View unanswered posts | View active topics It is currently 18 May 2026, 17:17

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Reverb och vibrato på/av och gitarrsignal i samma kabel? 
Author Message

Post Reverb och vibrato på/av och gitarrsignal i samma kabel?
Jag knåpar ihop ett pedalbord. Jag har fnulat lite på om man med en treledarkabel kan förflytta både gitarrsignal och budskap till effektavdelningen? Ja, kommer jag fram till. Men jag har haft fel någon gång tidigare. Så vad tror ni?

Förstärkaren är en deluxe reverb, så det är inget högteknologiskt vidunder.

Hej

14 Jul 2015, 12:12
Profile

Post Re: Reverb och vibrato på/av och gitarrsignal i samma kabel?
Okej. Deluxe reverb. Vad är det du vill göra - byta kanal från normal till Vibrato? Eller både byta kanal och dessutom ha möjlighet att byta mellan vibrato och reverb? Eller bara byta kanal? Eller byta och kunna ha både vib och reverb?

Gör en logik-karta så klarnar det. Och betänk att switchningen i DR sker på olika sätt för vib och reverb (om jag minns rätt). Även jag kan ha fel. Men logiken behöver du reda ut. Jag tror inte 3-ledare räcker till alla varianterna.

14 Jul 2015, 16:27
Profile

Okej. målet med det hela är att slippa orginalfotkontrollen, eller kabeln till den rättare sagt. Det är en mer signalfilosofisk fråga. Kan man, i samma flerledarkabel, föra det faktiska ljudet från gitarren OCH av/på signalen för rev/vib. Alltså baka ihop kabeln mellan sista pedal och stärkare och kabeln mellan fotpedal och förstärkare. Hur det ska gå till är egentligen inte problemet, det märker jag, men låter det sig göras utan oljud och elände? Det kan jag inte fundera mig fram till!

Tack!

14 Jul 2015, 18:00
Profile

Ja
Det är tekniskt möjligt.
Om du använder en kabel med två skärmade signalledare och två oberoende skärmar.
Då använder du ena signalledaren och dess skärm till gitarrsignalen och den andra signalledaren och dess skärm till styra rev/vibr på förstärkaren. Men jag kan inte riktigt se hur du skall få till en praktisk användbar anslutning av kabelns ena ända till gitarr o switch och andra ända till ingång på förstärkaren o footswitch ingång på förstärkaren..
/Kalle

14 Jul 2015, 21:10
Profile WWW

Tackar! Precis ett sådant svar jag sökte. för min egen bildnings skull: vad händer om man kör allt under samma skärm? :P

Ang. anslutningarna så är min fantasi att sätta en.... En.. "Splitter" i stärkaren. Kabel in, ett stereo och ett monojack ut.. Och en Xlr kontakt i pedalbordet. Och från kontakten lämplig kabel till sista pedal och switch.

Fasen.. Låter bökigt. Men om det funkar så tror jag det blir ganska snyggt. Jag har pedalborden från nån snubbe som kallar sig salvage custom som förebild.

Tips på ställen att finna kabel med dubbel skärm? Svårgooglat..

Edit
Dubbel skärm är tydligen inte rätt uttryck. Dubbel separat skärm.. Kanske.

Och Xlr inte din.

14 Jul 2015, 22:18
Profile
Reply to topic   [ 5 posts ]