View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 14:15



Reply to topic  [ 93 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
2204 mods - igen... 
Author Message

Joined: 12 Jun 2005, 04:28
Posts: 909
Location: Estocolmo
Post Re: 2204 mods - igen...
Tubis wrote:
Fråga, är det på max gain du tycker det är för diskantigt?

På lägre gain kan det mycket väl vara kondingen på gainpoten som gör att det blir för diskantigt. Jag brukar justera detta med just avrullning i kretsen. Utan avrullning så lyfter 100pF diskanten ganska rejält vid tex hälften av gainpåslag med en logpot.

Det ska mer bli att vid max så är det påtaglig avrullning för att jämna ut fuzzet och vid lägre settings så ska 100pF ta bort denna avrullning och först vid ricktigt låg settings börjar höja diskanten. Detta för att få "tugget" att bli jämt över spannet när det blir mindre övertoner vid lägre dist. Eftersom kretsen som den är nu är av total avsaknad av avrullning så bör det bli jädrigt diskantigt

Nej, det är massor av diskant oavsett hur gain-poten står. (Har väl i och för sig inte testat så mycket med gain under klockan 12.)

_________________
- The Mayor of Simpleton -

http://www.guitarlabs.se


08 Apr 2017, 17:37
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: 2204 mods - igen...
R.U. Sirius wrote:
Tubis wrote:
Lösningen är dock lite galet i stället för att ordna om filtret innan steget, det hårda övre mellanregistret kommer bli än mer dominat när du börjar rulla av diskant....om man nu inte gillar just det vill säga


Låter som att du förespråkar att ändra värden i "treble peak" filtret istället.

Eller inte ha något filter där alls utan i stället anordna det annorlunda med antingen lite lägre spänningsdelning och en katodavkoppling på 820an, eller skippa spänningsdelningen helt och sätta gridstopper i stället osv....fantasin sätter gränsen.

_________________
Johan Hansson


08 Apr 2017, 17:38
Profile

Joined: 12 Jun 2005, 04:28
Posts: 909
Location: Estocolmo
Post Re: 2204 mods - igen...
Tubis wrote:
Eller inte ha något filter där alls utan i stället anordna det annorlunda med antingen lite lägre spänningsdelning och en katodavkoppling på 820an, eller skippa spänningsdelningen helt och sätta gridstopper i stället osv....fantasin sätter gränsen.

I mitt fall är det nog kompetensen som sätter gränsen... (Samt att jag är lite rädd att tappa karaktären i stärkaren. Den låter underbart med treble på noll.)

_________________
- The Mayor of Simpleton -

http://www.guitarlabs.se


08 Apr 2017, 17:58
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: 2204 mods - igen...
Med diskanten på noll och mid på max har du en helt flat respons när det kommer till diskant så du har egentligen inte sänkt diskanten. Testa att sätt en konding 10ggr störrre än treblekondingen från 33k till jord så får du denna flata respons vid lite högre trebleställning.

Se hur kondingen sitter i tonstacken lokaliserad efter röret här. spelar ingen större roll om du sätter den före eller efter 22nF kondingen.

http://drtube.com/schematics/marshall/pc0689.pdf

_________________
Johan Hansson


08 Apr 2017, 18:14
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: 2204 mods - igen...
R.U. Sirius wrote:
Då är det som jag trodde. Jag gillar prescense, ofta drar jag på mycket prescense och backar på treble. Tycker ofta det blir snyggare toppfrekvenser.


Det jag föreslog tar inte bort diskant utan bara släpper igenom mer frekvenser typ på samma sätt som en konding över katoden gör , Kolla :
https://www.ampbooks.com/mobile/amplifi ... alculator/

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


08 Apr 2017, 18:24
Profile

Joined: 12 Jun 2005, 04:28
Posts: 909
Location: Estocolmo
Post Re: 2204 mods - igen...
Igår i repan körde jag ungefär:
Prescense: 4
Bass: 5
Mid: 5
Treble: 0
Master: 4 (starkt redan där)
Gain: 8

_________________
- The Mayor of Simpleton -

http://www.guitarlabs.se


08 Apr 2017, 19:04
Profile WWW

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: 2204 mods - igen...
Tubis wrote:
nilo wrote:
Större gridstopper? Testa 470k.
Större gridstopper innan ett 100k/4k7 steg ger inte så stor effekt du får gå upp i rejäla storlekar 1M till 2M2 Gridstopperns effekt handlar nämligen om förstärkningen i steget.
nilo wrote:
Annars kan du prova att slänga 470pF över även den andra 470k i spänningsdelaren efter andra steget, eller en anodresistor som Tubis sa, men detta tycker jag är sista utvägen.
effekten av det blir väldigt tam du får ganska mycket som att bara ta bort den existerande 470pF. Du gör nämligen en spänningsdelare av 470pf/470pf på exakt samma frekvenser. Det är bara utgångsresistansen från röret som ger en filterverkan med 470pF mot jord och den är väldigt blygsam.


På den första får jag svara att skillnaden är vid 10kHz -0.6dB mot -3.3dB, så nog blir det en skillnad.

På den andra får jag svara att det låter inte likadant som att plocka bort den andra 470p. Visst, man kan flytta diskantkapet till sista anodresistor i preampen som i en del Cornford, eller tidigare också som Suhr ofta gör, det blir ju lite en fråga om vad man tycker låter bäst. Själv kapar jag sällan diskant mer än med en gridstopper in på andra steget i trestegskretsar. Det blir lätt för odistinkt tycker jag.

_________________
http://www.voodooaudio.se


08 Apr 2017, 19:11
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: 2204 mods - igen...
nilo wrote:
På den första får jag svara att skillnaden är vid 10kHz -0.6dB mot -3.3dB, så nog blir det en skillnad.

Inte hörbart 10kHz är en frekvens som redan är på yttersta marginalen vad du har med i gitarrljudet. Att du ska uppleva detta som et påtaglig diskantsänkning....not so much

nilo wrote:
På den andra får jag svara att det låter inte likadant som att plocka bort den andra 470pF.
Det är vissa marginella skillnader mot att ta bort kondingen på någon enstaka dB och att du får en annan AC lastlinje på superljusa frekvenser på föregående rörsteg
Du måste vara begåvad med sådana där fladdermusöron.

Trådskaparen säger att det är väldigt mycket diskant. 1-2-3 dB sänkning på 10kHzkommer inte avhjälpa detta förutom placebo.

_________________
Johan Hansson


08 Apr 2017, 19:31
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: 2204 mods - igen...
10kHz är ju en frekvens som påverkar fizzet i tonen, så nog är det hörbart, kanske inte om man tycker det är extremt bright, men att skala bort fizzet är ju ofta en grej som kan räcka. Tycker man att det är väldigt hårt vill man kanske gärna skära lägre, typ vid 3kHz istället.

Men jag tror faktiskt inte problemet ligger i att stärkaren är för bright, snarare att den är för hårt skuren i basen isf. Det kunde kanske räcka med att öka från 2.2nF till 4.7nF, en lite större loudness resistor eller kanske större kondingar i fasvändaren.

Detta är vad jag kan tänka mig.

En annan grej man kan prova är ju att lägga en 220k mellan diskantpoten och mastern. Det brukar ge en lite fetare ton tycker jag.

_________________
http://www.voodooaudio.se


08 Apr 2017, 19:58
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: 2204 mods - igen...
nilo wrote:
10kHz är ju en frekvens som påverkar fizzet i tonen, så nog är det hörbart, kanske inte om man tycker det är extremt bright, men att skala bort fizzet är ju ofta en grej som kan räcka. Tycker man att det är väldigt hårt vill man kanske gärna skära lägre, typ vid 3kHz istället.


-3db på 10kHz skulle jag inte ens märka på fizzlet heller....det blir liksom...okej gjorde jag någonting här för jag märker ingen skillnad, blir som att plugga in ett annat rör med något större kapasitans och eller förstärkning

_________________
Johan Hansson


08 Apr 2017, 20:15
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: 2204 mods - igen...
Helt ok :)

_________________
http://www.voodooaudio.se


08 Apr 2017, 20:17
Profile

Joined: 12 Jun 2005, 04:28
Posts: 909
Location: Estocolmo
Post Re: 2204 mods - igen...
Jag är förvisso lite diskantkänslig, men jag svär på att 99 av 100 skulle hålla med om att det är mycket diskant i stärkaren.

Det är inte översta toppen som är problematisk, disten låter inte geting, det är mer diskant/högmid som är för accentuerat. Man kan inte ens dra på midratten över klockan 12 förrän det börjar bli smärtsamt.

_________________
- The Mayor of Simpleton -

http://www.guitarlabs.se


08 Apr 2017, 20:18
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: 2204 mods - igen...
Och den hårda högmidden ÄR filtret 470k/470pF/470k. Detta är en klassiker.

_________________
Johan Hansson


08 Apr 2017, 20:22
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: 2204 mods - igen...
R.U. Sirius wrote:
Jag är förvisso lite diskantkänslig, men jag svär på att 99 av 100 skulle hålla med om att det är mycket diskant i stärkaren.

Det är inte översta toppen som är problematisk, disten låter inte geting, det är mer diskant/högmid som är för accentuerat. Man kan inte ens dra på midratten över klockan 12 förrän det börjar bli smärtsamt.

Prova dra på mer bas. T.ex. 4.7nF istället för 2.2nF. Och prova med 470k istället för 330k.

Min poäng är att du skär ganska mycket bas i kretsen just nu. Mer bas hjälper till att jämna ut skillnaderna mellan de höga och låga frekvenserna och detta kan vara precis vad som behövs.

Tar ju inte så lång tid att testa dessa två grejer och avgöra om det är i rätt riktning eller ej.

_________________
http://www.voodooaudio.se


08 Apr 2017, 20:25
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: 2204 mods - igen...
nilo wrote:
Men jag tror faktiskt inte problemet ligger i att stärkaren är för bright, snarare att den är för hårt skuren i basen isf. Det kunde kanske räcka med att öka från 2.2nF till 4.7nF, en lite större loudness resistor eller kanske större kondingar i fasvändaren.


Personligen justerar jag bas och diskant var för sig. Inte fylla upp en för bright stärkare genom att öka basen eller vice versa. Basen ska justeras så det blir bra respons på muted strings och bra strängseparation men inte för fattigt, diskanten justeras så det inte låter för fizzligt och inte för dovt. Minsta möjliga marginal på bägge. Man fyller ut ljudet åt bägge hållen till en sweetspot. Bägge är relativa till midden och inte till varandra...så gör jag. Men givetvis låter en förstärkare med för låg bas för ljus. Men det låter mer som att den inte är fyllig, botten får en metallisk ton. Men självklart kommer mer bas äta diskantljudet. Så är det. Men man ska komma ihåg att en för basig stärkare kanske känns skönt hemma på pojkrummet men låter pajas på en inspelning.

_________________
Johan Hansson


08 Apr 2017, 20:30
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: 2204 mods - igen...
Absolut har du en hel del vettiga poänger där,
men om vi tittar på hur kretsen ser ut just nu så har vi 2.7k//680nF på första katoden, det skalar bort en hel del botten, sedan följer 2.2nF, och sist då 470k/470k/470p. Dessutom loudness funktionen på en gainpot som står på ca 8 (eller kl.3 ). Så den svarar ju inte med lika mycket botten som 2204 annars har här.


Det är rätt mycket högpassfilter hela vägen. Inget fel i det, men man får vara lite försiktig med dem annars kommer ju som sagt den naturliga upplevelsen bli att det är för bright, framförallt när vi nu inte snackar riktig high gain. Då måste man ha lite botten i ryggen.

Men sedan ska man ju inte glömma heller att diskanten mattas ju av med volymen som mastern ser ut i dessa original, så med volymen uppdragen känns det nog inte så väldigt bright längre.

Ang. för mycket bas så håller jag helt med, det funkar inte i en mix. Och det är ju just det som dessa stärkare är älskade för, de sitter så bra där.

_________________
http://www.voodooaudio.se


08 Apr 2017, 21:52
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: 2204 mods - igen...
nilo wrote:

Men sedan ska man ju inte glömma heller att diskanten mattas ju av med volymen som mastern ser ut i dessa original, så med volymen uppdragen känns det nog inte så väldigt bright längre.

Hur menar du där? Masterpotten är en spänningsdelare och påverkar inte frekvensresponsen alls vid olika inställningar in mot en bootstrappad PI med relativt låg förstärkning.

_________________
Johan Hansson


08 Apr 2017, 21:58
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: 2204 mods - igen...
Det enda jag menade var att när fasvändaren börjar vika sig så reduceras bandbredden. Inget speciellt gällande den här typen av master, utan det gäller ju generellt alla mastervolymer som ligger före fasvändaren.

Med en PPIMV får man istället leva med att presence inte fungerar på lägre delen av svepet.

_________________
http://www.voodooaudio.se


09 Apr 2017, 07:27
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: 2204 mods - igen...
nilo wrote:
Det enda jag menade var att när fasvändaren börjar vika sig så reduceras bandbredden. Inget speciellt gällande den här typen av master, utan det gäller ju generellt alla mastervolymer som ligger före fasvändaren.

Med en PPIMV får man istället leva med att presence inte fungerar på lägre delen av svepet.
Fasvändaren viker sig inte förrän det är riktigt jädra vrålhögt. Man får fin kurva över 50W. Det som händer när man höjer däremot är att spänningen sjunker och detta påverkar preampen, och vad händer med tonen när spänningen till preampen sjunker....think about it ...... att sätta mastern före pi gör du normalt i precis allt från gitarr till PA system, bilstereon till din hifi hemma på rummet. Ingen funktionsoduglighet i detta alls.

_________________
Johan Hansson


09 Apr 2017, 08:38
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: 2204 mods - igen...
Tubis wrote:
nilo wrote:
Det enda jag menade var att när fasvändaren börjar vika sig så reduceras bandbredden. Inget speciellt gällande den här typen av master, utan det gäller ju generellt alla mastervolymer som ligger före fasvändaren.

Med en PPIMV får man istället leva med att presence inte fungerar på lägre delen av svepet.
Fasvändaren viker sig inte förrän det är riktigt jädra vrålhögt. Man får fin kurva över 50W. Det som händer när man höjer däremot är att spänningen sjunker och detta påverkar preampen, och vad händer med tonen när spänningen till preampen sjunker....think about it ...... att sätta mastern före pi gör du normalt i precis allt från gitarr till PA system, bilstereon till din hifi hemma på rummet. Ingen funktionsoduglighet i detta alls.

Jag tror att du missuppfattar vad jag menade. Jag menar verkligen inte att det är en dålig konstruktion, tvärtom är det en av mina favoriter när det kommer till mastervolymer.

Min enda poäng är att volymen hjälper till att släta ut hårdheten i diskanten med en master som ligger före fasvändaren.

Ja, det kan vara vrålhögt när fasvändaren börjar vika sig, men då kan det vara läge att börja snacka PPIMV, power scaling eller attenuator.

Hela min poäng handlar om att stärkaren låter väldigt annorlunda när fasvändaren får vara med i spelet, så man vill kanske inte skära för mycket diskant på lägre volymer om den ska spelas högt. Visst, det blir stark volym när fasvändaren börjar klippa, men det låter sällan hårt och det är ju ofta så man vill och tänker att en Marshall ska låta.

_________________
http://www.voodooaudio.se


09 Apr 2017, 08:57
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: 2204 mods - igen...
Vi kan ju inte jämföra att slänga in fasvändaren som ett diststeg till det blir liksom en totalt annan krets.

När du har master efter PI så händer det lite saker som tex att PI viker sig MER när du SÄNKER volymen, detta för att motkopplingen till den samma sjunker.
Det blir en jädra klippning i fasvändaren utan motkoppling.
När du HÖJER volymen så sjunker motkopplingen och fasvändaren går renare. Därav är det MER interaktion på fasvändaren med en PPIMV mastervolym, inte tvärtom.

_________________
Johan Hansson


09 Apr 2017, 09:06
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: 2204 mods - igen...
Tubis wrote:
Vi kan ju inte jämföra att slänga in fasvändaren som ett diststeg till det blir liksom en totalt annan krets.

När du har master efter PI så händer det lite saker som tex att PI viker sig MER när du SÄNKER volymen, detta för att motkopplingen till den samma sjunker.
Det blir en jädra klippning i fasvändaren utan motkoppling.
När du HÖJER volymen så sjunker motkopplingen och fasvändaren går renare. Därav är det MER interaktion på fasvändaren med en PPIMV mastervolym, inte tvärtom.

Fast det beror väl på hur förstärkaren används?
Om mastern idag oftast står väldigt högt för att få med fasvändaren i spelet så är det väl en mer rättvis jämförelse än att låta all dist genereras i preampen eller?

Jag menar inte att man endast kör med PPIMV, det funkar inte i en sådan här krets, för signalen är för stark för PI, det låter apa om mastern står på fullt, till skillnad från en 1987 där det låter mycket bättre.
isf skulle man komplettera den vanliga mastern med en PPIMV.

Men det är ju givetvis upp till var och en precis som i alla andra fall :)
Det är ju bara ytterliggare en grej i mängden att prova.

_________________
http://www.voodooaudio.se


09 Apr 2017, 09:30
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: 2204 mods - igen...
Personligen skulle jag inte vilja sätta en PPIMV i en förstärkare med motkoppling. Att ha volymkontroll inom en motkoppling är aja baja i min bok.
Man kan ha det som nödlösning när man har för få rör i preampen och vill ha mer dist.

Annars lämpar det sig bäst i stärkare utan motkoppling.

Motkopplingen är där för att steget i längre utsträckning mot max ska låta jämt och inte producera för mycket dist så det just INTE låter annorlunda vid olika volymnivåer.

Ja man använder självklart mastervolymen som en ny distratt vid PPImV i denna. Men nu har du tre rattar som ska rattas vid dist/volyminställningar plus presence. Det är riktigt amatörmässig setup.

_________________
Johan Hansson


09 Apr 2017, 09:42
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: 2204 mods - igen...
Vad är det som är amatörmässigt med det?
Det finns ju i stort sett ingen skillnad mot alla dessa José-variationer med sina dubbla gainkontroller i preampen. Då är det ju också tre rattar som skulpterar soundet.

Eller Suhr badger som har gain, drive och power som är vad vi brukar kalla gain, master och power scaling.

Cornford har boost, gain och master i många av sina, där har vi återigen dubbla gainkontroller mellan stegen i preampen.

David bray kör gain1, gain2 och PPIMV.

Finns ju hur många stärkare som helst som formar soundet med tre rattar, huruvida man sedan gillar PPIMV eller inte är ju en annan grej. Det är inte alltid min favorit heller, men det är ytterliggare ett verktyg och jag skulle definitivt inte kalla det amatörmässigt och avfärda det av princip.

Men sen är det ju också en fråga om hur mycket gain man vill åt och hur texturen ska vara.
jag kan hålla med om att ifall man behöver mängder med gain och ska lira metal är det bättre att bygga fler gainsteg, men då är det återigen ganska långt från 2204.

_________________
http://www.voodooaudio.se


09 Apr 2017, 11:00
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: 2204 mods - igen...
nilo wrote:
Vad är det som är amatörmässigt med det?
Det finns ju i stort sett ingen skillnad mot alla dessa José-variationer med sina dubbla gainkontroller i preampen. Då är det ju också tre rattar som skulpterar soundet.

Eller Suhr badger som har gain, drive och power som är vad vi brukar kalla gain, master och power scaling.

Cornford har boost, gain och master i många av sina, där har vi återigen dubbla gainkontroller mellan stegen i preampen.

David bray kör gain1, gain2 och PPIMV.

Finns ju hur många stärkare som helst som formar soundet med tre rattar, huruvida man sedan gillar PPIMV eller inte är ju en annan grej. Det är inte alltid min favorit heller, men det är ytterliggare ett verktyg och jag skulle definitivt inte kalla det amatörmässigt och avfärda det av princip.

Men sen är det ju också en fråga om hur mycket gain man vill åt och hur texturen ska vara.
jag kan hålla med om att ifall man behöver mängder med gain och ska lira metal är det bättre att bygga fler gainsteg, men då är det återigen ganska långt från 2204.
Pratar i termer av att just slänga in PPIMV i ett motkopplat steg och hur man då måste hålla på att kompensera gain och presence vid olika VOLYMER. Inte att ha flera gainrattar för att få olika struktur på sin gain vilket man inte måste fibbla med när man ändrar volymen. Det är en jädra skillnad. Vill du nödvändigt ha PI distortion gör det på ett smartare sätt. Det är vad jag menar. På ämnet en myriad av rattar och switchar är jag dock starkt mot detta. Bygg så det låter bra och låt brukaren fokusera på att spela på den inte försöka ratta och ratta och ratta det ultimata ljudet...och sen ratta lite till nästa gång...

_________________
Johan Hansson


09 Apr 2017, 11:33
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: 2204 mods - igen...
Tubis wrote:
nilo wrote:
Vad är det som är amatörmässigt med det?
Det finns ju i stort sett ingen skillnad mot alla dessa José-variationer med sina dubbla gainkontroller i preampen. Då är det ju också tre rattar som skulpterar soundet.

Eller Suhr badger som har gain, drive och power som är vad vi brukar kalla gain, master och power scaling.

Cornford har boost, gain och master i många av sina, där har vi återigen dubbla gainkontroller mellan stegen i preampen.

David bray kör gain1, gain2 och PPIMV.

Finns ju hur många stärkare som helst som formar soundet med tre rattar, huruvida man sedan gillar PPIMV eller inte är ju en annan grej. Det är inte alltid min favorit heller, men det är ytterliggare ett verktyg och jag skulle definitivt inte kalla det amatörmässigt och avfärda det av princip.

Men sen är det ju också en fråga om hur mycket gain man vill åt och hur texturen ska vara.
jag kan hålla med om att ifall man behöver mängder med gain och ska lira metal är det bättre att bygga fler gainsteg, men då är det återigen ganska långt från 2204.
Pratar i termer av att just slänga in PPIMV i ett motkopplat steg och hur man då måste hålla på att kompensera gain och presence vid olika VOLYMER. Inte att ha flera gainrattar för att få olika struktur på sin gain vilket man inte måste fibbla med när man ändrar volymen. Det är en jädra skillnad. Vill du nödvändigt ha PI distortion gör det på ett smartare sätt. Det är vad jag menar. På ämnet en myriad av rattar och switchar är jag dock starkt mot detta. Bygg så det låter bra och låt brukaren fokusera på att spela på den inte försöka ratta och ratta och ratta det ultimata ljudet...och sen ratta lite till nästa gång...


Johan, jag förstog vad du menade och håller med, men antar år av läsa varandras inlägg hjälper till :wink: :D

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


09 Apr 2017, 12:10
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: 2204 mods - igen...
Amp Healer wrote:

Johan, jag förstog vad du menade och håller med, men antar år av läsa varandras inlägg hjälper till :wink: :D
Sen har vi ju även diskuterat denna problematiken otaliga gånger på forumet. Vi har ju tom vart inne på att använda optokopplare styrda av en enda pot för pre volym, post volym och motkopplingsresistor.
Personligen tycker jag det är enklare att sätta dit ett till rör kopplat som PI och ha en liten pluttig xicon transformator efter.

_________________
Johan Hansson


09 Apr 2017, 13:42
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: 2204 mods - igen...
ppimv är en del av soundet när jag bygger , så def inget fel i att använda det.

sonika så funkar ppimv som en kombinerad precense resonance och dist/ output kontroll i min 100 watts krets....

använder den för att sätta sweetspot tillsammans med en vanlig master

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


09 Apr 2017, 14:10
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: 2204 mods - igen...
Det finns inga rätt eller fel, det jag säger är att JAG aldrig skulle använda den lösning iom att det går att göra det där på ett betydligt bättre sätt där man inte behöver hålla på att ratta in sweetspot när man vill ha lägre eller högre volym. Vill man ha PI i distkedjan så finns det inget som hindrar en att göra en sådan krets i preampen och låta slutsteget och volymkontrollen vara ifred. Lägger länkar nedan till exempel första PI dist med extra diststeg efter och andra hur jädra liten trafo man behöver to pull it of. Detta är ingen how to do it beskrivning utan exempel.
http://i143.photobucket.com/albums/r141 ... 6okb5u.png
http://i143.photobucket.com/albums/r141 ... ghjzv5.jpg

Ursäkta trådkapningen snackar inte mer om PPIMV här, over and out.

_________________
Johan Hansson


09 Apr 2017, 14:25
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: 2204 mods - igen...
zven wrote:
ppimv är en del av soundet när jag bygger , så def inget fel i att använda det.

sonika så funkar ppimv som en kombinerad precense resonance och dist/ output kontroll i min 100 watts krets....

använder den för att sätta sweetspot tillsammans med en vanlig master

Tycker du beskriver bra hur man kan ratta in på min moddade HJS. Jag har dessutom möjlighet att switcha mellan olika Ohm-taps och olika resistans på NFB-resistorn, bra att kunna ändra NFB ibland beroende på hur högt volympådrag man har på PPIMV:n.
Så att stärkaren "svarar" skönt när man spelar :)

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


Last edited by Axewall on 10 Apr 2017, 20:01, edited 1 time in total.



09 Apr 2017, 16:16
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 93 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.