View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 13:29



Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Champion GM 25 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Champion GM 25
Image

Champion är ju ett gammalt hederligt svenskt fabrikat. Taget ifrån minnet köptes Champion av Gösta Bäckström AB 1949,varför det som är märkt Champion mao är relativt gamla bitar.

Bäckströmare har ni ju sett mig avverka ett gäng under åren,och med det har vi tidigare tex konstaterat att "mysteriemaskinen från Borås" använde en PT som är en deadringer för de vi ser i gamla Champion maskiner.
Många av de gamla Champion maskinerna,iaf de jag oftast tagit del av,är mer omfattande till sin uppbyggnad-i likhet med Bäckisarna.

Så när denna då dök på blocket och Sixten tipsade mig fortare än fan via SMS iom att den fanns strax söder om Gbg var det väl inte mkt att tveka på.

Men. Nu e grejen den att säljaren visade sig vara närmast lika intressant som maskinen,om inte mer. Råkar vara så att säljaren arbetar med utveckling av system för svenska LAB gruppen... Så man kan lugnt säga att vi i ett mkt långt samtal lät gammalt möta nytt,om ni förstår vad jag menar. Mkt mkt intressant må sägas.

Hur som.
Champion GM 25 AW.
Vet faktiskt inte så mkt om modellen mer än vad jag kunnat utröna från en snabbare genomgång. Det som tilldrog mitt intresse var att den använder EL-12 slutrör. En modell av slutrör jag som kanske bekant för en del sysslat med tidigare,bland annat då i tex den Östtyska gamla Reissman KR-56 maskinen,ett rör jag ärligt kan säga gav mersmak.
Till karaktären påminner det i min mening väldigt mkt om EL-34,bara det att det viker sig tidigare och...ärligt talat ännu snyggare.
Märk nu väl...åsikt.
Är ju samma som att jag ju lattjat en del med gamla 6L6G vid det här laget och tycker att de HELT klart bär med sig merit även de. Gamla 6L6G är definitivt inte ett 6L6GC lr liknande i karaktär. Mkt långt ifrån rent av,men som sagt..återigen åsikt.

Image

En GM 25 är nu inte direkt ngt puttenutt liten maskin. Från bilderna att döma drog jag slutsatsen att den nog inte var så stor rent fysiskt,men se där bet jag mig i tummen. Stor som en Bäckis eller liknande är den nu inte men...nog fan väger den ngr modiga kilo och är rent fysiskt iaf inte direkt som en Geloso 213 eller 219 direkt.

Rören som sitter i är... EF-12. En gammal form av pentod som i detta fallet härstammar från Tfk och är försett med stålkropp. I sin tur ett par ECH-21...EL-12 flaskorna och till sist ett AZ-1 som likriktare.
AZ-1´an kan vi nog direkt konstatera att det är vad som sätter gränserna här.

Image

Mjo. Telefunken symbolen är väl inte direkt att ta miste på.

Image

ECH-21´orna däremot..inte ngn tidigare erfarenhet och vette fan om jag avser engagera mig i de heller för den delen. Intresset för de från min sida får nog beskrivas som rätt lojt.

Image

Men sen har vi de här kompisarna. De är då det direkt motsatta. Skall erkännas direkt,jag gillar EL-12 och får de bara vettiga drivspänningar och signal ger de mos så det räcker i push/pull config. Inte tu tal om annat.

Image

Till sist då ett gammalt Mullard AZ-1. Har använt de tidigare och de gör väl vad som står att förvänta kan jag tycka. Inte mer med det,men de räcker inte till för att låta en maskin som skall mata vad den kan ur ett par EL-12 ge vad den kan. Vid de spänningar som ligger för handen under last har vi ledigt passerat de knappa 80mA det löser.

Image

Lite snabb kontroll av div kondensatorer,och som förväntat var det ett antal av dem som var pensionsfärdiga. Hystade dit lite friskt blod i all hast,såg över vad som behövde ses över och slog igång skrotet.
Upp till liv,upp till dans. Jodå. Den gamla maskin fungerar allt. Inte mer med det. På gott och ont,bryggade som snabbast in ett par telejack,så kan kort konstateras att för gitarrbruk låter de helt för djävligt original. ÄVEN med friska kondensatorer på plats. Mao..säkert kul som relik i form av PA men knappast användbart.

Vad som skall bli av detta?
Jag vet faktiskt inte. Tar den biten som det kommer menar jag. Landar ju ett antal maskiner det närmaste så...
Gitarrmaskin står väl klart men vidare än så ser jag det som ett blankt papper. Hade varit kul om man kunde göra något vettigt med EF-12 flaskan kan jag väl tycka.

En av finesserna med såväl EF-12 som EL-12 är att de varken är svåra eller dyra att få fatt i så...

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


18 Apr 2016, 23:18
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Champion GM 25
http://www.radiostation.ru/tubes/el12_tf.pdf

http://www.radiostation.ru/tubes/ef12_tf.pdf

De där två kan kanske fånga någons intresse.

Märk nu väl att maskin ovan kommer passera 350VDC i B+ under last. Mao blir det till att hålla igen spänningarna mot g2,men med det sagt menar alltså Tfk att man får ut runt 35w redan vid 350VDC. Så..som sagt,det hela lämnar pulver så det räcker med allt sagt och gjort.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


18 Apr 2016, 23:44
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Champion GM 25
Image

Mm. "Bench work",som det heter. Vackert är det då rakt inte men det fyller sin uppgift när eländet står still på arbetsbänken.

Image

Likriktare var det ja. Nu e det som så att AZ-1 flaskan (såväl som AZ-4) använder den där lite äldre typen av "klämsockel",och den har ju helt klart dels större hålbild och större C-C avstånd mellan fästelementen.
Nu råkar det finnas ngr sådana oktalsocklar över ifrån "Belgian blue" så jag drog dit en sådan och pinnade för GZ-34/5U4 mfl.

Image

Jomen. Ett gammalt Golden Lion GZ fick pryda den platsen. Olastat ger glödlindningen knappt 4,8VAC och under last med GZ´an landade det hela på knappt 4,7VAC. Mao är det nog att betrakta som safe,och visst tänder röret även med den begränsade spänningen.

Det ger för handen att B+ nu ramlar iväg. Slutrören stod ju svintungt så tills vidare adderade jag bara ett par keramer till...men fortfarande tungt...
I det ramlar B+ iväg mot 440VDC å se det e en del det med EL-12 i socklarna. Dyngade dit ngr zeners mot g2 mest för säkerhets skull i samband med utprovning,vilket nog inte var ngn helt korkad tanke.
I sin tur blir det nog nödvändigt med en högeffekts pulldown i ngn form. Olastat skjuter B+ iväg BRA långt! Är förbi 550VDC ett ögonblick...å det finns ingen anledning att vara så elak mot lytar mm.

Bryggade sedan in ett tele i vardera ände av maskin,och visst låter den och visst fungerar den. Låter faktiskt halvhyggligt redan som den står,men då skall man ha klart för sig att ngt drar MYCKET ström i preampen. Ersatte de där två 10k droppresistorerna som sitter i serie med en 12k om 5w...och det hela går asvarmt.
Påföljden är ju att spänningarna mot preampen och PI inte direkt e på par heller då...
Nåja.

Fick av pur nyfikenhet ställt maskinen på vågen,kom nu ihåg att den rent fysiskt inte e ngn pluttegrej direkt... Å vågen stannade på 9kg utan huv mm. Är ju rent av ganska lätt för att vara en gammal Champion! :shock:

Vi har alltså nått en punkt där vi i princip kan kosta på oss att rensa rent under huven på den. Allt fungerar,och inte mkt mer med det.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


20 Apr 2016, 19:49
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Champion GM 25
Ja,har man inte jobb så skaffar man sig! :lol: :lol:

Efter att ha synat av det här bygget lite närmare i sömmarna inser jag mer och mer att det inte kommer bli mkt som sparas.
Snickrat till ett enklare kort som lösning för negativ bias idag. I samma veva dyngat dit en helsikes massa säkringshållare. Något maskinen fullständigt saknade?
Nu sitter det ett par till glöd,det sitter ett par till HT AC,det sitter en till B+ och det sitter en nätsäkring. Nu vore det väl själve faaaaan...

Grundtesen här,att det i sanning är ett ganska FULT luftslott (som det kallas) e vi färdiga med. Turretboards är lösningen hädanefter och bra med det.

Original nätuttaget har sopats i bingen och ersatts med ett IEC. Kablaget ToF den dubbelbrytande nätbrytaren (som är del av baspotten) har ersatts. Själva brytaren har tagits isär och setts över då ena niten hade gett sig,så nu fungerar det igen...

Men sammantaget sett,jag undrar vad det är man lödat med i denna? Man bryter närmast isär det som vore det ett kex. :shock:
Som Bosse Hansén brukar skriva,"man skall inte löda med mammas strykjärn,det blir fan inge bra.."
Nä. Exakt.

Jaja. Skit samma egentligen för det blir inte mkt som behålls iaf.

Gjort lite andra reflektioner. Aleks var förbi en vända..och vi kom att snacka lite om "McIntosh" lösningen den bär med sig. Att man låter slutrörens katoder gå upp i en lindning på utgångstrafon innan det hela skickas tillbaka ner mot katodresistorn för EL-12´orna. PÅ det använder man negativ feedback MED.
Dist e fult? :shock: :lol: :mrgreen: ....men HALLÅ!
Näääää...inget av det behålls. E fan ingen Hi-Fi maskin jag bygger.

Tillika är som effekt av det där "tennet" det mesta i kablage redo för byte. Är liksom inte så mycket att spara på när man ändå är i farten. Helvete vad det ser ut.

EF-12 pentoden kom på tal. Visste faktiskt inte att den var välansedd.? Jaja...må vara. Nu lär den få bekänna färg.

Som ngr av er kanske reflekterat över har många av maskinerna jag knåpat med sista året ofta haft ngn småsignalspentod ombord.
Även det har stötts med mäster och rent subjektivt kan jag förstå de som ryggar från dem. De kräver ofta lite speciella insatser för att inte yla som besatta getingar,skapa brum eller annat trams i gitarrmaskiner men...när man då väl listat ut vad de kräver för att göra sitt jobb...uj uj uj uj..
Ledsen,men här har jag svårt att se hur en konventionell triod flaska skall orka med i jmfrls. Kan ju givetvis vara bara jag med men..
När man lirar på en maskin med småsignalspentod,som tex nu EF-40..EF-86..6SJ7..6SG7 mfl mfl mfl så märker man ganska snart vad det hela gör som är annorlunda. För,annorlunda ÄR det verkligen.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


21 Apr 2016, 22:46
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Champion GM 25
Image

Coolt!
Mjo. Röd kabel å så blå kabel e bytt. Så e re. Den vita däremot har lokala egnahemsföreningen monterat. Just därför,om ni tittar noga,så är den inte lödad alls.
Coolt!
Så själva lödpunkten kan man säga vart ganska bränd eftersom den kabeln e utgången mot ena slutröret.
Ascoolt! :mrgreen:

Image

Ja,jo. Jag VET att de e mukke kabel huller om buller men de e iaf rätt å riktigt. Individuell bias mkt riktigt. På det humdinger pott till glöden å se den sista potten där då...på himmabyggekortet..e för att kunna justera spänning ut,ca 3VDC,mot LDR´s mm.

De guldfärgade heffa resistorerna i sin tur är en enkel lösning på skenande B+ i samband med tillslag. Mao,de funkar som sk pulldowns. Inget märkvärdigt alls.

Image

Mm. Säkringar e bra skit. Så e re.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


22 Apr 2016, 18:40
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2891
Location: Uppsala
Post Re: Champion GM 25
Här har du en Centrum om du vill
http://www.tradera.com/item/340874/2560 ... orstarkare


22 Apr 2016, 19:04
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Champion GM 25
Tack!

Står faktiskt ngr i hyllorna. Alltså,gamla Centrum maskiner. En av de e en riktigt gammal historia med en dubbeltriod i en enda flaska... Med världens största micktrafo ut som en illröd finne på kinden...på ena sidan. :D

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


22 Apr 2016, 19:55
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Champion GM 25
Image

Ja,asså...färgen invändigt gör att det hela milt sagt framstår lite glåmigt i min mening. Jaja,det ger er en ide iaf. Gott nog tills vidare.

Image

Trångt om saligheten? Nää...inte egentligen. Nu är det som sagt inte större fara på land då det är tänkt att det hela skall demonteras innan det får färg.

Men med det sagt är maskin nu komplett och är ur ett rent elektriskt perspektiv,om vi kallar de det,uppe å rullar å går.

Nu e det lite av ett frågetecken för i samband med att jag justerar bias å hela den biten landar B+ på 460 pinnar. Zeners drar ner den siffran ganska rejält mot g2,vilket enl mina tidigare erfarenheter faktiskt ger det hela en chans att fungera TROTS den i sammanhanget ganska rejäla överspänningen.
Samtidigt skall vi ha klart för oss att detta är siffror i samband med ett GZ-34. Mao lär det hela trilla ner mot 430 strecket lr ngt liknande med en annan likriktare,oavsett om detta nu är ngn annan 5 voltare eller tids nog...ett AZ-4.

Jomen. Choke har den gamle krigaren begåvats med oxå. E på ~2H. Pulldown setupen,som är 2st 10k/25w resistorer,fungerar som tänkt den med så...nu skenar inte B+ iväg lika illa som tidigare innan allt har börjat suga i sig som tänkt. Stannar kring 500VDC...å med det är iaf jag nöjd.

Image

Ja. Jo. Nu känns väl det inte helt talanglöst mer. Novalerna är ryska 6n2p,förvånade ni blir va :wink:

EF-12 flaskan har jag satt i stort sett med värden från datablad. Skall bli intressant som fan att se vad den tillför.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


23 Apr 2016, 20:31
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Champion GM 25
En form av mellan uppdatering via tel,precis sett Frölunda hockey bli svenska mästare.

Byggt tonkontroller mm å bilder kommer, men....
Grunnar en del på detta med de för EL-12 mkt mkt höga spänningarna. Jaja,finns väl bara ett sätt att få reda på antar jag :-)

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


24 Apr 2016, 17:40
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Champion GM 25
Image

Japp. En James,förvånade ni blir va!!! :wink:
Denna ggn med lite annorlunda värden. Skall bli intressant som fan att ta del av maskin när den nu kommer till att andas.
Med undantag av ett hål till är det som behövs "extra" klart. Faktum e att det mesta av pottar mm är kopplat och klart.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


24 Apr 2016, 20:28
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Champion GM 25
Image

Jaaa. E nog så att den här resan börjar gå mot sitt slut. Maskin fungerar och levererar och SOM den levererar sen!
EF-12 FTW!!

Image

Som det visar sig då,igeeeeeeeen,så vart EF-12 som pentod sett lika känslig som alla de andra. Ergo sum...gummiupphänga. Enkelt nog men..behöver göras.

Image

Mm. Skall kolla om det inte är så att ngn av lödöronen skall ge skärm åt det där. Egentligen ingen anledning till oro för det hela låter SVINBRA men..better safe then sorry-antar jag.

Image

Uj uj uj som den ryter mina vänner! Kvarstår gör nu lite innankrås för styrning av div funktioner men redan som den e..SATAN den rockar! :shock:
PÅ det ENORMT väluppfostrad i tomgång. E ju så den knappt brusar för fan! Då som 3 stegare med ett EF-12 i nosen.

Osäkerheten min kring att EL-12´orna skulle fixa det här,vad avser de avsevärt högre spänningarna,är efter en rejäl genomkörare på över 1 timma helt bortblåst.
Det här bara fungerar. Så enkelt e re.
Bra skit.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


25 Apr 2016, 21:10
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Champion GM 25
Nähä.
Tji fick jag. Skärmen är tydligen ansluten till katoden och g3.
Jaja. Då vet vi det iaf! 8)

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


25 Apr 2016, 21:26
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Champion GM 25
Ptjaaadu Aleks.
Lekt å lattjat lite med H11F1M idag så nu får vi se var det landar.
Funkar gör de iaf... :D

Blir första test i den här gamlingen har jag tänkt.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


26 Apr 2016, 19:57
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Champion GM 25
Har lite av ett problem i paradiset.
E som så att jag nu kastat varenda trick i boken efter det där EF-12 röret och det till trots har det en aldrig så liten tendens till mikrofoni. Känns sådär....

Nåja.
Resten av det ÄR guld,precis som det som glimmar. Den låter verkligen helt fantastiskt. E fanimig inte mer med det.

Image

H11´or var det ja...

Image

Å en alldeles särdeles vettig skärmplåt vart tillverkad det med. Av överbliven plåt från "Musikcentrum Borås" -40 talarn (som jag använder frekvent med ena bandet fö)

Image

Å har ni sett på fan! Där e styrning till de dubbla PPIMV kontrollerna med.

Gränssnittet mot fotpedal e jag numer ärligt sagt djävligt osäker på. Jag behöver såpass med poler att en vanlig tele stereo inte räcker...
Så nu använder jag en mini tele denna ggn med 4 poler,vilket är precis vad jag kommer undan med. Mm..känner att jag skulle behöva lista ut ngt annat och detta UTAN att hänge mig till MIDI eller annat mer invecklat.
KISS är en bra arbetsprincip. För mig är det viktigt att maskinerna är "road worthy" i måtto att en lokal oppfinnarjocke i Ödeshög skall kunna akutreparera maskin...å så kan den alltid hanteras av mig när det ges tid i bakkant.
MIDI mfl "buss" lösningar straffar därför som jag ser det ut sig själva.

Hm.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


27 Apr 2016, 22:39
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Champion GM 25
Vad gäller fler poler, jag använder en serieportskabel mellan pedalbordet och stärkaren. Då har du nio poler plus jord om jag inte minns fel.

D-subkontakter heter de om jag inte minns fel på det åxå.

_________________
/Lennart


01 May 2016, 22:13
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Champion GM 25
Väl tänkt Lennart.
Det jag har i tankarna är en kontakt som är mer "roadworthy".

Har sedan tidigare använt en gammal ...jag tror det är CB radio lösning som använder just 9 poler.
Den är förvisso bra men jag upplever den som lite klumpig. Har bla skruvad krage som säkring mot att man kan rycka ur den hur som helst.
Mao,man kan välja om den skall sitta helt fast eller inte.

Å däri ligger en del av dilemmat. Om man kikar på de maskiner jag piskar ihop på senare tid ur ett allmänt perspektiv så har de det gemensamt att de relativt sett är ganska lätta. En tex femledare som snöre blir då grov nog att utan att blinka vara förmögen att...ngn trampar fel på scen,åsså river man med sig hela maskin i backen.
Jaja..jag vet. Failsafe.
Jag börjar mer o mer fundera på om detta eg har ngn vettig lösning.? 8kg lr 10kg maskin utgör fan inte mkt till motstånd i de situationerna. :shock:

I fallet med denna Champion har jag installerat en 4 polig mini tele. Kommer prova använda den denna ggn... Meeeen...ja e fan skeptisk.
Fördelen ligger i att monteringshålet e så litet att det går bra att rymma upp till annan dimension vid behov iaf...

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


02 May 2016, 10:31
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Champion GM 25
Vet att det är överkurs,men man kanske skulle kika på ngn vettig blåtand lösning?

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


02 May 2016, 10:32
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Champion GM 25
Racing wrote:
Vet att det är överkurs,men man kanske skulle kika på ngn vettig blåtand lösning?


Nu snackar vi kul saker!!!

Annars får du skicka med en blyvikt på ca 10 kg, som sätts uppe på förstärkaren, så att kablaget inte klarar att riva ner stärken... :wink: :shock:

_________________
/Lennart


02 May 2016, 13:19
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Champion GM 25
Sitter det inte någon kontakt som ser ut som en octalsockel på gamla hamlondorglar och Leslie? Där e de väl nog med poler och lite skönt retroutseende på köpet?


02 May 2016, 18:28
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Champion GM 25
Sent om sider fick jag så idag dels fatt i ett AZ-4,vilket känns bra,och ett nytt EF-12.

Synd på det gamla original EF-12 men..är det aldrig så svagt mikrofoniskt så är det. Liksom inte så mkt att tillägga eller dra ifrån på den.
Ironiskt nog är det mikrofoniskt i sig själv.? Dvs det går i egenrundgång,i brist på bättre ord. Inte så det skriker ur alla hål på ngt vis,utan där finns bara en ganska ljus ton i det som inte vill varken lugna sig eller försvinna.
Skulle kanske kunna vara en effekt av ålder och att det suttit installerat stumt?

AZ-4 flaskan så. E en ganska rejäl pjäs må jag säga. Nu är det ju samtidigt så att det har inte helt samma ork som ett GZ-34,vilket inte heller behövs om jag räknat rätt på marginalerna,men oavsett så har det ju ett ngt annat spänningsfall än ett GZ.
Till det skall adderas att även detta kommer installeras med "skyddsdioder",å se de har det med sig att de puttar upp B+ en liten bit kontra att köra utan.

Jaja. Lär visa sig.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


04 May 2016, 21:24
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Champion GM 25
Image

Ah! Gammalt ut,nytt in. Å visst fan var det svaret. Ingen mer mikrofoni och vad det förde med sig var att en redan mkt mkt bra förstärkare gick ifrån att vara det till att fanimig bli rent magisk! :shock:

Nu handlar det sista mer eller mindre om handpåläggning vill jag mena... Mycket mycket nöjd med utfallet av denna gamla Champion.
Man skulle kanske kunna önska sig en annan färg på själva maskin men vet ni vad...den e iaf i SÅPASS fint skick för att vara runt 70år att man skall ha vett på när man skall sitta ner och låta maten stilla mun. Bra där liksom.

Men..

Image

Jomen. AZ-4. Som ni ser inte direkt ngn liten pissflaska direkt! Å jag VET att jag nördar ur fullständigt nu,men det KÄNNS mera rätt att det sitter ett AZ-4 där än ett GZ-34. Det senare är mig helt enkelt för modernt...
Samtidigt så kommer även denna AZ-4 få "skyddsdioder". Finns ingen större vits i att låta bli.

Sammantaget är detta nog en av de maskiner jag personligen är mest nöjd med som producerats på senare tid i den lilla verkstan i Åbro.
En av de där som man inte kan stänga av när man väl dragit igång...utan bara vill fortsätta lira på. Trots att maten kallnar å vattennivån i köket stiger liksom.. :mrgreen:

Ur bytet av likriktarrör förväntar jag mig däremot inga större skillnader i varken ljud eller beteende. Som sagt,handlar primärt om en upplevelse jag vill tillfredsställa.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


05 May 2016, 18:09
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Champion GM 25
Image

Sådär då.
Nu känns det bättre,och som jag misstänkte vart det i eg mening inga direkta förändringar av bytet. Kort summerat agerar AZ-4 och GZ-34 mkt lika vad avser spänningsfall,kapacitet osv.

E verkligen en liten magisk maskin denna Champion. Bra skit helt enkelt.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


08 May 2016, 22:10
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Champion GM 25
Hm.
Tvivel. Har ju lagt maskin till salu,men vetti faen om jag varit för snabb på hammaren.?
För att?
Ptja. Använder den ju...å idag tänkte jag repa med den. Då...överslag i ena EL-12 flaskan. Den ena av dessa gamla vackra EL-12.
Nu e det bättre än att jag hade ett EL-12N liggande över..men oavsett måste ju det trasiga röret ersättas med ett av samma typ och frågan e nu om man skall gå över till EL-12N alt EL-12/375 istället? Fan vet..
Som sagt,den låter MYCKET och den låter vansinnigt bra...men det hjälper ju fan inte ett skvatt om det är så att de "ursprungliga" EL-12 inte fixar B+.
Saken e den att det förefaller ha varit överslag från g1 till ngt annat. Blixtar och dunder inne i röret,ett djävla sprakande. Därefter skenande bias.....

Lurar fan på vad som blir rätt här. Uppgiften behöver lösas,på ena eller andra sättet.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


12 May 2016, 21:26
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Champion GM 25
Repeat after me : EL34 EL34 EL34

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


12 May 2016, 21:50
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Champion GM 25
Mm. Jo. Jag hör dig Peter,klart och tydligt. EL-34´or har jag liggandes i drivor...
Saken är den,som jag poängterar ovan,att EL-12 utan tvekan har en egen karaktär. En som för distat gitarrbruk e mkt mkt bra.

På det så rullar och går den Reissman KR-56 jag gjorde för ett tag sedan glatt fortfarande. I den sitter det då EL-12N,som enl spec tål ngr volt till i B+ vs "rena" EL-12.
EL-12 finns i modeller upp till 425VDC,för både anod och g2. Kort sagt är frågan jag ställer mig ifall det röret som nu ledsnat är en engångshändelse? Skit händer trots allt..samtidigt som jag vet med mig att jag pushar spec ngt alldeles in i helvete i detta fallet.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


12 May 2016, 22:14
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Champion GM 25
Jaou.
Så har jag kontaktat Radiomuseum här i Gbg och de skall återkomma med vad de kan få fram.

Tills vidare har jag lyft i ett EL-12N,och det fungerar.

Iom det blir denna Champion en av de maskiner som skall med på ett utomhus gig ikväll i trakterna av Ulricehamn/Falköping. :mrgreen:
Lastat den HÅRT under gårdagen,nu med ett EL-12N på plats då...å det verkar fortsatt fungera som tänkt.

En av baksidorna med EL-12,eller vad man nu skall kalla det,är att de finns ju i så många varianter. Samtidigt,det går att kasta fram och tillbaka precis som det passar iom att de i princip har samma gm och behov av Ra-a allihop.
Såvitt jag tolkat det handlar det framför allt om olika spec för vad de klarar i B+. En av de,EL-12 spezial,är ju i sin tur toppanod matad tex.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


14 May 2016, 12:08
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Champion GM 25
Gig var ´e ja..

Image

Photo courtesy-allas vår Galanti. Fighting face...typ..*asg*

Image

Kallt å djävligt var det iaf. Ung 4grader..utomhus å med förkylning å feber,men vafan gör man inte för konsten :lol: .

Nåja.
Champion GM.25 var det ja.
Ngt vingklippt...eller eg inte alls. Den levererade som det var tänkt. Inte mer med det. I ReUnion- som bandet heter- lirar jag lead å..ptja. Den gör det den skall genom min gamla MAX låda med Greenbacks. Gitarren e en gammal Aria Pro LS-700 transition och mickarna klassiska Seymour "hotrod set".
Nä. Den gamla Championen fattas fan inga fel,den bara öser ur sig det den skall-å mer därtill.
Nöjd. Mycket nöjd rent av. :D

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


16 May 2016, 00:10
Profile

Joined: 15 Jan 2018, 10:12
Posts: 16
Post Re: Champion GM 25
Racing! Har du denna kvar? Har fått tag i en jag med.


Attachments:
20181018_210817-816x459.jpg
20181018_210817-816x459.jpg [ 139.76 KiB | Viewed 15908 times ]
19 Oct 2018, 13:14
Profile

Joined: 15 Jan 2018, 10:12
Posts: 16
Post Re: Champion GM 25
Hittade denna som säger el12/375 rör och kostade 475kr 1943. Måste ha varit 1 månads lön på den tiden kanske


Attachments:
aviary-image-1540023974169.jpeg
aviary-image-1540023974169.jpeg [ 53.81 KiB | Viewed 15844 times ]
20 Oct 2018, 10:29
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Champion GM 25
Vilka fina grejor! :)

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


21 Oct 2018, 01:24
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 33 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.