View unanswered posts | View active topics It is currently 18 May 2026, 10:43

Reply to topic  [ 11 posts ] 
Grid current limiting 
Author Message

Post Grid current limiting
Hur är det, "limiterar" (distar) ett steg hårdare (med mindre mjuk övergång till platt topp) med en 100k gallerresistor till "jord" än om man har en 1M? Förutsätter att man tilllför signal så spänningen på gallret är lika stor.

Har funderat på detta då jag tycker jag fick en brightare dist då jag sänkte gallerresistorn och samtidigt ökade signalen från steget innan.

Tänker såhär: Med mindre värde på gallerresistorn så är gallret hårdare knutet till "jord", och när det väl börjar flyta lite ström genom gallret så sker det mer abrupt än med en större resistor.

Är jag ute i rullgruset och cyklar? :)

/Mats

03 Jul 2015, 17:37
Profile

Post Re: Grid current limiting
Hej Mats
Vilket av preamp stegen har du testat på.
Första steget efter gitarren är det nästan omöjligt att överstyra med bara en gitarr.
En humbucker stall pickup kan väl max ge 500mVAC när man slår an ett kraftfullt ackord nära stallet.
Min humbucker gitarr med Alnico 5 pickuper gav max 400 mVAC
Och ett normalt dimensionerat triodsteg klarar över 1 VAC på ingången innan det slår i taket.
/Kalle

03 Jul 2015, 18:25
Profile WWW

Hej Kalle! Det är tredje steget i en preamp som är uppsatt liknande en Marshall 2203/2204, fast utan nån 470pF över 470k.
Vad jag far efter, är om det distar "hårdare" d.v.s. med skarpare kanter/mer övertoner med en mindre gallerresistor.

/Mats

03 Jul 2015, 18:44
Profile

Hej Mats
Vad jag läser i The Valve Wizards skrift http://www.valvewizard.co.uk/Common_Gain_Stage.pdf om Triod steg så påverkas distorsionens karaktär om man ökar eller minskar impedansen/resistansen som matar styrgallret.
Det beskrivs på sidan 20 (om grid current clipping).
Med lågohmigare matning så blir klippningen mjukare (färre övertoner) och vice versa med högohmigare matning så blir klippningen hårdare (fler övertoner).
Och ett triodsteg (som 2203´s 3:e steg) med Ra= 100 Kohm och Rk = 820 ohm kommer att få "grid current clipping" före "cut-off clipping" .
Det framgår klart o tydligt med hjälp av triod simulatorn http://trioda.com/tools/triode.html som Alex (VacuumVoodo) så förnämligt pekat ut.
/Kalle

Last edited by Kalle_in_Sweden on 03 Jul 2015, 20:11, edited 1 time in total.

03 Jul 2015, 19:37
Profile WWW

Nja Mats.
Håll isär begreppen. Sving och hur saker komprimerar är inte riktigt samma sak. Biasen ett givet steg sätts till kan vara av olika orsaker,och ge olika beteenden. (Som jag upplevt och förstått det iaf).
Generellt taget är det motsatta sant. Ju högre ingångsimpedans,per natur,desto mer högfrekvent innehåll som bibehålls.
Men som sagt,det beror på så djävla mkt annat med..

En sak är säker,å det e att detta med "1 meg mot jord" DEFINITIVT inte är hela sanningen,framför ALLT inte vad avser ingångssteget. Ngt jag labbat med mycket det sista året,och utfallen av det är påtagliga. Kanske just eftersom det som sker i 1a steg påverkas av allt annat.

Om du vill lattja å leka lite e ett råd att du provar att just sätta om värdena för gridläcka samt stopper för ingående. Sannolikheten,speciellt med flerstegare,är att du kommer skita i det med " 1 meg mot jord",för all framtid.

I mitt fall,jag har ju sysslat mkt med småsignalspentoder det sista,så kan jag säga att just det ovan är totalt ointressant som effekt. Ingångsimpedans vs stopper vad avser dem där kompisarna är hur man styr det som blir "för mycket" på ett väldigt effektivt sätt.

03 Jul 2015, 19:47
Profile

Kalle_in_Sweden wrote:
Hej Mats
Vad jag läser i The Valve Wizards skrift http://www.valvewizard.co.uk/Common_Gain_Stage.pdf om Triod steg så påverkas distorsionens karaktär om ökar eller minskar impedansen/resistansen som matar styrgallret.
Det beskrivs på sidan 20 (om grid current clipping).
Med lågohmigare matning så blir klippningen mjukare och vice versa med högohmigare matning så blir klippningen hårdare.
/Kalle

Jo, jag har också sett vad han skriver där. Men han talar vad jag förstår om en grid-stopper och inte om gallerresistorn mot jord.

Och Jesper, jag har aldrig tänkt på att ändra värdet på gallerresistorn som ett sätt att forma hur ljudet låter t.ex. när det distar.
Utan mer som ett sätt att styra hur hög signal som går in i röret. Men det verkar ju som att ljudet/disten påverkas av den resistorn också.

/Mats

03 Jul 2015, 20:11
Profile

Citerar en berömd man,numer dessvärre bortgången man...
-"FEL FEL FEL FEL FEL!!"
Mats.
Prova. Bara lita på mig nu.

03 Jul 2015, 20:22
Profile

Axewall wrote:
Jo, jag har också sett vad han skriver där. Men han talar vad jag förstår om en grid-stopper och inte om gallerresistorn mot jord.
/Mats

Hej Mats
Det som rörets styrgaller ser är den totala impedansen som skapas av grid-stopper resistorn parallellt med resistorn till jord.
/Kalle

03 Jul 2015, 21:06
Profile WWW

Kalle_in_Sweden wrote:
Axewall wrote:
/Mats

Hej Mats
Det som rörets styrgaller ser är den totala impedansen som skapas av grid-stopper resistorn parallellt med resistorn till jord.
/Kalle

Du menar i serie, va? Då är jag med :) Jo fan, det är klart :) Du vet, ibland är det sandstorm i huvet och svårt att se.
Hmm... Då verkar det som att jag med mina öron uppfattar den mjukare klippningen, som då borde ha mindre andel högre övertoner, som brightare än den hårdare klippningen...

Jesper, jag ska låna tillbaka mitt lilla Velleman "leksaks-oscilloskop" och mäta hur det ser ut med olika resistorvärden där.
Och lyssna naturligtvis.

/Mats

04 Jul 2015, 11:00
Profile

Axewall wrote:
Då verkar det som att jag med mina öron uppfattar den mjukare klippningen, som då borde ha mindre andel högre övertoner, som brightare än den hårdare klippningen...

Tror det är millereffekten som gör sig hörbar.

05 Jul 2015, 12:24
Profile

Ni får nog läsa på lite om inre resistans, drivimpedans, dynamisk belastning osv. Herrarna Ohm, Kirchoff och Norton hälsar från sina respektive gravar.
Ett en triod inre resistans parallelt med anodresistor bildar det stegets statiska drivresistans.
Nästföljande stegets gallerläckresistor parallelt med den triodens ingångsresistans //ormalt försumbar/ och alltihopa parallelt med drivsteget anodresitor bildar den dynamiska lasten som påverkar hur drivsteget förvränger signalen. Kopplingskondensatorn mellan stegen gör också att förvrängningen blir frekvensberoende.
Det mycket som gallerläckan kan ställa till med och det krävs lite djupare analys för att använda dessa effketr konstruktivt utan att behöva känna sig som ett mänskligt försöksobjekt i en skräckfilm.
Från och med nu har jag semester. Ha det gott!

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

05 Jul 2015, 13:12
Profile WWW
Reply to topic   [ 11 posts ]