View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 14:15



Reply to topic  [ 13 posts ] 
Vortexion PA No1 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Vortexion PA No1
Image

Mukke Mr Handyman,igen. Köpte som sagt denna för att jag var nyfiken på kvaliteten på den. Vortexions grejer blev ju sedermera världsberömda i studio sammanhang,och som jag förstått det med all rätt.

De ANTAS vara tillverkade i brytningen 1950 men ärligt sagt,efter att ha studerat innanmäte osv...det vetti faen om inte detta är äldre.
På det det faktum att den alltså är portabel. Den kan drivas via ett 12V bilbatteri tex,via sk vibrator.

Image

Japp. Användbara utgångsimpedanser,vilket givetvis bidrog till mitt beslut. I grund och botten var jag redan från start på det klara med att ett annat chassi skall till. Mao är imperativet för mig,och det jag betalat för,trafona eg. Något som visade sig vara ett bra beslut.

Image

Nu är jag på INGET vis någon "expert" på detta (fan vad jag avskyr det ordet) men att döma av innankråset misstänker jag skäligt -40tal här. Den typen av vaxkondensatorer,resistorer osv användes inte till min kännedom i senare maskiner (läs-50tal och framåt).

Image

Det där är preampen. Lytarna över katodresistorerna är även de ena luriga varianter. Skruvas,per bokstav,mot chassit i därför avsedd "pinnskruv" som är en del av kondensatorns kropp,och jordar genom densamma. Djävla märklig lösning...

Image

Mr Handyman ja.
Alltså.
Dessa klumparna är gjorda för ett par 5881 i p/p. Då hjälper det inte att Mr Handyman tryckt dit ETT 6V6 direkt. Vidare...elektrolyterna hade passerat bäst före,en av de tydligen innan jag kommer in i bilden... Å se det hade Mr Handyman ersatt med en Siemens dito om 50+50uF och 385VDC(!!!!!!) som han kopplat till HT sidans centertapp!!! :shock: :shock: :shock:
Öh....?

Image

Primärtapp väljer man enkelt på Brittiskt maner uppepå PT´n. Man bara flyttar skruven... Det hör till saken att maskin saknar ALL form av säkringar.

Image

Som ni märker är trafona i den här klumpen väl tilltagna grejer. Den övre i bild e OT´n och den nedre choken,som fö e på rediga 20H.

Image

Highgain...känns långt borta här. Ett 6J7 och ett 6C5. Det senare in i en trafo som PI. Inte direkt ngt uberporrigt.

Image

Vibrator var det ja. En Motorola no less...

Image

Mm. Mycket av wirarna som sitter i e lika slut som e-lyterna.

Fick iaf krånglat igång det hela hjälpligt och det är nog bara att konstatera att det hela funkar som tänkt. Dvs den ger alla spänningar ut osv.
Nä.
Detta blir bra.

Nu skall det ner i ett mindre Marshall size chassi i aluminium,åsså tar vi det därifrån.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


01 Feb 2017, 00:07
Profile

Joined: 15 Jun 2016, 21:07
Posts: 25
Post Re: Vortexion PA No1
Den där påminner om en förstärkare som finns på den här sidan: http://www.ferrographworld.com/Vortexion.html

Kanske finns det någon på UK Vintage Radio Forum som vet mer. Din version känns som det skulle kunna vara någon gammal UK militär
variant med tanke på färgen och texten uppe till höger. Jag har sett bilder på gamla Marconi mätinstrument i UK militärversion som var märkta på liknande sätt som den här förstärkaren.
Vortexion och Ferrograph hängde ihop på något sätt. De gjorde några riktiga bojsänken till bandspelare med gemensam mekanik.

Spännande med vibratoromformare, kanske var det något som skulle kunna användas mobilt också. En annan variant som användes förr var dynamotorn som var en roterande omformare. Den var säkert alldeles för dyr (och stor/tung) för kommersiella grejer men förekom ofta i gamla militära saker från rörtiden.


01 Feb 2017, 21:58
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Vortexion PA No1
Coolt Henrik!
Stort tack för länken. Vintage radio,där är jag redan medlem,även om det är en stund sedan jag skrev ngt..

Ja. När man synar modellen via Radiomuseum anger de med "1950?". Med det sagt har det blivit att jag varit nere med skallen i en del äldre maskiner över tidens tand och iom det iaf fått NÅN form av hum om komponenter vs tidsålder osv...varför jag spekulerar som jag gör.
Eg i huvudsak för att jag anser att det alltid står att lära av historia.

Dess choke använder den på ett "gammalt" sätt med. Den sitter mellan PT´s HT sekundär centertapp och chassi. En lösning vi sett även i tex -30 och -40 tals Gelosos mm. Vid den choken hanterar man då även det med gallerförspänning,som ju funkar lite via "automatik" i sammanhanget.

Via en belgare fick jag mig faktiskt ett reverse engineered schema på den igår,men då det är i PDF form har jag inte kapacitet att lägga upp det (tror jag?!) på min vanliga server.
Hur som,bortsett från det med choken kopplad mot HT´ns centertapp så använder den tillika en transformator som fasvändare. Även det en "äldre" (och dyrare) lösning.

Jag har gjort ngr gitarrmaskiner med just trafo som PI nu och får säga att jag förvånas över varför inte fler highend maskiner använder detsamma. Vad det ger för handen är,som i de fall jag lekt med det,en maskin som i lead läge har en helt SANSLÖS separation TROTS ohemula mängder distorsion.
Bra skit i min bok.

Denna maskins sk interstage transformer har då dessvärre drabbats av väldigt ruttet kablage. Ngt som kortslutit det hela,men jag fick så sent som nu ikväll grävt ur den där vaxklumpen ur sitt chassi och kontrollerat kablage såväl som kontinuitet på lindningar osv och...den kommer gå att rädda. Helt klart.
Därmed inte sagt att jag kommer använda den,men...igen. Bra skit.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


02 Feb 2017, 00:07
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Vortexion PA No1
Här har hänt lite idag.
Fick ju ett smallbox/JTM-45 chassi i aluminium av en Bojare för en tid sedan och som jag mätt det då så fick jag öppna upp uttaget för PT´n en del för att passa Vortexion järnet.

I samband med det har jag då bytt kablage ToF "interstage" transformatorn (dvs PI´n) och i sin tur..

Ja alltså,jag bestämde mig för att veva igång det hela som det står i det ursprungliga chassit för att vara HELT på det klara med att allt är med.
Innebär dessvärre en del jobb,men det är ju vad det är. Mao har jag flätat av en HEL del av det gamla tenn maskinen en ggn byggts med,och det är inte direkt ngn höjdare. Påminner med om kex i konsistensen. Nåja. Nu är det mesta av det ordnat men...
Som med den ensamma 6V6 flaskan ngn idiot hade tryckt dit så visar det sig vara samma resa med preamp rören. Ger för handen att mkt av preampen sätts om,om än aldrig så lite.
Försöker behålla så mkt det går av gamla resistorer mm för att inte tappa vintage biten i det helt när jag väl ges tillfälle att prova.
Men ngr av resistorerna är dessvärre bortom räddning. Är vad det är.
ALLT i kondensatorer är bara att kasta,men det hade jag inte förväntat mig ngt annat heller. Det jag "egentligen" fiskar efter här är att få ta del av vad den där choken på HT´n centertapp ger för handen. I såväl beteende som spänningar.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


07 Feb 2017, 22:04
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Vortexion PA No1
Image

Kunde inte hålla mig utan bryggade igång den här maskinen på bänken,och visst lever den. Den LÅTER helt förfärligt,men..den lever.
Det med choken mot CT på nättrafons centertap vs chassi...nah...nahfan. Rena dumheterna. Har ju ngr andra maskiner som är så utrustade,och som fungerar alldeles utmärkt,men i detta fallet e nog resistansen på väl stora sidan för det blir då fan inte många volt kvar när den där klumpen sitter ivägen,vilket givetvis påverkar de tonala kvaliteterna.

Nåja. So far so good så nu skall trafona ner i det nya chassit. Fått reda på allt jag behövde,så tack så mycket för det och bon voyage...

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


09 Feb 2017, 00:17
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Vortexion PA No1
Image

Mm. Dags att riva ut PT´n å få ner den på dess nya viloplats. Nu visste jag ju att original kablaget var anfrätt,men att det var det till DEN graden! :shock: :shock:
Allt fick bytas. Inget att spara på.

Image

Yup. Rena Binson statusen på det där. Det som är kvar av det röda är alltså HT AC ut. Jo tjena.

Image

Locket fick sig lite färg,voltväljaren togs isär och gjordes rent. Fick ju öppnat hålet för trafon ngt då trafon helt enkelt var för stor.
Men..sammantaget? Blir nog väl det här. Tror jag allt. Vet ju sedan tidigare att den ger ca 370VAC vs CT i 220VAC mode så...det löser sig.
Ngt den har som en underfundighet dock är att den bara har 12V glöd. Hm. Lär väl lösa sig antar jag...

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


13 Feb 2017, 21:51
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Vortexion PA No1
Image

Nerds have more fun. Japp. Skyldig. Så jag har tagit isär och pillat till de gamla original oktalsocklarna så de nu är som nya igen. :D

Image

Jo,men alltså här ser man ju vart det barkar. Original choken,så i helvete heller...20H..my ass,så den är ersatt med en om 5H ur en gammal Traynor.

Image

OT´n ja. Nu förstår ni nog mitt resonemang med att ALLT kablage behöver bytas. Lämnar inte direkt mkt utrymme för tvivel.
Japp. Det är lika illa på sekundärsidan.

Image

Mm. I vanlig ordning. Saver diodes...säkringar...Nytt kablage...IEC ....osv osv. Jojo. Det här blir bra. :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


14 Feb 2017, 23:23
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Vortexion PA No1
Image

Viktiga är som sagt inte att det händer massor i ett kliv utan att det händer lite var dag. Som ni ser börjar det hela ta sig. Nästa steg nu är skärmgalleranslutningar och en biasbräda.

Image

Mm. Blir trångt,men det går iaf. Ev kommer jag tillverka en värmesköld mellan slutrör och ena stående lyten. Beror lite på hur det hela ter sig.
OT´n var som sagt inte helt glad,men det bottnade i det fruktansvärt ruttna kablaget så med det ersatt är det all systems go på den punkten igen.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


16 Feb 2017, 00:40
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Vortexion PA No1
Image

Här har ju inte uppdaterats på ett tag,bottnande i att jag haft-och har-häcken full. Hur som helst... Preamp,bland annat.
Nu blir det så att den får en rördriven loop med i form av ett ECC-82. Inte mkt att spara på.

Det med glöden vart ju lite...annorlunda. Ursprunget har ju kunnat drivas via ett 12V bilbatteri. Iom det finns det lindningar på PT´n som inte används nu och som det visar sig levererar de ung 8V styck.
Mao väl bra för att kunna köra de som glöd. Original är alltså dessa seriekopplade,de båda lindningarna då...

Image

Märk nu väl att "noll" kabeln är ditsatt högst temporärt. Hur som helst,för att landa rätt med glöd i de båda lindningarna har i det ena fallet ett par para kopplade 1,5 Ohms högeffektare använts och i det andra fallet (preamp osv) ett 1 Ohms motstånd av samma snitt.
Det hela landar då på rätt precis 6,3VAC. Tackar för det liksom. Original använder ju dessa en 12V lindning som iom det arbetar med ett par flaskor i serie.
Men nu blir det alltså andra bullar.

Image

Faktum är att det börjar bli ordning och reda i det stora hela. Som synes är även båda glödkretsarna numer avsäkrade tex. Spänning för g2 draget osv..

Det som krävs nu för att starta den i sin nya form är en bias bräda samt droppresistorer och kabel från och mellan de olika e-lytarna.

Nah. Blir nog bra det här.

Däremot har jag funderat lite på om jag inte skall ersätta 6L6 flaskorna med ett par EL-34 istället. Dels har jag gott om de och dels vette fan om ett par 34´or inte hade passat karaktären bättre.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


23 Feb 2017, 23:54
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Vortexion PA No1
Image

Behövs? Klart som fan att de behövs!

Image

Yep. High/low...så e re....

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


25 Feb 2017, 02:49
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Vortexion PA No1
Image

Enkelt summerat börjar den där sista kretsen jag smitt till bli...skall vi kalla det omfångsrik.? Jaja,hur som helst e denna uppe å ryter den med. Inte mycket mer med det.

Image

Nu kommer ju den biten med estetik men..nu e re så att det hänt en del rätt illa på det personliga planet varför jag faktiskt överväger att släppa iväg denna som fungerande chassi istället till ngn med talang för att såga i trä. Jag har liksom gjort mitt med den på kan man väl säga.

Image

Japp. De där trafona,med choken som undantag,har alltså sin botten högst sannolikt i Brittiskt sent -40tal. Får man ändå säga är imponerande.
B+ med en GZ-34 på plats ramlar in på ung 420VDC. Inte helt pjåkigt tycker jag.

Image

Å där har vi 6L6´orna samt GZ-34´an. Utgångarna jag sparade var 8 samt 16 Ohm respektive. Bör som jag ser det räcka mer än väl. Trots allt sällan man kör gitarrmaskiner på 4 Ohm.

Tweaks skall ju till så den är ju inte färdig. Lurar även på om det inte får bli faceplate samt bakre plåt med. E trots allt enkelt hanterat för min del.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


07 Mar 2017, 01:39
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Vortexion PA No1
Image

Image

Mm. Alltså,jag tycker allt det här blir bra! Så enkelt kan det summeras. Efter att ha rantat omkring som en enbent höna i jakten på ett fel i kretsen hittade jag det nu ikväll.
Å som ni ser har den lilla maskinen begåvats med en faceplate av "mirror finish". Elektropolerad aluminium :D .

Chassit var ju eg till en JTM-45 eller liknande maskin och..nu återstår då det med cab. Då det som sagt hänt en del skit i mitt liv så funderar jag på om jag skall be ngn av polarna engagera sig med geringskapen...jaja. Ordnar sig.

Har använt den där DuKane maskinen jag gjorde för en tid sedan som min egen huvudmaskin det sista men..den såldes precis så nu får det bli antingen denna eller Heraton maskin som tjänstgör antar jag.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


09 Mar 2017, 21:27
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Vortexion PA No1
Image

Så fick till slut denna sig ett eget bo med. Cabben är ifrån en av de gamla extremt illa beryktade "Yugo Marchall"-s som tillverkades i forna Jugoslavien när det begav sig.

Relic på riktigt liksom... :mrgreen:

Å ja. Maskin låter fortfarande lika skamligt bra.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


24 Apr 2017, 20:59
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.