View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 23:10



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Geloso G.3215-A del 2 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Geloso G.3215-A del 2
Image

Del 2 eftersom vi haft en sådan här uppe som tråd tidigare. En liten förklaring kanske e på sin plats. Den G.3215-A jag gjort tidigare var en liten burk som bet sig fast i mig,varför den blev kvar bra mkt längre än många andra maskiner jag gjort.
Formatet är helt otroligt käckt,och det vi snackar är en liten kompakt låda med ett par EL-84´or i arslet som väger in strax under 6kg.
Något som i min mening ger för handen att det blir OTROLIGT bra burkar för folk som repar/gigar iom sina kompakta mått. Effekt...förvisso begränsad,men när det kommer till gig inomhus kan jag säga att den aldrig kommit upp MIG kort iaf. Nåja.

För ngr år sedan vart jag ju utsatt för ett par mkt fula inbrott på en blott vecka. I den vevan var det nära att verksamheten slogs ut helt,varvid ett helt gäng gitarrister om i landet visade sin allra soligaste sida och anordnade en insamling så jag kom igång igen. Jaaa...vafan svarar man på det liksom? :oops:
Tiden gick och det hela tog lite fart igen för mig,men dessa gitarristers handlande låg mig i bakhuvudet och jag grubblade en del både fram och tillbaka på hur visa lite stil tillbaka.

Så slog det mig.
På Facebook anordnade vi ett lotteri där jag skänkte den där 1a Geloso G.3215 jag smitt till som huvudpris och så anordnade vi detta lotteri där alla pengar gick helt oavkortat till barncancerfonden. Maskinen vanns fö av en Göteborgare med allt sagt å gjort.. Lite drygt 16 000:- fick vi ihop,vilket kändes DJÄVLIGT bra kan jag säga! Alla vann liksom på ngt vis! :D

Fast forward som det heter,och det säger sig självt att det att hitta 3215´s i fint skick (estetiskt då) i ljuset av att de är ifrån 1966..mja.... Kanske inte så djävla självklart direkt,men ambitionen för min del låg solklar. Den där maskinen vi lottade ut hade utan tvekan bitit sig fast i minnet.
Bra skit.

Jag jagar ju "offer" lite varstans i framför all Europa. Som jag berättat tidigare så har det visat sig att bra jaktmarker efter framför allt gamla Geloso är Holland,som effekt av en aktiv importör en ggn i tiden.
Så.. På Marktplaats ser jag så en -66a 3215 igen! I näääääästan lika fint skick som min gamla. Efter en kortare förhandling var så denna 3215 packad och skickad till Sverige,och jag tog emot den idag.
Hade klarat frakten fint vill jag påstå.

Image

Originalrören på plats,och det tog snabbt nog plats i min U-tracer,där det visade sig att de mätte hur bra som helst. Inget av de under 90% anodkapacitet vs referens. Samma med "mu" såväl som gm mm. Nä,det var fan prima liv.

Image

Det negativa som hade hänt var att voltväljaren hade fått sig en smäll,men det var snart nog reparerat.

Image

Mm. Det jag gör med de här är alltså en one-trick pony. Men...VILKEN pony! :mrgreen: Tvåstegare rakt in i en LTP åsså laddar man uta´ bara helvete! För den som är nyfiken finns en video av den gamle på Youtube.

Image

Orörd. Innebar att det första som hände var att samtliga elektrolyter byttes rätt av. Mätte ngr av de,och de var kronslut. Inte mer med det.
Fick kontrollerat lite värden både här och där innan jag yxade dit ett par telejack på trekvart och slog igång eländet.

Geloso säger jag bara. Kort summerat,prima liv. Bra skit.

Image

Under rådade betingelser är jag väl eg mest bara tacksam för att den gamla maskinen visade sig vara 100% ok,och med det känns det som mindre väsentligt med NÄR detta med att konvertera den kommer hanteras. Vet liksom iaf vart det kommer ta vägen...

Ironiskt nog sitter jag och förhandlar om en till just nu... Får se var DET tar vägen,men den på bilderna här är iaf hemma och kommer gå en ny framtid till mötes.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


21 Aug 2017, 22:47
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.3215-A del 2
Image

Lite egna bilder så. Gamla tel,så kvaliteten är fortsatt sådär..men är borta till nästa laddning bilder iaf. Jaja. Hur som,ni ser ju tydligt layouten,vilken känns igen. Märk väl trimpotten in på tredje galler. Inte ngt som återfinns på schema men är såvitt jag kan bedöma original.

Image

Ngt som är tilltalande,tycker jag iaf,är enkelheten i det hela. ALLT krut ligger där det gör skillnad.

Image

Lytar,nytt då ´rå,"hängdes" bara dit som snabbast som sagt för att se om allt var ok. Å se så var det ju. PT´n,tydligt märkt med vad som utgör vad.

Image

Mm. Här var det som sagt prima liv i alla ändar. Tycker jag ändå säger en del,U-Tracern ljuger liksom inte...den vet inte hur man gör det,och resultaten var genomgående solklara. Bara att tuta på,med originalrören sedan 1966. Kvalitet var ordet.

Image

Mm. Som sagt. Det där får allt sitta se men frågan e om man skulle skoja till det lite.? Lurar på en diod/RLR switch baktill kanske?

Det på bilderna är nu ett minne blott. Maskinen är rensad invändigt. Mer eller mindre till den grad att det som återstår är glödkablaget till RLR´n och slutrören.
Tagboarden är rensad den med. Där återstår rengöring innan nya tider vidtar. Grundtanken med dessa Geloso småttingar från mitt håll är solklar.
Enkla maskiner ämnade för rocknroll där ALLT krut ligger på ton. Inte ngr "finesser" som loop lr liknande så långt ögat kan nå,pang på rödbetan bara!
Det som blir skillnad denna ggn är placeringen av James kontrollen (sist i preamp kedjan) och dess komponenter. I ärlighetens namn hade jag gärna kompletterat även denna med den där sista setupen med vridomkopplare i 6-8 steg inbound för diskantpotten men...det blir för avancerat för denna lilla maskinen.
Näfan.
Självförtroende i att tonen finns där att hämta å på´t bara :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


22 Aug 2017, 23:17
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.3215-A del 2
Image

Image

Som ni vet talar jag ju gärna Gelosos lov. En av anledningarna ser ni där,och det handlar just väldigt mkt om känsla för kvalitet och detaljer.
Det där är alltså en bit rostfri plåt som är såpass tunn att den agerar fjäderupphängning för V1 i detta fallet. Alltså,tom i en liten sketen "instegsmaskin" (på sitt sätt då) ser man sådana här detaljer.
Som ni vidare läst i denna tråden även då...likriktad glöd för de två ECC flaskorna.
Mm.

Image

Japp. Mkt har hänt. Dessa är ju väldigt enkla att handskas med,även när man snackar som i detta fallet rena "sopa rent och börja om" ombyggnader. Tacksamt är ordet.
Som ni ser har jag valt att bibehålla även de gamla kopplingskondensatorerna,och detta av en anledning. Återkommer i frågan..

Image

Som sagt,det är inte så mkt kvar att göra. Av det som är...James kontrollen. Nu skall det dit lite switchar med,men i stort är det alltså sådär jag hanterar det. Dvs,bygger det "bak å fram". Blir enklare rent praktiskt,enda är att hålla reda på att det landar spegelvänt väl på plats.
Bortsett från de där två pottarna blir det alltså en till,som då agerar "balanspott".

Image

Allt väl då eller? Nä,jag behöver hänga dit en droppresistor för kretsen mot preampens glöd. Som den står snackar vi ca 13VDC+ per flaska,och det blir helt enkelt för bra.
Bortsett från det dock så..mjo. All systems go.

Image

De vid det här laget berömda zenerdioderna mot g2. Jomen.. Trimpott för bias saknar de original,även om de då arbetar med fixed bias.
Så att modda till det där och få det justerbar (reostat mot jord) är ju trots allt en smal sak.

Som sagt. Inte speciellt mkt kvar att ordna med innan det e dags att låta den lille söte vråla igång. Tror jag gör så,faktiskt,att jag adderar en diod/RLR switch baktill. Är ändå såpass enkelt.
På det skall det dit säkringshållare och "saver" dioder mot EZ flaskan. Småsaker mao.

En kanal,å då riktad mot full tilt rocknroll.
Japp. Precis så.
KISS. Keep it simple stupid :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


23 Aug 2017, 22:38
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.3215-A del 2
Image

Tja. Är väl inte så mycket att orda om,ur perspektivet spelbart är den färdig. Antar att ni snabbt nog kan urskilja vad som är gjort under dagen.

Image

Japp. Såpass att skylten är på plats. Så e ´re se. Ser ni den lite mindre switchen intill pilotlampan? Japp...valbart om man vill använda rör eller diodlikriktare. :mrgreen:
Gör framför allt skillnad i hur den uppträder vid fullt skaft skulle jag sagt. Diod ger då,rätt uppenbart antar jag,mer effekt tex.

Image

Mm. James. Från vänster till höger har vi bas,diskant och sedan balans.
Inunder sitter basshift och midshift. Inputjacket hamnade lite på nåder som ni ser.

Image

Jo. Asså,det enda "bökiga" med dessa lite mer moderna Gelosos (nåja) är att de som sagt har utgångstrafos för att hantera varenda tänkbara utgångsimpedans.
Ger för handen att det är lite bökigare att byta impedans än att bara slå om en switch,och det underlättar inte direkt med "tabellerna" som sitter intill.
Men.
Det ÄR inte så komplicerat som det kan verka. De två polerna som anges i 1a tabellen är de poler som skall leda till högtalaren. De i den andra tabellen är de poler som skall kopplas ihop. Den 3e tabellen handlar i första hand om att få balanserad signal,vilket vi ju glatt skiter i oftast när det handlar om gitarrbruk.

Denna stod klar halvtidigt idag så det vart lite tid över. Gjorde ngt rätt udda,för att vara mig,och det innebär att jag lattjade med diodklippning. Gjorde ett mer omfattande utvärderande men får nog säga att även om disten blev "tätare" osv så överväger nackdelarna fördelarna (om man nu ser de som sådana)

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


24 Aug 2017, 21:08
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.3215-A del 2
Image

Fått labbat lite under dagen,vilket jag tycker gav väldiga kliv framåt. Ett är säkert,och det är att sketna två gainsteg räcker långt rakt in i tex en långsvansare.
Håller på att ladda upp ljudklipp just nu,så...kommer. Så kan ni själva bedöma.

Glad för utfallet iaf. Den gör det jag begär av den,och lite till. Lirar väl så högt för sina sketna två EL-84´or. Skall sägas.

Asså...dessa smågellisar...de ÄR fan bra. Så enkelt ligger det till.

Apropå kvalitet. Döm om min förvåning när jag precis klappat ihop den "för sista gången" och tar bort den till MAX cabben för att den skall få bekänna färg. Precis där och då ledsnar nätbrytaren! :shock:
Nåja.
Är en nätbrytare av den gamla goda modellen,så det var bara att skruva isär och fixa.
Som ny.
Fast bättre :wink:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


25 Aug 2017, 18:32
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.3215-A del 2
https://www.youtube.com/watch?v=8iiCSZds3cY&feature=youtu.be

Jo. Liten maskin,mukke ryt. :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


25 Aug 2017, 18:39
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.3215-A del 2
Image

Så var den här klar och redo att möta sin nya ägare. :D

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


04 Sep 2017, 20:16
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.