View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 16:34



Reply to topic  [ 17 posts ] 
Kan man plocka biasströmmen från... 
Author Message

Joined: 30 Mar 2005, 02:00
Posts: 478
Location:
Post Kan man plocka biasströmmen från...
Hej.

Jag har ett skruttbygge här som jag inte riktigt kan med.

Det är en ombyggd 50W jcm900 som jag tänkte göra till typ plexi-style. Jag hade ett väldigt bestyr med likriktaren, men fick till det till slut. Först försökte jag mig på nånslags likriktare likt de i Marshalls 50w plexi, men då fick jag ingen spänning alls till B+.

Men när jag istället provade varianten som brukar sitta på 100w-marshall så blev det ordning på spänningarna till B+.

Har detta att göra med strömtrafokonstruktionsvariationer (kul ord) mellan modellerna? Eller varför ser likriktarna olika ut?

_________________
Image


Last edited by poxxed on 17 Aug 2017, 17:18, edited 1 time in total.



12 Dec 2016, 23:41
Profile ICQ WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Kan man plocka biasströmmen från...
I det ena fallet (1959) finns ju en särskild lindning för biasspänning och då är det ju lite "enklare", mer rakt på sak, liksom. Den andra modellen (1987) utnyttjar vad som till synes är ena halvan av anodspänningslindningen för att skapa en negativ spänning att ta av. Eftersom 1959-modellen har nån liten specialare för B+ så lär du nog kopiera exakt som schemat (dvs det schema du väljer) för att få det att funka. 1959-modellen har en Graetz-brygga, medan 1987-modellen har helvågslikriktning med centertap, därav att likriktarna ser olika ut.


12 Dec 2016, 23:56
Profile WWW

Joined: 30 Mar 2005, 02:00
Posts: 478
Location:
Post Re: Kan man plocka biasströmmen från...
Åhå åhå.. Nu är allt i hela stärkaren utom just själva likriktaren gjord efter 1987-schemat. Det jag inte hajar är varför får jag inte får nån biasspänning alls när jag försöker ta biasström rätt från standbyswitchen (a'la 1987) med fytrdiodsbryggan ilödd?

Har jag tvådiodsvarianten får jag spänning till biaskretsen men inte till B+.

Känns som jag missar nåt här..?

_________________
Image


13 Dec 2016, 00:23
Profile ICQ WWW

Joined: 30 Mar 2005, 02:00
Posts: 478
Location:
Post Re: Kan man plocka biasströmmen från...
Har det kanske med att min trafo ser ut såhär att göra?

Image

Borde jag gasa upp spänningen från 20v-lindningarna istället?

_________________
Image


13 Dec 2016, 00:31
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Kan man plocka biasströmmen från...
Hur menar du att du gjort likriktaren? Brukar inte 1987 ha centertapp på trafon? Denna trafon har ju ingen så får känslan av att inte helller din högspänning är som sig bör.

Om du kollar på JCM900 som trafon är till för så ser du att högspänningen är en brygga(4st dioder) utan centertapp från trafon till jord. Biasen är sedan snodd från samma lindning men via en kondensator märkt c15 klassX 47n Denna kondensator skiljer kretsarna åt så inte likspänningen går bananas. Denna kondensator är ett måste.

http://www.drtube.com/schematics/marsha ... 0-iss1.pdf

Har du i stället en centertappad trafo till jord och två dioders likriktare så behövs inte denna kondensator eftersom jorden går direkt från trafon och inte via bryggans minusdioder. Men det har du inte.

_________________
Johan Hansson


Last edited by Tubis on 13 Dec 2016, 10:20, edited 1 time in total.



13 Dec 2016, 08:11
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Kan man plocka biasströmmen från...
Med den trafon behöver du göra en standard brygglikriktare (Graetz-brygga med fyra dioder) för B+ och använda 20+20 V lindningen att bygga upp biasspänning. Inget av de scheman du länkar till har ju en sådan trafo, så du kan inte kopiera nätdelen rakt av - dock blir det nästan enklare koppling.


13 Dec 2016, 09:42
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2009, 13:37
Posts: 856
Location: Sundsvall
Post Re: Kan man plocka biasströmmen från...
En "voltage doubler" på 20-0-20 lindningen (isolera centertappen) borde väl funka ?

_________________
/Lasse

LF Audioservice


13 Dec 2016, 10:39
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Kan man plocka biasströmmen från...
Ja Lasse. Visst fungerar det,men frågan är om inte det blir lite överkurs för den gode Poxxed.? Å andra sidan,skit i 20-0-20 lindningens CT och använd bara tapparna mot en konventionell brygga så bör där finnas bias spänning så det räcker för ett par EL-34´or.

Johans förslag med att tappa av för bias via en kondensator blir nog enklare att slå huvudet runt isf gissar jag. Tillika en lösning som använts i mången Marshall.
I sin tur undrar jag vidare samma som Johan,vad B+ är nu. Om den bryggan som använts installerats rätt.?

Meeeen...20-0-20 lindningen utan kopplad CT torde väl vara enklast av allihop? Bör då ge 40VAC och iom det ca 50VDC+ utan att ens svettas.

Faktum är,med ngr zeners mot g2 borde den råspänningen tom fixa ett par 6L6 om man vill.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


13 Dec 2016, 11:43
Profile

Joined: 30 Mar 2005, 02:00
Posts: 478
Location:
Post Re: Kan man plocka biasströmmen från...
Halloj. Nu börjar polletten trilla ner.

Fick även tips igår om att läsa på lite här: http://valvewizard.co.uk/bias.html så det gjorde jag också och tror att jag nog hyfsat hänger med på vad ni snackar om.

Ska prova att likrikta de där 20-voltarna och se om jag kan få till nån spänning.

Tack ska ni ha!

Så spännande så att man slår en volt.

_________________
Image


13 Dec 2016, 13:09
Profile ICQ WWW

Joined: 30 Mar 2005, 02:00
Posts: 478
Location:
Post Re: Kan man plocka biasströmmen från...
Årrajt, nu är det ström i biaskretsen. Tack för alla tips!

Gjorde en liten likriktare till 20-tapparna. (Den fulaste i mannaminne) kopplade förbi 220k-motståndet som satt innan dioden på 1987-kortet som jag har utgått från. Nu mäter biasen -42 till -45 vid socklarna beroende på hur potentiometern står (utan rör). Och det är väl där i krokarna spänningen ska vara, men gutfeelingen säger att jag borde trycka i nåt motstånd av nåt slag och få ner den lite? Vad ska spänningen vara på i en sån här?

Här är bild på hopkoket:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/975 ... 7%2047.jpg
Märk väl att den är byggd av 90% återvunnet material, så jag siktar efter skrotnissepoäng, inte stilighet.

_________________
Image


13 Dec 2016, 20:35
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Kan man plocka biasströmmen från...
En biaskrets är i sin uppbyggnad eg mkt enkel.
Strömmarna som är aktuella blir en funktion av bla resistorvärdena,men sammantaget sett kan man säga att där inte SKALL tillåtas flyta speciellt mkt ström i kretsen.

Det på bilden blir en halvvågslikriktning,vilket iofs duger utmärkt till en biaskrets,och i det antar jag att du lett den ena tåten från 20-0-20 kretsen i chassi (ena 20V potentialen) och den andra till dioden.

Med de begränsade spänningarna som ligger för handen behövs ingen som helst droppresistor innan dioden. Snarare kan det vara en mkt god ide att installera en droppresistor om säg 4,7k EFTER dioden varefter du kan glätta på ömse sida av den resistorn. Efter resistorn sedan sätter du din trimpott,som är kopplad som en sk reostat-dvs som ett variabelt motstånd,mot jord innan du skickar spänningen mot de två 220k gallerläckorna för slutrören.

Pottens värde kan du med fördel anta rent empiriskt. Dvs genom praktiskt prov. En kvalificerad gissning är att det kan vara vettigt med en pott om 50k i serie med en resistor om 10k. Skulle gissa att det ger vettig spännvidd i potten.

Räkna med att du har behov av ca minus 40VDC vid en skärmgallerspänning mot g2 av ca 450VDC. (Give or take).
Det innebär att du har ett vettigt slag i trimpotten om du kan få den att arbeta mellan minus 34-35VDC och minus 46-50VDC.
Läckan för kretsen blir potten,och den agerar spänningsdelare iom den förslagsvis 4,7k resistor du installerar efter dioden.

Hade det varit jag hade jag använt en hel brygga och båda tapparna...men det är jag det...

Trimpotten skall du alltid i det du kan installera mellan kretsen och chassi. Av den enkla anledning att om trimpotten,som det enda elektromekaniska i kretsen,skulle ge sig är det enda som händer att du får ökad biasspänning. Mao,det händer i praktisk effekt ingenting bortsett från att slutrören ev går i cut-off.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


13 Dec 2016, 21:17
Profile

Joined: 30 Mar 2005, 02:00
Posts: 478
Location:
Post Re: Kan man plocka biasströmmen från...
Okej.. Fast jag gjorde en fullvågsvariant (struntade i mitt-tappen) och jordade de två positivt ledande dioderna och tog minuslikriktade dioderna till biaskretsen. Ska kika mer på't imorrn.

_________________
Image


13 Dec 2016, 22:01
Profile ICQ WWW

Joined: 30 Mar 2005, 02:00
Posts: 478
Location:
Post Re: Kan man plocka biasströmmen från...
Image

Nåt sånt där, menar du?

_________________
Image


14 Dec 2016, 13:28
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Kan man plocka biasströmmen från...
Exakt.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


14 Dec 2016, 13:48
Profile

Joined: 30 Mar 2005, 02:00
Posts: 478
Location:
Post Re: Kan man plocka biasströmmen från...
Satte lite motstånd liknande det du skrev och fick 35-48v justerbart med potentiometern. Stoppade i lite rör och ställde bias och, se på fan, nu låter det rockljud ur den. Tack för all hjälp!

Raskt över till nästa problem. :lol:

Det viner lite och oscillerar när jag drar på de olika rattarna. Det blev lite bättre när jag petade omkring kablar lite. Men diskantkanalens volympot beter sig märkligt. Det blir ett tljutande ljud kring 7-8 på ratten och ojämnt skränande dist.
När man maxar den så dör ljudet.. backar man ner till 8 så kommer det tillbaka..

Nån som har någon idé på var jag borde felsöka?

_________________
Image


14 Dec 2016, 19:30
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Kan man plocka biasströmmen från...
Baserat i det du beskriver låter det som två problem.

Dels det man brukar kalla för "lead dress",dvs hur ditt kablage är draget. Framför allt då kablage som bär signal. Mkt riktigt kan det i vissa fall vara lönt att putta runt kablage medelst en ätpinne från lokala kina haket..

Men i ärlighetens namn är det som jag ser det vettigare att lägga signalen på skärmat. Det tar inte BORT problemen men minimerar de iaf.

Det andra,att den "tystnar" när du drar på fullt misstänker jag genom det du beskriver att vi talar sk blocking distortion. Trioden det gäller får så mkt signal att den totalt storknar-med tystnad som följd.

Du skriver att detta handlar om en form av JMP klon. Har du med alla sk gridstoppers och filter som sitter i originalet? Högfrekventa oscillationer i sin tur kan ha lite andra anledningar än enbart det med lead dress med men...en sak i sänder som jag ser det.

1/ Är maskinen kopplad enl schema även IRL? Om så,vilket schema?
2/ Hur ser maskinens jordlayout ut?

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


15 Dec 2016, 03:34
Profile

Joined: 30 Mar 2005, 02:00
Posts: 478
Location:
Post Re: Kan man plocka biasströmmen från...
Goddag!

Jag hade goofat med värdet på nån sån där gul konding. Tror jag hade 0,022 istället för 0,0022. Bytte den och då blev det ett jävla liv i stärkaren.

Har gasat på med den lite till och från. Den har väl mest stått och samlat smuts i väntan på att mer skrot ska dyka upp som jag kan hamra ihop lådan med.. Igår dog stärkaren helt när jag lirade på den dock. Båda slutrören körda. Ska nog se över den där biaskretsen igen...

Men tack för all hjälp hittills. Dyker säkert upp fler frågor när jag fastnat med lödkolven i håret.

Och för att svara på frågan så är stärkaren (med undantag för biaskretsen) lödd 98% som den här:
http://cfile8.uf.tistory.com/image/1529 ... 2A5F0B3DC1

Dock är den ju ihopsatt av saker jag hittat i verkstan, så det finns nog säkert risk att nån konding läcker eller att jag kollat fel på nån färg på nåt motstånd. Men den lät iaf bra fram till nu. (Nån jordlayout kan jag väl inte säga att jag har. Jordade mest lite där det verkade smidigt.)

_________________
Image


17 Aug 2017, 17:09
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 17 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.