
Du kanske inte kör kaustik soda?
Funkade bra i skolan så jag behöver nog bara finslipa tekniken.


07 Dec 2019, 01:05
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
tokfan wrote:
Ja där kanske problemet ligger.
Jag brukar blanda svagt och låta det ligga länge för att inte paja det. Då har jag tänkt fel.
Blanda starkare och snabba ryck.
Du kanske inte kör kaustik soda?
Funkade bra i skolan så jag behöver nog bara finslipa tekniken.
Kaustiksoda 2vikt% . Jag har testat den svagare tekniken men det blir sämre än att bränna av snabbt. Ett tag körde jag snabbt syrabad med för etsningen men man får fan inte köpa väteperoxid längre så tillbaks till att etsa i över en kvart i det där svaga godkända blasket man kan köpa över disk.

_________________
Johan Hansson


07 Dec 2019, 11:29
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Okidoki.
Finlirade/kladdade på sista skiten på layouten nyss.
Fixade så jag kan koppla bort ingången och jorda utgången på varje steg med switchar och koppla förbi steg med banankontakter eller liknande.
Orkade inte ta reda på hur man lägger till komponenter i efterhand så jag gjorde cirklar som paddlar och jumpers för att lura programmet att allt stod rätt till.

Anpassar efter komponenter jag har hemma. Därav monsterfilterkondingarna. Insåg dock att de inte var lika breda som de i layouten men så får det vara så jag blir klar någon gång.

Kör du dubbel OH-film i UV-boxen för att inte ljus ska läcka igenom?

Hoppas hinna etsa i veckan. Sen har man förstås inte räknat med tiden att borra alla hål.
Skiter etsning en sig så ritar jag allt för hand med etspenna på ett rent kopparkort nån natt. Den pennan kan man lita på. Sitter som berget!


08 Dec 2019, 22:49
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
tokfan wrote:
Orkade inte ta reda på hur man lägger till komponenter i efterhand så jag gjorde cirklar som paddlar och jumpers för att lura programmet att allt stod rätt till.
Bara att "place-from database" för att slänga på en ny komponent. Angående dina cirklar så kan du bara "place-via" i stället vilket ger en lödö med hål i. Jag får dock inte programet att skriva ut hålen överallt vet inte vad som är fel så jag brukar skriva ut det först som pdf och sedan göra utskriften från denna då fungerar det. En sak att tänka på är att kolla så utstrifterna är inställda på 100% och inte anpassad för då kan avstånden bli fel. Har gått på den niten ett par gånger och etsat kort som jag bara fått slänga för att 10cm inte är 10cm
tokfan wrote:
Kör du dubbel OH-film i UV-boxen för att inte ljus ska läcka igenom?

Ja jag gör ju det för min skrivare är så jävla kass. Kör dock inte med OH utskrift utan för heavy paper då spottar den ut mest toner. OH inställningen har alltid blivit sämst på alla skrivare jag haft oavsett bläck eller toner.

_________________
Johan Hansson


08 Dec 2019, 23:08
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Haha den niten gick jag på på mitt förra jobb.
Installerade apparater på väggar hemma hos folk.
En äldre jobbarkompis hade bommat det där med skrivarinställningar och skrivit ut en snygg inplastad mall för borrhålen så det var lätt att märka ut på väggen.
Tog nog tre borrade betongväggar innan vi kom på att det var mallen det var fel på.

Bra trix i programmet. Då blir det snyggare nästa gång.
Skrivartrixet med ej OH. Har inte ens tänkt på det tidigare.
Kör bläckstråle med anpassad film för det.
Ska nog hetsa ut det på pdf nu och skriva ut med laser på jobbet imorgon och kolla om det blir bättre.


09 Dec 2019, 00:12
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Labbar på provkort först för att få det perfekt.
När det väl var skarpt läge gick allt åt helvete.
Lyckades rädda upp det så det ska funka ändå.
Bra med tjocka banor. :)

Hur tar du bort fotoresisten på banorna sedan?
Kaustik igen, sandpapper?

https://drive.google.com/file/d/1FTGnpG ... p=drivesdk


11 Dec 2019, 11:12
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
tokfan wrote:
När det väl var skarpt läge gick allt åt helvete.
Har du analyserat vad som gick snett. Ser ut som du både fått fel i dina banor men även fått öar som du inte blivit av med?
tokfan wrote:

Hur tar du bort fotoresisten på banorna sedan?
Kaustik igen, sandpapper?

Brukar använda aceton. Men du kan säkert belysa igen och sedan köra sodan på det.

_________________
Johan Hansson


11 Dec 2019, 11:51
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Då blir det aceton här med.
Verkar smidigast.


11 Dec 2019, 21:08
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Ett steg närmare.
Vad Lurigt det var att borra för socklarna.
Tog liten borr och drog i sidled.
https://drive.google.com/file/d/1FjmnyV ... p=drivesdk


14 Dec 2019, 00:03
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Något tips hur man får dit liten chassi plåt med switchar potar och ev lampa på?
Törs man dra trådar från glöden till chassi lampa någon cm över kortet eller är det stor risk för brum då? Jag har ingen koll på vilka avstånd brummet kan spridas på.
Annars fäster jag den direkt i kortet nära HT.

Klurar även om fler sladdar än signalsladden bör vara skärmad från preamp kort till slutsteg.
Även vilka sladdar man ska tvinna för att fältet ska elimineras på glöden? Glöd och filament tap?
Är övertänd som vanligt! Inatt blir det meka igen!


14 Dec 2019, 14:22
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
I min testrigg har jag dumpat rören genom ett chassi och löder övrigt på andra sidan kortet. Många lödöar har sedan länge släppt så jag sticker inte ens ner benen genom kortat utan murar bara på dem med nytt lod. Man behöver absolut ha ett chassi till annars får man för mycket störningar om kortet bara ligger löst på bordet. Bord tenderar att vara en enorm störkälla bara i sig så där vill man ha en nollad plåt mellan det och sin krets.

_________________
Johan Hansson


14 Dec 2019, 20:47
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Ok. Bra att veta.
Min plan var att bara sätta en distans i varje hörn så att det lätt ska gå att löda. Kanske går att bocka plåt som fästs i dessa och lätt kan skruvas bort.
Osmidigt att jag satt 2st stående trimpotar längst fram bara. Men de kan man ju borra hål för att komma åt.
Hann bara borra klart alla komponent hål inatt.
Tror jag snabbhetsslarvtänkte när jag skulle göra det möjligt att koppla förbi och jorda steg med banankontakter och switchar. Borde beställa andra switchar och skita i banankontakter för att få mindre saker på panelen.


15 Dec 2019, 10:36
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Här sörrni!
Sedan löder man potar direkt på kortet och limmar/skruvar switchar där också så att det blir lätt att plocka ur och löda.
Funderar på om jag också ska köra med kortet upp och ned så man snabbt kan löda utan att ens plocka ur kortet.
Chassi del från en transett 82 som är snyggaste stärkaren inom det området :mrgreen:
Den har väl ni äldre gitarristrävar som stått mycket på scen stenkoll på vid det här laget. :D

https://drive.google.com/file/d/1GmppGB ... p=drivesdk


20 Dec 2019, 12:01
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Känslan när man äntligen får tid att meka.
Skyndar sig men pillar med bypass-switchar i evigheter. Kontroll äter och det är kortis till jord överallt.
Pillar loss massa trådar man krånglat i evigheter för att få dit snyggt.
Sen kommer man på att man har kopplat input jacket så det jordar signalen om teleplugg inte är inkopplad.
AAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHH!!!
:evil: :mrgreen:


26 Jan 2020, 19:09
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Inatt fick jag fart på min lab-preamp.
Jag testade två steg i den kopplade till tone stack som går direkt till fasvändaren.
Det lät klent.
Mina funderingar:
Matade stärkaren med ca 200V istället för 230V pga att filterkondingarna på matningen i preampen är märkta 350V. Jag var där uppe och nosade.
Om jag vill droppa spänningen tex 100V.
Tar jag då 100 delat i strömmen alla preamp rör drar ca 1,1mA x4?

Tror ni den låga volymen beror mest på att jag kör på för låg nätspänning eller att signalen dyker mycket när jag inte har katodföljare före tone stack?
Är det upplägget möjligt att få ok utan katod följare?

Måste läsa på igen men är så nyfiken och kommer inte ha tid på ett tag.

(stärkaren lät ändå rätt go med en starta. Hade chansa dit 2uf på katoderna. Dåligt med bas men halvgött blues sound ändå.)


08 Feb 2020, 10:44
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Du,vi tror ingenting eftersom ifall du saknar signal skall du mäta amplituder.
Tex ut mot slutrören. In på PI osv.
Då vet vi.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


09 Feb 2020, 16:37
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
En katodföljare ger ingen spänningsförstärkning. Den används för att den har låg (jämförelsevis) utgångsimpedans och orkar driva en tonestack eller nåt annat filteraktigt, som ger lite mer belastning än bara en volymkontroll.

Det här med drivspänningarna för du gärna detaljera lite. Om du är rädd för filterkondingar som klarar 350 V och nånstans har 200 V i stället för 230 V, var mäter du då?


09 Feb 2020, 17:36
Profile WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Jag blev bara sådär ivrig som jag alltid blir när jag är mitt uppe i något. Ska mäta senare. Jag har vridtransformator och vred den så at matningen var 200AC istället för 230 som i vägguttaget.


09 Feb 2020, 19:43
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Aha, OK då är jag med. Men det är kanske läge att byta filterkondingarna till några för högre spänning om de är så nära gränsen...


09 Feb 2020, 19:47
Profile WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Ja kanske det.
Det är dock bara 2 kondingar som sitter efter spännings drop motstånden till preampen. Man kanske ändå borde Droppa spänningen till preampen en hel del. Men man vill ju ha lite marginaler på tåligheten ändå förstås.

Det där med rail spänning verkar ju vara en vetenskap med för att få det rätta ljudet. Headroom osv.
I en jcm800 ligger den ju tex under 300V till preampen.
I min lär den ju vara runt 400V om jag ökar nätspänning en till 230V


10 Feb 2020, 23:47
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Konstruktionsprincipen för ett nätaggregat är ju den, att alla filterkondingar måste klara vilospänningen som uppstår utan belastning, dvs i runda slängar 1,4 gånger märkspänningen på anodlindningen. Jag räknar slentrianmässigt med 1,5 ggr, så om du har 300 V AC till likriktaren, så är det 450 V som gäller för alla filterkondingar (och då inkluderas varianten med 300-0-300 och ett klassiskt likriktarrör). Om man håller på och testar diverse kopplingar och har ett särskilt nätaggregat för just provändamål, är det lugnast för själen att det klarar full nätspänning utan att det blir kris i kretsarna för B+. Tycker jag... Det kan bli nåra spänn extra för filterkondingarna, men det är det värt att slippa rökutvecklingen och lukten.


11 Feb 2020, 00:03
Profile WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Det är sant.
Jag jagar reda på några tåligare så det blir mer ordentligt och säkert.


11 Feb 2020, 00:08
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Hihi.
Tur att man kan läsa här vart man slutade sist.
Tror jag började klura med denna stärkare för typ 7 år sedan och har väl ca 10 år kvar tills den funkar.
Men jag har lärt mig lite längs vägen (om jag minns det).
Fixade hem en byggbarack till gården som blir nya hobbyrummet. Ca 3-4ggr större yta tror jag.
Lite eldragning, isolering sedan är det bara att flytta in allt skrot och börja spamma skiten ur ljudbojen med ivriga frågor igen :D

Har du fått fart på oscilloskopen lampurradio?

Snart 1V i ödslig stuga.
Känner jag mig själv rätt så kan det bli bokmalande i nya boken om slutsteg där.
Planen är ju att göra om mitt till ltp i slutändan.

Preamp-trixandet fortsätter när baracken är klar.

Hare gött så länge!


22 Oct 2020, 21:48
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Hej. Oscilloskopen funkar, det ena krävde lite handpåläggning för att inte dö efter 2 minuter men nu går det fint! Låter bra med mer arbetsplatsutrymme. /R


23 Oct 2020, 09:10
Profile WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
Kul att du fick fart på oscilloskopet!
Är på och nosar på projektet igen 2 år senare.
Intressant att se här hur okonsekvent och hetsig man är och hman är och hur kort man kan komma på lång tid pga det.

Nytt försök att jobba mer tålmodigt och metodiskt (numera med adhd-medicin :D )

Insåg nu när jag började efter 2 års uppehåll att jag gjort om sista steget till katodföljare. Då fortsätter jag på det spåret så jag inte börjar hatta direkt.

Jag bör då höja potentialen på glöden har jag läst mig till.
Funderar på spänningsdelare från HT till centertappen på glöden.
Det som verkar jävligt är att fysiskt få plats med detta.
Filterkondingen över motståndet mot jord i spänningsdelaren bör väl palla 500V och är då väldigt stor.
Finns det något smart sätt att fuska på som tar mindre plats?


28 Jul 2022, 23:46
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Återuppliva en DNS Supreme 120 (Nybörjare)
En spänningsdelare som du beskriver för att "lyfta glöden" via centertappen ska funka. En sådan behöver inte dimensioneras för mer än en väldigt liten ström, dvs du kan använda rätt stora motstånd. Exempelvis totalt lika många kΩ som du har B+ i volt (350 V- 330kΩ, typ). Sen "delar" du motståndet så du får upp glöden på 20-50 V eller nåt (eller om du har fått nån annat råd nånstans). En filterkonding mot jord från centertappen måste då egentligen inte tåla mer än vad glöden kommer att ligga på (med viss marginal). Skulle kondingen ge sig av nån anledning, blir strömmen ändå så liten att det inte spelar nån större roll, utom att kondingen måste bytas förstås. I stället för en konding kan du ha en Zenerdiod på den spänning du vill ha på glöden, eller båda parallellt. Kondingen behöver för övrigt inte vara på nåt stort värde, det räcker gott med en vanlig kopplingskonding på 0,1 - 1 µF, dvs det behövs inte en elektrolyt.


29 Jul 2022, 08:32
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 186 posts ]  Go to page Previous  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.