View unanswered posts | View active topics It is currently 13 May 2026, 01:15

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Strul med smällande loop 
Author Message

Post Strul med smällande loop
Jag kör marshall in i en Bad cat unleash. Loopen i unleashen kör jag in i en Axxess GRX-4. I Axxess:en kör jag ett Strymon timeline i första loopen, ett Digitech RV-7 i andra loopen och ett Digitech Supernatural i tredje loopen. Fjärde loopen använder jag för att sluta/bryta en kontakt som byter kanal på Unleashen. På detta vis får jag 2 olika volymer, 2 olika reverb + såklart massa olika delay då delayet är programmerbart. Det låter kalas, problemet är bara att det smäller när jag aktiverar/deaktiverar loop 2 eller 3, dvs de bägge reverben. När jag provar att sätta en buffer (testade med en TC mini spark) efter utgången på Axxessen blir det bättre. Men om jag upplever att om jag ligger kvar länge på en loop och sedan byter så smäller det lite igen.

Någon som kan klura ut vad det är som sker? Har läst lite om att unleashen kan läcka ut ström som "laddar" upp loopen på något vis så detta skulle undvikas genom en buffer på unelashens utgång, detta funkar dock inte, jag måste ha buffern på unleashens ingång, så det känns snarare som att det är reverbpedalerna som ställer till det.

Ska mixtra vidare imorgon, men det vore intressant om någon har några tips!

Blir lite less på mig själv för att jag alltid ska krångla till det... Men det är ju nice att köra gammelmarshall och ändå kunna byta komp/solo-volym samt delay/reverb med fotswitchen 8)

05 Sep 2015, 21:36
Profile

Post Re: Strul med smällande loop
"Fjärde loopen använder jag för att sluta/bryta en kontakt" Förstår inte riktigt konfigurering på det här.

06 Sep 2015, 10:25
Profile

Jo, GRX-4:an har två grupper av loopar A resp B med separata in/out. Så loop-4 har sin egen in/out, då kan jag nyttja reläet i loop-4 till att bryta/sluta en kontakt medan ljudkedjan bara passerar loop 1-3, dvs grupp a. :D

Repade idag med hela riggen men det blir för mycket prylar som jag kopplat nu, och det märks på ljudet med. Ska skala ned och bara köra reverbet direkt i unleashens loop tror jag.

06 Sep 2015, 22:05
Profile

Vore ju intressant att veta om det smäller om du pluggar bort switchningen till Bad cat.

07 Sep 2015, 17:41
Profile

Smäller även utan switchningen, har dock inte hunnit felsöka något mer.

08 Sep 2015, 21:48
Profile
Reply to topic   [ 5 posts ]