Binson Echorec (avmagnetiserings?) magnet och tonhuvuden
Hej! Populärt med mekaniska ekon just nu
Pysslar om ett Binson Echorec T5 E/S och kan inte få helt klart för mig konstellationen av magneter efter sista avspelningshuvudet. Den allra "sista" magneten är lös. Den har uppenbart varit limmad med något svart lim, men nu sitter den endast kvar p.g.a. att den är magnetisk

Det är den som är märkt med röd pil på andra bilden. Är det någon som har en sådan maskin och kan kolla om den sitter rätt? kanske ta en bild och posta här?
Attachment:
2_IMAG0918_sized.jpg [ 148.46 KiB | Viewed 3833 times ]
Attachment:
3_IMAG0920_red_arrow.jpg [ 142.43 KiB | Viewed 3833 times ]
Har även lite huvudbry med tvåans avspelningshuvud. Det mäter samma DC-resistans som de andra, runt 600 ohm, men det är knäpptyst. Utom en kväll när jag meckade, då var det liv i det. Nästa kväll dött igen. Provade att köra 5kHz i en liten (öppen) truminduktor som jag höll nära huvudena för att inducera en signal. Även tvåan gav då pip ifrån sig, fast märkbart svagare än de övriga. Både kablage och 12-lägesomkopplaren verkar hela, men man vet aldrig vilka spratt som gamla grejor kan spela för en.. förslag och idéer mottages tacksamt.
Med nya ellyter och nya rör låter den rätt trevligt faktiskt. Men det hade inte varit fel att få igång tvåan...