View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 19:39



Reply to topic  [ 11 posts ] 
Jorda rörradio. 
Author Message

Joined: 02 May 2013, 20:38
Posts: 258
Location: Göteborg/Laholm
Post Jorda rörradio.
Jag vill kunna koppla in min ojordade rörradio i jordade eluttag.
Tänkte byta hela sladden, och passa på att jorda radion i dess chassi.
Det kan väl inte vara några problem? Eller?


02 Oct 2018, 12:44
Profile

Joined: 15 Jun 2016, 21:07
Posts: 25
Post Re: Jorda rörradio.
Sådär gjorde jag med min köksradio. Innan dess hade den i många år haft en jordad stickpropp för
att passa i jordade uttag. Kanske inte helt rumsrent. Å andra sidan är oftast en rörradio nästan
dubbelisolerad. Men... det är också en gammal apparat och jag tyckte det var seriösare med en
jordad anslutning hela vägen. När man ändå är inne och bökar kan man passa på att se över hela
apparaten. Ofta saknar äldre apparater säkring mot elnätet. På sin höjd finns en värmesäkring i
nättrafon. En rejäl städning skadar inte, det kan finnas mycket damm i en gammal radio.
Min köksradio visade sig ha en dålig selenlikriktare för anodspänningen. Den moderna ersättaren
hade dock så lågt spänningsfall att ett seriemotstånd behöves. Någon skillnad på radions funktion
märktes inte men man kan väl anta att likriktaren hade havererat till slut.


02 Oct 2018, 13:19
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Jorda rörradio.
Det är väl inte en allströmsapparat, bara... då är det lite tveksamt att jorda chassit :shock:


02 Oct 2018, 13:24
Profile WWW

Joined: 15 Jun 2016, 21:07
Posts: 25
Post Re: Jorda rörradio.
Ja, det är helt klart viktigt. Är det en allströmsradio blir det kortis i ena fallet och i andra fallet funkar det. Men har man jordfelsbrytare så kommer den att lösa ut eftersom det blir kontakt mellan nolla och skyddsjord.

Så för en allströmsradio blir det i praktiken omöjligt att skyddsjorda chassit. Eftersom en allströmsradio hade extra höga
krav på sig att det inte skulle gå att beröra chassit kanske man kan betrakta den som dubbelisolerad och med nästan
gott samvete förse den med en jordad stickpropp. Alternativt sladdställ med eurostickpropp. Allt sker till 100% på eget ansvar.

För egen del har jag aldrig gillat allströmsapparater och inte brytt mig om att spara någon sådan radio. Därmed
har problemet aldrig uppstått. Något jag aldrig skulle göra är att använda en allströmsradio som gitarrförstärkare.
Grammofonuttaget har kopplingskondensatorer för både signal och jord men kan man lita på dem? Att koppla
in ett telejack direkt till chassit blir rysk roulett (livsfarligt alltså).

Rent formellt gör man fel hur man än gör. Ändrar man radion så gäller inte S-märkningen längre. Å andra sidan
tar knappast någon tillverkare ansvar för en så gammal produkt. Om ens tillverkaren finns kvar. Bygger man om
den med jordad sladd/stickpropp är den ändad och man är själv helt ansvarig för produkten. Säljer man den blir
den betraktad som en ny produkt som ska uppfylla alla moderna krav och CE-märkas. Gör man det för eget bruk
sätts den aldrig på marknaden så CE-märkning fyller inget syfte. Men ansvaret kommer man aldrig ifrån. För sin
egen och familjens säkerhet måste man tänka på vad man gör.
För egen del har jag en pragmatisk inställning och modifierar gladeligen min egna radio med jordad sladd/stickpropp.
Fixar också annat som ser dåligt ut. Sedan inser jag att det är helt på eget ansvar. Varken säljer eller ger bort
radion till någon.


03 Oct 2018, 21:57
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Jorda rörradio.
Med risk för att gå lite OT här, vilket jag hoppas kan ursäktas, så kan man använda en mellantransformator (230-230 eller 230-110 V) till en allströmsradio och därmed göra den säkrare utan att behöva jorda själva apparaten. Detta är väl kanske aktuellt bara om man har hittat en riktigt intressant radio, som tyvärr råkar vara av AC/DC -typ. Det funkar ju f.ö. som barriär även för vilken apparat som helst, om man inte vill in och lägga till jordning. I övrigt håller jag helt med om att säkerheten står först i listan.


04 Oct 2018, 10:00
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Jorda rörradio.
Många vettiga tankar här.

Men: trådskaparen har nog inledningsvis mest nytta av hur han identifierar en allströmsradio ö h t.

Så...i brist på bilder på den aktuella pjäsen - vad kan sägas rent allmänt om dessa? Hur är dom märkta (för visst är dom märkta på nåt vis), vad ska man kolla efter i övrigt?

/R


04 Oct 2018, 14:07
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1832
Location: Förort med Swish
Post Re: Jorda rörradio.
Asså inte ens min farmor å farfar hade allströmsradio på slutet av 50-talet...
Tror inte det är så många som finns kvar faktiskt.
Men det borde stå nåt på baksidan om typ 220V växelspänning och x antal watt etc

##
Stuttgart står det på min, vad står det på din? :D :D :D
Kioskägare Frippe Lindeman - Hasse & Tage

Edit:
Sorry OT
https://www.youtube.com/watch?v=rXqCKH0VP5o

_________________
tligen


04 Oct 2018, 16:04
Profile ICQ WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Jorda rörradio.
Allströmsapparater var inte så himla ovanliga, bland annat pga att det fanns områden i Stockholm som hade likström fram till 1960-talet (om jag minns rätt). En vanlig radio med nättrafo blev då oanvändbar där. Apparaterna brukar vara märkta med "Växelström eller likström", möjligen "AC/DC" (faktiskt) eller nåt annat som antyder att det funkar med båda strömarterna. Märkningen brukar finnas vid spänningsomkopplaren. Till saken hör att de flesta TV-apparater med rör var allströmsapparater ända tills de försvann från marknaden - trafon hade blivit rätt dyr pga effektkravet från själva TV'n. Jag har en rätt fin Philips allströmsradio där chassit är stämplat med ett datum i juli 1941, mitt under brinnande krig, och det är faktiskt rätt kul att man kan använda den ännu. Men det finns ju inte nåt svenskt att höra utanför FM-bande längre...


04 Oct 2018, 17:29
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Jorda rörradio.
ja, kul anekdoter och info. Bra så. Men: HUR identifierar man en (livsfarlig) allströmsradio?


04 Oct 2018, 22:28
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Jorda rörradio.
Ballz wrote:
ja, kul anekdoter och info. Bra så. Men: HUR identifierar man en (livsfarlig) allströmsradio?

Avsaknad av nättrafo. Är nog enklaste sättet.

Att en av faserna i kontakten är direktkopplad till chassite är en annan definition.

Att det står "Allström" på baksidan

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


04 Oct 2018, 22:45
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Jorda rörradio.
Alla allströmsapparater är inte livsfarliga.

Alla allströmsapparater är inte märkta likadant.

"Apparaterna brukar vara märkta med "Växelström eller likström", möjligen "AC/DC" (faktiskt) eller nåt annat som antyder att det funkar med båda strömarterna. Märkningen brukar finnas vid spänningsomkopplaren."

"Normala" apparater är märkta med spänning, strömart och frekvens (typ "230 V växelström /~ 50-60 Hz").

Att de saknar nättrafo är ett bra tecken, som nämnts, men en del har både utgångstrafos och drosslar, så enbart en okulärbesiktning av inälvorna är inte alltid nog. Eftersom chassit är både väl isolerat och ofta gömt bakom isolerande paneler, är det inte helt lätt att se om en av nätsladdarna är kopplad dit.

Ett ganska bra tecekn är att rören är i U- eller P- serien (typ UCH81 etc), det är rör för seriell glödmatning med 100 resp. 300 mA glödström; typiskt allströmstecken.


05 Oct 2018, 09:44
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.