View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 17:28



Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Skära i basen före eller efter distorsion 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Skära i basen före eller efter distorsion
Gainpoten ger ju ett jämt ökande svep av basfrekvenser pga 1M resistorn medans gitarrpotten ger max bas vid mittläget och sedan lägre både uppåt och neråt. PÅ max är ju utgången noll och på min är ju utgången noll och på hälften 1/4. Det är skillnaden

_________________
Johan Hansson


30 Mar 2017, 15:13
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Skära i basen före eller efter distorsion
Ja, så blir det förstås. Får fundera över hur jag ska göra. Kanske först provar på ingången (C4) eftersom det är enklast. Påverkan på brytfrekvensen tycks ju inte bli så stor där heller. Funkar det inte bra där, eller om det finns lågfrekvent brum som jag vill bli av med, så får jag testa vid GAIN-poten (C17). Dessutom blir det nog ett variabelt R12 i tonstacken så småningom.

Känns som att just den här frågan är hyfsat uttömd för tillfället. Vill passa på att tacka för allt engagemang, speciellt till Tubis som haft så stort tålamod med alla mina envisa frågor. Stort tack!


30 Mar 2017, 16:06
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Skära i basen före eller efter distorsion
Bara en fråga till:
Hur skulle det vara att skära basen med C20? Den jobbar ju tillsammans med ett motstånd som är konstan (R26). Skulle gå enkelt att fixa m h a en seriekonding direkt i kablaget (HD5-HD6).

- Kommer C20 att interagera med GAIN-poten i fråga om brytfrekvens?

- C20 har lägre spänningstålighet än C17. Varför? På max gain sitter de ju direkt i serie med varandra (bortsett från R18, som jag troligen kommer att kortsluta). Kan jag använda en lågvoltskonding i serie med C20?


09 Apr 2017, 12:07
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Skära i basen före eller efter distorsion
beneri wrote:

- Kommer C20 att interagera med GAIN-poten i fråga om brytfrekvens?

Ja
beneri wrote:
- C20 har lägre spänningstålighet än C17. Varför? På max gain sitter de ju direkt i serie med varandra (bortsett från R18, som jag troligen kommer att kortsluta). Kan jag använda en lågvoltskonding i serie med C20?
För att C17 ska klara DC-spänningen på anoden. Kondingar blockar DC spänning varav du senare kan ha en som endast behöver tåla AC-spänning i signalen. Fråga 2 löser du efter svar 1

_________________
Johan Hansson


09 Apr 2017, 15:12
Profile

Joined: 06 Aug 2011, 00:56
Posts: 120
Location:
Post Re: Skära i basen före eller efter distorsion
Min gamla Cub 10 har fått lite mer speltid senaste tiden, men en basratt hade absolut behövts.

Provade du till slut att byta R12 mot en pot?


28 Feb 2018, 16:09
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Skära i basen före eller efter distorsion
Jag kopplade en pot (500k log) parallellt med R12, och jag tycker att det funkar jättebra. Helt klart värt besväret. Om man inte har ngt emot att löda bort SMD-motståndet R12 så är det kanske ännu bättre att ersätta det med en pot (kanske 1M log), men det alternativet har jag alltså inte provat.


01 Mar 2018, 12:04
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 36 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.