Ljudbojen.com
http://www.ljudbojen.com/

Problem med bias på EL34
http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=116732
Page 2 of 2

Author:  VacuumVoodoo [ 25 Sep 2017, 13:24 ]
Post subject:  Re: Problem med bias på EL34

lampuradio wrote:
Jag har ingen motsatt uppfattning, men troligen talar vi om olika saker. En Digital MultiMeter tar ett smakprov av mätspänningen, utvärderar och presenterar i sifferfönstret. Jag vet inte hur fort det visade värdet uppdateras, men det som visas måste ju bygga på en viss given enskild sampling av mätvärdet.


Sampling sker kontinuerligt med konstant klockfrekvens. Gamla DMM använde dubbelramp A/D omvandlare och fångade 50/60Hz "ur luften" för att klocka samplingen. De dög inte riktigt till att mäta under 120Hz.
Moderna DMM använder oftast snabba SAR (successiv approximation) AD-omvandlare, signalprocessor för sann RMS beräkning osv. Det är bara displayen som uppdateras ca 4ggr/sekund, annars skulle den vara oläslig om siffrorna fladdrade förbi snabbt.

Author:  krikje [ 25 Sep 2017, 15:06 ]
Post subject:  Re: Problem med bias på EL34

Racing wrote:
Det som alltså får oss att reagera är din uppgift om att B+ inte är stabilt i tomgång. Detta är inte rätt.
EN anledning till att B+ kan "leva om" är ifall vi har ngn form av signal in på dina slutrörs styrgaller. Pinne 5 på respektive sockel. En sådan signal behöver inte vara ngt du skapat och den behöver inte ens vara självklar (som anledning).

Bortsett från att du skall se negativ gallerförspänning på pinne 5 (dvs i ditt fall omkring minus 40 volt) så är pinne 5 även den pinne som ser signalen ifrån fasvändaren. Dvs,det är två signaler vi diskuterar. Dumt uttryckt, takt och mottakt.
Det ngr av oss undrar är ifall du kan ha ngn form av signal in där,vilket isf skulle vara en mkt rimlig förklaring till varför ditt B+ hoppar omkring.
Ditt B+ SKALL nämligen vara hyggligt stabilt och stilla i tomgång.

Det du skall prova är att rycka ur fasvändarröret och mäta B+ igen. Om du ser ngn form av skillnad i reaktion i B+ efter det så är det högst sannolikt att du haft ngn form av signal in på antingen båda eller ena slutröret-en.
En sådan möjlighet är att där förelegat ngn form av sk oscillation. Dvs självsvängning. En sådan oscillation behöver INTE vara inom ditt hörbara område. Om en oscillation föreligger behöver man lista ut dels varför och dels var den uppstår,och i det läget är det nog ärligt sagt dags för ett oscilloskop.



Tack! Ska prova detta ikv!
Bara för att dubbelkolla, B+ är samma sak som plate voltage, anod osv? Pinne 3?



Racing wrote:
Kristian fö.
OM B+ lugnar ner sig och blir stabilt i samband med att du tar ur fasvändarröret så kan du med trygghet justera din bias med sagda rör urplockat.
Bias kommer då vara rimligt justerat.

Det du får göra i bakkant är att isf ta reda på varför PI´n (fasvändaren) inte är stabil. Märk väl att det INTE "måste" vara PI´n i sig utan att oscillationen i praktisk effekt kan uppstå var som helst tidigare i kretsen.
Mao?
Mät.


Okej, uppfattat! Jag har möjlighet att låna oscilloskop och ett analogt hederligt mätinstrument och är inte helt oäven på att använda dessa.

Återkommer ikv! 8)

PS: Är riktigt kul detta! :D

Author:  lampuradio [ 25 Sep 2017, 18:27 ]
Post subject:  Re: Problem med bias på EL34

Okidoki... jag har uppenbarligen halkat efter vad gäller DMM och deras utveckling... Jag tyckte de fungerade uselt när de började bli vanliga och höll mig sen dess till analoga; de är nog bättre nuförtiden.

Men, återigen, detta med mätande. Med alla rör urtagna kan man mäta upp vad nätaggregatet ger i fråga om B+ (anodspänningen) och bias (förspänning). Om dessa värden fluktuerar, bör man dubbelkolla med ett annat instrument. Om det fortfarande är oroliga värden, måste man gå igenom nätaggregatet och börja med att kontrollera att jordförbindning (dvs nollan från trafon) är vettigt ansluten till allt som ska hålla Noll Volt ("jord"), ofta är det ju chassiet som är förbundet till Noll. Biaskretsen måste ju även den ha anslutning till chassi/jord.

Med slutrören isatta kommer B+ att sjunka pga strömförbrukningen, men biasmatningen ska inte påverkas; rören drar inte ström från biaskretsen. Detta ska stämma även på styrgallerpinnen. Om bias ändras när röret är i drift, måste man prova med annat rör. Det går normalt inte likström i gallerkretsen, men om röret är dåligt kan det uppstå gallerström och då kommer bias att påverkas så att den negativa spänningen "närmar sig noll", dvs siffervärdet för antalet Volt minskar. Det gör att rören ibland inte kan justeras till rätt tomgångsström.

Om saker är OK vid mätning med endast slutrören isatta, men ändras när de övriga rören sätts i, kan det röra sig om någon form av självsvängning.

Author:  krikje [ 25 Sep 2017, 19:55 ]
Post subject:  Re: Problem med bias på EL34

Då ska vi se, detta händer:

Tar ur de tre ECC83S, V3 är väl PI, fasvändar, röret?
Sätter i strömsladden och slår på Power.
Väntar 5min och står på Standby och mäter B+ (plate voltage) på pinne 3 till 498 VDC.
Bias är då ca 57mA.
Pinne 5, g1, är ca -43 VDC.

Ca 10 min efter första mätning av B+ är B+ uppe i 548 VDC
Bias är nu ca 61mA.
Pinne 5, g1, är -45 VDC.

Nu är B+ 567 VDC!

OBS, inga ECC83S är i.

Author:  lampuradio [ 25 Sep 2017, 20:49 ]
Post subject:  Re: Problem med bias på EL34

1. Det är mysko med den vandrande B+, verkligen...

2. EL34 kan användas med anodspänning upp till 800 V, men Vg2 (skärmgallerspänning) ska inte överstiga 400 V. Det låter lite mysko med bias (gallerförspänning) på -45 V och anodström på 61 mA, även vid >560 V på anoden. Är detta strömmen för ett rör eller bägge? Vilken är spänningen på skärmgallret?

Author:  krikje [ 25 Sep 2017, 21:03 ]
Post subject:  Re: Problem med bias på EL34

lampuradio wrote:
1. Det är mysko med den vandrande B+, verkligen...

2. EL34 kan användas med anodspänning upp till 800 V, men Vg2 (skärmgallerspänning) ska inte överstiga 400 V. Det låter lite mysko med bias (gallerförspänning) på -45 V och anodström på 61 mA, även vid >560 V på anoden. Är detta strömmen för ett rör eller bägge? Vilken är spänningen på skärmgallret?


Vg2, är det pinne 4?
Isf ligger den på 508 VDC.
Samtidigt ligger B+, pinne 3 på 515 VDC, och g1, pinne 5 på -41 VDC.

Author:  krikje [ 25 Sep 2017, 21:10 ]
Post subject:  Re: Problem med bias på EL34

lampuradio wrote:
Är detta strömmen för ett rör eller bägge?


Det är för ett rör.

Author:  Edel [ 25 Sep 2017, 23:18 ]
Post subject:  Re: Problem med bias på EL34

Jag lagade en simms-watts som höll på så där som
du beskriver.
Men bara på ena rörparet.
Felet då var den ena 0,022uf kondingen på fasvändarens
anod som pajat.
Kanske kan vara felet här med.

Author:  Racing [ 25 Sep 2017, 23:55 ]
Post subject:  Re: Problem med bias på EL34

Lugn nu.
Du anger B+ spänningar som din nättrafo inte är kapabel till.

Såvitt jag vet skall den där klumpen ge dig ca 345VAC ut. Multiplicera det med 1,31 för att få ca VDC under last.

Mao?
Ngt annat ligger för handen här. Hur står det till med chassijord mm? Är den intakt,vad avser ALLA aspekter av den? Ngt ger dig missvisande värden och när så mkt barkar iväg på en ggn brukar det vara relaterat till jord-i ngn form.

Se över de bitarna till att börja med. Sen,mät VAC sekundär. Se ovan. Förbi det blir inte rimligt,så länge vi ser last.
Nu är det ju inte bara B+ som är på egen resa mer utan bias spänning med,mm. Iom det är det osannolikt att allt kajkar på en gång. Kolla hur såväl korten som slutrör som bias krets mm går i chassi/backen till att börja med.

Sen. Som Lampur är inne på,den angivna negativa biasspänningen står inte riktigt i kontrast till de B+ du ser heller. Nu är iofs behovet av gallerförspänning MER beroende av VDC på g2,vilket skall betänkas,men att g2 skulle vara milsvitt ifrån B+ på en konventionell Marshall faller på eget grepp. Handlar ju normalt om en choke och ett par SGM eller alt e droppresistor och ett par SGM.

Fö är den gamla referensen för g2 på EL-34 500VDC. Senare varianter,som tex JJ,har numer angett detsamma till 450VDC tror jag det är. 800 volt på anoderna e dock korrekt.

Page 2 of 2 All times are UTC + 1 hour [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/