View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 11:47



Reply to topic  [ 3 posts ] 
Eico modell 460 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Eico modell 460
Lite annorlunda denna gången får man säga för...rörförstärkare iofs,men inte för instrumentbruk direkt :mrgreen:

Image

Mm. En sådan där kom in genom dörra igår. Dead on arrival,som det heter. Mycket fint skick varför jag klädde av den för att kika närmare.

Image

Sanningen att säga innehåller de inte så mkt. Allt invändigt förefaller vara intakt,om än då när jag mäter lytarna tex så är det så förbi bäst före att det finns knappt :lol:
Det i kombination med gamla vax kondensatorer säger väl allt tycker jag.
Roligt nog finns originalmanual att hitta online,och vad vidare är en helt del tips och råd kring att renovera dessa gamla skåp.

Man kunde köpa de antingen som kit eller färdigbyggt,denna verkar vara det senare och kommer från en gammal folkskola tydligen.

Image

Ja asså...för de yngre som ev läser detta...där har ni anledningen till ordet bildrör. Kan man nog lugnt konstatera.

Så,varför renovera ett gammal skåp? Tja..mest för att det är charmigt och för att jag kan antar jag. När man dagarna i ända muttrar i rörmaskiner är det väl jättecharmigt med ett sådant här gammalt skåp.? Saken är ju vidare det,rent praktiskt,att man faktiskt kommer kunna använda det.
Storleksskillnaden mot det handhållna Welleman jag oftast använder är ju direkt gigantisk :lol:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


14 Jan 2017, 15:04
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Eico modell 460
Image

Man kan ju tro att ett oscilloskop är ngt magiskt med magiskt innehåll,men när vi är på den här ganska enkla nivån så menar jag nog att alla som skruvat i gamla rörmaskiner känner igen sig.

Image

Den där original multisektions lyten var milt sagt ledsen. Kapade upp den för att kunna återanvända själva sockeln å nu vet jag inte hur många av er som sett en lyt invändigt men...nu snackar vi snustorr.

Image

Som sagt. Inte direkt som det ser ut under huven på modernare oscilloskop direkt. Enkelt sa Bull...

Image

Iom att det kommer vara stationärt räcker väl det där länge menar jag. Bortsett från multisektionslyten fick jag bytt ett antal av de andra med. Maskin är såpass gammal att även om grejerna mäter mer eller mindre vettigt ser jag det som rena dumheter att låta originalen sitta.

Image

Jodå! Där i mitten ser ni allt en liten grön prick! Ljus i guds hus å lampor i träkyrka! Skiten fungerar!

Image

Å jojamensan. Visst fan läser den signal.

Nu är min tanke att tids nog gå igenom det helt och byta komponenter allt eftersom. Bla sitter det en omgång vax kondningar som ser modiga 1470VDC!!! Å..där vill jag nog hemskt gärna se nya grejer tex. Fick referensmätt ngr andra av de där gamla vax varianterna och...de visade faktiskt hyggligt vettiga värden. Hm
Samma. Har allt tänkt referensmäta varenda resistor. Frågan är om jag inte skall byta de varenda en rent rutinmässigt iaf,tänker då att det som sitter där är gamla kolkomposit varianter...å nya och moderna metallfilm ÄR trots allt modernare grejer.

Jaja. Nu blir det en sådan där monitorhållare på väggen...åsså dra fast eländet där. På det måste jag byta anslutningskontakterna för prob. Snabbfäste e det som gäller sedan urminnes tider och en vettig prob är allt A och O i sammanhanget.

Givetvis behöver maskin kalibreras tids nog med,men allt sådant referensmaterial finns ju i manualen till den så...

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


15 Jan 2017, 21:54
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Eico modell 460
Image

Ja,men se där hänger den ju! Fick bytt ett antal av de där vax kondensatorerna och det visar sig att alla utom en faktiskt var 100% ok rent funktionellt. Meeeen...så gammalt så ÄR det pensionsdags om instrumentet är tänkt att användas. Inte mkt mer med det.
DC spänningen ut är den likriktare som levererar bla till CRT röret är nu på hälsosamma 1470VDC :shock: .

Fick installerat en "modern" sockel för prob med,så i stort är det fan bara att åka nu. Drog dit ena tongeneratorn inunder det hela och hela baletten är ledat så man kan vinkla det hur som.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


16 Jan 2017, 23:59
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.