View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 22:24



Reply to topic  [ 8 posts ] 
NFB bypass-konding? 
Author Message

Joined: 12 Jun 2005, 04:28
Posts: 909
Location: Estocolmo
Post NFB bypass-konding?
Jag är nyfiken på om panelen testat att sätta en konding parallellt med NFB-motstånd? Är det något att hålla på med? Vore intressant att höra lite åsikter från de som testat att tämja lite "ice pick" diskant på detta sätt.

_________________
- The Mayor of Simpleton -

http://www.guitarlabs.se


11 Sep 2017, 23:18
Profile WWW
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: NFB bypass-konding?
Menar du en "Resonance" kontroll, typ denna: http://www.regiscoyne.com/tech/resonanc ... ance01.jpg ?
I så fall så är svaret ja, det fungerar och gör att man kan hitta en sweet spot på olika gainnivåer. Ingen jätteskillnad dock, men hörbar och märkbar. Tajtar till tonen beroende på inställningar och väldigt lätt att göra.
Bosse

_________________
bneostman@live.se


12 Sep 2017, 13:07
Profile

Joined: 12 Jun 2005, 04:28
Posts: 909
Location: Estocolmo
Post Re: NFB bypass-konding?
Exakt så (fast i skallen tänkte jag en fast konding parallellt med nfb-motståndet).

_________________
- The Mayor of Simpleton -

http://www.guitarlabs.se


12 Sep 2017, 20:00
Profile WWW
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: NFB bypass-konding?
Min iakttagelse är att den är interaktiv, framförallt med gain och master. Nu använder jag paraphase fasvändare men det borde väl inte göra så stor skillnad beroende på hur den är uppsatt. Eftersom ljud är subjektivt så tycker jag du ska testa dig fram. Jag skulle inte skippa NFB motståndet i första läget utan sätta variabelt motstånd/ konding efter och sedan kanske minska NFB motståndet vid behov.

_________________
bneostman@live.se


12 Sep 2017, 20:38
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: NFB bypass-konding?
I första läget är väl det enklaste att testa att brygga motståndet med lite olika kondingar och lyssna om resultatet blir bra/vilket värde som funkar bäst. Jag menar, rent hantverksmässigt är det ju en enkel operation.
Titta på lite olika scheman på förstärkare som har denna lösning för en vink om vilka värden som ligger nära till hands att testa.
Vad är det för förstärkare?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


13 Sep 2017, 10:17
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: NFB bypass-konding?
Att lägga in en konding i parellellt med ett ställbart motstånd i serie med fedbackresistorn kommer ju påverka motkopplingen på de frekvenser som ligger under de du vill ta bort. Alltså boosta dessa. Det blir ju inte riktigt rätt. Ska du göra en ställbar cut så ska konding ligga i serie med ställbart motstånd och dessa ska ligga parallellt över motkopplingsresistorn. Värdet på kondingen beror ju helt på resistorvärdena. Men om vi tar en basic marshall med 100k så pratar vi om 470pF-220pF och kanske en 250kpot något sådant ungefär, trial and error.

_________________
Johan Hansson


13 Sep 2017, 10:49
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: NFB bypass-konding?
Tubis wrote:
Att lägga in en konding i parellellt med ett ställbart motstånd i serie med fedbackresistorn kommer ju påverka motkopplingen på de frekvenser som ligger under de du vill ta bort. Alltså boosta dessa. Det blir ju inte riktigt rätt. Ska du göra en ställbar cut så ska konding ligga i serie med ställbart motstånd och dessa ska ligga parallellt över motkopplingsresistorn. Värdet på kondingen beror ju helt på resistorvärdena. Men om vi tar en basic marshall med 100k så pratar vi om 470pF-220pF och kanske en 250kpot något sådant ungefär, trial and error.


Ja, en så kallad resonance-kontroll har väl just detta syfte, att kontrollera de lägre frekvenser som presence-poten inte biter på. Dvs det blir lite motsatt verkan med en sån i detta fall.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


13 Sep 2017, 20:41
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: NFB bypass-konding?
Om man ser rent frekvensmässigt relativt till varandra på det blir det ju samma sak att boosta lågt som att cutta högt. Det blir dock inte förstärkningsmässigt samma sak.

_________________
Johan Hansson


13 Sep 2017, 21:33
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 27 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.