View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 18:17



Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Problem med bias på EL34 
Author Message

Joined: 07 Mar 2014, 16:43
Posts: 322
Post Problem med bias på EL34
Jag byter rör i en JCM 800 Bass 50w 1986. Enl. schema för kretsen ska plate voltage (pin 3) vara ca 354V och då skulle bias ställas till ca 46mA.
Men jag har ca 414V plate voltage och skulle då behöva justera bias till ca 39mA, men det lägsta som går att justera innan det blir 0 är ca 63mA.
Vad är det som kan orsaka detta? Resistorerna runt bias pottarna?
Är 414V plate voltage onormalt? Eller varför står det 354V i schemat?

Tacksam för svar och input.

/Kristian

_________________
lespaul1984 på Diskant


20 Sep 2017, 22:31
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Problem med bias på EL34
Att den körs på 220V tappen istället för 240V tappen

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


20 Sep 2017, 22:48
Profile

Joined: 07 Mar 2014, 16:43
Posts: 322
Post Re: Problem med bias på EL34
Rätt eller fel? Bra eller dåligt? Toppen ska vara original så vitt jag vet.
Ang. bias strömmen då? Tips?

_________________
lespaul1984 på Diskant


20 Sep 2017, 23:48
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Problem med bias på EL34
Prova sänka värdet på R32. Då ska du förhoppningsvis få mer negativ spänning.


21 Sep 2017, 01:23
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1832
Location: Förort med Swish
Post Re: Problem med bias på EL34
krikje wrote:
Rätt eller fel? Bra eller dåligt? Toppen ska vara original så vitt jag vet.
Ang. bias strömmen då? Tips?



...men Amp Healer har ju redan svarat vad som är rätt. Oftast är rätt=bra...

_________________
tligen


21 Sep 2017, 02:00
Profile ICQ WWW

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Problem med bias på EL34
Ja. Växla om till 240 först och gör om mätningar.


21 Sep 2017, 10:05
Profile

Joined: 07 Mar 2014, 16:43
Posts: 322
Post Re: Problem med bias på EL34
Tack Amp Healer och speed, ska prova det ikv, återkommer!

_________________
lespaul1984 på Diskant


21 Sep 2017, 10:11
Profile

Joined: 07 Mar 2014, 16:43
Posts: 322
Post Re: Problem med bias på EL34
Enl. schemat ska det sitta en 1202-324 PT i stärkaren:
Attachment:
Marshall-JCM800-1986.jpg [248.36 KiB]
Not downloaded yet


Men det sitter en Drake 789-62 i den, och den verkar bara ha 120/240V beroende på serie eller parallell koppling, eller är jag fel ute?
Attachment:
PT prim.jpg
PT prim.jpg [ 126.17 KiB | Viewed 15303 times ]

_________________
lespaul1984 på Diskant


22 Sep 2017, 10:43
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Problem med bias på EL34
Isf är det inte världens ände.
Biaskretsar är enkla nog,både att designa och bygga om.

Om ingen annan hinner före kan vi kika på det efter hemgång idag.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


22 Sep 2017, 14:11
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Problem med bias på EL34
Läser ditt problem som lite tvetydigt,varför det hade varit vaket om du förklarade lite närmare.

Som jag tolkar det kan du inte justera ner anodförlust i tomgång mer än till 63mA? Där bottnar RV1 och RV2?
Isf behöver du mer gallerförspänning,negativ förspänning,för att kunna justera ner mera. Ju mer gallerförspänning,i antal volt,desto mindre tillåts slutrören såsa i sig.

Resistorerna R30 samt R31 utgör dina gallerläckor,så de rör vi helst inte. De två trimpottarna för justering om 22k styck ligger alltså parallellt. Innebär mao 11k totalt som KRETSEN ser innan de möter resistor R33 om 47k.

Man kan förvisso öka värdet på RV1 samt RV2,men förbi en viss gräns i ren resistans kommer de då vara delaktiga i gallerläckans värde iom att utgångarna/wipers på de pottarna inte är avkopplade medelst en mindre elektrolyt var.
Så för att förenkla det är det du attackerar resistor R33 om just 47k. Om du behöver ha ut mer gallerförspänning (rören går för varmt i tomgång) så ökar du värdet,om du behöver ha mindre (rören går för kallt i tomgång) så minskar du bara värdet.

Om för varmt nu prova 68k tex. Om för kallt nu prova 33k.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


22 Sep 2017, 19:32
Profile

Joined: 07 Mar 2014, 16:43
Posts: 322
Post Re: Problem med bias på EL34
Precis, jag kan inte justera ner anodförlusten tillräckligt.

Jag har mätt lite till, plate voltage vandrar, just nu är den 460V och då är anodförlusten i tomgång ca 47mA. Både RV1 + 2 är då i botten.
Mäter jag plate voltage under en tid så vandrar den, just nu är det 484V, väntar jag lite till så ser jag säkert siffror uppåt 520-530 volt. Har gjort det innan.

g1, pinne 5 mäter ca -39,75V.

Nu är plate voltage, pinne 3, uppe i 503V, då är anodförlusten 53mA.

Varför vandrar plate voltage?

Tack som attan för ditt engagemang Racing!

_________________
lespaul1984 på Diskant


22 Sep 2017, 20:28
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Problem med bias på EL34
Du...det där låter inte helt rätt.?
Om du har högtalare inkopplat,låter det ngt ur den då? Låter lite för mig som att du har ngn form av signal in på g1.?

En DMM är definitivt inte rätt verktyg,men ställ om den till VAC (i brist på ett skåp) och mät på pinne 5.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


22 Sep 2017, 20:48
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Problem med bias på EL34
Man ska ha last aka högtalare eller resistor inkopplad och volymen nerdragen till noll.

_________________
Johan Hansson


22 Sep 2017, 21:10
Profile

Joined: 07 Mar 2014, 16:43
Posts: 322
Post Re: Problem med bias på EL34
Ska försöka beskriva så utförligt jag kan:

All rör är i, försteg och slutsteg, de är nya.
Alla pottar är på 0.
Högtalarlåda är inkopplad.
Power on och standby on, det surrar "normalt" ur högtalarna. Surret ökar inte när plate voltage ökar.

DMM i VAC, mäter mellan jord och pinne 5: värdet hoppar hit och dit, alltifrån nån volt till flera hundra.

_________________
lespaul1984 på Diskant


22 Sep 2017, 21:20
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Problem med bias på EL34
Pinne 5 är styrgaller. Där skall man inte mäta, DMM försöker dra lite ström från röret via gallret och det gillar röret inte alls.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


23 Sep 2017, 00:29
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Problem med bias på EL34
Sant Aleks,men rent empiriskt..om där ligger tex 18VAC är det inte riktigt rätt.
Å se det hade varit en förklaring varför B+ hoppar omkring som en enbent höna.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


23 Sep 2017, 01:37
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Problem med bias på EL34
krikje wrote:
Ska försöka beskriva så utförligt jag kan:

All rör är i, försteg och slutsteg, de är nya.
Alla pottar är på 0.
Högtalarlåda är inkopplad.
Power on och standby on, det surrar "normalt" ur högtalarna. Surret ökar inte när plate voltage ökar.

DMM i VAC, mäter mellan jord och pinne 5: värdet hoppar hit och dit, alltifrån nån volt till flera hundra.



Dafuq?
Även om Aleks har rätt i sak så utgör inte en DMM den formen av last eller störning så det skall skapa flera hundra volt AC .?

Något är instabilt säger jag. Ta reda på vad. Börja med att rycka PI och kntrl igen. Nu förvisso bara över internet men det låter för mig som ngt oscillerar? B+ skall ligga mer eller mindre stilla utan last. Definitivt inte hoppa omkring en helvetes massa volt DC.
Mätfel? (Bruket av DMM åsido)

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


23 Sep 2017, 01:41
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Problem med bias på EL34
Jo, DMM kan visa helt slumpmässiga värden om pinne 5 på EL34 saknar DC förbindelse till jord. Då utgör DMM enda vägen för gallerläckage att hitta nollan.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


24 Sep 2017, 11:58
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Problem med bias på EL34
En DMM samplar värden från mätpunkten. Om det finns en överlagrad växelspänning på en likspänning, kommer det visade värdet att vandra omkring beroende på hur slumpen tar ut samples, så att säga. Ta ur röret före slutröret/n innan mätning sker på styrgallret.


24 Sep 2017, 17:22
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Problem med bias på EL34
Det är ingen slumpmässig sampling i DMM, allt sker efter en stabil klockoscillator. Mätingång i DMM är analog. Dess uppgift är att anpassa ingående mätvärde till A/D omvandlarens dynamiska område dvs så att man utnnytjar hela A/D headroom för att få bäst noggranhet i mätningen.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


24 Sep 2017, 20:01
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Problem med bias på EL34
Om samplingen sker med en frekvens som inte är i harmoni med hur mätspänningen varierar, kan man ju aldrig få ett stabilt mätvärde, oavsett hur stabilt mätinstrumentet sköter sin sampling. Att mäta en likspänning med överlagrad växelspänning är nästan omöjligt utan ett oscilloskop. På en DMM kommer det att visa sig genom ständigt varierande mätvärden. Får man "märkliga" mätvärden när man vill mäta likspänningen på ett styrgaller, bör man ju tänka över mätsituationen. Ett analogt instrument kommer också att visa "fel", men på ett annat sätt. Därav att jag menar att det är bäst att se till att det inte kan finnas signalspänning inblandat om man vill mäta likspänningar (dvs ta ur drivrör/PI om man ska mäta likspänning på styrgallret på slutrör).


24 Sep 2017, 22:07
Profile WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Problem med bias på EL34
Detta är ett typiskt fall där en rörvoltmeter behövs.

http://www.angelfire.com/electronic/fun ... /VTVM.html

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


24 Sep 2017, 22:48
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Problem med bias på EL34
VacuumVoodoo wrote:
Jo, DMM kan visa helt slumpmässiga värden om pinne 5 på EL34 saknar DC förbindelse till jord. Då utgör DMM enda vägen för gallerläckage att hitta nollan.


Låter inte det lite osannolikt när TS anger att han ser negativ gallerförspänning på respektive pinne 5?
Då finns ju jordreferens.?

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


24 Sep 2017, 23:53
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Problem med bias på EL34
Racing wrote:
Låter inte det lite osannolikt när TS anger att han ser negativ gallerförspänning på respektive pinne 5?
Då finns ju jordreferens.?


DMM feels the earth move :?: :mrgreen:

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


25 Sep 2017, 01:04
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Problem med bias på EL34
lampuradio wrote:
Om samplingen sker med en frekvens som inte är i harmoni med hur mätspänningen varierar, kan man ju aldrig få ett stabilt mätvärde, oavsett hur stabilt mätinstrumentet sköter sin sampling. Att mäta en likspänning med överlagrad växelspänning är nästan omöjligt utan ett oscilloskop. På en DMM kommer det att visa sig genom ständigt varierande mätvärden. Får man "märkliga" mätvärden när man vill mäta likspänningen på ett styrgaller, bör man ju tänka över mätsituationen. Ett analogt instrument kommer också att visa "fel", men på ett annat sätt. Därav att jag menar att det är bäst att se till att det inte kan finnas signalspänning inblandat om man vill mäta likspänningar (dvs ta ur drivrör/PI om man ska mäta likspänning på styrgallret på slutrör).


Då pratar vi om SVDC - Slow Varying DC. Inte signal med audiofrekvens. Många DMM kan inte mäta sånt med godtagbar nogrannhet.
När det gäller "Om samplingen sker med en frekvens som inte är i harmoni med hur mätspänningen varierar, kan man ju aldrig få ett stabilt mätvärde" - sampingfrekvensen måste vara minst dubbelt så hög som högsta frekvens i signalen och beöver inte ha harmoniskt förhållande till samplad signal. Nyquists samplingsteorem. Digitala inspelningar görs med mycket stabil samplingfrekvens, annars blir det bara kakofonisk rapakalja.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


25 Sep 2017, 01:19
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Problem med bias på EL34
"Då pratar vi om SVDC - Slow Varying DC. Inte signal med audiofrekvens. Många DMM kan inte mäta sånt med godtagbar nogrannhet.
När det gäller "Om samplingen sker med en frekvens som inte är i harmoni med hur mätspänningen varierar, kan man ju aldrig få ett stabilt mätvärde" - sampingfrekvensen måste vara minst dubbelt så hög som högsta frekvens i signalen och beöver inte ha harmoniskt förhållande till samplad signal. Nyquists samplingsteorem. Digitala inspelningar görs med mycket stabil samplingfrekvens, annars blir det bara kakofonisk rapakalja."

Jag har ingen motsatt uppfattning, men troligen talar vi om olika saker. En Digital MultiMeter tar ett smakprov av mätspänningen, utvärderar och presenterar i sifferfönstret. Jag vet inte hur fort det visade värdet uppdateras, men det som visas måste ju bygga på en viss given enskild sampling av mätvärdet. Om mätvärdet varierar sakta, kanske instrumentet hänger med, men om det är audiofrekvens kommer det som visas inte att ge ett vettigt värde, om instrumentet är satt att visa DC. Dvs man vill mäta en likspänning och det råkar finnas en överlagrad växelspänning. För varje sampling som ska visas är det stor risk att just den samplingen inte alls ligger på samma värde som föregående, och då "hoppar" det visade värdet. Om instrumentet kan sampla mer än dubbla frekvensen så har det möjlighet att visa ett rimligt medelvärde, men är verkligen vanliga DMM i den klassen? Det är ju knappast mitt intryck... De har AC och DC och de flesta jag har använt verkar uppdatera högst några gånger i sekunden, men jag har inte använt de mest moderna förstås.

Detta är kanske lite av ett sidospår, men om man alltså vill mäta styrgallerförspänning och har exempelvis -20 V, så ska en DMM på DC-mätning kunna visa just -20 V. Men om det, av någon anledning, finns AC överlagrat på kanske 15 V p-p, så kommer en viss sampling att kunna vara allt mellan -5 och -35 V, beroende på när den äger rum. Därav (enligt min uppfattning) så måste man säkerställa att det INTE finns signalspänning närvarande (avsiktlig eller oavsiktlig) om man ska mäta gallerförspänning. Får man instabila/omöjliga värden när man mäter bias på sockeln, bör man nog ta ur föregående rör.

Mätfallet (alltså DC med överlagrad AC) är inte lätt. Ett analogt instrument (kanske en RVM) kan ge lite rimligare avläsning, eftersom det kommer att visa nån form av "medelvärde", men beroende på frekvens etc är det inte säkert att värdet som visas är "bra". Ett oscilloskop kan däremot ge en bra bild av verkligheten.


25 Sep 2017, 11:00
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Problem med bias på EL34
Om spänningen varierar långsamt på styrgallret är det troligen en form av "motorboating" som borde det höras (ev. svagt) i högtalaren.
Att mäta på styrgallret skall inte vara något märkvärdigt, inte ens med DVM tycker jag. Inte om man har jordat instrumentet på rätt ställe.

_________________
- Ingvar -


25 Sep 2017, 11:53
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Problem med bias på EL34
Jo,men då är vi ju till del och grad tillbaka vid ruta ett och dessvärre har vi kanske snackat en del över huvudet på TS mina herrar.?

Kristian.
Det som alltså får oss att reagera är din uppgift om att B+ inte är stabilt i tomgång. Detta är inte rätt.
EN anledning till att B+ kan "leva om" är ifall vi har ngn form av signal in på dina slutrörs styrgaller. Pinne 5 på respektive sockel. En sådan signal behöver inte vara ngt du skapat och den behöver inte ens vara självklar (som anledning).

Bortsett från att du skall se negativ gallerförspänning på pinne 5 (dvs i ditt fall omkring minus 40 volt) så är pinne 5 även den pinne som ser signalen ifrån fasvändaren. Dvs,det är två signaler vi diskuterar. Dumt uttryckt, takt och mottakt.
Det ngr av oss undrar är ifall du kan ha ngn form av signal in där,vilket isf skulle vara en mkt rimlig förklaring till varför ditt B+ hoppar omkring.
Ditt B+ SKALL nämligen vara hyggligt stabilt och stilla i tomgång.

Det du skall prova är att rycka ur fasvändarröret och mäta B+ igen. Om du ser ngn form av skillnad i reaktion i B+ efter det så är det högst sannolikt att du haft ngn form av signal in på antingen båda eller ena slutröret-en.
En sådan möjlighet är att där förelegat ngn form av sk oscillation. Dvs självsvängning. En sådan oscillation behöver INTE vara inom ditt hörbara område. Om en oscillation föreligger behöver man lista ut dels varför och dels var den uppstår,och i det läget är det nog ärligt sagt dags för ett oscilloskop.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


25 Sep 2017, 12:10
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Problem med bias på EL34
lampuradio wrote:
"Då pratar vi om SVDC - Slow Varying DC. Inte signal med audiofrekvens. Många DMM kan inte mäta sånt med godtagbar nogrannhet.
När det gäller "Om samplingen sker med en frekvens som inte är i harmoni med hur mätspänningen varierar, kan man ju aldrig få ett stabilt mätvärde" - sampingfrekvensen måste vara minst dubbelt så hög som högsta frekvens i signalen och beöver inte ha harmoniskt förhållande till samplad signal. Nyquists samplingsteorem. Digitala inspelningar görs med mycket stabil samplingfrekvens, annars blir det bara kakofonisk rapakalja."

Jag har ingen motsatt uppfattning, men troligen talar vi om olika saker. En Digital MultiMeter tar ett smakprov av mätspänningen, utvärderar och presenterar i sifferfönstret. Jag vet inte hur fort det visade värdet uppdateras, men det som visas måste ju bygga på en viss given enskild sampling av mätvärdet. Om mätvärdet varierar sakta, kanske instrumentet hänger med, men om det är audiofrekvens kommer det som visas inte att ge ett vettigt värde, om instrumentet är satt att visa DC. Dvs man vill mäta en likspänning och det råkar finnas en överlagrad växelspänning. För varje sampling som ska visas är det stor risk att just den samplingen inte alls ligger på samma värde som föregående, och då "hoppar" det visade värdet. Om instrumentet kan sampla mer än dubbla frekvensen så har det möjlighet att visa ett rimligt medelvärde, men är verkligen vanliga DMM i den klassen? Det är ju knappast mitt intryck... De har AC och DC och de flesta jag har använt verkar uppdatera högst några gånger i sekunden, men jag har inte använt de mest moderna förstås.

Detta är kanske lite av ett sidospår, men om man alltså vill mäta styrgallerförspänning och har exempelvis -20 V, så ska en DMM på DC-mätning kunna visa just -20 V. Men om det, av någon anledning, finns AC överlagrat på kanske 15 V p-p, så kommer en viss sampling att kunna vara allt mellan -5 och -35 V, beroende på när den äger rum. Därav (enligt min uppfattning) så måste man säkerställa att det INTE finns signalspänning närvarande (avsiktlig eller oavsiktlig) om man ska mäta gallerförspänning. Får man instabila/omöjliga värden när man mäter bias på sockeln, bör man nog ta ur föregående rör.

Mätfallet (alltså DC med överlagrad AC) är inte lätt. Ett analogt instrument (kanske en RVM) kan ge lite rimligare avläsning, eftersom det kommer att visa nån form av "medelvärde", men beroende på frekvens etc är det inte säkert att värdet som visas är "bra". Ett oscilloskop kan däremot ge en bra bild av verkligheten.


Rätta mig nu om jag har fel.
Helt införstådd med det Aleks ger för handen så är det skäligt att det stackars gallret trots allt har jordreferens. Så mkt jag är med på det du skriver ovan så torde det vara enkelt att skifta mellan AC och DC för att göra sig en UPPFATTNING i sammanhanget om ifall ett problem föreligger.?
Det jag avser är alltså slutledning.
Om vi som i fallet har ett B+ som hoppar omkring och en DMM är det enda vi har tillgängligt,OCH styrgallret har referens i ngn form,så torde vi som jag ser det kunna skifta mellan AC och DC mätning med DMM´en och därmed se ifall värdena vi mäter är helt uppåt väggarna.

Att som TS då se att där finns en tydlig jordreferens,dvs de ca minus 40 volten på pinne 5,och dels se "flera hundra volt AC" in på pinne 5 i kombination med att vi ser B+ vela omkring över hela kartan bör jag som jag ser vara grund för att ifrågasätta varför det hela inte är stabilit.
Sant är att det kan ha flera orsaker,att signal tex inte nödvändigtvis behöver skickas in på g1. Som bekant kan detta ske i princip på vilket galler som helst i ett rör,behöver absolut inte vara styrgallret.

Att "rätt" verktyg i sammanhanget utan tvekan är skåpet är vi nog alla som är inne å skriver i denna tråden helt överens om,men med det sagt är det långt ifrån alla som har ett skåp och som en kvalificerad gissning än färre som har vett på att sköta det samt tolka dess information.
Det JAG inte vill vara skyldig till,i ren okunskap om DMM´er,är ren missinformation. Men se det vette fan om jag anser att det är grundat så långt i vad som förts fram.? (Kan inte ett skit om en DMM´s uppbyggnad,så jag lär mig just nu jag med).
Att en DMM står för en resistans av ca 10M Ohm eller däromkring är jag helt med på,varför jag mkt väl förstår det med ifall g1 saknar referens och effekterna av det,men nu föreligger såvitt jag förstått inte den ekvationen.?

Så frågan från mitt håll blir med all brödtext ovan självklar.
Kan man dra slutledningar av givna mätvärden,rimliga slutledningar,i fallet?.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


25 Sep 2017, 12:26
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Problem med bias på EL34
Kristian fö.
OM B+ lugnar ner sig och blir stabilt i samband med att du tar ur fasvändarröret så kan du med trygghet justera din bias med sagda rör urplockat.
Bias kommer då vara rimligt justerat.

Det du får göra i bakkant är att isf ta reda på varför PI´n (fasvändaren) inte är stabil. Märk väl att det INTE "måste" vara PI´n i sig utan att oscillationen i praktisk effekt kan uppstå var som helst tidigare i kretsen.
Mao?
Mät.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


25 Sep 2017, 12:30
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 39 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.