View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 10:08



Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Gösta Bäckström GM128C 
Author Message

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Sommarens projekt - Gösta Bäckström GM128C
Nya SGM om 1k5W på plats och UL borta. Rejält med drag i maskinen nu i jämförelse med förut.

Har tänkt lite och kommit fram till att jag vill addera PPIMV och en effektloop i denna maskin.
PPIMV har jag koll på men effektloopen har jag inte just nu den blekaste aning om hur man bygger. Har för mig du satte dit något färdigt kit som man löder ihop själv på några av dina byggen Jesper?
Hur stor skillnad är det mellan effektloop och effektloop? Finns väl lite olika typer.

Sen till hela preampen... Ska man ge sig på det innan de ovan nämnda kanske? Just nu upplevs maskin väldigt diskant.


23 Aug 2016, 08:07
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Sommarens projekt - Gösta Bäckström GM128C
En PPIMV,som en av de tre varianterna att slippa bli döv (de andra två=attenuator samt PS)är alltid en bra ide i min mening.

Loop använder jag gärna Tubetowns transistordrivna. Funkar såväl som ngt annat,grundtanken med transistor är enbart att det är transparent i mitt fall.
Om du vill finns det inget som hindrar att du leker och lattjar med det rördrivet dock. Isf,ladda ner schemat för tex Fender 75 å plagiera den loopen. Var bara medveten om att du lär få labba med den en hel del för att nå dit du vill.

Preamp.
Ja,självklart. Är ju ändå där vi sätter funktion,sound,attityd osv i en maskin så det tycker jag absolut.
En enkel och väl utprovad samt fungerande preamp är att du kopierar Marshall 2204 rakt av. Finns absolut inget som hindrar och är i min mening lärorikt.
Det att sätta fokus på är hur du bygger,hur du lägger ner kabel ToF,vad för kabel du använder,hur du säkrar osv. Själva preampen är minsta bekymret i min mening. Ta din tid och se till att det blir rätt. Det som SER snyggt ut är ofta bra mkt enklare att följa och förstå,och vad vidare är ofta även "tystare" i funktion så länge rätt kablar paras intill varandra.
Ett tips där,för att skoja till det lite,är att du adderar en switch som kan slå i/ur en 29k resistor vid 10k katodresistorn för steg 2 mot jord. Gör stor skillnad i dist och de totala 39k är vad Mike Soldano en ggn grundlade som "metal sound". Nu iofs på annan plats i gainkedjan men även i en 2204 krets som beskrivet ngt som skapar hyggligt stor förändring och gör det på ett bra sätt.
Iom att Bäckisen har likartad B+ så sätt droppresistorerna i railen till samma värden som i 2204 med. Iom den begränsade mängden trioder efter g2 så räcker 1w motstånd länge där. g2 i sin tur matar du via Bäckisens choke som tidigare.


Fasvändaren,bara planka en "standard" Marshall rakt av men ge fan i den splittade svansen,NFB samt presence kontroll till en början. Detta för att förenkla för dig,och du kan alltid addera det senare om du önskar. KISS. Keep It Simple Stupid. Som jag förstått det handlar detta i ditt fall primärt om att lära.?

Att få en gammal Bäckis till en rytande 2204 därifrån du är nu är en relativt,i min mening iaf,enkel övning som lär dig mycket.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


23 Aug 2016, 09:26
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Sommarens projekt - Gösta Bäckström GM128C
Antar du menar denna?
http://www.tube-town.net/ttstore/Kits/Misc-Kits/Kit-Seriel-FX-Loop-LND150::5973.html

Att kopiera en 2204 kan faktiskt vara en god ide. Vill lära mig att bygga! Har bara pillat och fixat med befintliga kretsar vilket gjort att jag inte behövt tänka på hur kablar mm dras och hur komponenter placeras...detta är ju redan genomtänkt av skaparen. Detta med att bygga om är något helt nytt för mig och det är nog fan det roligaste som finns vill jag redan erkänna. :lol:

Att kopiera 2204 går ju...men jag vill behålla pentoden som ingångsrör. Kan man bara ha den framför 2204-preampen?

Du refererar till en 10k katodresistor för steg 2...är jag ute och seglar med detta schema?
http://elektrotanya.com/PREVIEWS/63463243/23432455/marshall/marshall_jmp-2204.pdf_1.png

Jag saknar choke i denna maskin....vill minnas att jag såg spänningar kring 560V i min bäckis. Reagerade lite på detta då en av de "fastspända" lytarna vid preampen hade spänningar över 350V...lyten var även speccad 350V. Kör på 240V-tappen med RLR. Är dessa spänningar något jag borde hantera?

Kan återkomma med exaktare spänningar om det behövs.


23 Aug 2016, 22:14
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Sommarens projekt - Gösta Bäckström GM128C
Denna behöver ju ha en knuff i ryggen helt klart.

Nej.
http://mhuss.com/MyJCM/JCM800_2204.gif
Där har du rätt schema.

560VDC tycker jag låter väldigt mycket får jag säga.? De jag varit å knåpat i har landat kring 460 om inte minnet sviker.?
Ja. Elektrolyter skall ALLTID överdrivas vad avser spänningstålighet i rörisar.

Loopen är den korrekta fö,ja.

Choke ja. Mnja,det beror på modell det. De lite senare varianterna var ju UL kopplade så då faller det med en ev choke oftast bort.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


18 Sep 2016, 14:36
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Sommarens projekt - Gösta Bäckström GM128C
Fö.
Du har ju gott om flaskor att leka å lattja med. Ja,ett EF-86 (tex) är ett i mitt tycke helt fantastiskt rör att arbeta med,men om du sätter det framför en 2204 preamp lär du ha dist tills fan avlöser dig.
Ersätt isf hellre ingångstrioden för "high" med ett EF...
Är du i sin tur lite vaken...gör det med triod eller pentod som ingångssteg switchbart. På så vis kan du ju mkt enkelt jmfr det hela.

Saken till del med småsignalspentoderna är att de yttrar bra fan mkt mer förstärkning rent praktiskt än de traditionella trioderna.
Där vi rent praktiskt tex ofta ser kring 50-55ggrs förstärkning ur en triod ser vi med lätthet över 100ggr ur en småsignalspentod.
Vad det bla ger för handen är en större spännvidd i vad pentoden är förmögen till. På det oftast en större bandbredd och i sin tur ett högre sk gm. Något som borgar för mer frekvensomfång och större attack,när man så önskar.

Pentoderna i sammanhanget har dock en baksida,och denna baksida är primärt att de är MYCKET känsligare för mikrofoni samt andra inducerade störningar.
Mao ställer de andra krav rent praktiskt på hur de installeras. Enkelt summerat tror jag inte man KAN vara för försiktig med att gummiupphänga osv..
Ner till den grad att vissa maskiner rent av vill ha/se sk Litz tråd de sista cm ut mot sockeln. Allt i ambition att inte överföra vibrationer,som då mången ggn är rena döden för småsignalspentoderna.

Men.
När man hanterar detta rätt så är det man får tillbaka värt varenda minut....

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


18 Sep 2016, 14:43
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Sommarens projekt - Gösta Bäckström GM128C
Tack för knuffen...den behövdes! Har varit mycket på senaste och en semester på det i det varma...så har inte riktigt hunnit spinna vidare med detta projekt. Det ser dock ut att ljusna nu så det blir snart tag i saken.

Tack för rätt schema! Kollade på spänningarna igen och såg att jag körde den i 220V-läge! Efter flip till 240 så landa B+ på dryga 460V som du nämnde! (sjukt minne du har). Nu hamna även Spänningarna under 350V till de lytar som sitter klämda.
Titta lite på stärkaren och funderade på hur jag skulle bygga om försteget och insåg att det nog är enklast att riva ut allt som är där och montera turretboard. Frågan är då om man kan sätta denna på den gummiupphängda plattan? Får man plats med allt som ska till över den plattan liksom?

Du nämner att jag ska skita i fasvändarn så länge...men är det inte lika bra att fixa det också direkt på samma bräda med slutstegskomponenterna? (En bräda to rule them all? :lol: )

Detta är så nytt för mig att bygga om från grunden så jag tittat och tänker mest...har inte vågat riva ner något ännu.
En annan fråga: Om jag ska ha PPIMV, ska jag då skippa den mastervolym som sitter i 2204-kretsen? Ska det dit ett motstånd på 1meg som ersätter det då?


04 Oct 2016, 23:46
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Sommarens projekt - Gösta Bäckström GM128C
Bra turretboards säljer tubetown.

http://www.tube-town.net/ttstore/Parts-for-Amps/Turrets-Eyeletts-Boards/TT-EZ-Boards/Tube-Town-EZ-Board-2-x-15-Turrets-black-small::6784.html

De där använder jag,och trivs med att arbeta med. En sådan turretboard sväljer 3 steg samt en PI om man tänker efter en liten stund innan man naglar dit komponenterna.
Ja. Att sätta om fasvändaren i samma veva är nog lika bra. Bygg brädan på bänken,ner till att du installerar kabelstumparna i brädan sk "flying lead". Gör det hela bra mkt enklare när det skall installeras i chassit.

Ja. Det går alldeles utmärkt att installera en sådan board på preamp plattan. Själv använder jag normalt M3 metalldistanser i olika längder. Från 5 till 25mm beroende på applikation. Hane/hona,så att säga.

Nej. Oavsett PPIMV eller inte skall du ha kvar den "vanliga" mastern. Med en PPIMV på plats byter den uppgift dock och blir iom det en gain/dist kontroll för fasvändaren. Mao en pott du styr fasvändarens upplösning med,varför den är väsentlig.

Om du nu väljer att använda ett EF-86 som ingångssteg i lead mode så anser iaf jag att det är en god ide att gummiupphänga den ÄN mer. Använd helt vanliga kabelgenomföringar i gummi som har en innerdiameter av 3mm...dit med skruv och en sk nyloc mutter så sitter skiten där en ggn för alla sedan.

Ett vanligt fel många gör när de bygger PTP som inte är så vana är att de överdriver kabeltjocklek. Finns ingen anledning. Strömmarna som förbrukas i preampen är så små att de närmast är försumbara,med påföljd att kabel av grövre snitt bara är rena dumheterna. 0,22-0,32 räcker länge.
Samma gäller eg glöden med,även om där nu är tal om bra mkt kraftigare strömmar än det som går via HT sidan av det.
Betänk det TOTALA behovet ifrån första noval (normalt PI) och framåt i maskin. Är väl mer sällan det passerar 1,5A kan vi säga.
Mao är det som drar lite ström de två slutrören i ditt fall. Dimensionera därefter. Ett par "öppna" 5*20mm säkringshållare till respektive tåt ifrån PT´n vad avser glöden är oxå en bra ide. Äldre maskiner,däribland GB förstärkarna,haltar ofta på den punkten.

Med det i tanke ett steg till i samma riktning och det är avsäkring av HT ut. Det du eg behöver skydda mest är rörlikriktaren. Dvs GZ-34/5AR4 röret.
Ett råd är att du installerar ett par sk "skyddsdioder" på RLR´ns sockel.

Image

Hängslen och livrem iofs,men det är BRA surt med en kokt PT som effekt av att en RLR kastat in handduken. Därför...
En 5*20 glas på resp tåt från HT. Leder till en punkt på sockeln som INTE har pinne på röret. Därifrån via en vanlig 1N4007 till den pinne/anod för respektive sida som gör. Yes...du likriktar INNAN röret men iom att röret sitter kvar bibehåller du dess karaktär.
Som utgång för bias sedan en 150k resistor från resp HT punkt in på sockeln..och ifrån resp sådan 150k resistor ut mot den bräda där du sköter negativ gallerförspänning per sockel (bias)
Kan se ut som på bilden ovan och är effektivt såväl som enkelt.

Sen. Lös ngn annan form av fastsättning av maskinens elektrolyter. Dessa FÅR inte klämmas alls i sin kropp eg. Risk för intern kortslutning samt förkortat liv föreligger.
Mao..lim anbefalles ex i kombination med buntband eller liknande istället. Vanliga stående JJ kannor eller F&T funkar med...fast med det förbehållet att du då får borra hål i chassit.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


05 Oct 2016, 12:20
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Sommarens projekt - Gösta Bäckström GM128C
Dags att väcka liv i denna tråd igen. Nu har Bäckström hamnat på bänken igen. Så långt har den hunnit få två kanaler. Den ena kanalen är som vanligt med Ef86 som första rör medan den andra Ef86 flaskan byttes ut mot en ecc83. I nuläget använder jag bara ena halvan.
Har även installerat PPIMV.
Samtliga katodkondingar på 100uf har ersatts mot 22uf förutom Ef86 som har 1uf.

Nu till problemet jag vill råda bot på: jag upplever distortionen som fuzzig. Hur tycker ni jag ska försöka råda bot på detta? Jag upplever detta på både EF samt ECC kanalen. Detta får mig att misstänka att klippningen jag upplever som fuzz kanske kommer från fasvändaren? Har inte mätt med scope ännu. Tänker någon här måste ha haft samma upplevelse av tonen som jag?


20 Dec 2017, 23:51
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Gösta Bäckström GM128C
Har kollat med scope idag och har nästan perfekt fyrkantsvåg efter fasvändaren vid full gain. Detta förklarar nog den fuzziga tonen. Ljudet blev även lite bättre efter att ha höjt spänningarna något till preampen.


22 Dec 2017, 00:38
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Gösta Bäckström GM128C
Balansera nivåer mellan stegen. Framförallt till sista diststeget som väl här får anses vara fasvändaren. Använd en 500k pot som spänningsdelare och dra upp tills du precis hör att de börjar läggas till goa övertoner och sätt sedan in fasta resistorer på de värdena poten är ställd på alternativt behåll poten. Sen finlira övertonerna med en avkopplingskondig från resistoratenuatorn till jord för fizz vs klarhet i ljudbilden. Ju mer man rullar av ju mer filt blir det ju och ju mindre ju mer fizz.
Justerar man in sådant ordentligt blir det betydligt mer sträng och separation i stället för bara fuzzigt överkormprimerat distgröt

_________________
Johan Hansson


22 Dec 2017, 12:10
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Gösta Bäckström GM128C
Du menar att jag ska koppla exempelvis trimpottar som en vanlig volymkontroll till jord?
Ska jag koppla av med kondensator från wiper till jord sen?


23 Dec 2017, 00:15
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Gösta Bäckström GM128C
speed wrote:
Du menar att jag ska koppla exempelvis trimpottar som en vanlig volymkontroll till jord?
Ska jag koppla av med kondensator från wiper till jord sen?
Jag brukar ta en vanlig pot med enkardels korta kablar till som jag löder in nära kretsen så den typ står där i luften. Egentligen är poten inte det optimalaste eftersom man inte kan optimera totala resistansen men jag använder en 500k för det ger okej last och okej millereffekt. Tar man 1M blir det sådan stor skillnad på millereffekt över svepet. Sedan är konding från viper eller då mellan de resistorer man sedan löder in till jord ett bra ställe för man då uttnytjar resistansen man gjort för ett lågpassfilter. Det är dock inte alls säker man behöver konding men låter det lite slaskigt och fizzigt så rundar det av det hela. Sedan kan man testa runt mellan vilka steg man vill ha kondingen. Det blir lite olika sound i en flerstegare var man sätter den. Det första steget är ju guran. Fast där sätter de ju alldeles för stor konding i tonkontrollen för att kunna testa hur det låter där............

När jag gör en flerstegare så gör jag följande. Testar ljudmässigt med mutet strings. Ingångssteg och steg nummer 2, fullt ställ. Sedan har jag ateunerat ner innan steg nummer 4 så det omöjligt kan gå i dist för att utesluta det från kretsen. Sedan drar jag upp innan steg 3 tills det börjar öppna sig/tugga/fuzza precis. Sedan drar jag upp innan steg 4 så det börjar öppna sig/tugga/fuzza precis lite till(än tidigare steg). Sedan löder jag in resistorer i stället för potar och rundar av med en konding till jord mellan steg 2 och 3. Det är då ljudet på max gain. Sendan har man lilla kondingen över gainpoten som ger bite på lägre gain.

_________________
Johan Hansson


23 Dec 2017, 10:27
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 42 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.